Mikor lesz korszerű a filmforgalmazás?
2014. július 26. írta: danialves

Mikor lesz korszerű a filmforgalmazás?

Minden valószínűleg szerint a modern filmtörténelem legkomolyabb kiszivárogatatása történt meg a napokban, amikor az Expendables 3-ból került fel egy screener az internetre. Maga a jelenség nem újdonság, karácsonytól kezdve egész januárban egy kész dömpinget kapunk az Oscar-ítészeknek szétküldött kópiákból, de amíg azok jellemzően a(z amerikai) premierrel egy időben vagy az után kerülnek ki, most nyáron, a világpremier előtt másfél héttel kaptunk egy kalózverziót. 2009-ben hasonlóképpen jutott ki az X-Men kezdetek: Farkas a világhálóra, ugyanakkor az csak egy félkész ún. "workprint" volt, amelyből az effektek nagy része még hiányzott. Az Expendables 3-at viszont teljes pompájában csodálhatjuk otthonunkban, miközben a legkomolyabb bennfentesek még a vörös szőnyeges bemutatóig sem jutottak el.the-expendables-3-10817-p-1380101003-970-75.jpg

2009-ben megtalálták a kiszivárogtatót, akinek egy 1 éves börtönbüntetés lett a jutalma, a Megaupload-ot pedig egészen a megszűnésig hajszolták. Ugyanakkor idén télen már nem voltak ilyen következetes az igazságszolgáltatás, amikor a vízjel alapján egyértelműen megállapítható volt, hogy az Oscar-műsorvezető Ellen DeGeneres példányai keringenek az interneten. Hasonlóképpen most sem az a lényeg, hogy ki fogja elvinni a balhét: valószínűleg senki, egy stúdiófőnök megint hisztizik egy kicsit, előbb-utóbb a mozikban is bevezetik a testüregmotozást (bár ugye pont ez a kópia nem a mozikból jutott ki), nagy vonalakban pedig semmi nem fog változni. (Mert egy Oscar-díj még mindig többet ér a stúdiók számára, mint amennyi kárt egy screener tud okozni.) És sajnos ez a legnagyobb baj, hogy nem fog semmi változni.

Ez az eset ugyanis pont arra világít rá, hogy mennyire idejétmúlt a filmek jelenlegi terjesztési politikája. Július 23-án került fel az internetre a produkció, augusztus 4-én esedékes a világpremier, az USA-ban 15-én, nálunk pedig csak két héttel később, azaz 28-án mutatják be. Ízlelgessük ezt egy kicsit, 2014-ben illegálisan két kattintással beszerezhetünk egy filmet, vagy várhatunk 1 hónapot arra, hogy elzarándokolhassunk legálisan megtekinteni a legközelebbi moziba. Már persze ha a legközelebbi mozi játssza, hiszen - mint ahogy a Cinema City megmutatta az év marketinges leégésének keretében - most már ez sem olyan magától értetődő, mint azt idáig gondoltuk.

De igazából még ezek az esetek is a jobbak közé tartoznak: szinte számon sem tudom tartani, hány olyan film premierjét jelentették be egyáltalán hónapokkal az után, hogy már láttam őket az internetről letöltve. A Llewyn Davis világa például kb. 4 hónappal az első screener nyilvánosságra kerülése után érkezett meg hozzánk, igaz, ez legalább megérkezett. Mert még el sem kezdtem sorolni azokat a produkciókat, amelyek semmilyen formában nem érkeztek meg hazánkba, már persze ha a 2-3 Cinefestes vagy Titanicos fesztiválvetítést nem számítjuk annak. Reménykeltő próbálkozások természetesen itthon is vannak, az összes nagyobb tv-szolgáltatónak van már online videotékája, ahova néhány kisebb produkciót egészen gyorsan is be tudnak hozni, az HBOGo pedig egy egészen úttörő megoldásnak számít, de alapvetően nem jellemző, hogy gyorsaságban és elérhetőségben akár csak a nemzetközi szintet is megközelítené a magyar kínálat. Tehát így nézünk ki most: ha az USA-ban bemutatnak egy filmet, akkor népszerűségétől függően soha, hosszú hónapok múltán, vagy akár azonnal is bejön, de még ez esetben sem biztos, hogy mondjuk minden mozihálózat kegyeskedik műsorára venni. Akkor pedig már tényleg el vagyunk kényeztetve, ha választhatunk is a feliratos és a szinkronos verzió között, ráadásul előbbi mondjuk nem csak két moziban látható az egész országban.theraid2.jpg

Ezek után talán nem túlzás azt kijelentenem, hogy szigorúan gazdasági szempontból nézve a filmforgalmazás, de leginkább a magyarországi filmforgalmazás szolgáltatásként egyszerűen nem éri meg azt a pénzt, amennyibe nekünk, nézőknek kerül. Nem akarok senkit hibáztatni, hiszen nem egyszer komoly pénzügyi döntés is, hogy mikor és milyen formában mutatnak be egy filmet. De azért óhatatlanul is elgondolkodik az ember, hogy a Herkules: Feltámadás c. Asylum-csoda (de igazából bármelyik Herkules-feldolgozás) helyett ne lehetett volna-e valami sokkal értékesebb alkotást bemutatni. És amikor az ember ezeket az értékesebb filmeket a mozikkal ellentétben bármelyik torrentoldalon megtalálja, azon a nyelven, ahogy szeretné, akkor végül is miért ne döntsön a szemmel láthatólag jobb és teljes körűbb szolgáltatás mellett?

A helyzet az, hogy a stúdiók és a forgalmazók egy sziszifuszi küzdelmet vívnak. Esélyük nincs szembemenni egy olyan konkurenciával, amely egyre jobban elégíti ki fogyasztóik érdekeit. Azoban ehhez a küzdelemhez hozzá lehet úgy is állni, mint Bob Iger, aki 1,5 milliárdos eredményen ülve kér számon elmaradt hasznot, büntet és még több biztonsági intézkedésért kiált. De hozzá lehet úgy is állni, mint az HBO, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy a sorozataik a lehető leggyorsabban legyenek elérhetők a magyar nézőik számára, és a torrentet nem konkurenciaként, hanem kiaknázatlan lehetőségként fogják fel. (Saját példámon is tudom, de a Trónok harca nézőszámain is látni, hogy az élet egyelőre őket igazolja.) Egyesek szerint ez lehet a filmforgalmazás jövője is: kezdve a kisebb független filmekkel előbb-utóbb eljutunk majd oda, hogy a különböző internetes streamszolgáltatóknál már a mozis premierrel egy időben láthatjuk az új produkciókat. Ennek ugyanakkor legnagyobb gátja, hogy ezzel csak megkönnyítik a kalózok dolgát, akik jelenleg a dvd-megjelenésig csak néhány nézhetetlen minőségű kalózkópiát tudnak produkálni. Legalábbis addig, amíg valaki szert nem tesz egy screenerre másfél héttel a megjelenés előtt.

Úgyhogy most a Lionsgate-nél pattog a labda: ennél jobb lehetőség nem fog adódni számukra, hogy ne csak a fogukat szívva könyveljék el a veszteséget, hanem tényleg tegyenek azért, hogy 2014-ben minden nézőjük minél előbb és minél könnyebben láthassa a filmjeiket. Szerintem ez egyáltalán nem lehetetlen küldetés, csak néhány piaci szereplőnek illene most már rájönnie, hogy már régóta nem a 90-es évek közepén járunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr936545117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr_utcai_arcos 2014.07.26. 20:26:09

Bevallom, én is az elsők között láttam meg (na jó, kb első 5000) a felkerült kópiát, ott a köszönetnyilvánítás elég egyértelmű: Source: Polish private site leak-english audio.

Flankerr 2014.07.26. 20:33:47

Piros pontot beírtam a torrentes kép miatt. Ha lett volna film, amit moziban néztem volna meg, akkor ez az. De bakker, még időpontja sincs, és félek nem is lesz.. Pedig megérné.
Viszont az Expendables 3-t az első kettőhöz hasonlóan moziban fogom megnézni, mert számomra megérdemli, PG-13 ide vagy oda.

Razzul 2014.07.26. 20:57:56

Bizonyám, az egyetlen olyan szolgáltatás ami a torrentel felveheti a versenyt a Netflixhez és az HBO Go-hoz hasonló streamelő oldalak.

lavór 2014.07.27. 13:17:52

Mi köze a terjesztésnek egy sreener kópia ellopásához? Ha megtalálják azt, aki kilopta a stúdióból, majd megbüntetik. Ezek a kópiák például a szinkronok elkészítéséhez kellenek, vakon tán mégse kéne szinkronizálni, ugye?
A terjesztés sem mindig függ a területi forgalmazótól. Sokszor az anyavállalat határozza meg, hol és mikor jelenhet meg az adott kiadvány. Elég bonyolult tud lenni időnként, kinek milyen joga van. Na és mit kezd vele.

Gloyva 2014.07.27. 18:49:49

Simán szakíthattak volna ezen is, ha a forgalmazó honlapjáról lenne letölthető a film, mondjuk a mozijegy árának a feléért. A mozis vetítésnél meg extra tartalomnak tehetnének be kimaradt jeleneteket például. Aki a moziélményre vágyik, az úgyis kifizeti a jegyárat, aki meg csak a filmre kíváncsi, az pedig beszerzi egyéb úton. De a forgalmazók képtelenek tartani a lépést a megváltozott technikai és gazdasági körülményekkel - arról nem is beszélve, hogy manapság milyen szar filmektől várják a dollármilliókat.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.31. 18:35:13

@Dr_utcai_arcos: Na de mi az, hogy private site? Mert ez szerintem továbbra sem baromira egyértelmű. :D

@Flankerr: Amúgy annak az első része szép példája ennek a felfogásnak: 2012 nyarán már fent volt a neten, 2013 januárjában behozta a Parlux, megbukott, ergo a második részt már meg sem próbálják. Pedig szerintem brutális érdeklődés lehetett volna, ha még jún. 21. előtt bejön, csak hát ők nem úgy álltak hozzá, hogy "sokan letöltötték, tehát sokakat fog érdekelni", hanem, hogy "már az első sem érdekelt senkit a mozikban". (Persze, hogy nem, én is már kétszer láttam addigra a filmet, de ezt elmentem volna ettől függetlenül megnézni.) Az HBO-s példa viszont éppen azt mutatja, hogy még a torrent sikerét is meg lehet fejni, ha ért hozzá az ember.

@lavór: Éppenséggel csak annyi, hogy 20 éve ha te kisétáltál egy kópiával bárhonnan, akkor nem tudtad azonnal 50 ezer embernek körbeküldeni. Most meg körbe tudod. A screenerek is jellemzően nem a szinkronstúdiókból szivárognak ki (bár jelen esetben éppenséggel lehetett ez is), hanem pl. az Oscar-szezonban a zsűri köreiből, mint az a posztban említve is van.
A kettőből pedig adódik, hogy kissé elavult az a szemlélet, hogy a filmrajongó majd otthon fog ülni a seggén, amíg a CinemaCity bejelenti egy nappal premier előtt, hogy "bocs, mégsem játsszuk a filmet". Úgyhogy ha XY zsűri/újságíró/akárki megkaphatja a díszpéldányt az adott alkotásból, akkor igazán nem lenne megerőltető 8 dolláros áron felnyomni mondjuk iTunesra, ha már egyszer 2014-et írunk. Addig viszont csak magára vessen egy Lionsgate vagy egy Disney, hogy dollármillióktól esik el így.

lavór 2014.07.31. 18:45:34

@danialves:

A lopás tényének jelen esetben még mindig nincs köze a forgalmazáshoz.
Semmi köze az elavult szemlélethez. Az teljesen más kérdés. Jogos kérdés, de nem ide vág.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.31. 18:58:01

@lavór: Mikor volt szó nálam a lopás tényéről?
Olvasd már el miről írtam, nem arról, hogy miért lopnak, hanem hogy ezzel mit lehetne kezdeni, és miért szívnak még mindig ezzel a gyártók/terjesztők.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.31. 23:23:27

@Dr_utcai_arcos: Mármint hogy ez a "private site" definíciója?

lavór 2014.08.01. 07:14:49

@danialves: @lavór:

A lopás ellen nincs mit tenni. Hacsak nem teljesen zárt rendszerben oldanák meg a sajtótájékoztatókat, szinkronokat.. stb. A forgalmazás kérdésére ők pontosan tudják a válaszokat. Majd akkor lesz másként, ha rákényszerülnek. Már így is "felgyorsult" a kiadási sebesség az elmúlt 5-10 évhez képest. A mozik pedig ugyanúgy üzleti vállalkozások. Csak a saját üzleti érdekük irányítja őket. Kénytelenek megegyezni, mivel film nélkül nincs mozi. Egy kis civakodás meg belefér. Magyarországon kevesen járnak moziba. Így aztán a hazai forgalmazók sem tudnak annyira lobbizni. A DVD kiadás gyakorlatilag meghalt, a BD sose indult be. Tessék elmenni moziba, megvenni a gyári kiadványokat és talán, ha erősebb lesz a piac, komolyabban tudják venni a kiadók az igényeket.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.01. 10:36:17

@lavór: És szerinted nem kényszerülnek rá egyre inkább, pont az ilyenek miatt?
Bakker, nem én vagyok rákényszerülve, hogy megvegyem a gyári kiadványokat, pont azt az elbaszott hozzáállást írod, ami miatt előbb-utóbb össze fog omlani ez az egész. Mégis, szerinted miért jár egyre kevesebb ember moziba? Azért, mert aki feliratosan akar filmet nézni, az inkább letölti, aki 1600 ft-ért nem a Hercules: Reborn-t, hanem egy jó filmet szeretne nézni, az meg van lőve stb. Nem nekem kéne erősítenem a piacot, hanem pont, hogy a piac kínálati oldalát kéne erősíteni, ez 2014-ben egy kapitalista gazdaságban így működik. Majd ha lesz olyan szolgáltatás, amely kielégíti az igényeimet, akkor erősítem én nagyon szívesen a piacot. De ez így röhej, hogy még nekem kéne pitiznem azért, hogy "komolyan vegyék az igényeimet". Fordítva ülnek a lovon nagyon sokan ebben a bizniszben.

Dr_utcai_arcos 2014.08.01. 10:50:42

@danialves: Szerintem igen. Mint pl az ibm.com vs kovácsjoska.freeweb.hu.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.01. 10:55:15

@Dr_utcai_arcos: Ja ok, csak számomra egy kicsit ellentmondásos, hogy valami privát, miközben az egész világ láthatja. :D
Mindenesetre a forráshoz nem kerültünk közelebb, mert azt még mindig nem tudjuk, hogy ki/miért/hogyan tette fel erre az oldalra, éppenséggel az lehetett bárki.

lavór 2014.08.01. 12:01:17

@danialves:

Tulajdonképpen mi a gondod? A magyar forgalmazással vannak problémáid?
Tudod, mibe kerül egy szinkron, már egy normális? A felirat meg ahhoz képest filléres kérdés. Pont a kamerás lopkodások és a magyarországi alacsony nézőszám miatt állt elő ez a helyzet. Szolgáltatás van. IMAX, 4D, 3D... stb... Vásárlóerő szinte alig, minek öljenek bele nagy pénzeket? A filmek minősítése meg egyéni szempontból tök felesleges. Neked ez tetszik, másnak az. A videójog meg megint más kérdés. Nem a hazai forgalmazó dönti el, hogy mikor adható ki. Sőt, nem ritka ma már az sem, hogy meg sem veszik a home jogot (nincs benne elég pénz). Na ez is pont a szinkronkészítés ellen dolgozik.
Példának okáért én nem vennék jegyet szinkronos filmre. Kivételt képeznek a kiemelt vígjátékok és a gyermekfilmek. Ördögi kör ez Magyarországon; Budapest el van kényeztetve. Sok vidéki településen még mozi sincs. Nem tudja eltartani magát. Arra sincs pénzük az embereknek, hogy megvegyék a gyári kiadványt. A kölcsönzők haldoklanak. Kis piac, kis pénz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.01. 13:53:33

@lavór: Ennél többször már nem tudom leírni ugyanazt, ha idáig nem jött át, mi a gond, akkor nem tudok segíteni. :D

Igazán kíváncsi vagyok, mennyibe kerül egy szinkron, mivel már évek óta arról keringenek pletykák, hogy éhbérért dolgoztatva a színészeket, kb. egy nap alatt dobnak össze szinkronokat. A felirat meg csak annyira filléres kérdés hozzá képest, hogy ugyanannyiba kerül megcsináltatni a feliratos DCP-kópiát, mint a szinkronost, éppen jellemzően csak egyiket (utóbbit) készíttetik el.

Ja, értem, az a szolgáltatás, hogy borsos felárért van IMAX meg 3D, annyira, hogy lassan már a 2D vetítéseket is úgy kell vadászni. Jó, hogy nem az a nagy szolgáltatás, hogy a büfében lehet venni popcornt meg 400 Ft-ért egy fél literes Naturaquát...
Vásárlóerő van, pénz van, erre pont a 4DX legjobb példa, de amikor karácsony után áll a kilométeres sor az Arénában, akkor sem arra gondol az ember, hogy haldoklik a biznisz. Csak az a probléma, hogy a nagy tentpole-okra fókuszáló stúdióktól egészen a magyar mozikig mindenki arra bazírozik, hogy egy szűk kínálatra rángassanak be minél több embert, ahelyett, hogy minél szélesebb körű szolgáltatást nyújtanának akár a filmek választékában, akár a terjesztés sebességében, akár a vetítések választékában. Ez pedig szerintem hosszú távon nem feltétlenül fenntartható, az USA-ban már látszik is, hogy idén nyáron film nem tud 250M fölé menni.

"A filmek minősítése meg egyéni szempontból tök felesleges."
Nem tök felesleges, mert én mondjuk az "egyéni minősítgetésem" alapján döntöm el, hogy eljárok-e moziba, vagy otthon letöltöm a filmet. Ha egy cég azt szeretné, hogy előbbit csináljam, akkor baromira ne legyen neki felesleges, hogy engem vajon az Asylum-fosok vagy az igényes filmek érdekelnek a moziban. Jellemzően azért mindenhol érdekli a szolgáltatót, hogy mégis mennyire tetszik az embereknek az, amit kiad a kezéből. Kivéve a filmipart.

lavór 2014.08.01. 14:26:56

@danialves:

Már írtam: kis piac, kis pénz. Nagy igények.

Annyiban igazad van, hogy egy mozdulat betenni a kész szinkront vagy/és feliratot a DCP-be.
A felirat elkészítéséhez konkrétan egy ember is elég. Már ha a fordító tud spottingolni. Ezzel szemben milliós tétel is lehet egy jó szinkron elkészítése. A gyenge vacok meg pár százezer, csak azokkal az a baj, hogy inkább el se készültek volna, tönkrevágják az egész filmet.

Az az igazság, letojják a nagy filmgyártók a fejünket. Nincs nézőszám. Majd ha 20-50 milliós lesz Magyarország, akkor előállhatsz a reformvágyakkal. Ahogy olvasom, még mindig Budapestben gondolkodsz kizárólag. Na de vágj bele a forgalmazásba, próbáld ki, mik a lehetőségek. Mi fogyasztók kíváncsian várjuk, mire jutsz. Aztán a premier BD se legyen ám drágább 3500 forintnál!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.01. 20:33:20

@lavór: Nem Budapestről van szó, és azt sem gondolom, hogy Utah közepén vagy egy francia kisvárosban jobb ellátottság lenne filmes szempontból, mint itthon. Ez független attól, hogy mennyire vagyunk tényezők, ők a mozinézőket tojják le en bloc. Ez a tendencia jellemző mindenkire, kezdve a Big 6-től, akik már nem is akarnak közepes költségvetésű filmeket gyártani, hanem inkább kinyomják az évi 6 db képregény-adaptációt, egészen addig, hogy milyen gyorsan és milyen választékban jönnek be ezek a filmek egy helyi forgalmazón keresztül a helyi mozihálózatba. Ezt nem lehet egyvalakire kihegyezni, a legnagyobbaktól a legkisebbekig mindenki sáros ebben az ósdi gondolkodásban. Meg lehet nézni a zeneipart, az sem halt bele abba, hogy a fizikai adathordozó kb. kihalt, jött a Youtube, az iTunes, a Spotify stb. stb., a zenészek nem mondták azt, hogy akkor feleannyi helyre mennek koncertezni, hanem rájöttek, hogy aki letölti a lemezt, az még vehet koncertbelépőt, és eleve így sokkal több emberhez juthatnak el. Ugyanez az előrelépés és szándék hiányzik filmes téren.

Amúgy közben megjött a Lionsgate reakciója, valószínűleg igen sokra fognak menni azzal, hogy beperelnek 10 ismeretlen tettest és/vagy esetleg lekapcsolnak pár fájlcserélő oldalt a több ezerből...
variety.com/2014/digital/news/lionsgate-sues-pirates-over-expendables-3-leaked-internet-copy-1201273600/

lavór 2014.08.01. 20:39:54

@danialves:

Létezik azért netes felület: Netflix és társai.
Sajna ez sem segít rajtunk, se fizetni nem szeret a magyar, se nyelveket nem tud.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.02. 10:27:32

@lavór: Na meg Netflix mondjuk nincs is itthon. :D
Igaz, ez már tényleg ahhoz tartozik, hogy globális szinten kb. senkik vagyunk.
süti beállítások módosítása