Third Person (2014)
2014. szeptember 19. írta: danialves

Third Person (2014)

Your first book: stunning. It was cruel and raw, no pity, no shame. God, I used to proofread your galleys sweating, it was so fucking brave. Second book less so. Third, fourth... Now you have random characters making various excuses for your life. I was frankly embarrassed to read it.

third-person-adrien-brody-636-380.jpgNem tudom eldönteni, hogy Paul Haggis az elmúlt 10 év egyik legnagyobb csalódása lett, vagy egy hatalmas adag önkritikával megáldott zseni. Ugyanis legújabb filmjében a fenti mondatok olyan tökéletes metaforáját adják saját karrierjének, hogy azt csak szándékosnak tudom tartani. Először berobbant a Crash-sel, ami pontosan ilyen bátor és kegyetlen volt, hogy aztán az Elah völgyében és A következő három nap útján végül eljusson ehhez a darabhoz, amelyet... amelyet tényleg lassan már kínos volt végignézni. 

Két viszonylag lineáris cselekményű mű után Haggis visszatért ahhoz a formátumhoz, amely híressé tette: különböző helyszíneken és szereplőkkel játszódó sztorikat fűz egybe, lehetőleg úgy, hogy ezzel végül a legkatartikusabb hatást tudja elérni. Ennek megfelelően van ihlettelenségtől szenvedő írónk (Liam Neeson), aki kolléganőjével (Olivia Wilde) keveredik egy se veled - se nélküled kapcsolatba, egy ruhadizájnokat lopó magányos ipari kém (Adrien Brody), aki egy kelet-európai bevándorló hölgyet (Moran Atias) segít ki, valamint egy kissé labilis idegzetű anya (Mila Kunis), aki gyereke láthatásáért küzd ex-férjével (James Franco).

third-person-james-franco-636-380.jpgKezdjük rögtön a legnagyobb bajjal: ez a film konkrétan egy két évvel ezelőtti másik produkció fő motívumát nyúlja le nagyon komolyan (a konkrét cím már spoiler is lenne, de aki látta mindkettőt, az pillanatok alatt rájöhet), de ha ez nem lenne elég, végig erre az egyetlen fordulatra építkezik. Haggis nem tehetségesen egymásba font sztorikat akar most szállítani, hanem három, gyakorlatilag teljesen független szálat szeretne felhúzni egy nagy végső csavar kedvéért. A probléma csak annyi, hogy pont ez az izzadtságszagú erőlködés (meg a fent említett pofátlan másolás) árulja már el idejekorán, hogy mire készül a mű. Ettől függetlenül rendezőnk azért még megpróbál szálanként is egy-egy katartikusnak szánt pillanatot becsempészni, de ezeknél is éppen az az igyekezet visszataszító, ahogy a lecsavart hangból, a felcsavart zenéből (és érzelmekből) már előre látjuk, hogy itt kéne meghatódnunk.

Hozzáteszem, a film működésképtelensége jelentős mértékben köszönhető annak, hogy a finálé fordulatai elsősorban abból táplálkoznak, hogy semmit nem tudunk a karakterek múltjáról, ezzel viszont maguk a karakterek vesznek el a történetből. Két és fél órán keresztül háttér, világos célok és kidolgozott jellemek nélküli kísérteteket vagyunk kénytelenek nézni, így az egyetlen dolog, ami a képernyő előtt tartott, az a kíváncsiság volt, hogy végre megtudjak valami róluk. Ilyen szemmel nézve pedig a Suszter, szabó, baka, kém-hez méltó színészpocséklást követ el a rendező, aki látványosan nem tudja kihasználni a keze alá dolgozó sztárgárdát. Természetesen rutinból azért még képes egy-két dologra Haggis: a jelenetírás egészen remek, a kliséket ügyesen kerülgeti, és maga a végső konklúzió is igen tetszetős lenne, ha a korábbi hibák miatt nem érződne végül teljesen üresnek. 

Ha viszont a bevezetőben idézett szavakat önreflexív vallomásként veszem, a Third Person tulajdonképpen makulátlanul ábrázolja, hogyan lesz egy egykor zseniális valakiből egy saját komplexusaival küzdő alkotó. Ennél már csak az lett volna a jobb, ha Haggis mindezt egy remekműben tudta volna elmesélni, ahelyett, hogy egy ilyen közepes produkcióval bizonyítja.

6/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr996704439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.