A 10 legjobb második világháborús film
2013. október 19. írta: FilmBaráth

A 10 legjobb második világháborús film

Háborúk mindig voltak és lesznek az emberiség történelmében. Belegondolunk néha, hogy milyen szerencsések vagyunk, hogy békében élhetjük a napjainkat? A kis mindennapi mérgeink közepette, amikor nagyszüleink néha korholóan ránk szólnak, hogy ez semmi ahhoz képest, ami a háború idején volt, döbbenten nézünk: miről beszélnek. Pedig nagyon is igazuk van: ők még átélték a nagy világégést, életre szóló élményeket és sebeket szereztek, olyan helyzetek elé kerültek, amelyeket nekünk remélhetőleg soha nem kell átélnünk. El tudjuk képzelni, hogy milyen az, amikor bombák hullanak az égből, hadi cselekmények közepette kell élnünk a mindennapjainkat? Az én nagyszüleim - szerintem okosan - soha nem voltak hajlandóak beszélni a háború borzalmairól, még akkor sem, amikor már felnőttem,  csak egy-egy filmjelenet során párásodott el a szemük, és mondták csendesen: ez tényleg így történt. Nekünk, akik jóval a második világháború után születtünk, szerencsére már csak a filmvászon maradt a borzalmak felidézésére. Rengeteg alkotás született a témában, de igazán maradandó kevés. Régebben természetesen a hősies harcokon volt a hangsúly, aztán ahogyan időben távolodtunk az eseményektől, már lehetett szólni a holokausztról, és egyéb komoly erkölcsi kérdésekről is.

Ez az én teljesen szubjektív listám, kíváncsian várom a véleményeteket róla.

10. A halál 50 órája / Battle of the Bulge (1965)

a halál 50 órája.jpg

 

(A kritika itt olvasható)

A háború a vége felé közeleg, legalábbis az amerikai katonák 1944 karácsonyán az Ardennekben azt hiszik. Csupán Kiley ezredes (Henry Fonda) tart német támadástól, de nem hisznek neki. Aztán persze igaza lesz és ennek eredményeként egy óriási tankcsatába torkollnak az események. A filmből nekem máig Robert Shaw irgalmatlanul hiteles náci tisztje maradt meg elsősorban, na és persze Telly Savalas és Henry Fonda emelkedtek ki a szereplők közül. Nem filmtörténeti mérföldkő, de egy látványos háborús film, amelynek megdöbbentő mély pillanatai is vannak.

9. A tábornok / Patton (1970)

patton.jpg

Egy korszak hőse volt a George C. Scott által megformált Patton tábornok,  egy igazi szent szörnyeteg  egoista, excentrikus, különc, és finoman szólva sem vette mindig komolyan a parancsokat, sokszor a saját feje után ment. Mégis ő volt az, aki kiverte Afrikából a győzhetetlennek hitt Rommelt. Ebben a filmben a tábornok emberi gyengeségeit is megismerhetjük, miközben végignézhetjük a második világháború több nagy csatáját. Oscar-eső hullt annak idején a filmre (egészen pontosan 7 szobrocskát vihettek haza az alkotók), megérdemelten, hiszen ez a monumentális alkotás méltó emléket állított a kiváló katonának.

8. Kelly hősei / Kelly's Heroes (1970)

kelly hősei.jpg

(A kritika itt olvasható)

Imádom ezt a filmet, ezredjére is betegre tudom nevetni magam rajta. A filmbeli aranyköpések legendásak lettek, pl. Kérnék egy szívességet. Értem. Na és ocsmányság vagy csak simán törvénytelen? Ne bombázz a negatív hullámaiddal! stb. Bazi Joe szerepében Telly Savalas, Kelly szerepében Clint Eastwood, és nem utolsósorban a finoman szólva is egy másik világban élő Oddball szerepében Donald Sutherland olyan pluszt tudott adni a filmnek,ami maradandóvá tette. A történet nem túl bonyolult: a háború kellős közepén Kelly úgy dönt, hogy eljött a bankrablás ideje, és mivel Bazi Joe-ék éppen néhány nap szabadságon vannak, nem maradnak ki a buliból, és mivel néhány tank is elkél az akcióhoz, jönnek a nem kicsit kattant Oddballék. És ebből bizony olyan fergetegesen jó film születik, hogy azóta sem sikerült überelni szerintem a műfajban.

7. Híd a Kwai folyón / The Bridge on the River Kwai (1957)

hid_a_kwai_folyon_2.jpg

(A kritika itt olvasható)

Mint mindenkinek, nekem is a zene ugrik be elsőnek, pedig a filmet is érdemes megnézni, mert nagyon erős drámai hatást vált ki. Délkelet - Ázsiában vagyunk, ahol a japánok egy stratégiai szempontból igen fontos hidat építtetnek az angolokkal. Felmerül az a morális probléma, hogy ha a híd elkészül, akkor a szövetségesek nagyon komoly veszteségeket szenvednek, ezért talán mégsem kellene felépíteni. A hidat építő foglyok két részre szakadnak, van aki építeni akar, van, aki nem. Ráadásul egy kommandós egység is elindul, hogy felrobbantsa a hidat. Aki még nem látta, feltétlenül nézze meg  a 7 Oscar díjjal kidekorált alkotást, nem fogja megbánni!

6. A piszkos tizenkettő / The Dirty Dozen (1967)dirtydozen4222.jpg

(A kritika itt olvasható)

Egy újabb klasszikus, melyet a történeten túl a szereposztás tett halhatatlanná. Reisman őrnagy azt feladatot kapja, hogy veszélyes bűnözőkből képezzen ki egy kommandós alakulatot, és a megszállt Franciaország területén likvidáljon egy kastélyban pihenő náci tiszteket. A nagy csapat kicsit nehezen áll össze, de innentől nincs más dolgunk, mint  teljes gőzzel drukkolni nekik, hogy sikerrel járjon az akció, és éljék túl az öngyilkos küldetést. Lee Marvin, Charles Bronson, Telly Savalas, Donald Suhterland lubickol a szerepében, és a jól eltalált akció-érzelem  arány, valamint a rossz fiúk megzabolásának története még ma is képes a székhez szögezni a nézőt.

5. Ryan közlegény megmentése / Saving Private Ryan (1998)

ryan közlegény megmentése.gif

 

(A kritika itt olvasható)

Az első negyedóra maga a sokk, emlékszem, amikor először láttam a moziban, percekig meg sem tudtam mozdulni, annyira döbbenetes volt a látvány. A normandiai partraszállás brutálisan őszinte bemutatása a film legerősebb jelenete, noha a a hátralévő több mint két óra sem leányregény. Miller századosnak (Tom Hanks) jutott a feladat, hogy az ellenséges oldal mögé behatolva megkeresse Ryan közlegényt, akinek három  testvére már meghalt, ezért le akarják szerelni. Azonban az út hosszú, és felmerül a kérdés, hogy egy ember élete fontosabb-e, mint azoké, akik a megmentésére sietnek. Spielberg egyik legjobb filmje ez, sírós, ledöbbenős, katartikus élményt nyújt a nézőnek.

4. A zongorista / The Pianist (2002)

The-Pianist.jpg

Roman Polanski kiváló filmjében Adrian Brody élete szerepét játszhatta el (azóta sem láttam semmi érdemlegesben, de hát ki tudja mit hoz még a jövő), Igazából a film ereje a finomságában rejlik: brutálisan erősen tud hatni a lefojtott erőszak, a líraian fényképezett képek mögött elrejtett irgalmatlan emberi dráma. Egy érzékeny művész szemével láthatjuk a varsói gettó tragédiáját, és a túlélésért folytatott harcot. Messze nem hibátlan film, de mégis erős érzelmi hatást vált ki (=százas zsepi és kispárna nélkül le ne üljük megnézni!)

3. A bukás - Hitler utolsó napjai / Der Untergang (2004)

a bukas.jpg

A németek mostanában kezdenek szembenézni a náci múlttal (eltelt már az a történelmi idő, ami ehhez kell), ennek a folyamatnak a része ez a film is. Hitler utolsó napjait ismerhetjük meg, a Führer itt nem győztes hadvezér, hanem egy nagyon is gyarló ember, aki tudja, hogy közel a vég, és a bunker mikrovilágában készül az utolsó útra. Oliver Hirschbiegel ragyogó rendezésében (még mindig nem tértem magamhoz attól, hogy ezek után képes volt összehozni egy olyan szemetet, mint a Diana) a film döbbenetes erővel hat, le sem tudjuk venni a szemünket a vászonról, és a végén csak szomorúan, kiüresedett lélekkel meredünk a semmibe. Egy diktátor és egy nemzet haláltáncát láthatjuk, a főszereplő, Bruno Ganz pedig óriási színészi teljesítményt nyújtva teljesen átlényegül Hitlerré.

2. A tengeralattjáró / Das Boot (1981)

dasboot.jpg

(A kritika itt olvasható)

Akinek eddig nem volt klausztrofóbiája, annak ez után a film után biztosan lesz. Pedig elsőre nem túl izgalmas a történet: egy tengeralattjáró legénysége a mélyben reked és vissza akar jutni a felszínre. Mégis olyan erős a karakterek, a képek és a zene által megteremtett atmoszféra, hogy képtelenség szabadulni a filmtől, gyakorlatilag együtt lélegzünk a legénységgel, mi is részese vagyunk a történetnek. Három és fél óra tömény rettenet, izgalom, mindez a tenger mélyén egy acélkapszulába zárva. Csak erős idegzetűeknek ajánlom!

1. Schindler listája / Schindler's List (1993)

schindler-s-list-original.jpg

Az én generációmnak ez lett "a" háborús filmje. Tizenévesen láttam először Spielberg remekművét, és teljesen letaglózott: teljesen más a tankönyvekben olvasni a holokausztról és viszont látni a filmvásznon. Brutális őszinteséggel vágja a néző képébe a rendező a kegyetlen igazságot arról, hogy mit követtek el a nácik a zsidók ellen. Spielberg fő művének tartom ezt a filmet, amelyben Liam Neeson és természetesen Ralph Fiennes osztályon felül játéka is hozzájárul a katartikus élményhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr125577450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.10.20. 17:08:33

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: Múlt-kor történelmi portál - Zsidók is szolgáltak Hitler hadseregében ...
mult-kor.hu/cikk.php%3Fid%3D18827
2007. nov. 5. ... Mintegy 150 ezer zsidó származású katona - köztük az egykori német kancellár, Helmut Schmidt - szolgált Hitler hadseregében a második világháború alatt. ... Címkék. 2. világháború · holokauszt · rejtélyek ..."
Látod, ennyire sötét vagy!

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:08:45

Azokat a filmeket se feledjük ki, amelyek a nagyszüleink Palesztinába meneküléséről szólt. Tel-Avivban láttam ilyen filmeket, de ezek ott Budapesten ismeretlenek.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:10:32

@Könnyen elkaptuk, uram!: Persze, egy csomó marrán zsidó. De mi, a szafard zsidók, megvetjük őket.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:13:09

@Minorkavidor: Hehehe.. pont én lennék náci, innen Tel-Avivból?

2013.10.20. 17:20:40

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: "Az ideális német katona" - a szőke, kékszemű és félzsidó Werner Goldberget a náci propaganda címlapokon mutogatta"

Ennyire nem voltak zsidók a náci hadseregben! Nagyon mellé fogtál, de ez mindennapos. Téged csak a tények nem érdekelnek.

♔bаtyu♔ 2013.10.20. 17:21:19

1 Elit alakulat
2 Memphis bella
3 Tengeralattjáró
4 A leghosszabb nap
5 Ryan közlegény

A holokausztfilmeket én a háborús filmekhez sorolom. Lélektani szempontból a Schindler listája szerintem nagyon igényes, látszik, hogy Spielberg akármihez nyúl arannyá válik, de ez a téma még az ő erejét is meghaladta, csak helyenként jó, bár akkor szerintem nagyon ott van.

2013.10.20. 17:24:45

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: magyar törvények nem ismerik a közbeszédben elterjedt félzsidó kifejezést. Randolph L. Braham A népirtás politikája című könyve szerint a második zsidótörvény pontosan körülírja ki minősül zsidónak, s minden további törvény és rendelet ugyanerre a körre vonatkozott - közülük azonban bizonyos csoportokat még 1944-ben is mentesítettek (hadirokkantak és kitüntetettek özvegyei és gyermekei, keresztény felekezetek lelkipásztorai, a kormány által mentesített zsidók, a vegyes házasságban élő zsidók és leszármazottaik, a nőtlen, özvegy vagy elvált diplomás orvosok, állatorvosok, gyógyszerészek és mérnökök, a külföldi állampolgárságú zsidók)."

Persze, a mi zsidónk jó zsidó, igaz?
Nem baj, boldog az életed, gondolkozni nem kell, gyűlölhetsz, és megmondják , mi is az, amit akarsz. Tied lesz a mennyeknek országa.
Lelki szegény.

Flúgatlan 2013.10.20. 17:30:00

Én mindenképp helyet szorítanék a 10-es listán a "The Pacific"-nek.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2013.10.20. 17:55:22

@engelbert:
Rossz hírem van...
A "Piszkos 12" valós történet alapján készült (kiszínezve), az alakulat létezett, "Mocskos 13" néven, veszteségeik ellenére rendesen alávertek a németeknek.
A rendező onnan vette az ötletet, de ezek a legények nem bűnözők voltak, az amerikai ejtőernyősök "elitje" volt, "Pathfinder"-ek.

Akit érdekel, itt volt:
lemil.blog.hu/2011/02/24/vendegposzt_a_mocskos_13

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 18:09:17

@Könnyen elkaptuk, uram!: KI beszél félzsidóról? Tudod mi a marrán zsidó? Nézz utána Torquemada is az volt!!

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 18:10:46

@az_igazi_trebitsch: Látott. Minden évben amikor bevonulunk, kötelező az orvosi vizsgálat.

VLADISZLAV 2013.10.20. 18:20:24

@quisum: Igen, nekem is az első 10 között van A ballada a katonáról. Tű a szénakazalban????

G. Attila · http://hatarontul.wordpress.com/ 2013.10.20. 18:45:45

Üdvözlet. Nem olvastam végig minden hozzászólást, úgyhogy elnézést, ha valami olyasmit írok, ami már elhangzott.
Egyrészt a film akkor is jó, ha nem kötődik szorosan a valós eseményekhez. Remek példa a becstelen brigantik, ami véleményem szerint irtó jó (és bizonyos olvasatban nagyon bátor) film. A gond azzal van, amikor egynémely film kimondva-kimondatlanul győzelmi propagandává válik, a történelmi hűség szándékos kikerülésével, és olyan eseményeket sugalmaz megtörténtnek, amelyek nem úgy, vagy egyáltalán nem történtek meg. Akár jellemekről, akár ütközetekről beszélünk, akármilyen korban játszódó filmekben. Tehát, ha a film ilyen, akkor joggal kérhető számon rajta az, hogy dehát ez nem is így volt, mert önmagában túlmutat a puszta élményen amit, mint műalkotás nyújt.
Egy filmet én is feltennék még a listára, vagy ha nem is, azért csak szerepeljen a legjobbak között. A Katyn. Igen erős dráma, a mellett, hogy a környezet, amiben játszódik kegyetlen díszletet ad neki.

János Szentpéteri 2013.10.20. 18:55:46

VÉLEMÉNYEM SZERINT,IGAZI HÁBORUS FILMEKET AZ OROSZOK ÉS A SZERBEK TUDTAK.A TŐBBI ...........

Dr. Verőköltő 2013.10.20. 18:56:40

A Valkűr szerintem mindenféleképpen beférne! Annyira izgalmas, hogy az ember szurkol, hogy sikerüljön a merénylet! Tom zseniális ebben a filmben!

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:12:52

Huh baszki, már így is túl sokat torrentezek...
No, egy két szó: Ameddig a lábam bírja- ugye nem egy tipikus háborús film, de rohadjak meg, az egyike azoknak a filmeknek, ahol a németeknek/ németnek szurkol az ember :). A zongoristát nem láttam, nekem harc kell egy filmbe, robbanások, halál!!! ha sírós filmet keresek, megnézem az Acélmagnóliákat ;). (A Pattont még pótolnom kell - a listáról- meg nem hiszem el, hogy ennyi filmről még csak nem is hallottam, természetesen NEM az amerikaiakról. Ha már a háború eszméletlen hülyeségeit, felesleges veszteségeit akarjuk bemutatni, Az elveszett ezred, az amerikai-japán alakulatról, akit szirszarrá ölnek, hogy megmentsenek 200... amerikait. Igen, Leghosszabb nap, a Híd túl messze van, Csendesek a hajnalok (franc franc, valaki ígérte nekem valamikor, de nem emlékszek rá, hogy ki!!!). 5-ös számú vágóhíd -nem egy könnyű darab az sem, a Ryan-ben nem is csak az eleje iszonyatos (amikor először láttam, nem is nagyon akartam tovább nézni), hanem a végén amikor a német beleszúrja a bajonettet a mellébe -na ennek még a felidézésétől is felfordul a gyomrom, kilátástalan halált még kevesebbet láttam filmen -persze a horror és slasher filmeket nem számítom :). Kíváncsi vagyok a nem amerikai filmek közül, hányat lehet majd fellelni valamilyen forrásból. A Tora, tora, tora is zseniális alkotás, a japánok nem is próbálták mentegetni magukat, elszúrták, nem is kicsit.

bandee12 2013.10.20. 19:13:04

Unsere Mütter unsere Väter-t én is nagyon ajánlom, 3 részes német minisorozat, utóbbi évek egyik legjobbja.

Ducasse 2013.10.20. 19:17:25

Hát itt nagyjából a fél világ hiányzik. Orosz filmek: Ballada a katonáról, Tiszta égbolt, Hétköznapi fasizmus, Emberi sors. Lengyel filmek: Generációk, Csatorna, Hamu és gyémánt. És akkor hol vannak a jugoszlávok, a csehek? Persze ezek a filmek gondolkodásra kényszerítik a nézőt és ki szeret ma gondolkodni???

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:19:08

Bah, most jutott eszembe, nem kimondottan 2. vh. de piszok érdekes párhuzamot von a délszláv háborúval, na jó, konkrétan mind a két helyen játszódik :). Élők és holtak, 2007-es horvát film.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:20:48

@Ducasse: szerintem lenne rá igény, de mondd meg, hol lehet ezeket megtalálni?? Én vevő lennék rá.

Éhes_ló 2013.10.20. 19:22:14

@Könnyen elkaptuk, uram!: akkor valaki hazudik.
A holovallás oapjai és hívői szerint az ördögi nácik pusztították a zsidókat, nem pedig felfegyverezték és harcba mentek az oldalukon a Reichért és a Führerért.

Valaki hazudik?

Éhes_ló 2013.10.20. 19:26:52

A hollywoodi listádról hiányzik a Memphis Bell és a Híd túl messze van.
A holofilmek helyre pont beférnek.

A keleti front/blokk ennyire pimasz elhanyagolása pedig szánalmas próbálkozás.

Inimma 2013.10.20. 19:28:49

Az én kedvenceim a következők:

A 22-es csapdája (1970) R.: Mike Nichols
A leghosszabb nap (1962) R.: Ken Annakin - Andrew Marton (Marton Endre) - Bernhard Wicki - Darryl F. Zanuck - Gerd Oswald
A nagy szökés (1963) R.: John Sturges
A sas leszállt (1976) R.: John Sturges
Kémek a sasfészekben (1968] R.: Brian G. Hutton
Két nap az élet (1964) R.: Henri Verneuil
Navarone ágyúi (1961] R.: J. Lee Thompson - Alexander Mackendrick
Pearl Harbor - Égi háború (2001) R.: Michael Bay
Szahara (1995) R.: Brian Trenchard-Smith
Tű a szénakazalban (1981) R.: Richard Marquand
Vadgalamb (2005) R.: Gary Chapman

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:33:12

@Inimma: Most te vagy 8 éves vagy és akkor nagyon érett filmkultúrával (is) rendelkezel vagy 45 és van egy 10 év alatti lányod :DDDDDD.

DV 2013.10.20. 19:33:37

@Ducasse:
Jogos (> a Hamu és gyémánt már a háború után játszódik...;) ) A Híd túl messze van, Levelek Iwo Jimáról mindenképp, és az Elit alakulat (bár sorozat)

1x1 2013.10.20. 19:41:32

Csak a legjobb maradt ki: Sztálingrád.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 19:51:43

@Inimma: A Pearl ritka szar hábrús film, és sima szar ha nem vesszük háborúsnak.

De amúgy a többi jó.

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2013.10.20. 19:54:21

@doubting thomas: Ivan Csonkin - zseniális. :)
Ballada a katonáról, Tiszta égbolt, Szállnak a darvak, Emberi sors, és még sok orosz film.

Egy NDK-s sorozat, a hatvanas évekből : A lelkiismeret lázadása.

far_vik 2013.10.20. 20:01:16

Nem láttam a kommentekben (bár a felétől csak átpörgettem) japán filmet. Egy, ami engem annak idején megérintett: "Emberi torpedó"

IPetya 2013.10.20. 20:13:19

A szovjet filmeket sajnos bizonyos távolságtartással néztük, pedig voltak köztük nagyszerű alkotások.
Nekem felejthetetlen élmény a Csendesek a hajnalok. A katonalányok sorsát és tragédiáját gyönyörű környezetben filmezve maradandó alkotást hoztak létre.
Többször is láttam, de újra megnézném!
Nem könnyen iktatnám a legjobb tíz közé, de nem szabad megfeledkezni róla.
A Szállnak a darvak vagy a Balti égbolt is nagy élmény volt.
Természetesen a Támadás 6.25-kor és a hozzá hasonló filmek elfelejthetők.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:13:23

@far_vik: A kommentelők között sem látok sok japánt.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:24:51

@far_vik: Mer japán veszített tehát hazudik. Senkit nem érdekel hogy látta.

Hollywoodnak meg lesz téma bővibe, a Németországban és Ukrajnában eddig nem található zsidó tömegsírokat most Japánban keresik az ottani antifasiszták. Meg is lesz az, mert minden kamu a történelemben csak a Holokauszt igaz törvény is kimongya.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 20:32:15

@far_vik: Japánban próbáltunk Tórákat eladni, bízva az oda menekült rokonokban, de egyet sem tudtunk eladni, pedig a hébert átírtuk japán írásba. A nagyi sem vett, pedig kapja Németországból a kárpótlást és lenne rá pénze.

quisum 2013.10.20. 20:40:44

@luftwaffe44: Jelentős 2. világháborús gyüjteményeim vannak, főleg irodalom, másodsorban filmek terén, sajna a koromnál fogva. A szovjet és amerikai filmek,a háború után készültek, nagyon jók. Mindegyikben van egy csomó propaganda, de ha belegondolunk a háborús veszteségekbe és hogy hol is játszódnak le a háború jelentős csatái, ezek érthetőek. A 90-es, 2000-es évek ilyen filmjei már inkább technikailag jók, történet legfeljebb a 20-30 éves generációnak van.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:45:19

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: De a nagyi beépült annyira hogy nem bukhat le ilyen hülyeségen, ha már kifizette a sasorra csíkszemmé operálását a Vízentál Center.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:46:36

@quisum: Olyan háborús filmed nincs, ami a háború előtt készült? Már a korodnál fogva gondoltam.

IPetya 2013.10.20. 20:49:24

A Tizedes meg a többieket mi nem hagyhatjuk ki.
A repülést kedvelők számára pedig a Végső visszaszámlálás is fontos film!

luftwaffe44 2013.10.20. 20:50:55

@Ducasse: Szvsz a jugoszlávoktól 2 film érdemes említésre:

Sutjeska (Az ötödik támadás)
Bitka na Neretvi (A neretvai csata)

Nem rossz filmek, de nálam legalábbis a 2. VH-s top 10 közelébe se érnek.

Csehektől mire gondolsz?

A Szigorúan ellenőrzött vonatoknál a háború csak díszlet, az egész film a fiatal vasutas felnőtté válásáról szól. Bár jó film, de én nem sorolnám a háborús filmek közé.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 20:52:19

Kimaradt az egyik legbizarrabb háborús/nem háborús film. Aki látta érteni fogja, aki nem nézze meg. Ike. Hát, ha az ember elkezd agyalni azon, hogy ő mit csinált volna, rendesen be lehet zsongulni.

Muzsikok közt 2013.10.20. 20:54:26

@IPetya: Ja, fontos film, csak ez a poszt nem a fontos filmekről szól. De Körk Döglesz meg Mártin Sín elég vicces benne, meg teljesen komolyan is veszik, az még viccesebb.

Kelly és a szexi dög 2013.10.20. 20:59:04

Attól is háborús, ha a háború idején játszódik? Mert ha a Schindler listája idevaló, akkor a Casablanca is...

gerywood 2013.10.20. 21:09:28

Én pár napig depressziós voltam a "Csatorna" megnézése után fiatal koromban. Hatott.

Gomes 2013.10.20. 21:09:50

Nekem is hiányzik az Angliai csata, Az őrület határán vagy az Elit alakulat, de a listák szubjektívek, ezért én inkább csak ajánlani szeretnék, ha már a japán kisebbséget ilyen szépen képviselik.
Az ausztrálok 2006-ban csináltak egy filmet Kokoda címmel, Magyarországra sajnos nem nagyon jutott el a híre sem. '42-ben a harcoló ausztrál alakulatok egyik fele éppen letette a fegyvert a japánok előtt Szingapúrnál, a másik fele meg a Közel-Keleten szívott. Eközben reális veszélyként fenyegetett hogy az ausztrál partoknál bármelyik reggel megjelennek azok a japán hajók, amelyek akkor még nem suszira halászták és nem is hamis Casiot csempésztek. Otthon gyakorlatilag egyetlen alakulat, a 39. zászlóalj állomásozott, ami olyan besorozottakból állt, akiket alkalmatlannak nyilvánítottak a harctéri szolgálatra, ezért az alja melót végezték a hátországban. Akkora volt a córesz, hogy ezeket a kiképzetlen, alulfegyverzett és megfelelő felszereléssel sem rendelkező, a vérhastól és hiányos táplálkozástól gyötört srácokat mégis bevetették Pápua Új-Guineán, hogy állítsák meg a túlerőben lévő japánokat.
A végét nem árulom el, de Ausztráliában azt a nevet, hogy Kokoda-track nagyjából olyan elérzékenyülve és áhítattal ejtik ki, mint a Gallipoliét.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.20. 21:21:58

@Muzsikok közt: Neked, azaz Elli Vízelnek meg is köszönjük mára a részvételt, legközelebb majd ha lesz ontopic észrevételed, újra próbálkozhatsz. Ja, bocs, mégsem, ilyen ez a permaban.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 21:35:04

@▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒: Hát igen, ha elnöknek elsőre mindenki Martin Sheent mondaná, drill sergeantnak (Clint után :) ) Lee Marvint!!

acsa77 2013.10.20. 21:40:44

Már bocsánat, de sajnos pont mind a tíz film durva torzítása a II. vh.-s körülményeknek.

Az nem zavar, ha kitalált történetek vannak a filmekben, és bátran össze lehet gyúrni szereplőket. Az sem zavar, ha elképesztő akciók vannak egy-egy filmben - hiszen mondjuk Rambo is kismiska egyes katonákhoz képest.

Viszont az agymosás, a durva csúsztatások és hazugságok, a fizika törvényeinek megcsúfolása teljesen kiakaszt. Vagy a teljesen képtelen emberi viselkedések/érzelmek/erkölcsi mondanivalók. Lehet, hogy létezik olyan bolygó az univerzumban, ahol így viselkednek, de a Földön nem. Pont Spielberg mestere ennek. Szívbemarkoló alaptörténetekbe - melyek megpendítik a gyermeki lelket az empatikus emberben - csomagol legjobb esetben sületlenségeket. Amúgy le a kalappal ezen képessége előtt, engem is rabul ejt az ilyesmi kikapcsolt aggyal. (Csak ugye egy igazi mesét meseszerűen mesélnek el, nehogy véletlenül valaki azt higgye, hogy bármi köze van a valósághoz, jelen esetben a II. Vh.-hoz.)

De egy szimpla középiskolás szintű műelemzés, felsorolva minden háttérinfót, szétszaggatja az összes fenti filmet. Ezekhez képest egy II. vh.-s wikipédiás cikk stopmotionos legó-változata maga az autentikus filmgyártás.

Psyman 2013.10.20. 22:11:49

Érdekes, nekem a Zongorista egyáltalán nem tetszett, viszont a Bukás (szigorúan eredeti hanggal, feliratosan!) az egyik kedvenc filmem lett.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:33:01

Kérem, hol a Vaskereszt a listáról?

Se méltatlan az Ellenség a kapuknál mellőzése is.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:40:57

@Lacusch69(Sch.Lacika): "A Svindler listáját vedd le az első helyről valahová a végére, majd tedd a helyére a Vaskeresztet."

Bingo!

A Vaskereszt mellőzése a listáról botrányos. Igaz, hogy nem adják le a kertévéken évente, mint a Halál ötven óráját, a Kelly hőseit (ami nem világháborús film, hanem a legjobb vígjáték világháborús helyszínnel) és a piszkos tizenkettőt. Ha már vígjáték, akkor a Becstelen brigantik is befért volna, miközben tudom, hogy nem vígjáték.

Szóval a Vaskereszt kevésbé ismert film, ezért kötelező jelleggel ajánlanám a blog szerzőjének. Ha látta volna, biztos a lista elejére teszi.

zotyesz11 2013.10.20. 22:44:59

+ Ellenség a kapuk előtt
Pont.

Ráadáskétn, egy kis vicc kategória a románoktól:
www.youtube.com/watch?v=mPWCAwf9Na0
A helyi Vágási Feri szét RPG-zi a tankot...

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:56:45

Kedvcsináló a Vakereszthez.

Egy német őrmester, akit sokadik alkalommal fokoztak le, és léptettek ismét elő összetűzésbe kerül egy porosz főnemesi származású századossal, aki tapasztalatlan, de bármit megadna egy vaskeresztért, mert a családja kitagadja, ha nélküle megy haza a frontról. A százados egy elesett tiszt tetteit sajátjának állítja be a kitüntetésért, de az őrmester leleplezi. Kitűzik a hadbírósági tárgyalást, de mivel az oroszok offenzívát indítanak, azt elnapolják. A százados mindent elkövet, hogy megszabaduljon az őrmestertől.

Monsieur 2013.10.20. 22:58:04

..kb.88-ban katona időm alatt láttam egy orosz (bocs Szovjet) filmet amit Belorusszia megszállásáról forgattak. Nem tudom sajnos a címét csak annyit hogy a rendezőjét Elem Klimov - nak hívták és hogy a gorbacsovi időkig be volt tiltva még a SzU.-ban is.Annál ridegebben a háború kegyetlenségét még nem láttam ábrázolva "játékfilmen".. A betiltása is nyilván ezzel függhetett össze hogy ez nem egy szokványos szovjet háborús film.

Behajtó70 2013.10.20. 23:00:32

Schindler listája az első? Esetleg Anna Frank naplója nem volt jobb még ezeknél is? Vagy de sőt! A sorstalanság? Vagy az Odessa ügyirat?

Nem érzed milyen ciki vagy?

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 23:01:52

@G46: "-Vaskereszt: most néztem meg, másodszor, miután másodszor elolvastam a könyvet. Véleményem szeirnt Peckinpah lassított felvételei jelentősen rombolnak a filmen, látványos, de épp ettől lesz nem realisztikus. Afféle +1-nek betenném, mert kb. az első nagyjátékfilm volt, amit amerikaiak csináltak, és a németek nem, mint legyőzendő ellenség jelennek meg."

A Vaskereszt angol film volt. Pontosabban angol-jugoszláv, mert Boszniában forgatták. Bár igaz, hogy az első film, ahol németek voltak a főszereplők.

Behajtó70 2013.10.20. 23:02:10

Sas leszál? Ellenség a kapuknál? Kémek a sasfészekben?

10 éves vagyol-e már?

Monsieur 2013.10.20. 23:05:37

@Monsieur: ..most néztem utána csak.. a címe minden bizonnyal :Jöjj és lásd..

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 23:09:22

Amúgy ha vígjáték, akkor egy cseh film valamelyik klasszikustól, talán Milos Formantól, aminek a címe sajnos nem ugrik be. Egy orosz katona valami parasztlányt látogat meg, hogy meghágja a szénakazalban, és közben kitör a második világháború. Egy félreértés folytán szabotőrnek nézik, és a frontra tartó vonatról egy egész ezredet küldenek ellene, mert egy nagy bűnbanda vezetőjének nézik.

grani 2013.10.20. 23:33:10

Orosz filmeket nem is látatok ? Ezek az amcsi filmek mesék. Ha igazi háborús filmet akartok látni, akkor orosz filmet kell megnézni.
Mondjuk kezdetnek Elem Klimov Jöjj és lásd. Vagy Tarkovszkij Iván gyermekkora. Van ott rengeteg. Pont az amcsik? Akik nem is harcoltak igazán? Ők fogják megmondani, elmesélni, milyen volt a háború?

G46 2013.10.21. 00:31:19

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang: wiki szerint anglo-german. Tényleg nem amerikai. Tévedés elismerve.

Liquid_Night 2013.10.21. 05:05:12

9 Rota (2008) szinten orosz, Afganisztanrol, nagyon meltatlan lenne, ha pusztan a Szakasz orosz/afgan megfelelojekent mutatnam be, de vhogy ugy

Kraj (2010) orosz, mar a haboru utan zajlik egy sziberiai lagerban, kituntetett, de kegyveszette valt orosz veteran, es ennel sokkal tobb...

Egyebkent fura, ha a sajat tortenelmunkre, vagy a sajat felmenoink elmenyeire akarnank reflektalni, akkor szvsz a tortenesek keleti szemmel/lelekkel valo bemutatasa sokkal kozelebbi...

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.10.21. 06:14:48

A háború sosem lehet szép és dicső. A híd - youtu.be/bIz7x_vWV6Y Mert sokan még nem is halottak róla. A film második része sorozat: az utolsó balkáni háborúról előkerült dokumentumfilmek. Üdv

p.a.r.t.i.z.a.n 2013.10.21. 06:29:55

Külön kéne választani a háborút realista módon bemutató filmeket, a kaland/akció/vígjátékokat (vagy inkább kommersz filmeket), és a háború korában játszódó egyéb filmeket (ahol nem a harci cselekmények adják a lényeget, pl. a Schindler listája). Nincs értelme mindezeket egy listán rangsorolni. De ha mégis, hiányolom én is a Vaskeresztet és az Ellenség a kapuknál-t.

ohrana 2013.10.21. 07:55:21

És akkor még mindig kimaradt a 2013-as Sztálingrád, amit itthon még nem mutattak be. (Első orosz 3d mozi, orosz-usa film, a díszleteket - romokat - fél évig építették.) Nem kis igényekkel készült.
stalingrad-movie.ru/
Az ellenség a kapuknál, a Híd túl messze van az elsők közt kell legyenek, ahogy a régebbi Sztálingrád is.

o

bandigyerek 2013.10.21. 08:00:27

Támadás 6:25-kor (szovjet)
Párttitkár a partizánok élén (szovjet)
Stukák (német)
Négy páncélos és a kutya (lengyel sorozat)

David Bowman 2013.10.21. 10:59:13

@grani: Hát ja. Bár a tag megmondta, a lista szubjektív.

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 11:03:01

@ohrana: Október 10-én mutatták be és még nincs a kölcsönzőkben! Ezek szerint még az orosz kalózokban is van annyi becsület, hogy a saját filmjüket megtisztelik azzal, hogy várnak egy kicsit vele :). De ha itthon is megvennék Imax-ban, hát, lehet arra még én is beülnék!

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 12:15:15

@David Bowman: én végignéztem @ohrana: ajánlóját. És te ;)!

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 16:04:10

No megnéztem a Jöjj és láss-t. Olvasgattam pár imdb hozzászólást is, nekem az jött le, hogy mindenkinek "nagyon" el kell mondania ez mekkora korszakalkotó film, hogy mennyire zseniális, letisztult, nonkomformista meg tudom én milyen jelzőkkel dobálózott mindenki.
"In all fairness, this Belorussian-made World War II picture detailing Nazi atrocities, holds a special distinction in world cinema: it is by far the most brutal and emotionally draining of all - in fact, a viewer whose senses have not been properly trained would most likely find it unwatchable." És ez már 2000-ben íródott, amikor az emberek ingerküszöbét ez már szerintem nagyon nem ütötte meg. Kb a 20. perc környékén (nem, hazudok egy kicsit, a 10. környékén) jutott először eszembe, hogy vajon mennyi van még belőle.
"I found this film depressing and emotionally draining, but cannot wait to watch it again." Nem tudom elképzelni, minek kellene történnie, hogy még egyszer végigszenvedjem. Lehet az én lelkem kérgesedett be már ennyire, de vállalom, szerintem ez max a művészmozik művészlelkeit viselné meg. Persze, nem tagadom, hogy a falusi jelenetek (szándékosan nem írok konkrétumokat) nem brutálisan mellbevágóak, de aki kicsit is ismeri a 2.vh. történetét -úgy láttam, akik ide írogatnak azért valamit hallottak róla- tudja nagyon jól, hogy az nem csak a mocskos németek - hős szovjetek, mocskos szovjetek - hős németek, stb stb szembenállásáról szólt.Remélem az ausztrál film jobban le fog kötni ;).

luftwaffe44 2013.10.21. 20:18:53

@Dr_utcai_arcos: Szerintem a film legfőbb hibája a teljesen fekete kontra fehér látásmód.

A fehérek természetesen a hős fehérorosz partizánok, a feketék a gaz, elállatiosodott, kénkövet fújó németek. Utóbbiak ábrázolása abszolút szürreális, ami szvsz nem válik a film hasznára.

Tény, hogy a németek (SS/SD főleg, de a Wehrmacht és Waffen SS is) rengeteg atrocitást követtek el, ám a hős partizánok sem bántak kesztyűs kézzel saját ingadozó népükkel, a német hadifoglyokról már nem is beszélve.

A Jöjj és lásd brutalitásban valóban nem marad adós, de minden másban igen.

Circus 2013.10.21. 22:54:04

@Árkászati Hadimérnökség: na, csak írta valaki a 22-es csapdájá-t.
+1

2013.10.22. 08:45:24

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: A marranokat te hoztad szóba. Magadtól kérdezd. Tehát: Hitler seregében szolgáltak zsidók. Az, hogy te kikeresztelkedett, de titokban zsidó vallású, ibériai származású vagy, már a te, a téma számára indolens hazugságod. Persze rávilágít lényedre.

daito 2013.10.22. 16:17:55

Schindler listája - Zongorista vonalon, ha már háborús film, akkor inkább a Defiance - Ellenállók. Az beleillik mindkét vonalba, nem fekete-fehér. Mondjuk nem is lett nagy siker sem, viszont nincs benne olyan hatásvadászat, mint a Schindler végén, amikor énekelve sétálnak a mezőn. (Ami egyébként egy tök szép zsidó dal - Yerushalayim Shel Zahav, 1967-ből; állítólag Izraelben felröhögtek a nézők a mozikban, amikor előkerült.)
Zendülés a Caine hadihajón - bár könyv után nem akkora szó.
Mephisto - inkább nácis téma, de valahol a miénk, és nem rossz film.
Most és mindörökké - csak mert.
A domb - csak mert nemcsak az egyik oldal állt állatokból és mert Sean Connery.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:21:24

@Lacusch69(Sch.Lacika):

A wikipédia cikket én írtam, nem angol fordítás.
A történetet teljes egészében saját fejből írtam le, a látottak alapján. Vagy 50-szer láttam már a filmet legalább.

Az adatokat, tényeket a filmről nyilván megnéztem máshol is sok helyen, hogy pontosak legyenek. Nyilván néztem az angol, a német wikipediát is, és más forrásokat is.

A Malmedy mészárlásról a film azon kívül, hogy SS katonák amerikai hadifoglyokat mészároltak le nem állít semmit. Ez pedig történelmi tény.

A film összes szereplője kitalált, de sok közöttük a valós alapú, konkrét személyről mintázott. Az eseményekkel hasonlóképpen.

A film katonai szaktanácsadója Meinrad von Lauchert tábornok volt, aki annak idején maga is részt vett az Ardenneki csatában a 2. páncéloshadosztály parancsnokaként.

Ez a hadosztály jutott a legnyugatabbra és ennek a hadosztálynak a csatájáról mintázták a tankcsatát a film végén. Bár a valóságban már elfogyott a németek üzemanyaga, mire annyira messzire értek, de erre is utal a film. Hessler ezredes figurájához viszont Joachim Peiper SS ezredes szolgáltatta az alapot, csak a filmben áttették a Wehrmachtba. A filmbeli Kilye alezredes is arról az amerikai Oscar Koch hírszerző ezredesről lett mintázva, aki valóban előre jelezte a német támadást, de senki sem hitt neki.

A filmbeli Schumacher hadnagyék pedig a Skorzeny féle Greif hadműveletnek állítanak emléket.

Amit 1965-ben meg lehetett tenni, hogy egy jó filmet csináljanak azt megtették. Persze a film amerikai, de van benne német hatás, sőt angol is. Mint írtam valódi német tábornok feladata volt a filmben, hogy a német katonának alakító színészek valóban német katonának nézzenek ki.

A leggyakoribb kritika, amit mondanak a filmről, hogy a német tankok nem tigrisnek néznek ki, de ennek az az egyszerű oka, hogy nem léteznek filmforgatásra használható német királytigris tankok, 1965-ben főleg nem, s akkoriban számítógépes grafika sem volt. De jól jelzi a film is a szerepeltetett tankokkal a királytigrisek méretbeli és egyéb fölényét a shermaneknek látszó amerikai tankokhoz képest.

Szóval 1965-ös mércével mérve, ennél sokkal jobb filmet nem lehetett csinálni. Így is hatalmas munka volt. A havat én is hiányolom belőle, Spanyolországban nem tudtak az Ardennekre eléggé hasonlító helyszínt találni. A filmforgatás pedig nagyon sokáig, több mint fél évig tartott.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:32:38

@engelbert:

Aztán melyik film fedi jobban a valóságot, mint A halál 50 órája?

A piszkos tizenkettő egy megfilmesített REGÉNY, kitalált történet, nincsen valós alapja, azon kívül, hogy tényleg volt II. világháború.

A halál 50 órája viszont a valóban megtörtént Ardenneki csatának és a benne résztvevőknek kívánt emléket állítani 50 órába, azaz egy 3 órás filmbe sűrítve. A csatát jellemző minden emlékezetes momentumra van utalás a filmben. Talán csak az nincsen benne, hogy az amerikaiak lelőnek német foglyokat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:43:45

@Veresegyház Használtruha Dresztúra Kft:

Ugyan honnan lettek volna az amerikai hadseregnek királytigris tankjai? Mit nem lehet azon megérteni, hogy a német királytigris tankok megsemmisültek a világháborúban, így nem lehet filmforgatásra használni azokat?

Ezért Patton tankok játszották a filmben a német királytigriseket. Mivel ezek kisebbek a német királytigriseknél, így a Sherman tankokat is kisebb tankok Chaffeek játszották a filmben, így jól szemléltetve a méret különbséget. Ha Shermanek lettek volna, akkor meg az lett volna a baj, hogy majdnem akkorák, mint a tigrisek.

489 királytigris tankot gyártottak a németek, ma egyetlen működőképes létezik, amit a franciák restauráltak kemény munkával. 1965-nem egy sem létezett.

Valódi tigris tankokkal nem lehet filmet forgatni, soha nem is lehetett, mert nincsenek működő ilyen tankok. A más filmekben pl. Neretvai csata, Kelly hősei stb. látható Tigris tankok valójában csupán tigrisnek maszkírozott szovjet T-34-esek. Sima tigrisnek, nem királytigrisnek.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:54:32

@roki:
Az az elit alakulat.

Az a film azért jó, mert egy az abban az alakulatban szolgált veterán által írt könyv alapján készült, azaz nem kitalált történet.
Így a valós történet adott volt, már "csupán" meg kellett filmesíteni.

Stephen E. Ambrose 1992-ben adta ki (magyarul megjelent 2001-ben) Az elit alakulat című könyvét az amerikai 101. légidesszant hadosztály 506. ezrede E. (easy) századának a történetét. Ő maga itt szolgált.

Ez olyan anyag, amiből nem nehéz jó filmet csinálni. ráadásul fényképei is voltak, tehát a rendezőnek még csak elképzelnie sem kellett a leírtakat, csak újrajátszatni.

David Bowman 2013.10.28. 10:45:54

@Akitlosz: Az orosuok építettek a filmjükhöz egy tigris tankot. Ezt 65ben is megtehették volna.

David Bowman 2013.10.28. 10:49:32

A legjobb háborús film a Black Hawk Down. Igaz, nem ebbe a posztba való.

Hunicum 2013.11.03. 18:43:44

A legjobb háborús film és sorozat is egyben, az a M.A.S.H..
;)

Dr_utcai_arcos 2013.12.10. 23:06:29

Megnéztem végre a Pattont, hát nem kicsit jó. Nem nagyon látszik benne az idealizált amerikai hős tábrnok, sokkal inkább a megszállott, 50% zseni, 50% primitív f.... Nekem nagyon tetszett!

Marginaldefeat 2014.03.21. 21:36:04

A legjobb 2.vh s FILM MESSZE a Hid túl messze van, ez a 10 (és az összes többi sem) a nyomába sem érhet. Ennyit a cikkről és a szerzőről :) 0/10 ill 1/10 :)

kozi001 2014.05.15. 09:53:57

A halál 50 óráját és Kelly hőseit hátra és azt a szar Ryant meg középre raktátok?

Az egyik legtúlértékeltebb film, ami csak létezik!

mingyá beszólok! 2015.03.09. 18:47:27

Sziasztok!

A híd túl messze van, és az Őrület határán ugyancsak kimaradt. De Ti tudjátok. Én személy szerint nagyon élveztem az új 2014-es Sztálingrádot is, bár csak egy igen kis scenariora szorítkoztak az események. A Harag is nagyon rendben volt, végre normálisan ábrázolták a harckocsik közti erőviszonyokat. A nyomjelzők, és a lepattanó lövedékek pedig igen realisztikussá tették a harci jeleneteket. Tudom, ezzel kiborítom sokaknál a bilit, de a Zongorista és a Schindler listája szerintem nem illik ide. Volt ott közel 50 millió harcban elesett katona és civil, nem érzem korrektnek egy igen pici százalék kiemelését, és tragédiájuk folyamatos reklámozását. Csak a Keleti fronton sokkal több ember halt meg, akár még kegyetlenebb körülmények között is mint a lágerekben, mégis mindenki közömbös az Ő sorsukkal szemben. Ez így nem fair, főleg bő 70 év távlatából.

Csillámdementor 2015.03.26. 08:30:56

A 10-es lista túl rövid. Ryan-Elit-Pacific-Vaskereszt-Őrület határán nélkül nincs lista. A szovjet filmgyártásból koromnál fogva (40) már keveset láttam. A Neretvai csata (Yul Brenner) is elég jó. Bankrablós filmet Belmondo is forgatott Észak-Afrikában. A Kémek a Sasfészekben mindig mellélövő mesenácijai nem jöttek be. A dicsőség zászlaja, Iwo Dzsima, Tora, tora, tora!, Midway, nagy jóindulattal a Pearl Harbor is. Legalább tisztelgés szintjén megvoltak a Navajo kódolók, és a feka vadászpilóták legalább egy igazolt Me-262 kilövéssel.
Amit szívesen látnék: a szovjet pilótanőkről az Éjszakai boszorkányokról forgatott film, és Monte Cassino ostroma is.

Botrányszagú és talán bukta lenne a francia-angol háború Szíriában, a francia flotta szétlövetése Mers-el-Kebírnél, és a Madagaszkári partraszállás (ahol vagy lőttek, vagy nem) . Egy Canaris-os kémfilmet is megnéznék, hogy akkor most leült-e dumálni az MI6 főnökével Gibraltárban vagy sem. Titanic utánérzést lehetne csinálni a katonákat és menekülteket szállító német hajóról, ahol 5000-en haltak meg a jeges vízben, miután egy szovjet tengeralattjáró kilőtte őket.
És a pol. korrektség jegyében egy filmben tisztázni, hogy miket csináltak a Wehrmachthoz átállt ukránok, tatárok, kozákok vagyis miért nácizzák őket Putyinék.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.04.24. 22:29:12

szerintem a zongorista egy baromi rossz film, de mindegy, nyugaton a helyzet változatlan

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.04.24. 22:35:00

@bandigyerek: ha már négy páncélos, akkor a halál archívuma is

Zombi elvtárs · http://www.zombielvtars.blog.hu 2015.05.18. 20:04:17

Csak hogy kilógjon a sorból, én belevenném a Jöjj és lásd című szovjet művet, vagy a Sztálingrádot (a régi német, nem az új orosz). Egyik se könnyed darab, de hitelességben veri az angolszász filmek nagy részét.

Lordhell 2016.01.13. 12:47:21

@NemNick: Akkor tanulj történelmet, Patton volt az észak afrikai partaszálló amerikai erők parancsnoka, majd a tunéziai II. Ameriai hadtest parancsnoka így harcolt Rommellel.

Falvay Dóra 2018.10.26. 22:10:44

Spielberg/Schindler, uramjézus. Vérfagyasztóan ízléstelen dolog szerintem holocaustfilmet készíteni Leni Riefenstahl esztétikájával (illetve annak Hollywoodra egyszerűsített másolatával).
süti beállítások módosítása