Villámkritikák: Jupiter felemelkedése (2015); Mortdecai (2015); A hetedik fiú (2014)
2015. május 09. írta: AldoWinnfield

Villámkritikák: Jupiter felemelkedése (2015); Mortdecai (2015); A hetedik fiú (2014)

Van az úgy, hogy tudja az ember, sokat nem várhat egy adott filmtől. Az ebben a cikkben felsorakozott darabokról nem sok dicsérő mondatot hallottam, különböző okokból mégis érdekelt mindegyik és adtam nekik egy esélyt. Hiba volt. Bár három különböző műfajú, hangulatú mozgóképről beszélhetünk ezen trió kapcsán, egy valami mégis összeköti ezeket: eltérő problémák miatt, de mindegyik elég borzasztóra sikeredett.

Jupiter felemelkedése / Jupiter Ascending (2015)

jupiter-ascending-tatum-kunis-rocket-boots.jpg

A Wachowski testvérek a Mátrix első része óta nem csináltak igazán jó filmet, s ezt a hagyományt most sem törik meg. Ezt megelőző munkájuk, a Felhőatlasz értékes kísérlet, érdekes mozi volt, a Jupiter felemelkedése viszont csak első blikkre tetszetősnek tűnő vizualitásával tudott megfogni, s azzal is csak fél óráig. Utána már teljesen egykedvűen figyeltem a túlburjánzó, stílustalan CGI-katyvaszt, s mindvégig azon gondolkodtam, hogyan lehetett ezt a koncepciót ennyire komolyan venni? A takarító lány és az ex-szuperkatona bolygóközi története egy könnyedebb, humorosabb, önreflexivitással teletömött formában lehetett volna csak működképes: a giccses és eltúlzott világkép, a színészek ripacskodása (különösen a friss Oscar díjas Eddie Redmayne nem találja a helyes egyensúlyt, főgonosza önmaga paródiájává érik a játékidő második felére) és az egysíkú karakterkidolgozás így talán megbocsájtható lenne. A testvérek azonban nagyot akartak szakítani, ismét Kiválasztottról és a Föld  lakóinak megmentéséről regélnek, s nem látják be, hogy egy ilyen mese akkor működne igazán, ha megtalálható lenne benne valami gyermeki báj, ami átsegíti a nézőt a szerteágazó és kidolgozatlan forgatókönyv sokszor kivillanó buktatóin. A Jupiter kapcsán felemelkedés helyett zuhanásról lehet csak beszélni: Wachowskiék egyre közelítenek a kemény beton felé, s igazán rájuk férne már egy kritikai és nézői siker egyaránt. Talán nem ártana, ha visszavennének a megalomániából és csinálnának egy kisebb volumenű darabot, amibe szívüket-lelküket beleteszik.

3/10

A Jupiter felemelkedése teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

Mortdecai (2015)

mortdecai_612x381.jpg

Sokféle vicc kategória létezik, ennek a filmnek köszönhetően pedig egy újabbat jegyezhetünk meg: a bajusz-poénok külön kasztját. A Mortdecai fő humorforrása a főszereplő orra alatt növő szőrcsomó, minden tíz percben legalább egy jelenetben megemlítik: ez az ismétlődés jól példázza, hogy alapvetően mennyire kacagtatónak érezte a forgatókönyv jegyzője, a rendező és a színészi gárda is az írott anyagot. A film egészét látva ugyanis nem gondolom azt, hogy a minduntalan felbukkanó bajuszimádat lustaság vagy ötlethiány miatt kapott volna ilyen kiemelt szerepet.  A készítők valószínűleg úgy érezték, hogy ez így, ebben a formában működőképes lesz, s lehet, hogy papíron működött is. Wes Anderson utánozhatatlan stílusjegyeivel talán felszínre hozta volna a Mortdecaiban rejlő jó filmet. A tényleges direktor, David Koepp azonban kevés a feladathoz. Sótlan rendezése szinte kiírtja a szórakoztatás legapróbb csiráját is a műből. A színészek közül van aki próbálkozik, van, aki rutint hoz és van olyan is, aki egyértelműen gyengén muzsikál. Depp persze a középső kategóriába tartozik, mimikájában újra a hírhedt Jack Sparrowt idézi. Ráférne már egy karrier-újrapozicionálás. Az, hogy a Mortdecai végül is messze áll a nézhetetlen kategóriától, a film visszafogottságának köszönhető. Már-már kellemesen unalmas darab kerekedett ki a festmény utáni hajszából.

4/10

A Mortdecai teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A hetedik fiú / Seventh Son (2015)

julianne-moore-in-a-still-001.jpg

Szeretem a látványos filmeket. Imádom, ha elkényeztetnek az alkotók és lenyűgöző vizualitással támadnak rám. Azt viszont már kevésbé kedvelem, ha pusztán csak erre alapoznak a készítők és elhanyagolják a forgatókönyvet, nem dolgozzák ki a karaktereket, semmibe veszik a további építőelemeket. A hetedik fiú a maga egészen B-kategóriás módján például a szemnek tetszetős: bár a közelébe sem ér a 'nagyoknak", alapvetően nem néz ki rosszul. Minden más azonban érhetetlenül elnagyolt. A szkript könnyedén elkerülhető gyermekbetegségekkel küzd, a film világa teljesen kidolgozatlan, a történet pedig szinte fuldoklik a közhelyekben. A Seventh Son összességében pont ezekre a klisékre épít, minden ismerős már valahonnan és csak a legalapvetőbb fantasy húzások találhatóak meg benne. Eredetiséggel a legkisebb mértékben sem vádolható meg semmilyen tekintetben. Épp ezért is furcsa, hogy mit keres benne két olyan színésznagyság, akik ennél csak jobb mozikban szoktak megjelenni. A friss Oscar-díjas Julianne Moore keveset szerepel, s ez nem is baj: amikor a vásznon van, akkor sem túl meggyőző. Jeff Bridges ellentétben kiválóan ráérzett arra, hogy mennyire jelentéktelen filmben vállalt szerepet, alakítása pedig pont ennyire komolytalan és eltúlzott. Igazából persze ő sem jó, de legalább néhány pillanatot szórakoztató varázsol ebben a felejthető fércműben.

2/10

A hetedik fiú teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr567428464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr_utcai_arcos 2015.05.09. 09:04:16

Jupiter: 7/10 látványt vártam, látványt kaptam. Te mit vársz egy akciófilmtől. Mortdecai 7/10 kellemesen röhöghető vígjáték, bár igaz, lehetett volna benne valami komoly mögöttes tartalom (ja, az annyira nem fontos a vígjátékoknál) biztos volt benne csomó bajuszos poén, én szerencsére találtam benne még sok más nevetni valót. A 7. fiú még nem fogott meg, az lehet ki is marad.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.09. 09:32:16

"A Wachowski testvérek a Mátrix első része óta nem csináltak igazán jó filmet"
Mármint leszámítva a Mátrix 2-3at és a Felhőatlaszt. ;)

A Jupiter felemelkedése sem kifejezetten szar, csak (a külsőségek ellenére) bántóan fantáziátlan és mesterkélt, koncepciótlan akciójelenetekkel. Mindenesetre én a sok hasonló kritika után irtó gáz dolgokra számítottam, és meglepett, hogy a film szimplán csak klisés és teljesen érdektelen. Valahol 5-5,5/10 körül lőném be.

Gondolom a többi esetében is ki tudnék hozni hasonló különbséget, de ebből kiindulva egyik sem az a szint még, hogy érdemes legyen megnéznem. :D

AldoWinnfield 2015.05.09. 10:26:49

@Dr_utcai_arcos: Annál többet, mint amit a Jupiter nyújt. Nem lenne egyébként vele nagy baj, ha nem lenne ennyire nagyratörő az egész és nem roppanna össze a saját súlya alatt. Plusz nem tudom, lehet, hogy hülye vagyok, de pl. a Matrix első részének akciójelenetei simán jobbak, mint ezé a mozié.

Mortdecainál meg abszolút nem hiányoltam a mögöttes tartalmat, a stílust és a fantáziát viszont igen. Egyébként meggyőződésem, hogy a vígjátékot talán a legnehezebb értékelni, hiszen mindenkinek más az igazán vicces.

misafeco 2015.05.09. 11:45:07

Csak a Jupitert láttam, és egyetértek a kritikával. A másik kettő szerencsére elkerült eddig.

Dr_utcai_arcos 2015.05.09. 14:07:03

@AldoWinnfield: Hát igen. Nekem még így 30-on túl is bejönnek néha a fingós hányós poénok, és a Depp-Bettany kettős nagyon jól dolgozott együtt. A semmi baj Uram, van még 9. Mit gondolsz? Dolgozna tovább szállás és fizetés nélkül? és az ehhez hasonlók, nekem nagyon jól elvitték a kellemes irányba :)!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.09. 14:23:57

@AldoWinnfield: @Dr_utcai_arcos: "a Matrix első részének akciójelenetei simán jobbak, mint ezé a mozié."
Ugyanezt gondoltam, tankönyvet lehetne abból írni, hogy mennyire szét vannak esve a Jupiter akciójelenetei. Egyikben sem látni, hogy ki mit, miért, merre csinál, az űrhajós kergetőzések közben soha nem tudtam pl. eldönteni, hogy Channingék lövik a rosszfiúkat, vagy fordítva.

Dr_utcai_arcos 2015.05.09. 21:03:39

@danialves: De komolyan, képzeljetek már el egy csatát. Ez nem a napóleoni hadviselés, hogy előbb én lövök, aztán te. Egy csata PONT ilyen, fogalmad sincs ki kit lő és mikor ki áll nyerésre. Ez a jó benne.

AldoWinnfield 2015.05.09. 23:44:05

@Dr_utcai_arcos: Kétlem, hogy a testvérek ezt az érzést akarták volna átadni egy ennyire elcseszett vágással pl.... Persze, át lehet adni ezt az érzést is, de ezt működő filmes eszközökkel kell megvalósítani.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.10. 00:32:00

@Dr_utcai_arcos: @AldoWinnfield: Ld. pl. Sólyom végveszélyben. Zseniálisan adja át az egész káoszát, de érdekes módon képes ca. 15 karaktert világosan végigkövetni az egészben.
A Jupiter nem csinált semmit, csak előhúzott különböző akciókliséket, onnantól kezdve, hogy én meg nem tudtam, Channing van életveszélyben v éppen ő lő szarrá valakit, engem a legkevésbé sem tudott izgalomba hozni ez az egész.

Dr_utcai_arcos 2015.05.10. 09:17:38

@danialves: Na jó, én is öregebb vagyok már annál, hogy JajjIstenemmögöttteVAN!!!!! de ha hasonlítani akarod, akkor már inkább Aliens vagy A holnap határa.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.10. 11:09:31

@Dr_utcai_arcos: Na az Alienst pont nem mondanám, abban a fészek első megtámadása kapcsán pont ugyanez a "ki merre hány méter?" érzésem volt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.10. 11:16:27

@Dr_utcai_arcos: Akkor most milyen értelemben kellett volna hasonlítani? :D Mert én a Black Hawk Downt kvázi ellenpéldának hoztam.

Dr_utcai_arcos 2015.05.11. 19:03:16

@danialves: Neem, pont azt, hogy az Aliens meg a Holnap... ugyan ezt a kaotikus megoldást alkalmazza és ott sem zavaró, az EoT-ban mondjuk nehéz is lenne rendszert találni, főleg a folyamatos *SPOILER* partraszállás miatt aminek ugye se eleje se vége :). a BHD az pont ellentéte.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.05.11. 19:10:42

@Dr_utcai_arcos: Még mindig nem ugyanarról beszélünk, az Aliensben szerintem pont, hogy rosszul csinálták ezt, mert egyáltalán nem követhető az a jelenet, mindenki össze-vissza rohangál meg hal meg.
Ezzel szemben az EoT-ben annyira a néző szájába van rágva, hogy Cruise konkrétan bemagolja, mit kell csinálnia.
süti beállítások módosítása