Veszettek (2015)
2015. november 06. írta: danialves

Veszettek (2015)

Inkább költöttük volna ezt a pénzt stadionra...

veszettek.jpgA magyar film olyan, mint a magyar foci: állandóan a régi sikereket emlegetjük (Mephisto), és időként, amikor sikerül egy Albániát vagy egy Finnországot megvernünk, elhisszük, hogy szintet léptünk és van esélyünk a nagyok között. Persze most az elmúlt évtizedek történelmének legnagyobb hőstettét hajthatja végre a válogatott (Saul fia), de ettől még a rendszerszintű problémák ugyanúgy megmaradnak. Andy Vajna Filmalapja is hiába hozott el nekünk jó néhány színvonalas darabot, a Veszettek tökéletesen mutat rá arra, hogy alapvetően a filmes támogatások szétosztása és az alkotók minősége egy cseppet sem változott az előző rendszerhez képest.

Kezdhetném rögtön azzal, hogy ugyanazok az arcok kapnak nagyobb összegeket, de az a helyzet, hogy Goda Krisztina a legprofibb magyar rendezők egyike, amit itt is demonstrál. Röviden megfogalmazva a Veszettek bármelyik nagy filmstúdió terméke is lehetne, annyira tökéletes ritmusú, helyén van benne minden vágás, a zene is mindig a megfelelő pillanatokban kap erőre, és a rendező akkor sem ijed meg, ha egy verekedést kell levezényelnie. Egyedül a színészek és a szájukba adott szövegek múlják alul a színvonalat (nem gondoltam volna, hogy 2015-ben még divat fikázni a bulit, ha nem engednek be egy szórakozóhelyre...), Fenyő Iván magaslik ki csak messze a kissé még tanácstalan fiatalok közül. De mindent összevetve, technikai szinten egy remek film lehetne a Veszettek - ha nem lenne teljesen értelmetlen.

veszettek2.jpgGoda már jóval a premier előtt is igyekezett hangsúlyozni, hogy ő nem Gárda-filmet akar rendezni, amit én balga módon úgy vettem, hogy felül kíván emelkedni az aktuálpolitikai vonatkozásokon és egy sokkal mélyebb és általánosabb érvényű történetet mutatni be nekünk. Pedig ő ezt ezek szerint csak arra értette, hogy a Veszettek annyira píszí, hogy szerintem még a vágót sem engedték MacBookon dolgozni - de rossz vicceket félretéve, a rendező tényleg megpróbálja a lehető legkevesebb valós párhuzamot megengedve levezényelni művét. Az még csak egy része a dolognak, hogy a "cigány" szó egyszer sem hangzik el egy radikalizmusról szóló alkotásban, de már a kisváros bűnös fertőjét is egy olyan klisés szerb drogdíler példázza, hogy nem csodálkoztam volna, ha valamelyik jelenetében beállít Liam Neeson igazságot osztani. Azonban a forgatókönyv még mindig akkor a legtalpraesettebb, amikor az első egy órában a srácok nemes motivációit kell ábrázolnia, és csak akkor esik szét, amikor ebből egy elrettentő tanmesét próbál meg fabrikálni.

Divinyi Réka forgatókönyvíró (illetve az alapul vett, de alig említett könyvet szerző Czető Bernát László) valószínűleg túl sokat nézegethette A hullámot, ugyanis a teljesen apolitikus fiatalokból egyik percről a másikra rasszista hadsereg lesz (mindezt ugye egy olyan világban, ahol ismétlem, nincsenek cigányok, csak "telepiek"), az örök lázadóból hatalommániás náci tiszt, és a testvérek várható konfliktusa és a szerelmi szál ősrégi sablonokat követve épül bele ebbe a képletbe. A Veszettek második fele úgy kíván drasztikus fordulatokat végigvinni, hogy ehhez nem alkotta meg a megfelelő alapokat: a két főszereplő családi hátterén kívül gyakorlatilag semmilyen információ nem áll rendelkezésünkre a fiúkról, nem tudjuk, mivel foglalkoznak, mik a tetteik mozgatórugói, még egy szociológia tankönyvbe is kevesek lennének példának, annyira sematikusak. Divinyi és Goda tulajdonképpen addig igyekezett elmosni a valós helyzetekkel a párhuzamokat, hogy végül már karaktereik is csak mesterkélt eszközök néhány teljesen sekélyes gondolat megfogalmazására.

A Veszetteket ugyanis az teszi teljesen értelmetlenné, hogy azoknak a kérdéseknek a végtelenül lebutított verzióját adja vissza, amelyet az átlagnéző valószínűleg ennél százszor komplexebben tapasztal meg: a magyar-cigány együttélést egy kocsmai farokméregetés szintjére redukálja, a radikalizmus pszichológiájáról pedig nagyjából annyit képes mondani, hogy a céltalan fiatalok a küzdősporttól és a fekete bakancsoktól egyben rasszisták is lesznek. (És ily módon a szélsőségesség szimpatikus oldalának megjelenítésében hitelesebb, mint az elrettentésben.) Ahhoz pedig őszintén gratulálok, hogy erre sikerült egymilliárd forintot (ebből 790 milliót a Filmalap pénzéből) kidobni, mindezt úgy, hogy a film leginkább erőforrás-igényes jelenete egy 15 fős tömegverekedés. Szinte már kegyetlenség továbbfűzni ezt a gondolatot oda, hogy a Toldira sem kellett volna ennél több támogatás, és Pálfi György valószínűleg az akciójeleneteit teljesen tönkretéve is tudott volna hozni egy ilyen háromezer nézős nyitóhétvégét. De mit is várunk, amikor ezek a döntések többek között annak a Divinyi Rékának a kezében voltak, aki ezúttal csak azt demonstrálta, hogy más filmekben látott paneleket tehetségesen fűz össze, de egy életszerű dialógussal már meggyűlik a baja. (Mondjuk így legalább már értem, hogyan kapott a Fehér isten támogatást...) Inkább költöttük volna stadionra ezt a pénzt...

5,5/10 

A Veszettek teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr98049840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fincherista 2015.11.06. 09:41:00

Mi ez a lehúzó kritika?! A filmalap pénzéből már nem maradt a firkászoknak? :D

Idén már volt a Saul fia és a Liza, a rókatündér. Szóval, ha évente kitermelnek két (nem feltétlenül ennyire) jó alkotást, akkor már van értelme az MNF-nek. Persze ettől még tényleg érthetetlen, hogy egy Pálfi nem engedheti szabadjára képzeletét...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.06. 09:59:40

@Fincherista: Hát nem tudom, én nem értékelném sikerként, hogy a kb. 4 milliárd Ft támogatásból 700 millió megy jó helyre... Előtte sem volt jobb ez az arány, csak akkor kb. 10 év alatt készült ennyi film, úgyhogy ezért nem mondhattuk el, hogy egy évben jött kettő ilyen.

De engem sokkal inkább zavar a jó és a rossz filmek arányánál ez a kommunikáció, hogy ha bárkit le kell fikázni, akkor verik a mellüket, hogy mi nem adunk ki szart a kezünkből meg különben is sikerfilmeket készítünk, aztán átlagban a legkevésbé sem igaz ez... És itt pl. nem valami kezdő filmes tollából, hanem az egyik volt fejes munkájával...

Fincherista 2015.11.06. 10:26:31

@danialves: Ha jól működik az MNF, akkor ez az arány idővel javulni fog, mivel az új, tehetségesebb filmesek kiszorítják a régebbi sikerekből eléldegélőket.

Goda, Herendi, Gárdos. Egyelőre ők kapták a legnagyobb költségvetésű filmekre a zöld utat, mivel nekik már volt korábban ilyen téren sikerük. De az ilyen bukások után idővel ki kell, hogy essenek a körforgásból. Legalábbis, ha jól működik az MNF. De ezt még az első egy-két év alatt sajnos nem tudhatjuk, hosszú távon kell, hogy kialakuljon egy új, tehetséges filmes mag, ami folyamatosan cserélődik. Ha mégsem jobb az előző rendszernél, akkor is inkább jöjjön egy-két jó film és 10 rossz, mint ugyanez 10 évente.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.06. 10:49:21

@Fincherista: Jól mondod, HA jól működik. :)
De a probléma még csak nem is az, hogy kik kapják a pénzeket, hanem, hogy milyen alapon. Mert jelen állás szerint most ez arcra megy, és ha ebből az nőne ki szerinted, hogy aki bukott, az nem kap, akkor ugyanúgy arcra fog menni. Ahelyett, hogy megnéznék, ki áll elő egy értelmes koncepcióval, amit érdemes támogatni, függetlenül attól, hogy csinált-e már valamit korábban és az mennyire volt sikeres.
Pl. Godának a legkevésbé sem kívánnám, hogy ne kapjon többet pénzt, mert ebből a filmből is látszik, hogy alapvetően ért a szakmájához, hanem inkább a Veszetteket mint filmtervet kellett volna (ebben a formájában) elkaszálni. Ugyanígy azt ne mondja már nekem valaki, hogy egy versenylóról szóló film fog akkorát szólni, hogy megéri kétmilliárdot kidobni rá... (Miközben 100M felett eleve nem lesz film itthon nyereséges, ennek ellenére van pofájuk azzal szekírozni a rendezőket, hogy mi van, ha a filmjük nem lesz sikeres)

Fincherista 2015.11.06. 11:58:20

@danialves: valamilyen szinten mindig arcra fog menni pár projekt. Arra akartam kilyukadni, hogy (ha jól működik, akkor) maguk az arcok fognak gyakrabban lecserélődni, nem lesz annyira belterjes a dolog, hogy mindig ugyanazokhoz a nevekhez kell nyúlni, akár a filmesek, akár a színészek terén. A kiesést sem úgy értem, hogy xy többet ne is rendezhessen, hanem, hogy alakuljon ki egyfajta versenyhelyzet. Most ilyen még nincs, de a bevételi adatokból kialakul egy kép arról, hogy milyen nyelvezetű filmekre és filmesekre van igény.

Az elbírálásról mondjuk nem tudom mennyire korrekt. Gyanítom, nem eléggé, de az is inkább idővel derül ki. Mármint, hogyan reagálják le az ilyen sikereket/bukásokat.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.06. 15:11:06

@Fincherista: Mondom még egyszer, önmagában nem azzal van a baj, hogy ugyanazok az arcok kapják a pénzeket. Hanem, hogy ez szakmai szempontokat helyettesít. És éppen ezért nem az a vágyam, hogy kevesebb Herendi és több Nemes legyen, hanem, hogy kevesebb Veszettek és több Saul fia. Azzal egy fikarcnyival sem leszünk előrébb, ha elsőfilmesek hozzák majd a Délibábokat meg a Fehér isteneket, szerintem nem a versenyhelyzet hiányzik, hanem olyan döntnökök, akik értenek a dolgukhoz.

Attól meg az Isten mentsen, hogy a bevételi adatok alapján alakuljon ez ki, mert életünk végéig Hajnal Timiket meg Coming Outokat fogunk nézni :) De egyébként sem tartanám korrektnek, ha pl. egy ilyen ótvar szar marketingkampány után Goda vinné el egyedül a balhét a Veszettek sikertelenségéért.

Fincherista 2015.11.06. 15:37:18

@danialves: a nézőszámos részt visszavonom, jogos amit írsz.

midnight coder 2015.11.08. 15:08:11

Nem tudom, de szerintem itt nem a Godával volt a gond, hanem a forgatókönyvvel. Ami viszont a témája miatt kapott pénzt - kellett (volna) már egy jó nagyot rúgni a gonosz nácikokba. Na, ez most nem sikerült, valószínűleg egyebek közt pont a téma miatt. Kis hazánkban azért nem vonz ez sok nézőt, mert a nép finoman szólva nem pont úgy látja ezt a dolgot mint a cigányból csak zenészt látott alkotók. Külföldön meg az ebet nem érdekli a téma.

ergerberger 2015.11.08. 15:22:49

"felül kíván emelkedni az aktuálpolitikai vonatkozásokon és egy sokkal mélyebb és általánosabb érvényű történetet mutatni be"
"a "cigány" szó egyszer sem hangzik el"

Szóval először a szemére veted, hogy szerinted nem emelkedik felül a mai nagyar helyzeten, aztán meg nem érted, hogy miért maradt ki a magyar helyzetre jellemző cigányozás, és miért általánosabb érvényű a film.

Te érted, hogy mit akarsz?

PongLenis 2015.11.08. 16:51:44

"önmagában nem azzal van a baj, hogy ugyanazok az arcok kapják a pénzeket. Hanem, hogy ez szakmai szempontokat helyettesít."

Ebben igazad van, érdemes havonta megnézni, hogy a Filmalap kinek mire és mennyi pénzt ítél oda. Vannak bizonyos személyek, akik bármivel jelennek meg, kizárt, hogy ne nyerjenek. 10 milliós tételekben. Másnak pedig félmillió nem jut forgatókönyv-fejlesztésre.
Arról nem is beszélve, hogy te, jóskapista, hiába írsz egy első osztályú forgatókönyvet, ha nincsen referenciád, nem tudsz pályázni.

midnight coder 2015.11.08. 17:27:21

Amúgy ilyenkor elgondolkodik az ember, hogy valóban megért ez az egész bárkinek is ennyi pénzt ? Kinek hiányozna ez a film, ha nem készült volna el ? A készítőkön kívül nyilván senkinek.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.08. 17:51:48

@ergerberger: Én veled ellentétben értem, sőt, még tisztában is vagyok vele, hogy miről beszélek.

"nem érted, hogy miért maradt ki a magyar helyzetre jellemző cigányozás, és miért általánosabb érvényű a film."
Én ilyet mikor is írtam? Egyáltalán mikor történt ilyen a filmben? Személy szerint elég sok cigányozást láttam benne, csak éppen "telepiek"-nek meg "barnább bőrűeknek" stb. nevezik őket, mint ahogy az általános érvényűség is csak annyi, hogy próbál elmaszatolni konkrét párhuzamokat ezzel a virágnyelven történő megfogalmazással.

különvélemény2 2015.11.08. 18:42:55

Szar lehet valamit kiköhögni ellenzékben, amikor sorra nyerik a filmjeink a díjakat...

PongLenis 2015.11.08. 18:58:53

@különvélemény2: Tudod, a filmeknél a díjak a kutyát nem érdeklik (egy szűk körön kívül) ezt nem tudja felfogni a magyar filmszakma se. A filmek normál esetben a közönségnek készülnek, ergo hiába nyer egy film sok díjat, ha a közönségnek nem tetszik, vagy be se ülnek rá, akkor az a film szar (és most nem erről a filmről beszélek, csak a díjfetisizmusról). Nem a díjaktól lesz jó egy film. Az indul a bakterház és a Tanú pl. hány díjat nyert kánban?

különvélemény2 2015.11.08. 19:28:31

@PongLenis:
Ja, mint a Liza te szerencsétlen ...

PongLenis 2015.11.08. 19:50:50

Tanulj meg szöveget értelmezni, ha nem megy kérd meg anyukádat, hogy segítsen. Te szerencsétlen.

különvélemény2 2015.11.08. 20:17:59

@PongLenis: "ergo hiába nyer egy film sok díjat, ha a közönségnek nem tetszik" "Tanulj meg szöveget értelmezni"

Lásd Liza A Rókatündér aki "megdöntötte Tímeát...", magyarul százezres nézettség felett van.
És még mindig a te "szerencsétlen" jelző illik rád.

különvélemény2 2015.11.08. 20:21:43

@PongLenis:
De légyszíves vakítsál még a bársonyszékedből, hogy a magyar film szar, légyszi oktass még, hogy mi nem tudunk eredetit lerakni az asztalra...
Te a kritikusok gyöngye...

Kelly és a szexi dög 2015.11.08. 20:24:34

Egy jó B kategóriás horror-pornót kellene támogatni!

különvélemény2 2015.11.08. 20:26:07

@Kelly és a szexi dög:
Az megvan támogatás nélkül is, ha jó.

Tamáspatrik 2015.11.08. 20:40:08

A producer találhatott volna egy jó forgatókönyvet. Egy olyan forgatókönyvirót vagy irókat, akik egy kicsit mélységében is értik ezt a világot és nem lett volna belőle egy valószerűtlen tanmese. Akkor talán pár szinész is megértette volna a figurát.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.09. 01:22:48

@különvélemény2: Jobb, mint a te intelligenciaszinteddel élni...

PongLenis 2015.11.09. 08:33:07

@különvélemény2: Megint nem sikerult, ugyhogy segitek: azt irtam hogy nem a nyert dijaktol lesz egy film jo. Egy sok dijat nyert film is lehet szar, es egy dijat nem nyero film is lehet jo. Hogy a peloba jott ide a rokatunder, azt csak te tudod.

Azt se mondtam, hogy a magyar film szar. De lehetne jobb, sokkal jobb, mert tele van az orszag tehetseges forgatokonyvirokkal, es remek filmotletekkel, csak eppen a belterjesseg miatt eselyuk sincs bemutatkozni.
süti beállítások módosítása