Leviatán / Левиафан (2014)
2014. június 17. írta: mocsariszorny

Leviatán / Левиафан (2014)

Leviathan 1.jpgA film, aminek meg kellett volna nyernie az Arany Pálmát, de legalábbis a Zsűri Különdíját. Lehet, hogy mindenki politikai díjnak tartotta volna, és nem is lett volna túl nagy tévedés ezt gondolni. A film gyakorlatilag olyan, mint egy öngyilkos merénylő, aki igyekszik végezni Putyinnal. Valószínű, hogy lelövik, mielőtt odaér, de akkor is, mielőtt megdöglene, megnyomja a gombot, hogy legalább ami lehet, felrobbanjon. Mégis megérdemelte volna a díjat (legalább a másodikat), mert a The Wonders és a Winter Sleep köldökbámuló (khm, bocs, érzékeny) és kellemetlen dögunalmával szemben a Leviathan egy zsigeri, kegyetlen vízió, emellett kibaszott bátor film, ami semmitől és senkitől nem retten meg. Amellett, hogy a legkevésbé sem finomkodik a Putyin rendszer kritikájával (az irodában Putyin képe lóg a falon a korrup, mocsadék polgármester feje fölött), nem csak a kortárs rendszer kritikáját nyújtja, hanem az egész oroszságét, az egész történelemét, hosszútávon az egész kelet-európai létezését (és igen, több olyan szituáció van a filmben, amivel Magyarországon is rendszeresen összefutunk és nagyjából úgy reagálunk, ahogy a fim szereplői).

A Leviathan hasonló a Coen-testvérek Egy komoly ember című filmjéhez, amennyiben mindkettő a bibliai Jób történet parafrázisa, csak míg a Coen testvérek személyes mitológiájukat járják körbe (természetesen kiválóan), addig a Leviathan az átlagos orosz létet írja le jóbi történetként. Mert kezdődik az egész azzal, hogy van egy kis falu valahol Észak-Oroszországban, a tenger mellett. Él ott egy átlagos polgár, asszonnyal és gyerekkel. A helyi polgármester, mivel szeretne luxusházat építeni az átlagos polgár háza helyén, egyszerűen elveszi a polgártól a területet: a város építési céllal kisajátítja, és alig fizet kárpótlást. A polgár ebbe nem nyugszik bele, és egykori katonatársát hívja segítségül, aki most már jól menő ügyvéd. De vajon elég jól menő ahhoz, hogy szembeszálljon a korrupcióval, ami az egész várost átszövi? Nem lövök le poént azzal, ha elmondom: egyáltalán nem. Ugyanakkor ez a kiinduló konfliktus el is tűnik a filmből nagyjából egy óra után, a játékidő pedig két és fél óra. A Leviathan nem rendelkezik hagyományos értelemben vett történettel (amellett, hogy világosan követhető, mi miért történik benne), ugyanúgy szétcsúszik, mint ahogy a szereplők céljai és vágyai, csak egy biztos benne: mikor a dolgok véget érnek, minden szereplőnek rosszabb lesz. Nem csak azért, mert a világ szar, hanem mert szar emberekké váltak benne. Ezért is isznak annyit. Konkrétan a filmben annyi vodkát vedelnek, hogy a közönség már nevetett rajta. Elkeserítő a kép, amit a mozi fest az életről, de a film mégsem kesergő, és nem csak szenvedéstörténet, hanem több réteget összeolvasztó, egyszerre intellektuális és zsigeri alkotás. Ezzel a Leviathan rögtön kiemelkedik az átlag fesztiválfilmek sorából, de van még egy eleme, mely megkülönbözteti kortársaitól.

Leviathan 2.jpgJellemző a kortárs művészfilmre, hogy a rendezők megszűntek filmesként gondolkodni, mindenki doku-drámát csinál (amikor rángatod a kézikamerát, mint a hülye, meg percekig mutatod a szereplő tarkóját, ahogy az megy a plázában leértékelt bugyit válogatni) vagy klasszicizáló mozit (főleg, ha a film a 19. században vagy azelőtt játszódik), ahol a kamera nem mozdul, minden beállítás valami festményt idéz, mert jajj, de intelligens és kultúr a rendező. A Leviathan ezzel szemben mozi. Masszív, szélesvásznú képek, gyönyörű kompozíciók, szuper fényelés (kicsit zavar, hogy ezt meg kell jegyeznem, de a művészfilmekre – és egyébként a magyar filmekre is- jellemző egyfajta tompaság, melynek itt nyoma sincs), elegáns daruzások és fahrtolások. Így kell kinéznie egy mozifilmnek. Ehhez persze a filmhez írt, nagyzenekarra hangszerelt score is dukál. Mert amellett, hogy szerintem a Leviathan baromira erős dráma, ami fontos dolgokról beszél és amit mindenkinek látnia kellene (még ha nem is fog neki tetszeni, mert hosszú, lassú és unalmas mondjuk a Godzillához képest), szembemegy azzal a tendenciával, hogy a modern művészfilm úgy néz ki, mint egy mosatlan zokni. A film igenis nézzen ki filmnek, azért van a sín, hogy rátegyék a kamerát és mozgassák, azért van a jó ég tudja hányféle lencse, hogy az adott beállítás a legfaszábban nézzen ki. Azt nem tudom elhinni, hogy manapság minden rendező abban találja meg a saját szerzői, egyéni stílusát, hogy ugyanabban a lószar kézikamerás stílusban forgatja le a filmeket. Nem csoda, hogy haldoklik a művészmozi. Nem mond semmit senkinek, és azt sem izgalmasan.

Éppen ezért kellett volna a Leviathannak nyernie az Arany Pálmát.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr466300323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.17. 20:27:18

Erre kíváncsi leszek, jó lenne látni, hogy az oroszok nem csak ilyen Stalingrad-szerű förmedvényeket tudnak készíteni.

FilmBaráth 2014.06.17. 22:16:23

@danialves: Én is kíváncsi lettem a filmre:-)

magyarparaszt 2014.06.18. 15:19:19

Majd megnézzük. Kézi kamerásat pedig nem nézek, már a Blair Witch óta:
herótom van ugyanis tőlük, és ócska, igénytelen lehúzásnak tartom őket.

mocsariszorny 2014.06.18. 15:53:58

Kiejtés szerint mindenképp. Az IMDB nem szokta kiírni ciril betűkkel az orosz filmek címeit, csak a kiejtés szerinti változatot. Például a rendező korábbi, A visszatérés című filmjének az imdb szerint Vozvrashchenie az eredeti címe, a ruszkik szerint Возвращение. Vállalható lett volna Leviafan-nak írni a film címét, de a ciril betűs változat nem árul zsákbamacskát: ez egy orosz film, ezért írtam a ciril betűkkel (ahogy az oroszok is írják). Ha a filmnek lenne magyar forgalmazási címe, akkor valószinűbb, hogy angolul vagy a kiejtés szerinti írással adom meg a film eredeti címét. Remélem ez nem nehezíti az imdb-n való keresgélést, mert angol címen simán fut a film. Mindenesetre köszönöm az észrevételt.

Tamerlan 2014.06.18. 17:27:33

JAÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ

sakalakamo 2014.06.18. 17:28:36

Szívemből szóltál. Ha remeg a kamera, az majdnem olyan, mintha történne valami, és mintha te néznéd a kamerádon keresztül az eseményeket. Mintha ott volnál. Mivel ma már mindenki megtapasztalta milyen lefilmezni valamit, ez egy jó eszköz, csak hát mégis alpári, mint mikor káromkodnak a szereplők, hogy valóságos karakternek tűnjenek. Utálom, mint a sok goPro-videót lassítással.

sakalakamo 2014.06.18. 17:29:58

meg dubsteppel/chillel

gigabursch 2014.06.19. 09:53:34

@danialves:
Láttad a 9. századot?
Nagyon kemény film és szerintem nagyon jó film a SZU agfganisztáni "kalandjáról".
Fent van a TeCsőn, felirattal.

Szívből ajánlom.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.19. 09:56:57

@gigabursch: Láttam, de voltak problémáim azzal is bőven.

gigabursch 2014.06.19. 10:03:35

@danialves:
Szerintem jó film, messze többre értékeltem mint GI-Jane-t és egy nagy rakat amcsi katonás filmet.
Igazában nem volt benne életszerűtlen rész, legfeljebb filmileg nem eléggé kidolgozott.
Pl. a kiképzéses rész az kifejezetten tetszett.
A festő srác kapcsán nekem egyből beugrott az Észak-nyugati Átjáró (na nem a film, a könyv!), ahol a főhőst Langdown Towne-t az tartja életben, hogy meg szeretné festeni, mert milyen szép a táj.
Sajnos itt szegény srác pórul járt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.19. 10:12:21

@gigabursch: Szóval pl. nem volt életszerűtlen, hogy az afgánok fedezéket nem használva, egy tömegben sétálnak fel a hegyre (és még így sem kaszálják le őket), majd utána a fegyvereikkel egy embert nem lőnek le, hanem közelharcra használják inkább őket?
Ugyan már, ha hatásvadászatról van szó, Bondarcsuk a leghollywoodiasabb rendezőket is megszégyeníti, ez ebből, meg a Stalingradból is látszik.

gigabursch 2014.06.19. 10:31:35

@danialves:
Van igazságod.
Viszont azt a jelenséget - ha jól emlékszem: Szellemharcosok -, amivel lelkileg rogyasztották az oroszokat, azt jól(?), látványosan bemutatta.

No mindegy.
Ettől még mindig jobbanak tartom mint hálvúdi rokonait.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.06.19. 12:31:29

nagyszerű kritika. Meg is fogom nézni amint lesz rá lehetőségem, sajnos egyre aktuálisabb itthon is a szovjet rendszer reszurrektálása.

Magyar Filmörökség 2014.08.17. 14:30:11

De ugye ez nem, ez a film? Mert ennek is Leviathan a címe, de teljesen más a téma. www.imdb.com/title/tt2332522/

Kérdő101 2014.10.30. 08:03:51

Persze hogy nem... konkrétan ez az IMDB oldala

www.imdb.com/title/tt2802154/

David Bowman 2015.01.24. 19:21:53

Tavaj láttam a cinemaxx.run. Persze igen rossz minőségben.
süti beállítások módosítása