A halál 50 órája / Battle of the Bulge (1965)
2014. március 21. írta: FilmBaráth

A halál 50 órája / Battle of the Bulge (1965)

a halál 50 órája_1.jpgÉn lennék az egyetlen, aki egyszer az életben szeretne vezetni egy igazi Tigrist? Persze, a második világháborús filmekben mindig a jófiúknak szurkolunk, de azért lássuk be, egy látványosan vonuló német Tigris tank lenyűgöző tud lenni. Áramvonalas törzs, brutálisan erős lánctalpak, 88 mm-es Kwk 36-os löveg, legendás nehézpáncélos, igazi szörnyeteg! Honnan tudok ilyeneket lány létemre? A megoldás a történelemfüggés és egy olyan apuka, akinek a második világháború a kedvenc témája. Esélyem sem volt arra, hogy kimaradjon az életemből A halál 50 órája, amelyben a filmvászon egyik legnagyobb tankcsatája látható. Régen láttam, ideje volt újrázni.

A film annak ellenére lett legenda, hogy a történelmi hitelessége hagy maga után egy kis kívánnivalót. Az ardenneki csatának állít emléket az alkotás, világbemutatója 1965 december 16-án, a csata kezdetének 21. évfordulóján volt Kaliforniában a Cinerama Dome filmszínházban. Az ardenneki offenzíva a Harmadik Birodalom utolsó ellentámadása volt. Az ütközet Belgium, Luxemburg és Németország területén zajlott, Az offenzíva 1944. december 16-án indult; a német csapatok 25–30 km mélyen betörtek az amerikaiak vonalai mögé. Végül az utánpótlási nehézségek és a légitámadások miatt a német hadsereg visszavonulásra kényszerült. 1945. január 25-ig tartottak a hadműveletek. A filmben három napba sűrítették az eseményeket, a benne szereplő személyek is kitalált alakok, de ne felejtsük el ez egy film, és ráadásul egyáltalán nem rossz!

Kiley alezredes (Henry Fonda) egy repülőgépből próbálja felderíteni a területet, valahol az Ardennek felett. Felettesei nincsenek oda az ötletért, ők már azt hiszik, hogy megnyerték a háborút, nem hiányzik nekik egy okostojás, aki szerint a németek igenis itt vannak, és komoly haderőt vonnak össze ellenük. Pedig igaza van, egészen pontosan ez történik, egy nagyszabású hadművelettel meg akarják fordítani a németek a háborút, melyben kiemelt szerepet kap Hessler ezredes (Robert Shaw) és az ő nagyon dögös Tigris tankjai. Senki nem foglalkozik Kiley figyelmeztetésével, ennek eredményeként csúnya vereséget szenvednek az amerikaiak, kénytelenek visszavonulni. Grey tábornokra (Robert Ryan) vár a feladat, hogy elégtételt vegyen a sérelmekért, akinek van annyi esze, hogy halgasson Kiley-re, aki rájön arra, hogy a német tankok gyengesége az üzemanyag. És elkezdődhet végre az a legendás tankcsata...

 

Elég nyögvenyelősen indul a film, és csak nagyon nehezen ragadja magával a nézőt. A tankcsata valóban lenyűgöző (nem kell ahhoz CGI, hogy át tudjuk érezni, milyen félelmetes lehetett a valóságban egy ilyen hadi esemény), azonban a film túl hosszú, a forgatókönyv pedig egy kliséhalmaz. Szerencsére a fő karakterek nagyon jól meg lettek írva, a vágások, és a beállítások mai szemmel nézve is nagyon jók, ezen túl azonban a színészi alakítások is kellettek ahhoz, hogy a film klasszikus legyen. A legjobban megírt és legizgalmasabb karakter nem Kiley alezredesé, hanem Hessleré. Igazi náci katona, akinek a háború a mindene, a tökéletes parancsnok, könyörtelen, de tud emberi is lenni, de csak egy bizonyos szintig. Egyáltalán nem szerethető, de annál karakteresebb figura. Kiley alakja sokkal halványabb, de a többi szintén jól megírt mellékkarakter (Grey parancsnok, Wolenski őrnagy, Guffy őrmester) sokat segít abban, hogy ne boruljon fel az egyensúly. De ettől függetlenül nem áll össze igazán a film, a tankcsatán és Robert Shaw alakításán kívül nincsenek benne valóban maradandó pillanatok.

215983_galeria_a_halal_50_oraja_03.jpgHenry Fondát nem könnyű lejátszani a vászonról, Robert Shaw-nak mégis sikerült. Brilliánsan alakítja a náci ezredest, a karakter minden mélységét megmutatja, egyáltalán nem egysíkú az alakítása. Fonda hozza a tőle elvárható szintet, de nem ez volt élete alakítása. Telly Savalas és Charles Bronson szintén jól, de nem kiemelkedően alakítja a szerepét Robert Ray az amerikai parancsnok szerepében szép pillanatokat szerez nekünk, a többiek sajnos nem tudnak túllépni a sablonokon.

Ken Annakin látványos, de eléggé üres filmet rendezett, nem igazán ragadja magával a történet a nézőt, sok az üresjárat, unalmas, klisés, hosszú, alig várjuk, hogy kezdődjön már végre az a tankcsata, történjen már végre valami érdemleges. Egyszer érdemes megnézni a filmet, ami összességében sajnos közepesre sikeredett.

Egy teljesen átlagos háborús film, amit a tankcsata és Robert Shaw tett felejthetetlenné.

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr395734095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

samugy63 (törölt) 2014.03.21. 13:56:28

Tárgyilagosan, kívülről és mai (fiatal) szemmel ezt bizonyára lehet így látni, nem vitatom. Én mégsem ilyen üresnek és középszerűnek véltem, vélem ezt a filmet. A maga korában nem véletlenül vált kult-filmé, igazi klasszikussá.
De valószínűleg én az apuka korosztálya vagyok. Más látásmód, más nézőpont.
nálam 9.5/10 (na jó, 10/10, de olyan "intellektuális" megvonni fél pontot...:))

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.21. 14:06:51

Alapmű a háborús filmek kedvelőinek. Egyébként a filmben szereplő tankok nem tigrisek, hanem a háború után gyártott amerikai Patton harckocsik.(Gondolom a 60-as években nehéz lett volna beszerezni működőképes tigriseket.)
További érdekesség még, hogy a filmben a Hessler ezredest alakító Robert Shaw játszotta jó tíz évvel később a halászt a Cápa 1-ben, akinek Orca nevű hajójával kihajóztak.

Károly Réz · http://schmuckick.tumblr.com/ 2014.03.21. 14:08:20

Szerintem a csata előtti énekelgetés égett be mindenkinek.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.03.21. 14:16:50

Hát... Ha egy Tigris tank áramvonalas, akkor egy tégla egyenesen könnycsepp alakú!

Daemonette 2014.03.21. 14:19:07

@A megvalósult amerikai ólom..:

A Sherman tankokat pedig M24 Chaffee páncélosokkal "játszatták" így még nagyobb a különbség (mint a Királytigris és a Sherman között) még heroikusabb az amcsik küzdelme.

Az utolsó csatában pedig ha jól emlékszem hirtelen eltűnt a hó és mintha egy sivatagban harcoltak volna:)

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.21. 14:28:31

@Sam. Joe: Ha nem is volt áramvonalas, de sztem akkor is a 2.vh. legvagányabb vasa volt, (kár hogy a filmhez nem tudták beszerezni):

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/TigerITankTunis.jpg

...

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.21. 14:31:07

@Daemonette: Hát igen, ilyen szükségmegoldások előfordultak. Legalább egy-két eredetit beszerezhettek volna a közeli felvételekhez.

Pretoryan 2014.03.21. 14:43:30

Hát nem tom! Nekem a kedvenc háborús filmem az a Kelly hősei, annak a szintjét nem tudja megütni sajnos sem ez sem a "Kémek a sasfészekben", a másik két kultnak kiáltott egészestét betöltő unalom tenger. Apuka korosztálya vagyok, szerintem 4/10 a film, főleg a történelmi hitelességből kifolyólag, csak Henry Fonda és Robert Saw miatt kapott 4-et, és főleg mert a Kelly hőseit semmi de semmi nem tudja überelni!! :-)

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.03.21. 14:55:29

imádom ezt a filmet. a rendezői változat pedig nagyon sokat dob az amúgy is klassz művön. Az egyetlen szépséghibája, hogy a sherman-ek nem sherman-ek, és a tigrisek nem tigrisek. még csak nem is hasonlítanak rájuk. A Kelly hőseiben (szintén imádom) sem igazi tigrisek voltak, viszont úgy hegesztették, buherálták a rendelkezésre álló más típusú tankokat, hogy azok megszólalásig úgy nézzenek ki mint a Tiger! ha ezt itt is meglépik, sokkal klasszabb anyagot kapunk, bár nekem így is nagyon tetszik.

laci_52 2014.03.21. 15:01:49

Azért magasztalják egekbe ezt a filmet, mert a 2. világháborúról ez volt az első igazán nagyszabású mozi. Később aztán jöttek:

Piszkos tizenkettő

Kelly hősei

A híd túl messze van

stb.

Ezek is legalább olyan jók voltak.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.03.21. 15:03:52

@A megvalósult amerikai ólom..: Nézd, azon semmiképp nem fogunk összeveszni, hogyha cirka 57 tonna, önerőből mozgó fémről beszélünk akkor a
Panzerkampfwagen VI - gyönyörű szó ez amúgy, csak a möbeltransportbetriebe a szebb - az a dolog aminek bizonyosan van egyfajta imázsa, amit sugároz. Ez leginkább a "itt kő kövön, fa favon nem marad". 8-)

Én csak az "áramvonalason" akadtam fel, mert hogy olyan szögletes, mint egy klinkertégla aminek van egy nagy cső a tetején...

filina 2014.03.21. 15:09:25

Nagyon is jó film ez.A mai filmek fabatkát sem érnek ezekhez képest.AVATAR?GYŰRŰK URA? HERRY POTTER? Na ezek a mesefilmek a gagyi szinvonal és a mai filmipar szégyenteljes termékei,amikért rajonganak azok, akiknél szintén ezen a szinvonalon állnak.

Macropus Rufus 2014.03.21. 15:12:55

@A megvalósult amerikai ólom..: a Nagy Balhéban (1973) is szépen hozza a maffia vezért, Doyle Lonnegan-t.

speirs 2014.03.21. 15:25:15

a királytigrist legalábbis tank szemmel nem nevezném túl szögletesnek. Lehet, hogy a tigris 1-el keveritek (olyan volt a kelly hőseiben.

speirs 2014.03.21. 15:26:51

@Macropus Rufus: bizonyám, az egy hatalmas film, és remek az ő alakítása is newman és redford mellett. bár abban a filmben az utolsó mellékszereplő is zseniális

Muad\\\'Dib 2014.03.21. 15:46:42

@A megvalósult amerikai ólom..:
@Sam. Joe:
Emlékeim szerint amúgy a filmben nem is a sima Tigrisről esik szó, hanem az új tigrisről, azaz a Királytigrisről ( Panzerkampfwagen Tiger Ausf. B), ami meg ez:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Bovington_Tiger_II_grey_bg.jpg

W123qp 2014.03.21. 15:54:24

@filina:
Hááááát az "én a kóboj kiállok és leölöm a csecsemővért ivó németeket" filmet, ami sem történetileg, sem technikailag sem semmilyen téren nem hasonlít a valóságra, összehasonlítani A gyűrűk urával...
Nem tudom.

Űrhajózási Bundermajom 2014.03.21. 16:01:17

Szerintem nagyon jó film,többször is nézhető. Engem csak az zavar benne nagyon hogy ahogy már említettétek, a Királytigris és a Shermanok nem azok, amik, de valószínűleg a nagy mennyiségek miatt nem lehetett megoldani, tankcsatához nem elég az a pár replikáció:(

És talán a fordítás hibája az eredetileg McAuliffe tábornoktól származó kijelentés, amit itt "Egy frászt"-nak fordítottak, ami nem fejezi ki annyira az élét.

Amúgy egy nagyon jó film, főleg akkor, talán a hangulata a téli,sáros,ködös Ardennekre hajazó felvételek miatt borongós, de a Panzerlied, Guffy seftelései és dumái, Hessler karaktere mindezeket feledteti.

csker 2014.03.21. 16:11:17

A "Halál 50 órája" című filmben az a lényeg, hogy még nm dominál benne a későbbi évtizedek jenki heroikussága. Bemutatják benne, hogy futottak a németek elől, hogyan bénáztak és hogy csak a túlerő és a náluk lévő nyersanyagforrások miatt győztek. A film valóban nem hiteles, mert nem csak egy benzinraktáron múlott az offenzíva, a hadifogoly-mészárlásról is kiderült, hogy nem így történtstb. Egyébként ha már a szereplőket elemzik, akkor Konrád szerepe kimaradt.
tortenelemklub.com/ii-vilaghaboru/csatak-hadmveletek/200-a-halal-50-oraja-hadjarat-az-ardennekben

Bloodscalp 2014.03.21. 16:16:08

@Daemonette: azt a részt(lehet mást is) Spanyolo. forgatták, és nem télen. Ha már eljöttek a kontinensre, nem értem miértnem volt jó az eredeti helyszín.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.21. 16:26:36

@Muad\\\'Dib: Igen, valóban kiderül a párbeszédekből hogy az új típust vetik be, és talán meg is jelenik a film elején néhány eredeti álló darab is.(Nekem egyébként a korábbi "Ferdinand" Tiger jobban tetszik). Mindenesetre a mozgó jelenetekben ezek az amerikai Pattonok "alakítját a tigriseket:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/M47_Patton(_Jeff_Kubina).jpg
...

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.21. 16:34:34

@Macropus Rufus: Jó színész volt. Én még az Aranybirodalom bukásában láttam, ahol Pizarro-t alakította.
Egyébként a 2. felesége az a Mary Ure volt, aki a Kémek a sasfészekben c. opusban a szőke csajt alakította.

Leone_510 2014.03.21. 16:35:02

a halálra ítélt szakaszt megnézném filmen, aki olvasta az talán egyet ért , hogy baromi jó anyag és aki nem olvasta az pótolja de sürgősen :)

" Szerencsére a fő karakterek nagyon jól meg lettek írva, a vágások, és a beállítások mai szemmel nézve is nagyon jók, ezen túl azonban a színészi alakítások is kellettek ahhoz, hogy a film klasszikus legyen."
"...de ne felejtsük el ez egy film, és ráadásul egyáltalán nem rossz"
"azonban a film túl hosszú, a forgatókönyv pedig egy kliséhalmaz."
"Ken Annakin látványos, de eléggé üres filmet rendezett"
"Egyszer érdemes megnézni a filmet, ami összességében sajnos közepesre sikeredett."

ember, cikkíró, rajtad sem lehet könnyű kiigazodni , minek írsz ha nincs is véleményed ?

Wildschwein 2014.03.21. 16:47:28

"Az ardenneki offenzíva a Harmadik Birodalom utolsó ellentámadása volt." - Nos, nemcsak a film történelmi hitelessége hagy kívánnivalót maga után, hanem a bejegyzésé is. A Wehrmacht utolsó támadó hadművelete ugyanis 1945 márciusában zajlott Magyarországon, ez volt a Tavaszi Ébredés hadművelet:
hu.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%BChlingserwachen_hadm%C5%B1velet
de.wikipedia.org/wiki/Plattenseeoffensive

@Sam. Joe: Ennél is van szebb: Umsatzsteuerrückerstattung, vagyis áfa-visszatérítés.

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.03.21. 16:58:25

egyértelmű 10/10. aki nem ért egyet, átmegyek rajt' egy tigris II-vel :)

késő gyermekkorom kedvence, a házi szerveren most is állandó helye van. ha nagyon kukacos akarnék lenni, az interlude-ok unalmasak, a fiaimat azzal ugratom, hogy most cserélik a filmet a vetítőgépben :D

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.03.21. 17:00:17

@Leone_510: +1. azt én is megnézném, mazursky gyermekkorom hőse volt :)

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.21. 17:14:07

Anno nagyon tetszett és szerintem még ma is megállja a helyét.
Pont a CGI az ami miatt sajnos ma már ilyen filmet nem csinálnak.

killercsiga 2014.03.21. 17:40:53

@A megvalósult amerikai ólom..:
Azért a jugoszlávoknak csak sikerült összerakni egy-két replikát a partizános filmjeikhez, ezt hollywood is megtehette volna. :/

Szabványok 2014.03.21. 18:28:01

@Pretoryan: A Kelly hősei valóban nagyon jó film.
Azzal erkölcsi problémáim vannak. Egy háború plusz egy bankrablás története sok mókával kacagással. A németeket nagyon rosszul ábrázolja. Jó színészekre, gegekre, beszólásokra, fordulatos cselekményre épít.
A kémek a sasfészekben inkább kémregény, krimi, mint háborús film, abból is a túlbonyolított fajta.
A halál 50 órája minden hibájával együtt klasszikus. Nem csinál viccet a háborúból, legfeljebb egy kicsit túl vagánynak mutatja az amikat, de még elmegy. Korához képest rendkívül látványos, az akkori híres Bond filmeket ma a Magyar Televízió Prix sorozatával említjük egy napon. Ami tényleg jó benne, azok a karakterek, az emberek a háborúban. (Például a német parancsnok tisztiszolgája.)
A Leghosszabb nap és a híd túl messze van még ez a kategória, ennyi jó film készült a nyugati frontról.

Uni1002 2014.03.21. 19:01:49

Lehengerlő élmény volt, a hatvanas években, az akkor éppen elkészült panoráma vetítős, sokcsatornás térhatású hanggal ellátott moziban megnézni.
A kilőtt aknák mintha fejünk felett repültek volna, a páncélos dal félelmetesen jól hangzott. Évekig ez volt az egyetlen film, amit ezzel a csúcstechnikával hoztak be. A többi film csak simán szélesvásznú volt, meg sem közelítette a Halál 50 óráját.

J.László 2014.03.21. 19:07:46

Igazán jó ez a cikk. Azt szeretném hozzátenni, ha szabad, hogy a filmbeli Hessler ezredes valószínűleg Jochen Peiper (hu.wikipedia.org/wiki/Joachim_Peiper) akart lenni. A film valóban nem ragaszkodik makacsul a ténylegesen megtörtént eseményekhez, ellenben kiválóak a színészi alakítások. Leginkább Hessler ezredesé.

ledo76 2014.03.21. 19:10:03

@Macropus Rufus: Az a film egy csoda! A hajsza a föld alatt (az eredetiben) ő volt Mr Blue.
Ez a film is jó, a történelmi hitelesség, a tankok látványa sokat ront, de a színészek (nem csak Shaw, Savalas is óriási, Henry Fonda pedig csak a szerepe miatt visszafogott), a dialógusok (a tortás jelenet a kedvencem)és a hangulat naggyá teszi.
Nekem a Piszkos 12 a favorit, utána a Kelly hősei és a Leghosszabb nap, de ez se rossz.
@killercsiga: Hát ott nem ilyen léptékek voltak

tollas 2014.03.21. 19:18:42

@Atrox: Ez a film egyik kiemelkedő és felemelő jelenete.

tollas 2014.03.21. 19:20:11

@Károly Réz: Énekelgetés? Hazaszeretet!

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.03.21. 19:21:20

@csker: " a hadifogoly-mészárlásról is kiderült, hogy nem így történt"

Nekem is az leggyengébb pontja a filmnek akár tudatos hamisításnak is nevezhetjük.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.03.21. 19:24:54

@J.László: Hessler inkább egy Peiper-Wittmann "keverék" (P. páncélgránátos volt), de nagyon jól eltalálta mind a forgatókönyv író, mind R.Show.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.03.21. 19:28:56

Még annyit, hogy a filmben (elméletileg) szereplő Tiger II-esek fő fegyverzete nem KwK 36 hanem KwK 43 volt.

pimpalini 2014.03.21. 19:48:35

FilmBaráth:

Nem olvastam a kommenteket, így nem kizárt, hogy más már megjegyezte.

Szóval ha imádod a történelmet, akkor eléggé gyászos, hogy nem tudod: a 3. Birodalom utolsó ellentámadása nem az Ardennekben történt, hanem Magyarországon (Tavaszi ébredés - Frühlingerwachsen).

Mellesleg azért akartam írni először, mert ez pont, hogy nem egy átlagos háborús film. Aki ezt mondja, az nem látott még háborús filmet. Kemény karakterek, remek színészek, hatalmas statisztéria, tömegjelenetek. Idealizmus, fanatizmus, hűség és becsület, hazaszeretet mindkét oldalon.

Azon kevés filmek egyike, ahol mindkét oldal hőseinek helyzetébe bele tudod élni magad, ahol mindkét fél karaktereit tudod tisztelni, tudsz nekik nyugodt szívvel szurkolni. Ahol nem fehér-fekete minden.

Kedvenc jelenetem Martin Hassler (Joachim Peiper) szemléje a tankparancsnokok fölött. A fásultságot legyőzi az ifjonti lelkesedés, s harcedzett veterán elindul még egy nagy kalandra.

pimpalini 2014.03.21. 19:51:53

Még egyszer mondom, ilyenkor nagyon el tudok keseredni...

"Honnan tudok ilyeneket lány létemre? A megoldás a történelemfüggés..."

vs.

"Az ardenneki offenzíva a Harmadik Birodalom utolsó ellentámadása volt"

Ezt még egy lenézett, átlagos amerikai középiskolás is tudja...

pimpalini 2014.03.21. 20:21:19

FilmBaráth:

Végig szenvedve ezt a posztot, kezdem azt hinni, hogy Te szándékosan provokálsz.

1. "Elég nyögvenyelősen indul a film, és csak nagyon nehezen ragadja magával a nézőt."

Ember, te miről beszélsz????? Hogyan kellene kezdődnie?? Mészároljanak le 10 000 embert? Repkedjenek űrhajók?
A mai ifjaknak már unalmas az, ha egy filmben történet, karakterek, árnyalatok is vannak, nem csupán CGI, látvány, meg akció?

Ne nézd meg a Keresztapát, mert halálra fogod unni magad! :)

2. "a film túl hosszú, a forgatókönyv pedig egy kliséhalmaz. "

Ha neked ez túl hosszú, akkor nézz éjjel-nappal budapestet lalival, meg a többi herével. Tudom, ma már teljesen elképzelhetetlen, hogy két-három órán keresztül valaki valamire folyamatosan koncentráljon, s ne nyomogassa a tetves telefonját, meg ne nézzen fel az arckönyvre, de hidd el, ezt a témát háromszor ekkora időtartamban is ki lehetne bontani.
Akkor sem lenne unalmas. Képzeld, én bántam, hogy már vége, elrepült az a két és fél óra.
Ja, a Gettysburg ("történelemfüggő" létedre talán tudod mi az, bár nem vagyok benne biztos, főleg az eddigiek után) 3*90 perc, mégis élvezhető.
Jó háborús filmet nem lehet 10 percben rendezni.

3. "Szerencsére a fő karakterek nagyon jól meg lettek írva, a vágások, és a beállítások mai szemmel nézve is nagyon jók, ezen túl azonban a színészi alakítások is kellettek ahhoz, hogy a film klasszikus legyen"

Na itt ment el teljesen a kedvem az egésztől...

"Meg lettek írva"...:D Macska meg fel van mászva a fára...:) Zagyvaság íródik analfabéta által...
Lehetne még fokozni. Egyrészt ilyet nem illik egy szövegben benne hagyni, mert ronda. Másrészt germanizmus. Aki valaha tanult magyar nyelvet és irodalmat, tudja.

4. "Igazi náci katona, akinek a háború a mindene"
Téged érdekel a történelem, vagy szeretsz füllenteni?
Német katona nem = náci katona.
Volt náci párt, meg volt Német Birodalom. Ez utóbbinak voltak katonái. A nácizmus egy ideológia volt, de a háborúban ugye német katonák vettek részt, akik LEHETTEK nácik.

Próbálok udvarias maradni, de egyre nehezebben megy...

5. "De ettől függetlenül nem áll össze igazán a film, a tankcsatán és Robert Shaw alakításán kívül nincsenek benne valóban maradandó pillanatok."
Kíváncsi lennék, neked mi számít maradandó pillanatnak?
Mitől nem áll össze a film? Mivé kellene összeállnia?

6. "náci ezredest" :D
Gondolom Charles Bronson karaktere meg demokrata katona volt...

7. "Ken Annakin látványos, de eléggé üres filmet rendezett, nem igazán ragadja magával a történet a nézőt, sok az üresjárat, unalmas, klisés, hosszú, alig várjuk, hogy kezdődjön már végre az a tankcsata"

Üresjárat? Hol? Mikor? Mi unalmas? Amikor vonulnak a mezőn? Amikor bombázzák az ellenséget? Amikor az elején áttörik az amerikai vonalat?

Az utolsó mondat kb. meg is magyaráz mindent... Te arról hallottál, hogy van a filmben egy hatalmas tankcsata, s voltál annyira felszínes, annyira butuska, annyira "mai", hogy azt hidd, majd 3 órán keresztül tankokból fogják lőni egymást a résztvevők...:)
Neked a mátrix 3. része való öregem, ahol 10 percen keresztül csak lövik az őrszemeket töltés nélkül, vagy egy fps videójáték.

iparterves 2014.03.21. 20:26:58

Meglehetősen kiábrándító volt olvasni a tank tárgyismeret túltengését.

Drága barátaim: ebben a filmben a legfontosabb pillanatok azok voltak, amiről említést sem tesztek.

Az első: a foglyul ejtett amerikaiakat a nyílt mezőn lemészárolják a németek. Előre megfontolt szándékkál, golyószórókkal. Ezzel a megmenekülő és később fonto szereplővé válókban a belső erkölcsi tartást sziklaszilárddá növesztik.

Ha szabadna egy másik, kortársibb filmből, a Ryan-ből vett hasonlattal megvilágítani, mi is történt itt: a német fordításra szerződtetett, puskát a kezébe még nem is fogó kisfiú, akinek értelmiségi fazonja az egyik elfogott németet megmenti, ugyanígy válik háborús emberré, aki az általa kiszabadított németet öli meg, amikor az újra ellenük fordul és lő a Hanks által alakított parancsnokra.

Fontos pillanat ez. Drámai pillanat, amely hitelessé teszi a nem túl jó filmeket is.

A másik: a Hessler "legényét", az öreg katonát elbocsátó momentum. Az öreg, akinek meghalt már a fia, nem bírja tovább a vérontást és az istenként tisztelt parancsnoka ellen kifakad. Az nem öleti meg (! ), mert ilyen jó ember (?). De a német sem bírta ki a tudásával azt, hogy a halálba meneteljenek a semmiért.

Ezt tessék visszaidézni, ez a mérhetetlenül fontos a filmben.

Venesz 2014.03.21. 20:45:46

Nekem azért emlékezetes ez a film, mert addig csak szovjet filmeket vetítettek a mozikban a második világháborúról, amelyek a "hős szovjet katona, hülye német katona" klisét nyomták, nem gondolva arra, hogy ha az ellenfelet utólag ledegradálod, a magad győzelmének értékét is lebecsülöd.
Csoda, hogy be merték mutatni. Hogy ment át a cenzelvtársán?

béla a görög (törölt) 2014.03.21. 23:11:29

"Egy teljesen átlagos háborús film, amit a tankcsata és Robert Shaw tett felejthetetlenné."
Majdnem. Bár mihez képest átlagos egy háborús film?! Más a Kémek a sasfészekben témája, más a Kelly Hősei-é más a Piszkos 12-é más ezé. - A szereplők jók és valóban Hessler viszi a primet az ő szemszögéből látjuk a filmet. Hessler a germánt tisztet hozza maximálisan, az meg nem egy üdítő alkat - de ettől még jó a film.
DE! Az öreg Konrád szerepe is fontos a filmben és jól játsza! (én legalábbis szeretem) - a végén mikor elindul haza...
ill. "Meddig tart a háború?" (magára a párbeszédre nem emlékszem már)
ill. www.youtube.com/watch?v=YPzTGx96P6U

ennyire átlagos...
---
Amúgy rohadt kis hely van egy HK-ban (tankban) - szerintem a Tigris sem lehetett egy lakosztály.

Nyílméregbéka 2014.03.22. 01:26:31

A poszt tele van pontatlansággal, és egy nagy rakás baromsággal. Akinek meg ezek a klasszikus háborus filmek hosszúak, nézzegessen youtube videókat inkább... Ha lehet, FilmBaráth inkább ne erőltesse tovább ezeket a háborús klasszikusokat!

Nyílméregbéka 2014.03.22. 16:29:54

@Lacusch69(Sch.Lacika): Pedig pontosan így történt, semmi hamisítás nem volt benne. A Waffen SS egy alakulata egyszerűen lemészárolta az őrizetükre bízott tobb mint száz amerikai hadifoglyot Malmédy-nél. Az emlékművét meg is lehet nézni, ha arra jársz.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.03.22. 18:40:02

@Nyílméregbéka: Nem, nem így történt! Az amerikaiak először egyesével, aztán egyre többen elkezdtek szállingózni, aztán egy erdélyi szász önkéntes, Georg Fleps megelégelte és tüzet nyitott a menekülőkre. Akkor szabadult el a pokol.
A németek meghagyták az amerikai altisztek oldalfegyverét, hogy rendet tartsanak a katonáik között. Egy tökéletlen őrmester azzal dicsekedett a perben, hogy szökés közben visszalőtt...
Egyszerűen nem igaz, ahogy a filmben beállították a jelenetet. Semmi olyasmi nem volt, hogy beállt farral egy teherautó, és megszórták a foglyokat a "Villámmal".
A halottak száma sem tisztázódott pontosan, mert jónéhány, aznap és előző nap ugyanott, harc közben elesett amerikai katonát is beleszámoltak a kivégzettek közé.
Egyébként azért kapott nagy nyilvánosságot az eset, mert egy amerikai képviselő fia is a halottak között volt.
Flepset halálra ítélték és kivégezték, a többiek börtönbüntetéssel megúszták.
Nem maradt fent írásbeli parancs sem Peiper sem más részéről, hogy a foglyokat ki kell végezni.
Az eset előtt és után fogságba esett amerikaiak szerint a Kampfgruppe Peiper emberei tisztességesen bántak velük.
A szövetséges háborús bűnöket meg természetesen nem vizsgálták...

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.03.22. 19:18:14

@béla a görög: Nekem az a kedvenc jelenetem, amikor egy elfoglalt amerikai ponton Hessler talál egy tortát, amelynek a dobozán látható, hogy az USA-ból küldték az egyik katonának.
Hessler a titsztiszolgájának:- Elvesztettük a háborút Konrad!
Konrad:-Miből godolja ezredes úr?
Hessler:-Ezeknek arra van üzemanyaguk,hogy tortákat küldözgessenek az óceánon át..

Nyílméregbéka 2014.03.23. 16:17:31

@Lacusch69(Sch.Lacika): Na ja, én tudom, hogy manapság divatos ez az amerikaellenes "németbuzi" újraértelmezése a háború eseményeinek, de azért a tényeket nem kellene figyelmen kívűl hagyni. A valóságban az történt, hogy Flebs lelőtt a pisztolyával két foglyot, mire a többi SS katona is tüzet nyitott, és géppisztolyokkal lekaszálták az egy tömegben álló amerikai katonákat. A testek elhelyezkedése világosan mutatta, hogy nem menekültek, nem voltak szétszóródva, egy viszonylag kis körzetben helyezkedtek el, ezt megerősítették a szemtanúk és túlélők beszámolásai is. A boncolások után kiderült az is, hogy közülük 44-nek az egyébb lőtt sebei mellett meg közelről leadott fejlövéseik is voltak, azaz körbejárva a még életjelet mutató katonákat kivégezték. A halottak száma valóban nem tisztázott, 80 és 130 közötti áldozatról volt szó, hivatalosan 87-ről bizonyított, hogy az atrocitás áldozata volt, ennyi név szerepel az emlékművön.
Nem csak Flebset itélték el, a Malmédy mészárlás 73 vádlottja közül negyvenkettőt itéltek kötél általi halálra. Az meg, hogy meghagyták a fogoly altisztek oldalfegyverét, akkora baromság, hogy inkább nem reagálok rá...
Persze, az amerikai katonák is lőttek le magukat megadó németeket (pl a D-napon, az Omaha parton, miután elfoglalták a géppuskafészkeket és ágyúállásokat, elég bosszúszomjasan álltak a magukat megadó németekhez), sőt a háború végefelé (a "dudor" csata után) gyakori eset volt a harctéren, hogy ha egy német csak azután adta meg magát, miután harcolt, és halt meg amerikai katona az összecsapásban, akkor ott helyben agyonlőtték, de ha egyből harc nélkül adta meg magát, akkor mehetett a fogolytáborba...

kozi001 2014.05.15. 09:55:34

"Persze, a második világháborús filmekben mindig a jófiúknak szurkolunk"

Egy frászt!

Herbai Dominik 2015.04.05. 19:07:34

Azt ugye tudjátok,hogy a filmben szereplő "tigris"tankok Amerikai M26 pershingek,utána lehet nézni

pimpalini 2017.09.16. 22:42:38

Közkeletű tévedés, hogy ez v0lt a Harmadik Birodalom utolsó ellentámadása a háborúban. Az utolsó a márciusi "Tavaszi ébredés" offenzíva volt a Balaton és a Velencei-tó között 1945-ben, amelynek a célja Budapest visszafoglalása volt. Szintén jelentős tankcsoporttal, a legmodernebb Tigris II. tankokkal.

A filmben (nem meglepő módon, mivel gyakorlatilag alig maradt a háború végére ép Királytigris) sajnos nem Királytigrisek vannak, de az ember ezt elnézi. Jó film, sok legendás jelenettel.
süti beállítások módosítása