Shutter (2004)
2014. június 29. írta: Werewolfrulez

Shutter (2004)

shutter720p04.jpgA Shutter című thaiföldi horror első pillantásra tökéletesen belesimul a J-horror „csapzotthajúkísértetcsajos” alműfajába, magyarul egy közönséges Ringu/Ring (1998/2002) klónnak tűnik. A rém itt is egy halott szellemlány, a rémületkeltés módszerei szintén hasonlóak. A szellem személyét övező rejtély megoldása ebben a filmben is a sötét múltban rejtőzik. További párhuzamosság, hogy a kísértet ezúttal is egy modern, a világ megörökítését, lemásolását szolgáló eszközt használ hordozó médiumként. Azonban a Shutter több egy fantáziátlan másolatnál, a szubzsáner egy szürke darabjánál: a thaiföldi alkotás bizonyos szempontból a Ringu egy letisztultabb változatának is tekinthető.

Arra tekintettel, hogy a filmet elég könnyű elspoilerezni, a történetet pusztán két szándékosan homályos, imdb-inspirálta mondattal ismertetném. Egy fiatal fotós, Tun és a barátnője, Jane egy közúti balesetet követően (éjszaka elgázolnak egy lányt, majd segítségnyújtás nélkül elhajtanak) titokzatos árnyékokat fedeznek fel az általuk készített fényképeken. Amikor kutatni kezdenek ez ügyben, rá kell döbbenniük, hogy a múlt elől nem lehet csak úgy elmenekülni.

A fényképezés motívuma szépen végigvonul az egész filmen: a kísértet fotókon jelenik meg; a múlt titkait fényképek őrzik; a sötétkamra vérvörösében történnek meg/derülnek ki a legveszedelmesebb dolgok; a szerelem záloga egy fényképezőgép, stb. Ha belegondolunk abba, hogy a fénykép egy olyan eszköz, melynek segítségével kapcsolatot tarthatunk szeretett halottainkkal, igazoltnak tekinthető a fotó-motívum létjogosultsága és relevanciája. Érdekes összecsengés az is, hogy egy fénykép pont úgy örökíti meg a pillanatot, ahogy egy kísértet a halála pillanatában ragad.

shutter 2004.jpgEgyébként az ázsiai - ez esetben thaiföldi - kísértet egy egészen különös horror-állatfaj. A klasszikus szörnyekkel ellentétben nem tűnik igazán veszélyesnek, hiszen általában csak egy hosszú hajú, általában igen lerongyolódott állapotban lévő lány képét mutatja. A slasher-rémekkel szemben az áldozatával csak a legritkább esetben lép tényleges fizikai kontaktusba, nem azzal öl, hogy lerombolja az emberek testét, hanem ép ésszel felfoghatatlan jelenlétével, az élőkön kívül álló elátkozott halott-mivoltával okoz olyan sokkot, amelyet áldozatai képtelenek elviselni. Mondhatnánk azt is, hogy az emberek szellemét támadja, nem a testét. Az ázsiai kísértetnek szinte mindegyik filmben az a legijesztőbb vonása, hogy gyakorlatilag bármikor, bárhol (a képkivágat bármelyik pontján), bármilyen formában felbukkanhat, nem kötik a fizikai világ korlátai.

A Shutter is ugyanezen „a szellem bármikor felbukkanhat” alapelv szerint működik. A film képi világa, a zene, a vágás, a forgatókönyv stb. mind-mind ezt a hatásmechanizmust szolgálja ki, rendkívül professzionális módon. A recept természetesen beválik, szerintem nem sok olyan ember van, aki összerezzenés vagy megborzongás nélkül végig tudná nézni az alkotást - természetesen ideális horrorfilm-körülmények között, tehát egyedül, sötétben, normál vagy annál nagyobb hangerővel.

A film azonban nem egyszerűen csak egy hatásosan összerakott kliségyűjtemény. A Shutter nagy érdeme, hogy nem kívánja démonizálni a kísértete alakját, hanem éppen ellenkezőleg, a kóbor lélek emberi tulajdonságaira igyekszik rávilágítani, természetesen a halál végtelenségével eltúlozva azokat. A szellem ezúttal - a Ringu vagy éppen a Ju-on (2002) világával ellentétben - nem úgy általában az egész világon akarja megtorolni a sérelmeit, hanem csak személyesen azon a néhány emberen, aki ártott neki. És meglepő módon nem csak gyűlölni tud, de szeretni is.

shutter 2.jpgA thaiföldi szellem nem egy urbánus legendát teremt, nem egy modern „vírust” kreál. Azt az ősrégi bölcsességet képviseli, hogy mindig viselnünk kell a múltbéli tetteink következményeit. A Shutter kísértete maga a lelkiismeret, a bűntudat, ami elől nem lehet elfutni, elbújni, vagy megszökni. Vannak bűnök, amelyek alól nincs feloldozás.

A Shutter mégsem azért igazán emlékezetes, mert alkotói lekaparták a J-horrorról az urbánus legenda újgenerációs mázát, és balladai tanulságokkal itatták át az alműfajt. A film azért olyan rohadt ütős, mert a vége egy akkora katartikus gyomrost ad a nézőnek, amekkorát utoljára a Hatodik érzék (1999) tudott bevinni. Nem valami bullshit erőltetett csavarra kell gondolni, hanem olyasmire, ami végig ott van a szemünk előtt, csak nem vesszük észre.

Nem szaporítom tovább a szót: "erősen ajánlott" kategória a film.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr336376149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.06.29. 18:17:32

Ez szerintem is nagyon jo, nem tudom miert szoljak le allandoan a keleti horrort, szerintem horror-temaban pont az ilyen melyrol jovo spiritualis terror miatt a buddhistak ertenek hozza csak igazan, a japan irodalom is tele van ilyen kistertet sztorikkal :D Megez is egy ilyen remekmu, szerintem. :D

Zephyrous 2014.06.29. 18:30:15

Sokszor a keleti horrorok csak azután lesznek ismertek, miután lenyúlta őket az amcsi gépezet!
Kevesen tudják de a Kör, a Harag, az Átok, stb. mind Japánból indultak.

Dr_utcai_arcos 2014.06.29. 19:10:22

Huh, ez nagyon ismerős, de nem tudom hova tenni. Volt valami olyan film, ahol a kiválasztottaknak "elfolyt" a feje a fotókon. Az mi volt?

Dr_utcai_arcos 2014.06.29. 22:06:49

@Werewolfrulez: Hm. Köszi. Akkor lehet adok ennek is egy lehetőséget.

jamboox 2014.06.29. 23:38:39

Ismerős volt a történet, úgyhogy utánanéztem, ennek is van amerikai feldolgozása Joshua Jacksonnal. Én ezt láttam és, hát igen, elég szokatlan csavar van a végén. Nem rossz film.

Dexter007 2014.06.29. 23:57:04

Évekkel ezelőtt, amikor láttam, engem is totál letaglózott a Shutter vége, rendesen sokkolt, azóta sem láttam ilyen remek és ütős befejezést.

Dr_utcai_arcos 2014.06.30. 12:30:44

Ó hogy az a .... annyira elégedett voltam magammal, hogy kikölcsönöztem a 2008-ast...(feláll, tapsol, meghajol...)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.06.30. 12:35:45

@Dr_utcai_arcos: Hát igen, ezt nehezebb beszerezni /de nem lehetetlen/ :)

Dr_utcai_arcos 2014.06.30. 13:14:43

@Werewolfrulez: Á, szimplán balf.. voltam, nem néztem a dátumot a katalógusban. Már elküldtem az igénylést a másikra is, de azt mondták, csak holnapra lesz. Addig egy ajánló, remélem ismerős: A halál művészete 1-2-3. Zseniális ázsiai alkotások, na, ebben volt amikor azt mondtam, ejha!