A holnap markában / Tomorrow Never Dies (1997)
2014. augusztus 10. írta: FilmBaráth

A holnap markában / Tomorrow Never Dies (1997)

a holnap markában.jpgPierce Brosnan nagyon jól kezdett Bond szerepében, a Goldeneye hatalmas siker volt, be lett állítva a szint, amelyet a népes rajongótábor elvárt volna az ő főszereplésével készülő filmekben. Erre mit kap szegény néző a következő részben? Egy borzalmas katyvaszt, egy látványos, de üres akcióorgiát. Az önsorsrontás nagyon megy a sorozat készítőinek, hogyan lehet ilyen jó film után ilyen gyengét összehozni? Ezek szerint simán.

James Bondnak (Pierce Brosnan) egy látványos kezdés után egy médiamogul, Elliot Carver (Jonathan Pryce) viselt dolgai után kell néznie. A jelek ugyanis arra utalnak, hogy a nevezett úriemberen úrrá lett a megalománia, nem elég neki, hogy híres és gazdag, neki bizony a kínai médiapiac kell, amelyet nem túl emberbarát módon kíván megszerezni, nevezetesen ki akarja robbantani a harmadik világháborút. Bond természetesen mindent megtesz, hogy ezt megakadályozza, melyben a kínai titkosszolgálat ezredese, Wai Lin (Michelle Yeoh) van a segítségére.

Nagyon jól indul a film, a főcímzene előtti akciójelenet a tökély maga, ezután azonban sajnos még közel két órás szenvedés vár ránk, amelyet nem könnyű átvészelni. Az aránytévesztés a legnagyobb problémája ennek a mozinak. Az akciók jól koreografáltak és pazarul látványosak (az én abszolút kedvencem a motoros üldözéses jelenet), humor is akad a filmben, azonban a történet olyan, mintha összefércelték volna a korábbi Bond-filmekből, egy erősen fapados utánérzés lett belőle. Nekem hiányzott az igazi feeling, ez nem egy A kategóriás akciófilm, inkább egy B kategóriás Bond-mozi. 

Az alapötlet jó volt, korunkban a média valóban olyan hatalmat tud adni egy ember kezébe, amelyre a történelem folyamán nem nagyon volt példa. Azonban nem igazán sikerült érzékeltetni ezt a fenyegetést, néhány vibráló képernyőn, pár kötelező idézeten (Randolph Hearst természetesen nem maradhatott ki), és a high-tech médiaszékházon kívül nem tellett többre. A médiamágnás hajójában véleményem szerint a Polipka legjobb jeleneteit próbálták újrahasznosítani, nem túl nagy sikerrel, az eredmény nem grandiózus lett, hanem átlagos, mivel közben eltelt néhány év, és a Bond filmektől mindenki elvárta volna a luxusérzést, ami ugyebár a brand védjegye. A szuperkütyük sem olyan lenyűgözőek, és ugyan nem nagyon értek az autókhoz, de mintha nem a megszokott Aston Martin-t próbálták volna nem kicsit szánalmasan feltörni a rossz fiúk. 

A forgatókönyv nem sikerült túl jól, a karakterek nem lettek túl jól megírva. James Bond meglepően jó szöveg kíséretében teszi a dolgát: töri össze a női szíveket és a rosszak csontjait, vele tehát nincs nagy gond, de nem is tudnunk meg róla semmi különöset. A médiamágnás alakja inkább szánalmas lett, mint félelmetes, a karaktere elveszetten bolyong a történetben. Érdekes módon a szokásos szép Bond-lány meglepően gyorsan eltűnik a színről, így sajnos nem derült ki, hogy miért volt olyan különlegesen fontos egykoron őfelsége legszexisebb ügynöke számára. A kínai ezredes XXX-re hajaz, de hiányzik belőle az elegancia, bájos, de inkább harcművész, mint Bond-dal egyenrangúan intelligens kém. Az operatőri munka és a vágások sem olyan elsőrangúak, mint szoktak lenni, a zene sem túlságosan maradandó.

a holnap markában 2.jpgPierce Brosnan még ilyen zordon körülmények között is tökéletesen hozza a karaktert, elegánsan aprítja az ellent, oldja meg a problémákat, menti meg a világot, ahogyan azt kell. Jonathan Pryce kiváló színész, de a főgonosz alakját nem sikerült élettel megtöltenie, sőt, határozottan karakteridegen volt neki ez a figura. Teri Hatcher tökéletesen felejthető volt, Michelle Yeoh lenyűgöző harcművész, de a színészi képességeit nem sikerült túlságosan megcsillogtatnia ebben a filmben. Judi Dench és Desmond Llewelyn zseniális, mint mindig. 

Fogalmam sincs, kinek az ötlete volt, hogy Roger Spottiswoode legyen a rendező, de hatalmasat tévedett, az biztos. Habár ezzel a forgatókönyvvel nem lehetett csodát művelni, de azért értőbb kezekben valószínűleg értékesebb mozi született volna. Így viszont maradt nekünk a szundikálás két látványos akció között, néha egy-egy mosoly a szövegnek köszönhetően, de ez nagyon kevés.

Nagyon látványos, de harmatgyenge Bond film, felejtsük is el gyorsan!

6/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr196469059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanek 2014.08.10. 12:43:56

A legrosszabb Bond-film még kettővel odébb van. :)
Michelle Yeoh szerintem jó nő és hát kifejezetten ügyes (Police Story 3-ban olyanokat művel, hogy csak na). Ezt azért írom csak, mert kevés Bond-lányt tartottam igazán érdekesnek és vonzónak is egyszerre. De Yeoh kisasszony az volt. Ez persze az ő érdeme, nem pedig a forgatókönyvíróé, aki kb. semmit sem dolgozott ki a remek vázlatból. Papíron tök olyan, mint egy régi Bond-film sztorija, de sajna az egész film színtelen lett. Ettől függetlenül nem utáltam annyira, amennyire lehetett volna. Inkább csak elfelejtettem. A Bond-bérgyilkos közti párbeszéd azért egész jól sikerült. :)

FilmBaráth 2014.08.10. 13:30:53

@zoltanek: erre majd kettővel később visszatérünk:-)
Engem a Bond - lányok hidegen hagynak, őfelsége legszexisebb ügynökére szoktam inkább koncentrálni:-)
A Bond-bérgyilkos közti párbeszéd tényleg jól sikerült:-)

Nyílméregbéka 2014.08.11. 04:05:18

Ez még a jobbak közé tartozik (7/10), mert legalább mozgalmas és látványos, ha sztoriban nem is erős, a mélyrepülés ezután jön egészen a Casino Royalig ami talán best ever bond film lett.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.11. 08:26:48

brosnan leggyengébb bond filmje ez szerintem.
süti beállítások módosítása