Memento (2000)
2014. október 27. írta: danialves

Memento (2000)

memento1.jpgKorszakalkotó műnek lenni nem is annyira érdem, sokkal inkább szerencse: nem mindig sikerül elsőnek érkezni. Így aztán kétes hírnév ez a cím, mert az idő előrehaladtával és az utódok növekvő számával könnyen megfakulnak ezek az érdemek. (Amennyiben nem vagyunk nosztalgiasznobok.) De a Mementonak nem kell ilyen problémákkal szembenéznie, mert sokkal több annál, hogy csak egy korszakalkotó film legyen.

Leonard (Guy Pearce) egy szokatlan betegségben szenved: rövid távú emlékei nem rögzülnek, így adott időközönként azt veszi észre, hogy nem tudja, hogy hol van és mit csinál. Pedig küldetése szempontjából ez fontos lenne, ugyanis főhősünk megszállottan keresi felesége gyilkosát. Így viszont mások segítségére szorul sok esetben, de sem a barátjaként bemutatkozó Teddyben (Joe Pantoliano), sem a homályos célokat rejtegető Natalie-ben (Carrie Anne-Moss) nem bízik meg igazán. Az egyetlen dolog, amire hagyatkozni mer, az saját jegyzetei és a testét borító tetoválások.

memento_stills_32.jpgNolan forgatókönyve azzal váltott és mindmáig azzal vált ki nagy szenzációt, hogy gyakorlatilag visszafelé mesél el egy sztorit. Azonban az igazán zseniális az a művében, hogy mindezt tökéletesen használja fel a történet felépítésére: a kép valóban visszafelé haladva áll egyre inkább össze, és a szereplőkről is ezen keresztül tudunk meg egyre többet. De ez a módszer egyben kiválóan alkalmas arra, hogy rendezőnk összerakja a hibátlan thrillert: minden pillanatban ugyanis ott lebeg a szemünk előtt az az elsődleges rejtély, hogy mi vezetett jelenetünk kezdőpontjához, miközben számtalan más kérdés is vetődik fel, ahogy egyre jobban kirajzolódik előttünk a cselekmény.

Ehhez kapcsolódan látható igazán, hogy Nolan mennyire tudatosan készül a végső fordulatra: gyakorlatilag minden mondat, minden jelenet erre irányul, így lesz aztán az értelmetlennek tűnő mellékszálból a mondanivaló fő gerince, egészen apró utalásokból pedig a megoldás kulcsa. De ezt már azon is észre lehet venni, hogy ugyanaz a momentum mennyire más értelmet kap, amikor egy jelenetsor eleje helyett az előző végén látjuk. Az igazi fénypontja a Mementonak azonban az, hogy Nolan hihetetlenül elegánsan fogalmazza meg az üzenetét, anélkül, hogy azt túlbonyolítaná vagy szájbarágóssá tenné.

De mint minden lenyűgözően megkonstruált mesterműnél, itt is enyhén érezni azt, hogy a pazar megmunkáltság kissé agyonnyomja a végeredményt. Hiába remekbe szabott szövegek, az okos forgatókönyv, Leonard szenvtelensége könnyen átragad ránk, már csak azért is, mert a produkció nagyon keveset tesz azért, hogy érzelmileg bevonja nézőjét, a súlytalan flashbackek ehhez pedig kevesek. A folyamatosan változó és alakuló motivációk pedig állandóan kihúzzák a lábunk alatt a talajt, és önkéntelenül is úgy szemléljük a végeredményt, mint egy bravúros, de igazán soha át nem élhető mesterművet.

Mesterműnek azonban ettől függetlenül mestermű a Memento, és hosszútávú nézhetőségének kifejezetten jót tesz, hogy nem megismételhetetlen katarzisokra alapoz (ez érdekes módon pályafutása előrehaladtával Nolanre sokkal inkább jellemző lett). Ezt szem előtt tartva pedig nem lehet máshogy beszélni róla, mint egy korszakalkotó és (egyelőre) utánozhatatlan alkotásról.

10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr386835739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.27. 12:40:46

Az egyik legeredetibb film a világon. Többek között emiatt kezdtem el rajongani Nolan munkásságáért.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.27. 12:44:06

@lisztes: Annyira eredeti, hogy a tesója novellájából írta. :P
De amúgy többek között ebből, meg A tökéletes trükkből látszik, hogy mennyire kreatívan tud egy adaptációhoz hozzáállni.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.27. 12:46:52

@danialves: Tisztában vagyok vele, hogy miből készült, köszi :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.27. 12:48:11

@lisztes: Gondoltam, csak jelezni akartam, hogy valahol azért ironikus ez az eredetiség dolog. ;)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.27. 21:04:00

Ez az egyik kedvenc filmem, és Nolan legjobb filmje, pont.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.27. 22:40:55

"a produkció nagyon keveset tesz azért, hogy érzelmileg bevonja nézőjét" - engem ezzel a kevéssel is totál bevontak, mondjuk én ultraempatikus vagyok :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.27. 22:47:48

@Werewolfrulez: De biztos neked is megvannak azok a filmek, amelyek egyáltalán nem katartikusak, csak valahogy utána hetekig nem tudod kiverni őket a fejedből. (Idén pl. nekem ezt a kategóriát a Gone Girl képviselte, meg a The Rover egy kicsit.)

K.Leslee 2014.10.28. 10:58:56

Nolan legjobb filmje, bar a Followinget nem lattam. Nagyon keves film mozgatta meg ugy az agyamat mint ez. Azota szerintem egyre giccsesebb filmeket gyart Nolan, egyaltalan nem neveznem jo rendezonek, sikeresnek viszont sikeres. A Memento-n kivul egyik filmje sem tetszett igazan, max eros kozepesnek mondanam oket, azt is hollywoodi mercevel.

K.Leslee 2014.10.28. 11:01:51

@danialves: a The Rover nekem is olyan volt, minden egyszerusege ellenere szerintem egy utos film volt. Gondolkodom h rajta legyen e az ev vegi tizes listamon. Valoszinu igen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.28. 11:40:48

@K.Leslee: (Following sztem senki szerint nem a legjobb filmje. :D)
Rendezőként Nolan abból a szempontból szerintem tényleg nem kiemelkedő, hogy vizuálisan nagyon keveset tud mutatni. Őszintén szólva egyetlen momentumot nem tudnék felidézni a filmjeiből képként, annyira jellegtelenek ilyen téren. Ettől függetlenül szerintem ebben főként Pfister a bűnös, de nemsokára meglátjuk, mire megy nélküle.
Viszont nála jobban történetet mesélni kevesen tudnak, rajta kívül Aronofsky az egyetlen, aki térben-időben több történetszálat ilyen tökéletesen össze tud pakolni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.10.28. 12:37:32

nesze neked nosztalgia sznobhatás én ezt a filmet csak a TDK után láttam. :D

És csak a TDK miatt néztem meg, de nagyon megérte.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.28. 12:39:07

@doggfather: Nyugi, én is csak utána láttam. De az is lehet, hogy ráadásul még az Inception után is, csak arra már nem emlékszem pontosan.

K.Leslee 2014.10.28. 12:59:41

@danialves: Aronofsky merdolsekkel veri ot, kiveve a The Fountain cimu borzadalyt

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.28. 13:08:27

@K.Leslee: Ne viccelj, az a legzseniálisabb filmje a Requiem mellett :D

K.Leslee 2014.10.28. 13:32:51

@danialves: Nekem tul szentimentalis es giccses volt
süti beállítások módosítása