Aki legyőzte Al Caponét / The Untouchables (1987)
2014. május 12. írta: FilmBaráth

Aki legyőzte Al Caponét / The Untouchables (1987)

Untouchables 1.jpgAdócsalás. Tényleg így vonták ki a forgalomból Amerika első számú közellenségét, Al Caponét. Semmi autósüldözés, véres tűzharc, látványos leszámolás, nem, néhány aktakukac végigbújt egy csomó papírt, és bírósági tárgyalás után börtönbe csukatta a bűnözők királyát. Ennyit a gengszterromantikáról. Azért Brian de Palma tett róla, hogy "kicsit" jobban átérezzük a történetet, ráadásul nem mindennapi szereplőgárda jött össze ebben a kiváló filmben.

1930-ban járunk, a szesztilalom alatt élő Chicagóban. Eliot Ness (Kevin Costner) arra készül, hogy lecsapjon egy, Al Caponéhoz (Robert de Niro) köthető csempészett alkohol szállítmányra. Csúnyán felsül, rájön, hogy az egész várost átszövi a korrupció, és érthetően nagyon kiborulva álldogál egy hídon, amikor teljesen véletlenül összefut egy tisztességes rendőrrel, Jim Malone-nal (Sean Connery). Az ő hatására dönti el, hogy ő bizony szembeszáll Caponéval, és négyfős csapatával - melybe Malone-on kívül a fiatal rendőr, Guiseppe (Andy Garcia), és a könyvelő Oscar Wallace (Charles Martin Smith) tartozik még bele - elindul egy olyan úton, amely tele van vérrel, erőszakkal és halállal...

Ha valaki, hát Brian de Palma tudja, hogyan kell egy gengszterfilmet jól megrendezni, már csak egy jó forgatókönyv és kiváló színészek kellettek ahhoz, hogy méltó módon megidézésre kerüljön Al Capone börtönbe juttatásának története. A karakterek jól meg lettek írva, a főhős szerethető, azonban mégis két "mellékkarakter" alakja sikeredett a legizgalmasabbra: Al Caponéé természetesen (annak ellenére, hogy meglepően keveset van jelen a filmvásznon), és Malone rendőré. Ketten együtt és külön-külön is simán elhomályosítják Eliot Ness alakját, ami nem kicsit sikeredett sematikusra. És éppen ez az, amiért marad hiányérzet a nézőben: elterelődik a főhősről a figyelem, néhány jelenetből sokkal többet tudunk meg Capone jelleméről, mint Ness-éről. Nem a gengszternek szurkolunk természetesen, de azért a katarzis elmarad.

Az akció és az érzelmek jól lettek adagolva, a történet íve kerek, a dramaturgia kiváló. Sok emlékezetesen látványos jelenet van a filmben (az én abszolút kedvencem a pályaudvaron a babakocsis jelenet, illetve amikor a kanadai határon egy hídon lovasrohammal elcsípnek egy alkoholszállítmányt), mégis a színészi játékon volt a hangsúly. Nagy erénye a filmnek, hogy kiválóan bemutatja a kor társadalmát, a korrupt rendőrtiszteken át a bulvárhős gengszterfőnökig. Caponéról lassan, de biztosan olvad le a sajtónak fenntartott joviális álarc, a végén kiderül, hogy egy brutális gengszter, aki egyszerűen nem hiszi el, hogy holmi könyvelési probléma miatt tényleg börtönbe kerül.

A nagyszerűen eltalált zene (Ennio Morricone-t méltán jelölték Oscar - díjra érte) sokat tesz hozzá a történet erejéhez, az operatőri munka kiváló. Hatásos a nyitójelenet, hamar magával ragadja a nézőt a történet, egészen a film végig fenn tudja tartani a figyelmet a rendező. Tökéletes szakmunka, de nem mestermű.

Al-Capones-on-screen-9.jpgA film főszereplője elvileg Kevin Costner, aki egyébként jó színész, de ebben a filmben bizony csúnyán lemosták a filmvászonról. Hibátlan az alakítása, de nem ért fel nála klasszisokkal jobb kollégáihoz. Sean Connery Malone szerepéért kapta meg a neki már régen kijáró Oscar-díjat. Megérdemelten, hiszen kiváló alakítást nyújtott, de az akkor is inkább életmű díj volt, hiszen volt valaki, aki nála is jobb és emlékezetesebb játékot mutatott be ebben a filmben: Robert de Niróról van szó természetesen, aki rá jellemző módon teljesen átalakul külsőleg a szerep érdekében: jelentős túlsúlyt szedett fel, és szintén jellemző módon tökéletesen belakta a karaktert, ezredik gengszterszerepében is tudott új színt felmutatni, lubickolt Al Capone szerepében.

Brian de Palma jó, de nem kiváló filmet rendezett. A jelenetek erősek, a párbeszédek hatásosak és ütősek, a színészvezetés kiváló. Szórakoztató, de elgondolkodtató gengszterfilm, látványos, de tartalmas dráma Al Capone börtönbe juttatásáról.

Robert de Niro és Sean Connery jutalomjátéka ez a nagyszerű film, kötelező darab!

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr746102585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.12. 12:10:22

Én is hasonlóan éreztem magam végig, teljesen jó film ez, de egyszerűen semmi különleges vagy kiemelkedő nincs benne.
A hangkeverés meg a vágás viszont kriminális volt, a hidas rajtaütés mint akciójelenet borzalmas, szóval mintha 20 évvel le lenne maradva technikailag amúgy a korához képest.
A fényképezés viszont tényleg elképesztő, az a vágatlan jelenet SPOILER Malone halálánál...

luftwaffe44 2014.05.13. 08:13:00

"az én abszolút kedvencem a pályaudvaron a babakocsis jelenet"

Tisztelgés Eisenstein előtt: www.youtube.com/watch?v=IVb4qsv5uQY

victor vacendak 2014.05.13. 08:50:16

DeNiro grimaszolt egy sort. Koránt sem biztos, hogy Capone is ilyen furán viselkedett. De általában az őrült gonosztevőket játszó színészek ugyezeket a túlzó eszközöket használják, és mindig, kivétel nélkül mindenki el van ájulva tőlük...

Captain_Obvious 2014.05.13. 09:30:20

Jééézus...ez egy borzalmasan középszerű film, az égvilágon semmi kiemelkedő. Kevin Costnert láttam már jól játszani, de itt egyszerűen sokkolóan gyenge. Szörnyű az a bamba pofa végig, egyszerűen nem lehet vele szimpatizálni, érdektelen a karakter sorsa. A babakocsis jelenet meg szerintem a paródia határait súrolja, a Csupasz Pisztolyban anno nem kellett sokat hozzátenni, hogy nevetségessé tegyék az egészet:)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2014.05.13. 13:25:40

Igazából tökre nem értem, hogy Sean Connery mire kapot ezért Oscart. Alakítása teljesen lepattan a celluloidról, amikor először megjelent zsémbes járőrként, felröhögtem, mert annyira hiteltelen volt az egész. Igazából hozta a szokásos jó formáját, csak ebbe a filmbe szerintem nem illett bele annyira. Nem tudtam elhinni neki sem a beletörődő öreget, sem a hirtelen előbújt idealistát.

nandras01 2014.05.14. 22:07:18

"Caponéról lassan, de biztosan olvad le a sajtónak fenntartott joviális álarc, a végén kiderül, hogy egy brutális gengszter"
frászt lassan olvad le.
nagyjából a film harmadánál, amikor bézbólütővel veri agyon az egyik társát, azért már csak- csak elgondolkodik a néző, hogy talán nem annyira joviális a fazon.

FilmBaráth 2014.05.15. 08:01:59

@nandras01: Azért az első Capone-jeleneteknél még nem látszik ez a brutalitás, nem a film hosszára vonatkozott a "lassan, de biztosan" kitétel, hanem arra,hogy jól dramatizálva jutunk el a joviális fazontól a gengszter igazi arcának megmutatkozásáig.
süti beállítások módosítása