A profi / Le professionnel (1981)
2014. augusztus 08. írta: FilmBaráth

A profi / Le professionnel (1981)


a profi.jpgA meló az meló. Akkor is el kell végezni, ha közben olyan apróság jön közbe, mint 2 év fogság egy afrikai államban, nem éppen luxuskörülmények között. De egy francia szuperügynök soha nem adja fel, hazatér és mindent megtesz azért, hogy a végrehajtsa a feladatot, amit kapott: megölni egy elnököt. Belmondo nagy kedvencem, de erre a filmre már nem emlékeztem, ezért egyrészt nagyon jól szórakoztam, másrészt pedig sikerült jól ledöbbennem azon, hogy milyen kiváló krimi, okos fordulatokkal és zseniális szöveggel!

Josselin Beaumont (Jean - Paul Belmondo) francia titkosügynök a kormánya megbízásából megpróbálta megölni egy afrikai állam elnökét. Nem járt sikerrel, ezért egy kirakatperben elítélték és 2 évig élte a rabok nem túl szívderítő életét. Azonban egy nap sikerül megszöknie és hazatér Párizsba, ahol nem várják kitörő örömmel, hiszen egyrészt cserben hagyták annak idején Beaumont-ot, másrészt pedig időközben megváltozott a politikai széljárás, és most már az az ország érdeke, hogy minél jobb kapcsolatokat ápoljon az elnökkel, aki éppen akkor érkezik pár napra a francia fővárosba. Itt az alkalom tehát arra, hogy a titkosügynök elvégezze a feladatot, amellyel egykoron megbízták..

Az isteni Bébel-ről elsőre nem egy agyas krimi jut az eszünkbe, mivel a népszerűségét elsősorban a látványos és szórakoztató kalandfilmeknek köszönheti, ezért jól meg tudja lepni a nézőt ezzel az alkotással. A laza szöveg természetesen maradt (abszolút kedvenc: Volfone úr? Fagylalt és üdítő? Igen! Joss Beaumont. Kémkedés és bunyó!), de ezúttal egy nagyon is izgalmas, fordulatos történetet kapunk, amelynek komoly mondanivalója van, a zárókép pedig zseniális.

A forgatókönyv nagyon jól sikerült, a karakterek jól meg lettek írva. Beaumont valóban igazi profi, jéghideg logikával végiggondolja, hogy mit kell tennie, mindig egy lépéssel mások előtt jár, és bármi áron végigviszi a tervet. Minden valószínűség szerint tudja, hogy mi lesz a vége a történetnek, de ennek ellenére nem tesz semmit, hogy megakadályozza azt, pedig ha nagyon akarná, valószínűleg sikerülne neki. De nem, belefáradt az egészbe, végzetesen csalódott mindenkiben, ezért inkább kilép a mókuskerékből. De előtte még leszámol mindenkivel, aki cserbenhagyta, és igazi franciához méltóan még némi házasságon kívüli kalandra is szakít magának időt. De a többi szereplő alakja sem felszínes: az afrikai állam elnöke kellően hataloméhes és léha, az egykori barátot kellően furdalja a lelkiismeret, a szívtelen rendőr kőkemény profizmussal próbálja tőrbe csalni és eltenni az útból Beaumont-ot, a főnök pedig igazi bürokrata, aki nem vállal felelősséget, képtelen dönteni. A női karakterek nem lettek ilyen hangsúlyosak, alapvetően biodíszlet szerepre vannak kárhoztatva, de én gond nélkül feladom a feminizmusomat, ha egy jó filmet kapok cserébe. Igazi főgonosz nincs, de nem is lehet, hiszen az láthatatlan: a politika, a hatalom, az érdek, amely érzelmek nélkül átgázol a kisemberen, aki azonban ezúttal visszaüt.

Belmondóra szabták a főszerepet, vagyis laza, vagány, francia macsóról van szó, aki ugyan alapvetően az intelligenciájával jár túl ellenfelei eszén, azonban nem fél az öklét sem használni, frappáns szófordulatokban sem szenvedünk hiányt, nem marad el az autós üldözés, a pisztolypárbaj sem, vagyis szórakoztatva vagyunk, de tartalmasan. A francia James Bond talán nem néz ki olyan jól, mint angol kollégája (bár Belmondo soha nem a külsejének, hanem az egyéniségének köszönhette a sikereit), nem olyan látványos körülmények között számol le az ellenfeleivel, mint ő, de van stílusa és olyan jó forgatókönyve, amilyen őfelsége legszexisebb ügynökének csak ritkán adatott meg hosszú évtizedek alatt. Az operatőri munka kiváló, a vágások jók, a zene pedig simán zseniális, Ennio Morricone nem tud hibázni. 

a profi2.jpgBelmondo profin hozta amit a rajongók elvártak tőle, ugyanakkor kellő mélységet is vitt a karakterbe, pontosan tudta, hogy ez nem tucatkrimi ezért mindent beleadott, elvitte a hátán a filmet. Robert Hossein kiváló Rosen felügyelő szerepében, Michael Beaune tökéletes választás volt Valeras kapitány szerepére.

Georges Lautner kiváló filmet tett le az asztalra, amely kiemelkedő a műfajában, nem véletlenül lett akkora siker. Jól vezetett a történet, a színészvezetés kiváló, a jelenetek erősek, a párbeszédek pörgősek. Bár időnként egy-két poénért beáldozták az események logikus menetét, és persze Belmondo sztárolását is időnként sikerült túlzásba vinni, de egyik sem zavarja a tökéletes szórakozást, végig fenn tudja tartani az érdeklődést a film, ugyanakkor el is gondolkodtat.

Osztályon felüli krimi Belmondo jutalomjátékával, kötelező darab!

8/10 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr816574471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csodatévő dzsagodar 2014.08.08. 18:59:56

Belmondo 48 évesen csúcsformájának teljében volt a film forgatásakor. Szerintem sokan szeretnénk, szerettünk volna ilyen formában lenni ebben a korban.
Garas Dezső szinkronnal készült a film (eredetileg), ami szerény véleményem szerint nem volt a legjobb választás, ugyanis Sztankay hangja a legjobb Belmondohoz. Még Gáti Oszkárénál is jobb, de a best Sztankay, még a saját hangjánál is jobb :)
A film hangulata nagyon jó. A 70-80-as évek Párizsa, Morricone zenéje varázslatos. Belmondo egyik (ha nem a) legjobb filmje.

RZoli71 2014.08.08. 21:25:41

Nekem is nagy kedvencem. De nekem az eredeti szinkronnal, fordítással jobban tetszett. Pl. Valeras lakásán:
miért veszed el? (a fegyvert)
1. azért mert 4 m-t háttal kell megtennem neked
2. azért, nehogy hátba lőj...

MAC-Ka 2014.08.08. 21:43:19

Régi kedvencem már a mozis bemutató óta, amiben persze a zenéje is erősen belejátszott :)
Egy kiegészítés a tartalom leírásához:
Nem elég pontos úgy írni, hogy nem járt sikerrel az elnök megölésében, pont az az alapkonfliktus, hogy a saját kormánya adta el, mert már akkor megfordult a szél.
Új szinkronnal még nem biztos hogy láttam, remélem ilyen mértékben nem változtattak a filmen.

bluegill 2014.08.09. 00:33:22

Lehet ,hogy csak a filmhez kotheto nosztalgia mondatja velem, de a nyolcas osztalyzatot kicsit kevesnek talalom.

Nyílméregbéka 2014.08.09. 02:00:51

Igen, az lényeges eleme a filmnek, hogy az elején Afrikában nem Joss vallott kudarcot, hanem a francia kormány adta fel őt, és figyelmeztették a négust a merényletre. Ezért volt a bosszú...

Belmondó egyik legjobb akció/krimi/thriller filmje (9/10), a Félelem a város felett, a Zsaru vagy csirkefogó, és a Borsalino mellett. Vígjátékban meg a Kellemes húsvéti ünnepeket, az Ászok ásza és a Montreáli bankrablás a top 3... :) komoly Belmondó és Alain Delon gyűjteményem van, nekem nagy kedvenceim ezek a francia filmek a hetvenes-nyolcvanas évekből.

Nem taggyűlés volt · http://coub.com/view/3zq19 2014.08.09. 12:55:18

SPOILER!! Hátha valaki még nem látta:)
Gyerekként mindig bántam, hogy meghal a végén.
Jobban örültem volna, ha elszáll a helikopterrel, miközben mindenkinek beint, és aztán valahol fölveszi az asszonyt.
Aztán felnőttként azt mondom, hogy úgy tökéletes az egész, ahogy van, az egyik legjobb Belmondo film.

lutria 2014.08.09. 13:58:43

Végülis van belőle alternatív befejezéses változat amikor engedik elmenekülni a helikopterrel?
Én mindha úgy emlékeznék hogy a 80'-as években moziban/tévében láttam ilyet verziót(még a mesterlövész rendőr csalódott arca is rémlik amelyiknek betörte az orrát mivel az korábban megütötte a feleségét),mások szerint nincs ilyen,-viszont állítólag leforgatták csak nem az a változat került a filmbe.

Crip Lee 2014.08.09. 17:13:36

"A svájci kifli a barátomé":)
Zseniális film és a Garas Dezső szinkronja nagyon ütős. Láttam átszinkronizálva sztem szörnyű volt.

ingyenebed 2014.11.10. 11:26:57

@Nem taggyűlés volt:

akkor nem lett volna dráma. és elveszett volna a lényeg.

pont az benne a "poén" a végén, hogy a korrupt bürokrata ad a primitív végrehajtónak egy olyan utasítást, amit így is, meg úgy is lehet értelmezni: "állítsák meg".
a fejesek biztos megússzák, hiszen nem a megölésére adtak parancsot, ha kell elsikálják, ha kell ráverik Valeras-ra, hiszen ő lőtt. "így működik ez" - üzeni a rendező, még ahhoz is gyávák, hogy őszintén öljék meg, mintegy a rendszerrel kell megöletni. Rosen a maga kegyetlenségével pozitívabb figura, mint a minisztere. egyértelmű az üzenet: még az őszinte gonosz is jobb, mint a képmutató politikus. és a tisztesség, a becsület az, ami az embert értékessé teszi. (másik kedvencem ezzel az üzenettel az Utolsó erőd)

gyönyörű, szívbe markoló bemutatása ez a rohadt korrupt francia polikai rendszernek.

sztem Belmondó a tökéletes férfi ebben a szerepben. bátor, okos, lovagias, becsületes. a nők körötte azért kellenek, hogy ezt láttassák, hiszen egy férfi egy nő mellett lehet igazán férfi.

gyönyörű a végén: "Djala halott, Rosen halott, rólam pedig épp most döntenek." - ez valami furcsa felemelő cinizmus, nem is tudok másik példát erre.

a zárókép sztem Jézus a kereszten allegóriája, ezt szokták használni. ilyen a zárókép a 300 végén, a Trója végén is. fentről néző kamera nagyon jó, ha a szereplők pozíciójával, mozgásával akar a rendező üzenni (fociban is a plafonról lenézve lehet a játékosok mozgását jól elemezni. van ilyen a Sztárom a páromban is, az éjszakai pados jelenetben - mikor az isteni Julia mintegy behívja az életébe Grant-et, "üljön ide mellém", de az némi habozás után ellép - nem mer belépni a sztár életébe. és a végén persze ugyanazon a padon vannak együtt. itt a pad a közös életet, vagy a szerelmet jelképezi.)
hiszen szemmagasságból felvéve kitakarják egymást a szereplők, illetve torzít a perspektíva, nem olyan szembeötlő a mozgás.
süti beállítások módosítása