A berni követ (2014)
2014. február 26. írta: FroG

A berni követ (2014)

berni1.pngA magyar film éledezik. Azt hiszem ez lelkiismeret-furdalás nélkül kijelenthető, hisz elég csupán a 2011-es Vizsgát, vagy a Isteni műszakot kiemelnem ahhoz, hogy alátámasszam az állításom. A berni követ pedig, ha lehet még jobban megerősíti a fent elhangzottakat, hisz egyszerű eszközei ellenére nagyszerű filmélményt tudhat magáénak.

1958.-ban, Nagy Imre kivégzése után pontosan két hónappal a berni magyar nagykövetségen két 56’-os szabadságharcos túszul ejtette Koroknai Mihályt, az akkori berni követet. A film ezen esemény és a két fiatal háttértörténetét meséli el.

A berni követtel kapcsolatban óriási elvárásaim voltak, ezek legfőképp a fent felsorolt fejlődésből adódtak. Másrészt bizakodásra adott okot az a tény is, hogy a forgatókönyvet nem más, mint Köbli Norbert jegyezte, aki a már korábban említett (és a blogon górcső alá vett) Vizsga című alkotásban már egyszer elkápráztatott az írói bravúrjaival , letisztult eszközeivel és kreatív tehetségével. Ez A berni követnél sincs másként, hisz az alig 80 perces játékidő forgatókönyvének minden apró eleme a helyén van, a politikai elemeket végre nem szájbarágósan adják át nekünk, a karakterek közötti szálak folyamatos feltárása pedig rendkívül jó dinamikát ad a cselekménynek.

berni2.pngPersze egy jó forgatókönyvet is ezerféleképpen el lehet rontani, de szerencsére A berni követben minden apró cselekményelem klappol, nincsenek időhúzó jelenetek, felesleges dialógusok vagy cselekedetek; itt minden elemnek komoly súlya van, és mindennek megvan a maga helye és ideje. Szerencsére a karakterekkel is rendkívül jól bánik a film, mert ugyan senki sem fordul ki önmagából (erre nem is lett volna idő), de az apró jellemváltozások vagy még inkább a felszínre kerülő motivációk és hatalmi harcok rendkívül izgalmas és feszült ízt kölcsönöznek a játékidő egészének. A Kulka János nevével fémjelzett színészstáb szerencsére nem csak asszisztál a jól megírt karakterekhez: mindenki egy tisztes közepes vagy annál erősebb játékot produkál, ezt öröm látni egy magyar film esetében.

Az alkotás tehát szerencsére nem egy olyan darabként kerül be a köztudatba (és remélhetőleg a magyar filmes történelemkönyvekbe), amely a hangzatos történelmi háttér miatt lett az, ami, hanem ha évek múlva a címére gondolunk, egy feszes, kiegyensúlyozott és emberi film jut majd az eszünkbe, amely apró hibái ellenére is maximális szórakoztatást képes nyújtani. Azt hiszem ez minimum dicséretes.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr145833039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 00:16:10

Köblire 8 egész órán keresztül tudtam haragudni. :D
Top10 esélyes lesz ez év végén, ha már tavaly így elbasztam az Isteni műszakkal.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:19:17

@danialves: Az Isteni műszak miatt ne aggódj, legalább nálam fent volt a listán :D. De ez így már két film, amiben egyezik a véleményünk.. mi jöhet még a mai nap folyamán ?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 11:24:11

@FroG: Pont azért aggódom, meglátják az Only God Forgives mellett, és azt gondolják, hogy akkor csak szar film lehetett. :P

"mi jöhet még a mai nap folyamán ?"
Inkább nézd meg az Oldboyt, hogy helyreálljon a világ rendje. :D

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:27:34

@danialves: Rendben, Mr. Gravity :P. Gondolom az új Oldboy is azért tetszik, mert Brolin nyögdécsel meg könnyezik egy sort.. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 11:28:24

@FroG: Nem, hanem mert nekem van ízlésem, és nem vagyok sznob. ;)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:31:05

@danialves: Igen, most már nem vagy sznob.. bezzeg mielőtt felnyitottam a szemed a fogalom valódi jelentéséről :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 11:34:46

@FroG: Mi van, most baj, hogy a saját terminológiádat alkalmazom rád?

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:37:13

@danialves: Nem, az a baj hogy egy olyan fogalommal dobálózol, aminek a pejoratív jelentését tőlem tudod. Nem azért mert én találtam fel a spanyolviaszt és a szó valódi tartalmát, hanem mert nem néztél utána. :D Abba a kézbe harapsz, ami egykor enni adott neked? :O :'(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 11:40:28

@FroG: Próbálod nagyon kidumálni, hogy sznob vagy, de nem megy...

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:42:24

@danialves: Próbálod nagyon kidumálni, hogy tkp. nem is tudod mit jelent a sznob szó, de nem megy..

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 11:43:51

@FroG: Most nem értem, akkor ne alkalmazzam úgy, ahogyan szerinted helyes lenne?

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 11:47:41

@danialves: Szerintem sehogy se alkalmazd és egyezzünk ki egy döntetlenben! :D (Ide a végére kellene valami latin, hogy nagyon okosnak tűnjek.. hmm..) Omne principium difficile.

méregzsák 2014.02.26. 12:35:15

Bocs, de nem Koroknai Géza, hanem Koroknai Mihály.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.26. 12:46:12

@méregzsák: Igaz, köszönöm a rávilágítást, elírtam, de javítom.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.02.26. 20:05:27

Na, összeszedtem magam, és letolom ma este ezt a filmet. Kíváncsi vagyok már, mert kurva rég láttam jó magyar filmet.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.26. 22:12:06

@REMY: "kurva rég láttam jó magyar filmet"
Ez alapján az Isteni műszakot is érdemes lenne hozzácsapnod. ;)

MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.02.28. 14:58:45

A képen látható Mercedes típust csak 1958. szeptemberében kezdték el gyártani. Ennyit a korhűségről.

Ha szeretnétek ismerni a korszak teljes Merci palettáját, csak szóljatok, bemutathatom mindet maradéktalanul.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.02.28. 15:14:25

@maxell az okoskodó birka:Talán megérteném a szükségtelen trollkodásod, ha beszéltem volna a film korhűségéről, de nem így történt. Viszont így a kommented nem csak színtiszta trollkodás, de felesleges magamutogatás. Gratulálok :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.03.01. 12:13:00

@maxell az okoskodó birka: Alakul ez, de néhány tanács, ha megengeded:
1. Egyszerű tőmondatokban tegyél axiomatikus kijelentéseket, a két mondat az már nagyon maximum.
2. Sokkal autentikusabb, ha a Határátkelőt és a politikai blogokat frekventálod, ott könnyebb is lesz ilyeneket írni.

Sapika 2014.03.05. 21:21:10

@FroG: Nem tudom, olvassa-e ezt itt még valaki, de azért irkálok.
Hosszú évek óta először kapcsoltuk be a TV-t, ezt a filmet megnézendő, és tényleg tetszett. Két kivétellel:

(1) El nem tudom képzelni, hogy a Szabad Európa élő adásban közvetített volna valamit, ami akkor is bűncselekménynek számított.

(2) Azt meg végképp nem értettem, hogy a kódkönyv élőadásban való beolvasása mit akart jelenteni.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.03.05. 21:34:32

@Sapika: (1) - Na ezt mondjuk én sem tudom teljes realitással szemlélni, de a forradalom még megmaradt "lendülete" lehet hogy ösztönözte a rádiót, hogy egy ilyen "merényletet" kövessenek el.

(2) - Szerintem Kádár titkosított adatait akarták valahogyan a napvilágra hozni, na meg ugye a megtorlásban és besúgásban résztvevő emberek neveit. Ezeket a kommunista kódok fedték, ha jól vettem ki a film cselekményéből.

(Egyébként kommentelhetsz bármikor, bármelyik cikk alá. Mindegyiket elolvassuk és ha tudunk, reagálunk is.)

Sapika 2014.03.05. 21:57:05

@FroG: Nem értek a témához persze. (Ugyan hallgattam eleget a SZER-t, de már jóval később.) Viszont a SZER az USA kormányának rádiója volt tudtommal, botrányt és bűnpártolást ott nem igen követhettek el diplomáciai bonyodalmak nélkül.
Legalábbis a Wikipedia ezt írja:
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) is a broadcaster funded by the U.S. Congress that provides news, information, and analysis to countries in Eastern Europe, Central Asia, and the Middle East ... RFE/RL is supervised by the Broadcasting Board of Governors, a bi-partisan federal agency overseeing all U.S. international broadcasting services.

Founded as a propaganda news source in 1949 by the National Committee for a Free Europe, RFE/RL received funds from the Central Intelligence Agency until 1972. During the earliest years of Radio Free Europe's existence, the CIA and the U.S. Department of State issued broad policy directives, and a system evolved where broadcast policy was determined through negotiation between the CIA, the U.S. State Department, and RFE staff."

=====================
Más: Az ötvenes évek elején két recski fogoly megszökött, és kijutottak a szabad világba. Szerették volna bemondatni a fogolytársak nevét, hogy a foglyok családja megtudja, szeretteik még élnek. Mintha azt olvastam volna valahol, hogy hónapokig totojáztak az amcsi titkosszolgálatok, mire beolvashatták a listát a SZER-en.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.03.05. 22:03:29

@Sapika: Hát nem tudhatjuk, mi volt valójában a kódkönyv hátterében, hivatalosan még az sem tisztázott, hogy mit akart a két fiatal a nagykövetségen. (Persze, nyilván tudható volt ez akkor is, de a kommunista "titoktartás" már csak önmaga marad, ugye.)

Amit a végén írsz, meg egy elég érdekes dolog, nem hallottam még az esetről, de ennek fényében akár gondolhatjuk azt is, hogy ez a történeti szál fikció volt.

Sapika 2014.03.05. 22:27:32

@FroG: Nagyon régen olvastam, talán még az illegális Beszélőben.
Most rákerestem a guglival erre:
Recsk szökés
és a harmadik találat az, amelyre én emlékeztem:
www.sztarayzoltan.com/recsk/a-tabor-toertenete/szoekesek-recskrol
Vess rá pillantást.
Egyébként logikus, hogy gyanakodtak -- nehéz elképzelni a kijutást a KGB segítsége nélkül 1951-ben.
====
Egyébként úgy tudnám elképzelni a berni tervet, hogy rádióval leadták volna a talált anyagot egy kint várakozó CIA ügynöknek, a CIA megfejt vele már korábban a kezükre került rejtjelezett anyagokat, és ebből valamit pár nap késéssel a SZER is beolvasott volna.

(((De sajnos az ellenkezője is elképzelhető: KGB ügynökök magukat nyugati hírszerzőnek álcázva vesznek rá két szerencsétlen szabadságharcost erre a látványos akcióra, amely azután zaftos botrányként tereli el a figyelmet Nagy Imre kivégzéséről külföldön. Talán ez lenne a legtragikusabb változat.)))

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.03.05. 22:31:59

@Sapika: Köszönöm a linket!

A zárójeles részhez: Logikus amit írsz, bár szerintem ha a KGB szervezte volna a nagykövetség "ostromát", annak majdnem sikerét nem feltétlen verték volna nagy dobra. Gondolj bele, két látszólag átlag srác bejut a nagy Szovjetunió egyik cimboraországának nagykövetségébe? Bár, az egészben pont ez az "egyszerűség" a morbid csavar.

Sapika 2014.03.05. 22:49:34

@FroG: Bár mindez csak spekuláció, de mégis megmagyarázná, hogy miért ment el a két ávós pont a támadás előtt az épületből (meg a nagykövetné is, nehogy baja legyen ugye).

Sapika 2014.03.05. 23:04:14

@FroG: @Sapika: folytatva a gondolatot:
Mi ugye innen nézve rokonszenvezünk a két sráccal.
Nyugati szemmel nézve viszont ellentétes a hatás: a támadók civileket veszélyeztetnek, civileket túszul ejtenek, kínzással-fenyegetéssel zsarolnak, megsértik a diplomáciai terület sérthetetlenségét, Svájc semlegességéről nem is szólva. Pont az, amit a kádári diplomácia el szeretett volna érni: lejáratni az "ellenforradalmárokat" odakint.

De hangsúlyozom, hogy még csak amatőr történész sem vagyok, így részemről mindez csak fantáziálás. (Meg hát sok nyugati ismerősöm/barátom van, akiknek ismerem valamennyire a gondolkodását, és magam is éltem valamennyit odakint.)

Viszont ha a szerzők egyszer átdolgozzák a történetet színdarabbá, megfontolhatnák ezt a verziót is, mert nagyon megrendítő lenne.
süti beállítások módosítása