A Bond-mozik legjei III. A leggyengébb és legjobb Bond-filmek
2014. szeptember 21. írta: FilmBaráth

A Bond-mozik legjei III. A leggyengébb és legjobb Bond-filmek

A Bond-mozik legjei I: A legjobb Bondok és Bond-lányok

A Bond-mozik legjei II: Az 5 legdögösebb alapmotívum és az 5 legjobb negatív karakter

23 hivatalos Bond film készült el eddig, ezek között vannak jók, rosszak és közepesek is. Habár nagy általánosságban tartotta a jó szintet a sorozat, mégis vannak hatalmas melléfogások és óriási sikerek is az alkotások között. Sokszor rezgett a léc (lásd  a legutóbbi időikben A Quantum csendjét), de amikor nagyon nagy szükség volt rá, az alkotók összekapták magukat és visszarántották a szakadék széléről a franchise-t. Mivel a legendás Bond-feelinget végig sikerült fenntartani, ezért nem pártoltak el a nézők a filmektől, kitartott a bizalom. Hosszú évtizedekig az 'akciófilm de luxe' a Bond-mozi volt, hatalmas várakozás előzött meg minden újabb darabot, a Bond-színészek isten státuszban voltak. Mára ez már megváltozott, Daniel Craig sztár, betegre keresi magát, de soha nem lesz olyan legenda, mint Connery volt egykoron. A filmek is "csak" A-kategóriás akciófilmek, a legenda még él, de már nem akkora ügy a bemutató, mint régen. A Mendes-Craig kettős el fogja vinni a hátán a következő két filmet (azért persze ehhez egy jó forgatókönyv is kell), utána pedig jöhet az új Bond (reményeim szerint Tom Hardy, de ez még nagyon messze van, majd kiderül, ki öltheti magára a márkás öltönyt és vezetheti az Aston Martint), és az újabb kalandok. Jelenleg sínen van a franchise, csak az alkotókon múlik, hogy ez így is maradjon, a rajongótábor biztos alap, de azzal is tisztában kell lenniük, hogy a nézők szeretete nem tart ki a végtelenségig, nagy a verseny, nincs mese, hozni kell a minőséget, nem fér bele egymás után két gyenge film.

Természetesen mindenkinek más a kedvenc és a legkevésbé szeretett Bond-filmje, ezek a listák teljesen szubjektívek, várom a véleményeteket!

 

Az 5 leggyengébb Bond-film

5. Halálvágta / A View to Kill (1985)

halálvágta_2.jpg

A kritika itt olvasható.

Roger Moore nagyon jól játszotta a 007-es szerepét, megérdemelt volna egy méltó búcsúfilmet, de sajnos nem kapta meg, nagyon haloványra sikeredett az utolsó találkozása James Bond - dal. A zseniálisan jó kezdés után nem gondoltam volna, hogy halálra fogom unni magam a filmen. Aki nálam nagyobb anglomán, az hazudik, ráadásul némi lovas múlttal a hátam mögött azt sem mondhatnám, hogy nem érdekel a lóverseny, de ez a tartalmatlan, üres film nagyon idegesített. A forgatókönyv finoman szólva sem sikerült jól, a jó kezdet és vég közötti időt nem sikerült értelmesen és érdekesen kitölteni, lassan folydogálnak az események, ráadásul a sziporkázó szövegek is nagyon hiányoznak, egyetlen jó mondat sem marad meg a filmből. Nagyon hosszú az üresjárat a történet közepén, ezért hiába pörögnek fel az események a vége felé (a bánya, a Golden Gate híd), ez már nem tudja felrázni az elfásult nézőt.

4. Csak kétszer élsz / You Only Live Twice (1967)

csak kétszer élsz_2.jpg

A kritika itt olvasható.

Az mindig gyanús, ha a címről semmi sem jut a néző eszébe. Azt jelenti, hogy egy teljesen közepes alkotásról van szó, hiába adottak a franchise-ra jellemző külsőségek, egyetlen maradandó pillanat sincs benne. Ez a film sajnos pontosan ilyen: látványos, de üres. Ígéretes a kezdés, de hamar unalmassá válik a történet, még Sean Connery sármja sem elég ahhoz, hogy izgatottan figyeljük az eseményeket. Látványos ízelítőt kapunk a japán kultúrából (és a férfinézők örömére szép japán lányokból), azonban az épkézláb történet és a karizmatikus főgonosz fájóan hiányzik a filmből.A forgatókönyv ezúttal nem sikeredett túl fényesre, bár akad benne néhány igazán Bondos jelenet ("Mit meg nem teszek a hazámért", vagy amikor a szaké megfelelő hőfokáról értekezik), de nem sikerült őfelsége titkos ügynökének karakterét tovább mélyíteni, az írók megmaradtak a felszínen, ezért kizárólag Connerynek köszönhető, hogy nem fulladt teljes unalomba  az alkotás.  Nem állt össze ez a fim, akárhogy is nézzük, sajnos.

3. Holdkelte / Moonraker (1979)

Moonraker 2_1.jpg

A kritika itt olvasható.

Erről a rémesen gyenge Bond filmről George Lucas tehet elsősorban. A Star Wars gigasikerét természetesen a Bond-franchise is meg akarta lovagolni, ezért őfelsége titkos ügynökét felküldték az űrbe, de sajnos lézerkard, és ami még nagyobb baj, egy jó forgatókönyv nélkül. A sci-fi nem feküdt James Bondnak, de legalább megpróbálták. Amúgy a film alapvetően nem rossz, de az űrben játszódó rész annyira hiteltelen és ostoba, hogy az már fáj.ebben az esetben van nekünk egy kliségyár forgatókönyvünk, egy náci beütéses milliomosunk, aki kicsit túl bonyolultan akarja elpusztítani a világot, ezért nem félelmetes, hanem inkább nevetséges (kizárólag a színészi alakításnak köszönhető, hogy nem válik teljesen hiteltelenné a figura), egy Bondnál is szuperebb kémnőnk, aki olyan tökéletes, hogy az már rossz, a látványos akciók ugyan bejöttek, kivéve az űrbéli részeket (azok a paródia kategóriájába tartoznak), erőltetett és szellemtelen szöveg (az egyetlen ütős megjegyzés az, amikor a CIA kollekcióba tartozó parfüm égetni kezd, Bond rezignáltan megjegyzi, hogy nem túlságosan kedveli az ennyire erős illatot), az értelmes történet csak vágyálom csupán.

 

2. A Quantum csendje / Quantum of Solace (2008)

quantum_of_solace57.jpg

A kritika itt olvasható.

Amikor anno kijöttem a moziból a film után,kategorikusan kijelentettem, hogy én többet az életben nem nézek Bond-filmet, mert ennek az eszetlen akcióorgiának az égvilágon semmi köze sincs a franchise-hoz, eltűnt a varázs, őfelsége legszexisebb ügynöke lehetne bárki, a film pedig szólhatna bármiről, ez nem egy A-kategóriás akciófilm, hanem egy Zs-kategóriás Bond-mozi. Kellett néhány év, hogy kiheverjem a sokkot, és a Skyfall ahhoz, hogy újra érdekeljen a sorozat, ma már nincs bennem düh, csak szomorúság. Nem indul rosszul a film, a szokásos látványos nyitóakciót kapjuk, nem túl eredeti főcímmel, de aztán csak várjuk és várjuk a történetet, a Bond-feelinget, ami csak nem akar jönni. Nem vészesen hosszú a film, de unalmas. A forgatókönyv egy fércmű, egyértelműen a látványra helyezték a hangsúlyt, ami önmagában nem lett volna baj, de teljesen elhagyták a franchise jellemzőit, még vodka martini sem volt, sem rázva, sem keverve. Soha nem örültem még így a vége feliratnak a sorozat megtekintése során, dögunalom, üres és lélektelen film, amelyet szeretnék minél előbb kitörölni az emlékezetemből.

 

1. Őfelsége titkosszolgálatában / On Her Majesty's Secret Service (1969)

goerge lazenby.jpg

A kritika itt olvasható.

Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer halálra fogom unni magam egy James Bond film megtekintése közben. Most azonban szégyenszemre ez történt, ennek két fő oka volt: George Lazenby látványos alkalmatlansága a főszerepre, valamint a forgatókönyv csődje. Túl hosszú lett a film, túl kevés volt az akció, érdektelen a történet, szürke a főgonosz. De a legnagyobb probléma az volt, hogy végzetesen sikerült félrecastingolni Sean Connery utódját: nem értem, hogyan gondolták komolyan, hogy ha a közönség megszokott egy karizmatikus főszereplőt, akkor meg fog elégedni egy fogpaszta mosolyú, tökéletes külsejű, de színészként teljesen alkalmatlan, súlytalan fotómodellel? És ha már ekkora butaságot követtek el, legalább egy jó forgatókönyvet írtak volna. De nem! Így szegény néző először döbbenten néz, hogy ez most tényleg James Bond film vagy valami paródia. Matinénak is kevés, amit kapunk, unalmas párbeszédek, még a klasszikus bonmont-ok is falsnak tűnnek Lazenby előadásában.

Az 5 legjobb Bond-film

5. Oroszországból szeretettel / From Russia with Love (1963)

from russia with love.jpg

A kritika itt olvasható.

Romanova. Tatjána Romanova. Az oroszok titkos fegyvere James Bond ellen, hiszen neki mindig is a szép nők voltak a gyengéi. Kémet a kém ellen, lássuk, ki a jobb! A Dr. No sikere után egyrészt az addig teljesen ismeretlen Sean Connery gigasztár lett (és az is maradt még sokáig), másrészt pedig adott volt a rajongótábor, aki biztosan megnézi a következő Bond sagát, tehát kezdődhettek az előkészületek a forgatáshoz. A recept maradt a régi: Connery sármájra építik a karaktert, nem maradhatnak el a szép nők,  a jó italok, a még jobb autók, a playboy feeling, a látványos akciójelenetek, de ezúttal gondot fordítottak a forgatókönyvre, és egy karakteresebb főgonoszt is írtak Bond ellenlábasaként. Eredmény: javuló tendencia, jó film! Az első részben belőtték a stílust, amit a folytatásban elkezdtek finomítani. Határozottan jobb a film, mint a dr. No, sokkal kidolgozottabb a forgatókönyv, a karakterek jobban meg vannak írva, végre lett egy dögös főgonosz (illetve algonosz, hiszen Robert Shaw figurája "csak" egy bérgyilkos), de azért nem szövegezi a székhez a nézőt a film végéig a történet, akad üresjárat időnként, és persze az idő vasfoga sem kímélte az alkotást, mai szemmel nézve az akkori csúcstechnika megmosolyogtató, de ettől még nagyon is szórakoztató, jó film. 

4. A kém, aki szeretett engem / The Spy Who Loved Me (1977)

a kém, aki szeretett engem_1.jpg

A kritika itt olvasható.

Két harmatgyenge film után ideje volt már egy dögös Bond mozinak. Roger Moore-nak eddig még nem sikerült bebizonyítania, hogy méltó utódja Sean Connery-nek, a vele készült filmek nem voltak túl sikeresek, a nézők bizalma kezdett meginogni, be kellett vetni mindent, hogy a Bond-mítosz újra régi fényében ragyogjon. Nem hiába fáradoztak az alkotók, a sorozat egyik legjobb darabja készült el, amelyben megvan minden, amiért elzarándokolnak a moziba a nézők megnézni őfelsége legszexisebb titkos ügynökének kalandjait: látványos akciók, jó szöveg, érdekes történet, szép nők, karizmatikus főgonosz.Hatásos a kezdés, amikor James Bond látványosan leugrik a havas hegyről, a néző már tudja: visszakapta kedvenc übercool titkos ügynökét. Az agyeldobásos akciójelenetek sora folytatódik egészen a film végéig, de egyáltalán nem üres látványorgiát kapunk, végre a történet sem bárgyú, ráadásul megjelent az első Bond-lány a vásznon, aki nem csak egyszerű ágytöltelék, hanem egyenrangú társa a playboyok gyöngyének.

3. Aranyszem / Goldeneye (1995)

goldeneye_1.jpg

A kritika itt olvasható.

A  dicstelen Timothy Dalton - korszak lejárt, végre elérkezett Pierce Brosnan és sikeres Bond-mozik ideje. Előtte azonban teljes reparálásra szorult a franchise, itt volt az ideje a generációváltásnak: a legendás producer, Broccoli helyét a lánya és nevelt fia vette át, lecserélték a forgatókönyvírót, a rendezőt, nem kevés munkával gatyába rázták őfelsége legszexisebb ügynökének karakterét, a 90-es éveknek tökéletesen megfelelő akcióhőst teremtettek, a jellegzetes Bond-motívumok megtartásával. A nyitójelenet a sima beájulás esete, az a leugrás a gátról nem hagy kétséget afelől, hogy James Bond visszatért, és bombaformában van! A későbbiekben sem szűkölködünk látványos akciójelenetekben, de a kezdő kép marad meg a legjobban az emlékezetben. Amikor pedig M nemes egyszerűséggel le szexista őskövületezi kedvenc ügynökünket, nyugodtan hátradőlhetünk a székben: jó kezekben volt a forgatókönyv, kellemes szórakozásnak nézünk elébe, nem lesz hiány csípős megjegyzésekben.

2. Skyfall (2012)

Skyfall-2012-Daniel-Craig-Aston-martin.jpg

A kritika itt olvasható.

Sam Mendes-nek nem volt könnyű dolga, nagyon erős filmet kellett letennie az asztalra ahhoz, hogy a rajongókkal feledtetni tudja az előző rész fiaskóját, A siker receptje egyszerű, de nagyszerű volt: jó forgatókönyv, zseniális főgonosz, kiváló színészi alakítások és persze látványos akciók a köbön. Ezúttal nem a világot kellett megmenteni, ez volt a legszemélyesebb Bond-film a franchaise történetében, sokkal többet megtudtunk őfelsége legszexisebb ügynökének múltjáról, mint a korábbiakból összesen. Az alkotók rájöttek, hogy ma már nem tudják eladni azzal a sorozatot, hogy ez a legjobb A-kategóriás akciófilm a piacon, mert a technikai mai színvonala mellett ez már kivitelezhetetlen, ezért inkább a sok évtizedes hagyományokra építettek, a korhoz igazították a stílust, kiemelt gondot fordítottak a karakterekre, a luxus érzetét fenntartották, de jól modernizálták a film atmoszféráját, Bond már nem gyilkológép, de nem is engedi el magát túlságosan, sikerült eltalálni a megfelelő egyensúlyt az akció és az érzelmek között, így megnyugodhattak a rajongók, hogy visszakapták az ő James-üket, így megmenekült a sorozat, a továbbiakban sem kell nélkülöznünk kedvenc ügynökünket a filmvászonról.

1. James Bond: Goldinger / Goldfinger (1964)

goldfinger_3.jpg

A kritika itt olvasható.

Vannak aranyszabályok egy James Bond filmnél: a főhősnek nagyon dögösnek kell lennie, akibe minden női néző beleszeret és minden férfi néző hasonlítani akar, profin kell hozni a playboy életérzést, egyedülálló látványt kell produkálni, nem hiányozhatnak a szép és minél kevesebb ruhát viselő nők, és a legfontosabb: egy jól megírt, karizmatikus főgonosz. A Goldfinger volt az első film a szériából, amely eleget tett mindezen kívánalmaknak. Látványos kezdés után sikerült tartalommal megtölteni ezt a minőségi akciófilmet. Letisztultak a stílusjegyek, rájöttek az alkotók, hogy a gonosz karakterének legalább olyan hangsúlyosnak kell lennie, mint Bondénak, ellenkező esetben minden gigamenő, übercool külsőség ellenére unalmas lesz a film. A történetet nem kell túlbonyolítani, elég, ha háttérként szolgál őfelsége titkos ügynökének és aktuális ellenfelének harcához, ha azt akarják elérni az alkotók,  hogy az emlékezetes pillanatok beleégjenek a nézők retinájába. Ezúttal sikerült elérni a célt, hiszen az arannyal teljesen bevont lány az ágyon, a kínai testőr utánozhatatlan kalapdobálása, Goldfinger és Bond golfjátéka maradt meg legjobban a filmből.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr256647243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyílméregbéka 2014.09.21. 20:45:57

Nekem tulajdonképpen mindegyik bond film tetszik, bármelyiket akármikor meg tudnám nézni, de ha rangsorolni kéne, szerintem az öt legjobb Bond-film, sorrend nélkül: Goldeneye, Skyfall, Casino Royal, Licence to kill, The Spy Who Loved Me

TomAce 2014.09.21. 21:55:33

Csatlakozva az előttem szólóhoz, valóban bármelyik Bond-filmet szívesen nézem. Azért a leggyengébb darabnak az Őfelsége titkosszolgálatábant tenni, hát ezzel nem tudok kibékülni, még Lazenbyvel együtt is az egyik legjobb rész.

Lauro 2014.09.22. 09:19:23

Nyílván nem ide illő írás, de mégis nagyon érdekes, hogy egy Nobel-díjas hogyan nyilatkozik egy Bond-filmről. Anélkül, hogy véleményezném, és anélkül, hogy ezzel a posztban szereplő rangsort véleményezném, pusztán mert szerintem érdekes:

"Goldfinger. Egy hihetetlenül ostoba film. A 007-es ügynök elképzelhetetlen kalandjai. Goldfinger, egy idétlen figura, aki azonban hatalmas vagyonra tett szert, elhatározza, hogy behatol Fort Knox-ba, valamiféle mérgező sugár segítségével megfertőzi az amerikaiak ott tárolt aranyfedezetét, hogy azt évtizedekre használhatatlanná tegye, s hogy így a Nyugat gazdasági életét megbénítsa (hogy miért, az nemigen derül ki). Hadsereget alapít és képez ki e célra, gyárakat, bankokat hoz létre. Néztem ezt az ostoba kalandfilmet, a 007-es Übermensch példátlan hőstetteit, és amikor leginkább csóváltam a fejemet, egyszerre rájöttem, hogy igaz filmet látok. Nem ez történt-e szeptember 11-én, a Bin Ladennek elnevezett mesefigura nem az ilyen hülye amerikai forgatókönyvekből merítette-e ötleteit, sőt ötleteinek kivitelezését is? A történelem giccses akciófilmmé változott, amelyben mindenkinek statisztálnia kell, sőt a statisztériát olykor kiirtják, s haláluk annyi figyelmet érdemel, akár a galamblövészeten kilőtt agyagbábuk felbukkanása; az ilyen akciófilmek és az ilyen akciótörténelem elsősorban arra tanít, hogy senki vagy, életed és halálod annyit ér, mint a film cselekménye, a film cselekménye pedig nem ér semmit.A végén mindig győzedelmeskedik a testet öltött jó, ehhez azonban neked, a statisztának semmi közöd; erre a szerepre mindig egy sztárt szerződtetnek, s ennek kiváltsága, hogy életben marad, sőt a kikötött gázsit is megkapja."

/Kertész Imre: A végső kocsma, Magvető, 2014, 67-68/

OftF 2014.09.22. 11:48:33

@Lauro: Hogy jön ide az, hogy Nobel díjas? Nem filmesztétikából kapta :)

Bohócnok 2014.09.22. 12:03:09

Látszik, hogy mennyire is ízlésfüggő mindig egy top-10 és legrosszabb-10, stb lista, mert bár nekem is tetszett a Skyfall, de szinte mindenki lehúzta. És pont ezt is felsorolod a legjobb 5 közé.

drolt 2014.09.22. 12:12:56

Mindegyiket szeretem, egy kivételével, mert szerintem mindegyiken túl tesz rosszaságban a T.Dalton-os, annál vacakabb J.B film nem készült. Tulajdonképpen egyébként a Craig-os filmek - bár nagyszerűek - nekem nem igazán bondosak: J.B nem kócolódik, nem vérzik, mindig elegáns, fanyar humorú és könnymentesen romantikus... :)

Lauro 2014.09.22. 12:13:57

@OftF: Sehogy. Csak érdekesség. Épp most olvastam a szöveget, amikor elém került ez a poszt.

7esbusz 2014.09.22. 12:18:28

Szerintem fő szabályként mindenkinek azok a Bond filmek tetszenek, amikkel először találkozik. Nekem ez Pierce Brosnan és az is maradt, noha megnéztem (próbáltam) a korai Bondokat, de ahogy megyünk vissza az időben, (Minden mástól eltekintve) egyre élvezhetetlenebbek számomra, hiába is próbálnék elvonatkoztatni a technikai megoldásoktól, egy 60-as, 70-es évek béli Bond, nekem csak Pirx kapitány bip mosogatószeresflakon űrhajókkal.....

billy reed 2014.09.22. 12:18:57

@Bohócnok: A kritikák többsége/plusz a nézettségi és bevételi eredmények/ az eddigi legjobb Bond filmként jellemezték a Skyfall-t /joggal/.

@Nyílméregbéka: Én a Skyfall-t tenném az első helyre, de tulajdonképpen ugyanazok a kedvenceink.

u.i. A Lazenby-féle Bond film szerintem is egész kellemes, nézhető darab. Szerintem érdemtelenül húzták le.
Helyette mondjuk Az aranypisztolyos férfi jöhetne ide. Az mindent alulmúlt. Na, jó, talán a Moonrakert nem...

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.09.22. 12:20:38

Csak kétszer élsz nekem kedvenc, a Holdkelte is, de mondjuk addig amíg fel nem mennek az űrbe. A Casino Royalet hiányolom a kedvenc listáról, bár ez az ötös elég erős ahoz, hogy kimaradjon.

Na mi újság, Wagner úr? 2014.09.22. 12:29:24

Holdkelte nekem bejött...
Legrosszabb szerintem jogosan az Őfelsége..., de én a Szeretettel Oroszországbólt is a bóvli kategóriába tenném
Daniel Craig-es filmek meg nem jönnek be, Skyfall sem igazán tetszett, túl hosszú is volt

Tóth Ernőné · http://35mm.blog.hu 2014.09.22. 12:31:04

Nálam az Aranyszem áll az első helyen: minden van benne, ami kell egy Bond-filmhez, és minden hiperfokon ráadásul.

Tóth Ernőné · http://35mm.blog.hu 2014.09.22. 12:36:14

@Tóth Ernőné: Hopp, ezt még az előzőhöz akartam: a Skyfall profin megrendezett film, de:
- egyrészt jópár logikai hiba van benne
- utálom, amikor járdán / piacon stb. száguldoznak meg lövöldöznek a főhősök: ártatlan emberek életét veszélyeztetni nem menő, hanem gáz.

Mr.Treeger 2014.09.22. 12:38:51

A Goldfingert újra nézve, már nem tartom a legjobbnak. Az eleje még jó, de az USA-ban játszódó jelenetek, illetve a vége nekem nagyon gyenge.
Az Oroszországból szeretettel sokkal jobb.
Lazenby-t miért kell állandóan lehúzni, nem értem. Szeretem azt a filmet.

Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2014.09.22. 12:55:00

Én az öt leggyengébb közé mindenképp betenném az három Craig mozit (plusz a Licence to Killt és az On Her Majesty's Secret Servicet). Gyakorlatilag Lazenby szinten alkalmatlan a szerepre, és a filmek totálisan elveszítették a Bondságukat. Bondnak nincs már stílusa, egy agyatlan gyilkológép lett, aki bár néha mutat érzelmeket, de gondolkodni még a Skyfallban is képtelen. A Skyfall elfogjuk a gonoszt, de az aztán megszökik csavarja pedig olyan mértékben lett túlhasználva az elmúlt években, hogy nem is értem, hogy merték előhúzni. Pláne, hogy az összes lehetséges verzió közül itt lett a leghihetetlenebb (a közismerten számítógépzseni főgonosz laptopját rákötik a komplett MI-6 hálózatára? Ilyen hülye a világon nincs)
Nagyon sajnálom, hogy nem bukott hatalmasat az új irány, mert eddig voltak az akciófilmek, meg a Bond filmek, most pedig a Bond film, mint olyan, megszűnt kategória lenni.

karlmann 2014.09.22. 13:03:14

A Quantum szerintem messze a legrosszabb Bond film, ráadásul a Casino nagy várakozása után még nagyobb volt a lebőgés. Az elején az autós üldözős résznél úgy rángatózik a kamera össze vissza, hogy majdnem elszédül az ember és hihetetlen módon egy látványos jelenet látványtalan lett, utána meg a tömény dögunalom. A From Russia nem rossz film, de helyette simán ott lehetne az Octopussy, vagy a Die Another Day. A Skyfall meg, hát nem tudom, sok minden változott Bond körül az elmúlt évtizedekben, de az mindig is az alap volt, hogy Bondnak minden küldetése sikeres és ő a legjobb. Nem igazán volt jó ötlet rámenni erre a "Sötét Lovag" ösvényre.

Harmat Árpád Péter · http://tortenelemcikkek.hu/ 2014.09.22. 13:06:31

Szubjektív, hogy kinek melyik James Bond film tetszik. Ízlés dolga. Van, aki a pörgős akciót keresi ezekben a filmekben, van aki egy talányos krimire vágyik amikor belül egy Bond filmre és van olyan is, aki magát a kultuszt szereti. Ez a legutóbbi csoport az ahová én is sorolom magam.

Ős Bond-rajongók" azok, akik az eredeti Ian Fleming -i "Bond életérzést" szeretik, méltányolva értékelve és ismerve a Bond-kellékek illetve stílusjegyek teljes tárházát: a „bondi” öltözködést, eleganciát, higgadtan száraz modorú beszéd-stílust, az OMEGA karórákat, a Mont Blanc tollat, a Brioni márkájú öltönyöket, az Aston Martin autót, a vodka-martinit (felrázva nem keverve), és persze az elmaradhatatlan Walther PPK pisztolyt (sorolhatnám estig, annyi ilyen panel van James Bond körül). Az ide tartozó rajongók lényegesnek érzik a Bond filmek szerves részét képező különböző technikai kütyüket, szerkezeteket, csoda-számba sorolható trükköket is, melyek látványossá és egyedivé teszik a sorozatot. Az ebbe a csoportba tartozó Bond rajongók az igazi és eredeti Bond-stílus őrzői. Szerintük egyébként ez a bizonyos stílus 2002 -ig volt őrizhető, amikor az utolsó Brosnan film – a Halj meg máskor - megkezdte lebontani a "Bond-jegyeket". Az igazi, eredeti Bond figura és életérzés 2002 -ben meghalt. Ami ezt követően készült Bond film címen már egy egészen más műfaj. A stílusjegyeket sorra kiiktatták. (Mondanom sem kell, jómagam ebbe az első kategóriába tartozom.)

Folytatás: ... tortenelemtanulas.blog.hu/2014/06/22/a_vilag_leghiresebb_titkos-ugynoke

Harmat Árpád Péter · http://tortenelemcikkek.hu/ 2014.09.22. 13:08:46

Legjobb Bond: nálam egyértelműen Pierce Brosnan az első, Sean Connery a második, és a sokat szidott Timothy Dalton a harmadik.

Legrosszabb Bond: azt kell mondjam, hogy a jelenlegi pasas, azaz Daniel Craig a leggyengébb. Úgy is mondhatnám, hogy poros nyomába sem ér elődeinek.

Legjobb és legszexibb Bond lány: nálam Izabella Scorupco a tuti első. Hihetetlen a kisugárzása és szerintem gyönyörű, izgalmas nő. Persze későbbi filmjeiben nagyon megváltozik. Számomra csak a Golden Eye -ben gyönyörű.

Legjobb Bond film: nekem a Golden Eye (Aranyszem) és a Licence to Kill (Magányos ügynök) a csúcs, holtversenyben egymással. Megvan bennük minden eredeti stílusjegy (melyektől James Bond igazi Bond) és közben pörgős, stílusos alkotások is. Harmadik helyen van a "Holnap markában" és a Goldfinger (a harmadik Bond film) szintén holtversenyben.

Legrosszabb Bond film: nálam ez a dicstelen címet a 2008 -as Quantum csendje nyerte el. Óriási csalódás volt. Pitiáner a téma, logikátlan az események vezetése, gyengék a színészi teljesítmények, Craig pedig rendesen alulmúlja még önmagát is benne. Pedig egyébként is gyenge.

Legjobb nyitó akció: nekem a Golden Eye nyitó jelenete a csúcs, amikor Brosnan betör egy orosz erőműbe és leugrik a gát tetejéről bungee jump ugrással. Később meg egy repülővel távozik, melynek utána ugrik egy motorral. Állat.

Legjobb Bond zene: egyértelműen a Licence to Kill zenéje a legjobb, Gladys Knight előadásában.

... mindez persze csak az én véleményem.

repp 2014.09.22. 13:28:04

Valamiért nekem az az érzésem, hogy a Dalton-féle bondok egyszerűen nem jöttek jókor. Ő maga is azt mondta, hogy egy nyersebb, erősebb Bondot akart, maszkulinabb, komolyabb stílussal. Nekem a Living Daylights kifejezetten bejön, szerintem egy remek film. Csak nem volt még itt az ideje, Craig pont attól lett az egekig magasztalva, mert nyers volt és ölt dühből. Ahogy Dalton is 20 évvel korábban...csak ott még nem ette a közönség.
A Licence To Kill is hasonló, annyira nem botrányos, mint sokan érzik, csak nagyon nyers és sötét.

A Solace szerintem lényegesen rosszabb volt, az viccet űzött a sorozatból.

A Majesty meg egy romantikus krimi, megint nem Bond.

Lord_M_ 2014.09.22. 13:29:15

Részemről a Skyfall-al van egy kis bajom. Bár felrázták a világot, a karaktert, de elkövettek olyan dolgokat, amik szerintem a "múlt" és az általad is felsorolt "Bond jellegzetesség" agyoncsapása.

azon túl, hogy a főgonosz, meglehetősen ostobára sikerült.

Kezdjük vele: egy világot képes elérni távolról, tönkretenni, felrobbantani és megsemmisíteni "csak egy kattintás", mégis amikor M-et akarja megölni (ami végülis, sikerül neki, csak nem úgy, ahogy ő tervezi) -- akkor egyszerűen két porraloltó kifog rajta, mindezt úgy, hogy láthatóan száznál több ember segíti, előre látóan tudta, hogy rádugják a laptopját a hálózatra, tudta, hogy hol kell majd metrót robbantania... mindent... mindent kitalált előre... csak az a fránya porraloltó...

Node ami rettenetesen zavart:
Az múlttal történő, tulajdonképpeni teljes szakítás
- "Q" nemes egyszerűséggel lesöpri a korábbi 20 évet :"Mégis mit várt, robbanó tollat? Rég nem foglalkozunk már ilyesmivel" - és erre kiderül, hogy egy nagyobb rádióadót ad Bondnak, mint amit 20 éve kapott... A bond kütyük "hihetetlensége" volt az egyik legütősebb eszköz 007 kezében. (persze a láthatalan autó egy másik véglet, de legalább illeszkedik a történetrendszerbe)

A másik, igazán "elpusztítjuk" a múltat dolog a DB5 megsemmisítése volt... kész, vége, ezzel nem csak Q van kiírva, hanem minden amit a régi világból "hoztunk".

Hogy az olyan kapitális kérdéseket ne is említsük, hogy miért gondolta Bond, hogy egy hadsereg ellen Ő, Q meg a régi család barátja elegek lesznek? és a világvégén simán leszámolnak velük...
(itt is a főgonosz hibázik, egy tucat gyújtóbomba, esetleg néhány dinamit, megoldotta volna a problémát...)

Ím tehát a Skyfall mint akciófilm, jó, elmegy, a múlttal való leszámolás, átvitt értelemben és a valóságban is, már inkább kérdéses...
Mert hát leszámoltunk a múlttal (Silva), de leszámoltunk 007 múltjával, Q, M pedig szintén áldozatul esik ennek...

Persze semmi bajom Voldemorttal :) mint M, kiváló színész, remek alakításokkal a múltban, és tuti itt is remekül fogja hozni a kiváló minőséget... csak a mód, ahogy behozták...

És én akarok még robbanó tollat. :)

Globetrotter2014 2014.09.22. 14:26:23

Az On Her Majesty's Secret Service utolsó helye nem kérdéses, Én a Moonraker heylett betettem volna a legalább egyet a Daltonok közül. A 60as évek vége felé is elég gyenge darabok születtek.

A jó bond karakter és a jó bond film nem jár mindig kéz a kézben. De legjobbak közé való:
Goldfinger
The spy who loved me
Goldeneye
The world is not enough

Ez igazából nem is olyan sok, ahhoz képest hogy mekkora a hypeja a sorozatnak. De a Goldfinger most is bármikor újranézhető, ami nagy szó egy ilyen öreg filmnél...

Közel a top4-hez
Die another day (az a szörfözős jelenet nem kellett volna)
Skyfall (a színészt le kellett volna cserélni).

JB242 2014.09.22. 14:30:50

A Skyfall milliónyi sebből vérző történettel rendelkező, a Batman hangulatát, Jokert lemásolni akaró film volt. Én, ha Bond mozira megyek, nem Batmant, Bourne-t akarok nézni. A végén meg azok a Reszkessetek betörők-ös jelenetek, meg "Alfred"... Komolyan a mai napig nem értem a film sikerét.

A nép fia 2014.09.22. 14:35:05

Azt hiszem, ma újranézem a Quantum-ot.

molnibalage 2014.09.22. 14:36:10

@Nyílméregbéka: Nekem eddig összesen kettő hozta azt, amre azt mondom, hogy vállalható. A CR (2006) és a Skyfall.

molnibalage 2014.09.22. 14:40:21

@Lord_M_: Melyik Bond gonosz nem kőostoba...? A régi filmek mai szemmel már Zskategóriába hajlnak. Még a PB félék is. Azt sem értettem, hogy ő miért akkora Bond, mint karakter...

Fejesrob 2014.09.22. 14:53:27

Ez a Craig az összes addigi Bondhoz képest egy tanyasi. A leguccsó filmje ráadásul még totálisan szar is volt. Benne egy igen durva logikai hibával, hárman védik meg az angol titkosszolgálat főnökét és ismeretlen okból nem képesek erősítést hívni.

Mai szemmel a Roger Moore előtti filmek szinte élvezhetetlenek, a Roger Moore filmek nevetségesek, Pierce Brosnan filmjei már jók.

Persze senki ne vitatkozzon velem, aki idősebb, az természetes, hogy másképp látja.

Gukker 2014.09.22. 14:55:59

Igazából, ami nekem a későbbi Bondokból (mint karakter) hiányzik, az az elegancia; hogy elvitatkozzon a szake hőmérsékletéről, meg hogy milyen évjáratú borból készült a sherry; hogy a nőket igenis tárgyként/eszközként kezeli; hogy leszólja a leszbikusokat, mert biztos csak divatból buzulnak, stb. Ettől az úri nyersmacsóságtól lettek teljesen megfosztva. Embert csináltak egy ikonból.

Kobor Szellem 2014.09.22. 15:01:12

Véleményem SOK spoilerrel:

Nem azért, de a Quantum simán jó, és elegáns a történet. Nem önálló, az előző film folytatása. Így önálló nem is lehetne, és igazi főgonosz sincs, mert gondolom az majd a következő részekben lesz, amikor egyre többet megtudunk majd a Quantumról, hogy miezkiezmiért. Szerintem a Casino Royal folytatásaként, Bondnak az Eva Green-el való kapcsolatának a lezárásaként simán jó film. És nagyon nagyon felcsigázott, hogy mi fán terem ez a Quantum.

A Skyfall pedig erősen túlértékelt, a hangulatát nagyon imádtam, de a történet egy vicc. Pl. a metrót lerobbantó jelenet annyira gáz, tipikusan azért került bele a filmbe, hogy lehessen mutogatni a trailerben, funkciója abszolút semmi nincs a filmben. A hangulat, a főgonosz, és az utolsó fél óra kiemelkedő, de a főgonosz bosszúállási terve meg egy rossz vicc. Gyakran hasonlították a filmet a Sötét Lovaghoz, ha jól emléxem, de Jokernek legalább elhittem, hogy mindig egy lépéssel előttünk jár, és egészen okosan tervez, itt elég nehéz volt elhinni, hogy a főgonosz kiszámolta, hogy pont az alagútban való rohangálásnál pont akkor érik utol és fognak rá fegyvert, amely esemény során tudja lerobbantani az éppen valamiért tök üresen érkező metrókocsit, hogy el tudjon menekülni. Hagyjuk már.....
Quantum: egy jó 6-os, 7-es film
Skyfall: egy jó 7-es, 8-as film
és akkor már Casino: egy korrekt 8-as vagy 9-es film
Régebbi Bondok esetén inkább nem nyilatkoznék (amiket láttam, azokban akkora marhaságok voltak, hogy fájt, és amik ellen kevés volt a stílus). Persze sokat viszont nem láttam, ezért értékelném csak az újakat.

Kobor Szellem 2014.09.22. 15:06:08

@Lord_M_: Szerintem jól összefoglaltad a Skyfallból azokat a dolgokat a főgonosz tervével kapcsolatban, ami engem is nagyon zavart.

Patricia Kolosy 2014.09.22. 15:13:14

Alapvetően azzal értek egyet, hogy a Bond filmek egyre inkább "darkosabb" és személyesebb epizódok lettek. Sir Connery és méginkább Roger Moore laza playboy figurája nyilvánvalóan direkt fricska volt, míg Craig már a valódibb, sebezhetőbb, életszerűbb figurát hozta. Mindezek ellenére a franchise a tökéletesen öltözött úriemberhez kötődik, "with a license to kill", úgyhogy vigyázni kellene a kor kihívásai ellenére mennyire rugaszkodik el a rendező az alapból elvárt figurától. Ja, és abban is egyetértek, hogy a Lazenby-Savalas epizód egyáltalán nem volt rossz! Telly szerintem jól hozta az aktuális főgonoszt, Lazenby lehet hirtelen váltás volt miközben mindenki újabb Sean-epizódot várt, de bőven hozta az átlagot...

jpmjpm 2014.09.22. 15:32:34

a you only live twice nem volt gyenge. akkori szemmel főleg nem, de nekem még akkoriban (1989-1990) is bejött amikor eljutott hozzánk.

csarlifirpo 2014.09.22. 16:28:25

Úgy gondolom Brosnan volt a legjobban eltalált Bond karakter, ráadásul a vele készült epizódok mint akció-bond-film is mind telitalálat volt.
Craigen úgy lötyög a Bond szerep mint tehénen a gatya, a Skyfall meg egy kicsit darkosra vett Reszkessetek betörők folytatás volt.
A Lazenby film az egyik legjobb a sorozatból, nem tudom néhány helyen miért értékelik kevéssé.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2014.09.22. 16:28:35

Nem érdekel a magánember James Bond! Nem érdekelnek az érzelmei! Nem érdekel az esendő, megkínzott, lezüllött, kiöregedett James Bond! Vááááá!

Lehet, hogy már unalmas a sármos úri kém elegáéns fondorkodása, de a Bond-moziknak ez az egyetlen egyedi jellemzője, tessék hát tartani magukat hozzá. Tessék értelmetlen és valamiért mindig csak egyszer használatos, de rajzfilmbe illően mókás ketyeréket bevetni, tessék MESESZÉP nőket a hős útjába elhinteni, lehet valamelyikük gonosz is. Connery kicsit zavaróan nyers és pökhendi, de hősként rendben van, ha rendes történetet tolnak alá. Lazenby jellegtelen, de a film többedik nézésre nem annyira rossz. Moore irányváltása meghatározó lett, megtalálta az igazi Bondot, összekacsintós mesévé alakítva az akkorra már teljesen komolytalanná vált szuperhős mutatványait. (A Moonraker vége nagyon szar, de egyébként a többi móka nekem rendben van, és a jutalom eszméletlen szép.) Dalton valahogy semmilyen lett, és valamiért a filmjei sem lettek emlékezetesek, többet lehetett volna kihozni belőlük. Brosnan az első bizonytalanság után szerintem megtalálta az igazi egyensúlyt (amit a többedszerre is élvezetes Thomas Crown-ügy is tökéletesen kiaknáz). Végre sínen vagyunk, erre jön ez az eleganciától és úri kémségtől teljesen mentesített velszi bunkó. Háhogy képzelték ezt? Lehet, hogy az úri kém ma már nem menő, de a nyerseségnek is van határa egy ilyen széria folytatásaként. Egyébként jó színész, ezt nem is vitatom, de Bondként egy fatális félreértés.

Egyébként meg miféle ötlet az, hogy a gonosz elmeséli, hogy milyen személyes tragédia tette gonosszá, és még sajnálnunk is kell?? Basszus, ha nem James Bond-filmet akarnak csinálni, akkor ne büdösítsék össze ezt a híres márkává finomult fogalmat egy akármilyen jól sikerült, de bondtalan akciófilmmel. A Skyfallt én nem untam, és ez meg is lepett végül, de bocsásson meg a világ, már az sem volt világsiker, amikor Bond megsiratja a feleségét.

A filmek megítélését egyébként szerintem az teszi nehézzé és zavarossá, hogy nagyon elkülönülve értékelhető a történet, a főhős karaktere, a Gonosz karaktere – nem kötelező –, a körítés, a szellemesség, a változatosság, a helyszínek, és bizony a nők. (Igen, ez egy szexista és brit film, tessék a politikai korrektséget az ajtó előtt letenni.) És tessék a világnak végveszélyben lennie az utolsó pillanatig, mert a brit titkosszolgálat szuperügynökei nem magánügyben akcióznak.

aronsatie 2014.09.22. 16:38:03

Hát bizony a Pierce Brosnanes filmek a leggyengébbek, és ő a leggyengébb színész is (Lazenbyt nem számítva, mert ő nem is az). Hiányzott belőlük az önparódia, a kikacsintás és a humor, vagy ha volt, az erőltetett és gyenge. Brosnan meg lehet ugyan jóképű és elegáns, de nem eléggé férfias és elég közepes színész. Ellentétben Daniel Craiggel, aki nagyon jó színész, legfeljebb James Bondnak nem igazán jó. De a filmjei már színtiszta akciófilmek, egész más, mint a régi Bondok.

Nyílméregbéka 2014.09.22. 17:53:23

Érdekes, ahogy a legtöbben a Skyfall hibáira vannak kihegyezve és logikátlanságokat keresnek a töténetben, látszik, hogy nem igazán láttak régi Bond filmeket. BÁRMELYIK régi bond filmet ezerszer könnyebben szét lehet cincálni a logika vagy következetesség mentén. Ezek tekintetében még a Craig féle bond filmek a legerősebbek, a régebbiekben akkora blődségek vannak, mondom ezt öreg Bond fanként, hogy ahhoz képest az új bond filmek teljesen koherens összefogott történetek.

A másik meg, többen is sírnak, hogy a Craig féle bond filmekböl hiányoznak a robbanó tollak, meg egyébb kütyük, meg hogy Craig nem igazi bond stb... El kell fogadni, hogy ez már a 21. Század, más nézőkkel, más elvárásokkal, ehhez igazitották Bond figuráját, szerintem nagyon helyesen. A kilencvenes évek végétől már folyamatosan esett a Bond filmek népszerűsége, az emberek többsége már nem vette komolyan Bondot, az utolsó két Brosnan féle James Bond film már inkább volt nevetséges mint izgalmas és korszerű kémfilm és akció-thriller, így a színészváltásnál, már ezt figyelembe vették, és ezért valasztották Craiget aki tökéletesen alakítja a modern újratöltött Bondot.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2014.09.22. 19:01:42

@Nyílméregbéka: "az emberek többsége már nem vette komolyan Bondot"

Nos, ha végiggondolom, hogy manapság a Transformer 8, meg a Pókember akárhány, meg a Batman Kezdete Után Előtt, meg az összes kiagyalható szuperhős hoz lázba minden második mozijárót, hát én nem rettegnék a filmesek helyében, hogy jaj-jaj, vajon mit szólnak a nézők ahhoz, ha egy szmokingos faszi titokban néhány mesebeli kütyüvel és súlyos pofonnal felfegyverkezve, két koktél között megmenti a világot.

Bond figuráját igazíthatják a jelenkorhoz, ha nagyon muszáj, de akkor most mitől is illik ez a film jobban a James Bond-mozik közé, mint egy másik akciófilm?

A mesebeli kütyüket egyébként jobban tudnám élvezni, ha szellemesek, mint azt, amit a számítógépekkel a filmekben a hősök, gonoszk és helyszínelők meg tudnak csinálni, messze túljutva már a nevetségesség szintjén is. De nyilván ez is a kor igénye.

Nyílméregbéka 2014.09.22. 20:23:50

@Androsz: Ha már felhoztad a képregényfilmeket, az is változott a kor igénye szerint, csak gondolj bele, a Tim Burton féle Batman, és a Nolan féle batman különbözőségére, az utóbbiban szinte nyoma sincs már a hardcore képregény feelingnek, mégis sikeresebb, népszerűbb lett. Egyszerűen a kor igénye, hogy realisztikusabb, sötétebb legyen egy régi frenchise. Ma már egy iskolás gyerek kezében is jobb kütyük vannak, mint a húsz évvel ezelőtti Brosnan-Bond szuperkütyüje, egy lézertollon, vagy robbanó karórán már nem ámélkodunk a moziban, mások az inderküszöbök. Lehet ezen elmélkedni, hogy jó vagy rossz ez a tendencia, de tény, hogy ez van. Nekem mondjuk nincs kifogásom a modernizált Bond ellen, mert Craig nagyon jó, eddig jó rendezők kezébe került a frenchise, szerintem megmaradt annyira Bondnak, megtartottak a sajátságokból annyit, amennyi ahhoz kell, hogy azért ne egy tucatakciófilm, vagy Bourne-klón legyen a sorozatból.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2014.09.22. 21:11:22

@Nyílméregbéka: Hát, sokaknak viszont pont a Bond-faktor hiányzik a meséből, nekem is. Nem a kütyükön múlik, azzal nem is lenne bajom, hanem ami másnak is fáj: a baltával faragott főhős és a stílustól teljesen eltávolodott történetek.

Sebaj, a Dalton-korszakon is túljutottunk, talán még megérek egy újabb visszatalálást a kémfilm-stílushoz. Ma már moziban úgyszólván nincsenek kémfilmek és nincsenek bűnügyi filmek, mert mindegyiket "felturbózzák". Ha magassá koptatták az ingerküszöböt, akkor még nagyobbat fognak robbantani és még véresebb hullákat fognak gyártani? (És komplett büféasztalt építenek a székek köré, zenelejátszókkal és ingyen telefonnal?) Én már öreg vagyok annyira, hogy ez ne tetsszen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.22. 21:31:02

@Androsz: Már kis túlzással semmilyen műfajfilm nincs, tulajdonképpen Bond is ennek esett áldozatul. A Skyfall pont ezt a nagy bűnt követte el, hogy a saját útja helyett a trendek után ment szolgalelkűen.
És ez szerintem legkevésbé sem életkor kérdése, hanem, hogy az ember mikor csömörlik meg ettől a tendenciától. (De én csak egy hipszter majom vagyok, szóval nem kell rám hallgatni.)

Lord_M_ 2014.09.22. 21:33:08

@Nyílméregbéka:
Nekem nem Craiggel van a bajom, alapvetoen a figura jol jatsza a szerepet, es ha egy kicsit kevesbe zullott az arca, akkor jelentem, en belelatom az elegans kemet, aki miutan megigazitotta a feloltojet, meg ugy mellekesen megmenti a vilagot. Es az sem zavar, ha a jelenlegi Bond egy kicsit tobb pofont oszt / kap. Ez a stilus valtas, ez az ami rendben van, es rendben is volt vegig az elmult huszon akarhany filmben. Jelentem en mindet lattam, tobbszor :) ostoba Bond rajongo vagyok, aki arra gyujtoget, hogy vegyen egy Astont :)

A robbano toll hianya igazabol ertekelheto lenne, ha nem lenne egyenesen szemenkopve Desmond Llewelyn minden oroksege. Az a ficko elhitette velunk, hogy ott hatul a sosem latott reszben, olyan dolgokon dolgoznak, amik tenyleg szupertitkosak... pl a robbano toll. Ugyertem a kabito toll utan nem trivialis?
Erre jonnek ezzel a felresikerult informatikusfiguraval... es ugy ahogy van kukaba dobjak az elmult eveket.

Egy titkosugynok kezebe olyan eszkozok valok amiktol leesik az alluk az embereknek. Amit el lehet adni viccesen, amivel Bond az utolso pillanatban megmenti a vilagot. Kozben felolem peppe verheti minden ellenlabasa orcajat.

Es ha mar itt tartunk, mennyivel hihetobb pl a Vasember mesterseges intelligenciaja (Jarvis)? mennyire hihetobb Batman mindent lato telefonlehallgato eszkoze? Ugyertem ezeket se rohogte ki senki a filmekben es mondta azt, hogy "nem ez, nem valosag, nem vesszuk meg a jegyet, mert a mai nezok mast akarnak". Azok pont azoknak a filmeknek a "robbano toll"-jai. Vagy babu lefejezo talcaja, vagy viz ala merulo lotusa... Kell a miszterium, a hihetetlenseg. Es el is kel a piacon. Nem mellesleg hozzatartozik a Bond szeriahoz. Bond, lehet kemeny, lehet macso, lehet Chuck Norris, de ahogy szmokingban jar, ahogy astont vezet, ahogy vannak a bond lanyok, ugy kell valami lehengerlo is - lehet kicsit ostoba, lehet kicsit esetlen... de a kello idoben jol jon. Mint mondjuk after shave palack az aktataskaban. Egyutt jar Bonddal mint az elegancia - ahogy pl Craig is megigazitja a mandzsettajat, amikor tkp kettetepi a vonatot a markoloval, majd beugrig a vagonba. Ettol James Bond, es nem John McClane.

szerintem :)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2014.09.22. 23:23:25

@Lord_M_: Az előbb hallottam meg a klasszikus Bond-témát, odanéztem, és valami GQ illatszert hirdetett. Hát ez az.

Szívemből szóltál. Az elegancia is kötelező tartozék. Ha csak a mai korstílust akarnánk követni, akkor legyen a következő Bond Vin Diesel, még inkább valami analfabéta néger rapper vagy főpankrátor. Ma az a menő, nem? Elvileg a kém egyik dolga, hogy kerülje a feltűnést, és ezért ne ágyúval nyissa ki a nachtkasznit a gonosz hálószobájában. A szuperkém figurája ezt azzal toldotta meg, hogy ő feltűnő, de a férfiasan hűvös (ma úgy mondjuk: kúl) playboy luxuseleganciájával. Az nem rossz, amikor Brosnan egy átázott pizsamanadrágban belép a környék valószínűleg legdrágább szállodájába, és az előkelő főrecepciós szemrebbenés nélkül ajánlja fel neki a szokásosat, valamint a szálloda szabóját. Nekem ezt nem sikerülne elérnem. :-) Másnak sem, épp ezért jópofa mese ez. Olyan férfi nincs, mint a 60-as években hirtelen divatba jött szuperügynök, olyan nő sincs, mint akik a Playboyban láthatók, amelyben valamiért nem mosóport és fájdalomcsillapítót reklámoztak, hanem luxusautót és értelmetlen karórákat.

Egy ilyen férfi nem verekszik és nem lövöldözik, hanem rövid, de nem megerőltető kézitusában félresöpör névtelen akadályozókat és kiiktatja a kulcspozíciójú őröket. Az egzotikus és a maga hatékony egyszerűségével hódító karate és dzsúdó is a 60-as években lett ismert a fehér emberek számára – a kung-fura még néhány évet várni kellett, ugye –, nem sokkal korábban divatba jött a formatervezett háztartási és hétköznapi kütyük nagybani gyártása, a beindult hidegháború újra fellendítette a kémipart, a nőcsábász gavallér macsó figurája meg sosem ment ki a divatból, együtt van minden. Aki gépágyúval kaszáló kopaszt és kiloccsanó velőt akar látni, annak ott vannak azok a filmek, és Bond és kollégái ódivatú – retró! – stílusát ettől még fenn lehetne tartani egyedi érdekességnek. Aki emlékezetes módon sosem a Szovjetunió ellen, hanem renegátok és magányos őrültek ellen küzdött, akár az oroszokkal karöltve vagy versengve is. És persze nem a demokrácia és a Szabadság-szobor, hanem a korona védelmében. Ez sem mindegy.

Craig az első Bond-filmje után megtanult valamit ebből a stílusból, de ha ostoba és stílusidegen sztorikat tesznek alá, akkor az utókor átmeneti időszakként fogja a filmjeit megemlíteni. Vagy a végromlás kezdeteként.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2014.09.22. 23:26:23

"a nőcsábász gavallér macsó figurája meg sosem ment ki a divatból"

Helyesbítek: mostanáig.

Nyílméregbéka 2014.09.23. 00:45:58

Azt sokan elfelejtik, hogy Bond nem kém, a szó klasszikus értelmében, ő a titkos szolgálat végrehajtója, tulajdonképpen egy problémamegoldó, egy orgyilkos. Fleming maga is ilyesmi volt a háborúban, amelett, hogy nagy pinabubus volt, a tegreszétet hírszerzőjeként egy kommandót vezetett akik német tiszteket gyilkoltak a frontvonalak mögött. Érdekes, hogy Ian Fleming által megálmodott figurát igazából minden második bondnak sikerült hoznia szerintem, ha Lazenbyt nem számoljuk (bár én szerintem jó Bond film volt az övé). Mindegyik színész a maga korának megfelelően alakította a figurát, Connery volt az archetipus, a hatvanas-hetvenes évek hallgatag tetrekész macsója, majd ennek "parodiája" jött, Roger Moore személyében, a nyolcvanas évek vicces, sármos, jófésült, kissé feminim hőse, aztán újra egy macsó tökös Bondot kaptunk, Timothy Dalton személyében, a nyolcvanasévek-végi akcióhős, aki szerintem a leginkább megragadta az eredeti szellemét a Bond karakternek. Aztán megint egy újabb korszak, az ezredforduló kora, a PC és érzelmes hősök kora, egy sármos, egyszerre macsó de kellően érzelmes hőssel (+erős női karakterekkel), de kissé távol az igazi Bond jellemtől, ez volt Brosnan, majd jött Craig, akivel tulajdonképpen csináltak egy tabula rasát, visszatértek a kőkemény macsó Connery féle eredeti karakterhez, de a modern időkhöz igazítva azt, és vele újraindítva az egész Bond sorozatot, ami sajnos zsákutcába jutott Brosnannal a végén.
Személy szerint, Timothy Daltont tartom a legjobb Bondnak, az ő karaktere egyszerre volt sármos, kemény, atletikus, és inteligens, abszolut hiteles volt a szerepben. A Licence To Kill volt talán a legjobb Bond film, kár hogy annyira megelőzte a korát, nem tudta elfogadni a rajongók egy része, és csak később kezdték el értékelni, mert szerintem legalább még két nagyszerű Bond film készülhetett volna vele...

ComLo 2014.09.23. 02:25:52

Végig olvasva a postot (mint sokadik ilyet a témában), valamint a kommentáradatot, pár dolgot le tudtam szürni:

- Ami legtöbbször bukkan fel a legjobb Bond filmek listáján mindenkinél az egyértelműen a GoldenEye. Talán ennek generációs oka van (idősebbek hosszabb szünet után kapták vissza a sorozatot, megtartva a régi értékeket, fiatalabbaknak az első JB film). Bevallom nekem is az abszolult kedvencem.

- Daniel Craig és az új vonal minimum megosztó. Akik szeretik, azoknak kisebbik része az, akik korábban is szerették a sorozatot, és tetszik nekik ez a modern irány. A nagyobb részük, viszont a rekord bevételt megtermelő, Bond-ot nem igazán kultiváló, de akciófilmre vágyó közönség, akiknek bejön ez a dark-os irány. Én nem vitatom hogy kell változás egy karakter életében, de én személy szerint úgy érzem, a készítők szimplán sutba dobték a hagyományokat a bevétel oltárán. Mintha a következő JB film betétdala Dub-step lenne. Lehet pillanatnyilag nagyon menő és divatos a dolog, de ha hardcore rajongókat veszítenek, az akár a sorozat jövőjét is veszélyeztetheti.

- Craig leszámolt nagyon sok hagyománnyal, de én egy valamit nem tudtam megbocsátani igazán. A macsó, sármör Bond, minden részben minimum 2 nővel bújt ágyba. És ezen a majd 50 éves hagyományon, a Craig filmek készítői csak úgy átlépnek.

- A Skyfall, bár én sem szeretem igazán, sok tekintetben mintha felcsillantaná a reményt, hogy elindulnak a régi irány felé. IGEN, JB filmek fontos eleme, M irodája elötti örökcivódás Miss Mannypany-vel. Az új Q (habár úgy néz ki szembe megy a hagyományos elvekkel), nagyon jó, karakter lett, fogadjuk el azt az elméletet, hogy továbbra is gyártanak majd robbanó tollakat, csak a srácnak még nem mutatták meg azt a részleget :-D . És M is visszatérés a hagyományos vonalhoz, a főnök csak Brosnen óta kapott női szinészt, és ezáltal komoly érzelmi szerepet. TALÁN nincs minden veszve ...

- Mosolyogva láttam, hogy a Moonraker-t sokan a jók közé tették volna (minusz az ürős rész persze). Bevallom nekem is a top részek között volt, a karakterek, a helyszínek, a történet, minden nagyon egyben volt.

Big Blaster 2015.01.06. 19:08:56

Nekem valahogy kimaradtak eddig a Bond filmek, pedig nem ma kezdtem az ipart. :-) Gyerek koromban valószínűleg láttam egy-két részt, amit esetleg a TV-ben adtak szilveszterkor, de azokból sem emlékszem konkrétan semmire. Most viszont valamiért úgy éreztem, hogy be kell pótolnom ezt a lemaradást és elkezdtem megnézni az egész szériát az első résztől kezdve. Most járok a Roger Moore korszak vége felé.
Nem akarok mindent eddig látott részt részletesen kivesézni, csak néhány általános észrevételt osztanék meg, amíg friss az élmény.
- Számomra a '60-as, '70-es években forgatott filmek, (mondjuk úgy hogy a Connery éra) inkább paródiának tűnnek, mint akció filmnek. Mai szemmel sokszor nagyon ZS-kategóriás megoldások láthatók az akciók koreográfiájában, a díszleteken, a vizuális effekteken, meg úgy általában a sztori és a szereplők viselkedése nagyon elrugaszkodott a valóságtól. Nagyon mókás, hogy Bond kb. minden nővel akivel szembetalálkozott, két pillantás után már intenzív nyálcserét folytat. Ez még akkor is igaz, ha ugyanaz a nő két perccel előbb még meg akarta ölni. :-) Sajnos a kor nagyon eljárt ezek felett a filmek felett. Ami viszont számomra ma is értéke ezeknek a részeknek, az a '60-as, '70-es évek életérzése. Akit érdekel, hogy milyen lehetett az élet a vasfüggöny másik oldalán, amíg mi itt a legvidámabb barakkban tengettük az életünket, annak igazi csemegét jelentenek ezek a filmek. Az autók, a ruhák, a hajviselet, stb. nagyon jól visszaadják a kor hangulatát.
- Nekem személy szerint tetszett a Lazenby-vel forgatott rész. Valahogy reálisabb volt az egész történet, jók voltak az üldözéses részek, nem voltak annyira bárgyúk a szereplők, jók voltak a verekedések, volt igazi dráma a végén, amikor megölik az ifjú arát. Szóval nekem nem volt ezzel a filmmel semmi bajom. Sőt, jobban tetszett mint a korábbi Connery-s filmek.
- Nekem Roger Moore hitelesebb Bond, mint Connery. Lehet azért, mert ebből az érából láthattam régen részeket, így nálam tudat alatt összekapcsolódott Moore ezzel a szereppel. Meg kel valljam, hogy a '70-es évek végén, '80-as évek elején készült filmekre mondom azt, hogy teljesen nézhetők még mai szemmel is. A látványvilág egyre profibb, az üldözések izgalmasak, a díszletek aprólékosan kidolgozottak, a sztori reálisabb, a robbanások látványosak, Moore nagyon jól hozza a kötelező Bond-os dolgokat, és ami nálam pozitívum, hogy nem akar mindenkit egyből az ágyba dönteni, ami hitelesebbé teszi a figurát számomra. Szerintem minden megvan, amiért lehet szeretni a Bond filmeket.
- Én a Moonraker-t nem tartom olyan rossznak, mint sokan. A vége lehetett volna ütősebb is, de pl. szerintem a látvány, a makettek, a díszletek, a súlytalanság bemutatása egész jó volt.
Egyelőre ennyi, amit szerettem volna megosztani.