Félvilág (2015)
2015. december 09. írta: danialves

Félvilág (2015)

felvilag2.jpgMiközben a Filmalap felemás sikerrel gyártja a mozifilmeket, a tévéfilmek esetében sokkal egysíkúbb a kép a magyar piacon. Igaz, ez főként két ember, Szász Attila és főleg Köbli Norbert érdeme, utóbbi ugyanis A vizsga óta nagyjából éves szinten szállít egy-egy remek tévés alkotást. Így A berni követ sikere még le sem csengett, már tudtuk, hogy érkezik a Félvilág, ez a film viszont mintha már inkább csak a rutint tartalmazná, és kevésbé a lelkesedést.

Eddigi pályafutása fényében az nem meglepő, hogy Köbli ismét egy történelmi thrillerhez nyúlt, igaz, ebben a könyvében nem az akciófilmes/politikai vonulat dominál, hanem a noir és a romantikus kor szellemében megrajzolt érzelmek. A Félvilág akár lehetne a magyar Bíborhegy is (mínusz szellemek, illetve itt az alkotók nem kizárólag a műfaji elemek felsorakoztatásán iparkodtak), annyira a kor stílusának felélesztésére van kihegyezve: Szász ezúttal egy borzasztóan sötét, a felhős égbolt alatt folyamatosan ködbe és hóesésbe vesző atmoszférát épít, amely egyben azt is sejteti folyamatosan, hogy minden alakjának van valami mocskos titka.

felvilag.jpgMágnás Elza (Kovács Patrícia), Kóbori Rózsi (Gryllus Dorka), Max Schmidt (Kulka János), de még az ő világuknak rendre ellenpontját képező Szatmári Kató (Döbrösi Laura) mind olyan (anti)hősök, akikben egyszerre keveredik a 20. század eleje ponyvába hajló krimijeinek összes hatásvadász túlzása, ugyanakkor alapvetően mégis tökéletes leképeződései a háború előestéjét meghatározó elitnek és a cselédvilágnak. Jelképként, egy-egy tipikus sors, élethelyzet megtestesüléseként működnek tehát főként ezek a figurák, ami lényegében a film nagy erőssége és gyengesége is. Erőssége, mert ilyen szemmel nézve egy tökéletes látlelet az adott korról, amely erős hangulattal és (elsősorban Gryllus Dorka révén) pazar alakításokkal dolgozik, és gyengesége, mert ezzel pont a korábbi Köbli-művek elképesztő kortalansága és aktualitása veszik ki belőle.

Nehéz lenne megmondani, hogy végső soron oka vagy eredmény, de mindenképpen igaz, hogy a Félvilág sokkal inkább fókuszál a stílusra, mint a tartalomra. Ezúttal nincsenek forgatókönyvíró-tankönyvekbe illő módon kidolgozott karakterek, lenyűgöző alapossággal felvezetett fordulatok, a szereplők szinte nyílegyenesen haladnak a szükségszerű tragédia felé, meglehetősen kevés teret kapva ahhoz, hogy hiteles figurákká váljanak, és ne csak egy erotikával és vérrel színezett krimi kötelező zsánerelemei maradjanak.

Ennek fényében a mű is elsősorban a bulvárlapok cinikus voyeurizmusának élményét nyújtja szívet tépő katarzisok sora helyett, ami ilyen magas színvonalon megvalósítva nem feltétlenül rossz, ugyanakkor A vizsgához vagy A berni követhez hasonlítva ez csak egy profi, de mérsékelt jelentőségű stílusgyakorlat. (Ez pedig azért különösen is fura, mert kis képernyőn a szürkébe hajló képek vagy Parádi Gergely baljóslatú zenéje sokkal kisebb hatást képesek kifejteni - ergo inkább egy mozifilmtől lehetne várni egy ilyen fókuszt.) Mindenesetre ha az elődöknek nem is feltétlenül nevezhető alkotások szintjét nem is üti meg, egy újabb minőségi darabbal gazdagodott a magyar tévéfilmek tára, amiből akár a mozis kollégák is tanulhatnának bőven...

7,5/10

A Félvilág teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr428150704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kocsor 2015.12.10. 09:38:43

"Ennek fényében a mű is elsősorban a bulvárlapok cinikus voyeurizmusának élményét nyújtja szívet tépő katarzisok sora helyett" - -> OMG

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.10. 10:40:17

nagyon aktuális, az embereket és a jelen kor aktuális kérdéseit érintő témának tűnik!
XD

Bodnár Zsolt · http://rewatch.blog.hu 2015.12.10. 11:32:40

uramisten, ez az endike mindenhol ott van??? :D
amúgy teljesen korrekt írás, nagyjából én is így éreztem.

Fejétől_bűzlő_hal 2015.12.23. 11:40:09

Tévedés, hogy a filmet adja a Duna TV. 30-án 22:30-kor a "Hogyan készült a Félvilág" c. műsort lehet megnézni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.23. 12:45:01

@Fejétől_bűzlő_hal: Ja, 29-én és 22:50-kor, és amúgy a filmet leadják 30-án 21:25kor. Nem a Jereváni Rádió vagy véletlenül álnéven? :D

Fejétől_bűzlő_hal 2015.12.23. 14:52:05

Hát ennyit ért ma reggel az UPC telefonos műsorújságja.
Egyébként Leningrádban osztogatják a Mergákat. Ha sietsz, még odaérsz...

xhalapex 2015.12.31. 10:47:27

Üres, a kor külsőségiben dagonyázó szappanopera, közepes színészi játékkal és emellett még untatott is. Minimális érdekességét is csak a történelmi mivolta adja.
A ködös időnek nem hiszem, hogy narratív szerepe lenne, leginkább csak hangulatteremtő, esetleg még palástolja az elmúlt száz évet.
A karakterek ahogy írod is annyira tipikusak mint akár egy klasszikus mesefilm szereplői.

Szerintem, ezt így kár volt elkészíteni. Igaz, a magyar szarfilmes átlaghoz képest, hoz egy tisztességes, egyenletes minőséget, de attól még, mert ez egy magyar film, ne induljon egyből paralimpián. Főleg úgy, hogy már láttuk azt, hogy szükségtelen a tévéfilmes behatároltsággal takarózni, nem egy elátkozott műfaj ez.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.31. 12:17:55

@xhalapex: Mondtam, hogy narratív szerepe van? :) Atmoszférateremtésből viszont csillagos ötös a film.

Nem hiszem, hogy a tévéfilmes behatároltsággal "takaróznék", pusztán megjegyeztem, hogy a látványvilága, a megoldásai stb. olyanok, amelyeket az ennél jóval több erőforrásból dolgozó kollégák is megirigyelhetnének. És a Köbli-Szász párosnál ráadásul már nem először fordul elő ez.

xhalapex 2015.12.31. 12:25:53

Nem konkrétan neked szántam a gondolatokat, csak a filmmel és a várható visszhangjával kapcsolatban éreztem szükségét, hogy leírjam.
A takarózást sem te követted el, szintén csak egy általános védekező mechanizmus lehet a tvfilm készítőktől (nem konkrétan az aktuális párostól), vagy elfogult magyar filmbuziktól.

A ködről meg ilyet írtál: "Szász ezúttal egy borzasztóan sötét, a felhős égbolt alatt folyamatosan ködbe és hóesésbe vesző atmoszférát épít, amely egyben azt is sejteti folyamatosan, hogy minden alakjának van valami mocskos titka." Erre írtam annyit, hogy inkább csak hangulati elem, mint egyéni sorsok kimenetelének lenyomata, esetleg költségvetési okokból volt célszerűbb ezt választani, mint gyönyörű nagy totálokat a 100 évvel ezelőtti Budapestről.
Nem förtelmes a film, szerintem közepes és a "Köbli-trilógia" eddigi leggyengébbike.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.31. 12:31:59

@xhalapex: Oké, de ha az én posztomra érkezik a válasz, automatikusan azt gondolom, hogy arra reakció. :D

Én ezt az egy konkrét mondatot még mindig az atmoszférára vonatkozónak tartom. :D A filmnek van egy története, amelyhez Szász olyan eszközöket választott, amelyek ezt különösképpen is aláhúzzák. Egyszerűen szerintem kiváló választás volt ahhoz az elidegenedett, titokzatos világhoz, amelyet be kívánt mutatni, és a nagytotálok nem ezt a hatást érték volna el.

Egyébként csak mondom, hogy Köblinek ez a 4. tévéfilmje, volt még ugye a Szabadság, különjárat is, csak arról könnyű elfeledkezni - lévén, hogy eléggé feledhető. (És egyben szerintem az a leggyengébb is.)

xhalapex 2015.12.31. 13:40:17

@danialves: Mindenki csak kizárólag neked akar beugatni, mi? :D

Atmoszféra ügyben akkor továbbra sem értünk egyet. Köbli 4. filmjéről még csak nem is hallottam, ezek szerint okkal. De azért is tettem biztonságért idézőjelbe, mert egyrészt sok filmbe írt már, másrészt meg amúgy sem kapcsolódnak össze különösebben. Így próbáltam bevédeni magam. :D Ezért jobb az írásnál a beszéd, mert utólag mindent lehet idézőjelbe rakni. Írásban csak a nyamvadt smileyk állnak rendelkezésre. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.31. 13:48:29

@xhalapex: Bezony, rólad különösen is ezt gondolom :P :D

Gringo 2016.02.19. 18:54:14

Miről szól a film?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.19. 21:25:20

@Gringo: "1914 januárjában egy kosarat sodor partjára a Duna, benne egy megfojtott nő holttestével. Az asszony a kor egyik legismertebb kurtizánja volt, Mágnás Elza. Vajon ki ölte meg és miért? A dráma képkockáin megelevenedik Elza (Kovács Patrícia) élete és bigott komornájával (Gryllus Dorka), ill. a fiatal cselédlánnyal, Katóval (Döbrösi Laura) való kapcsolata is kiszíneződik. A három nő és az Elza körül gyülemlő férfiak (Kulka János, Sándor Péter) sikamlós és pikáns játékai végül a lány szörnyű halálához vezettek. "

Egy az egyben kopiztam a kritika végére belinkelt Mafab oldalról. ;)

Gringo 2016.02.19. 21:47:08

Köszi, lusta voltam kutatni. ;)
Ilyen mafabokra meg nem szívesen kattintok.

Na, de mindegy, ezt a filmet nem kell megnéznem.
süti beállítások módosítása