A 10 legjobb második világháborús film
2013. október 19. írta: FilmBaráth

A 10 legjobb második világháborús film

Háborúk mindig voltak és lesznek az emberiség történelmében. Belegondolunk néha, hogy milyen szerencsések vagyunk, hogy békében élhetjük a napjainkat? A kis mindennapi mérgeink közepette, amikor nagyszüleink néha korholóan ránk szólnak, hogy ez semmi ahhoz képest, ami a háború idején volt, döbbenten nézünk: miről beszélnek. Pedig nagyon is igazuk van: ők még átélték a nagy világégést, életre szóló élményeket és sebeket szereztek, olyan helyzetek elé kerültek, amelyeket nekünk remélhetőleg soha nem kell átélnünk. El tudjuk képzelni, hogy milyen az, amikor bombák hullanak az égből, hadi cselekmények közepette kell élnünk a mindennapjainkat? Az én nagyszüleim - szerintem okosan - soha nem voltak hajlandóak beszélni a háború borzalmairól, még akkor sem, amikor már felnőttem,  csak egy-egy filmjelenet során párásodott el a szemük, és mondták csendesen: ez tényleg így történt. Nekünk, akik jóval a második világháború után születtünk, szerencsére már csak a filmvászon maradt a borzalmak felidézésére. Rengeteg alkotás született a témában, de igazán maradandó kevés. Régebben természetesen a hősies harcokon volt a hangsúly, aztán ahogyan időben távolodtunk az eseményektől, már lehetett szólni a holokausztról, és egyéb komoly erkölcsi kérdésekről is.

Ez az én teljesen szubjektív listám, kíváncsian várom a véleményeteket róla.

10. A halál 50 órája / Battle of the Bulge (1965)

a halál 50 órája.jpg

 

(A kritika itt olvasható)

A háború a vége felé közeleg, legalábbis az amerikai katonák 1944 karácsonyán az Ardennekben azt hiszik. Csupán Kiley ezredes (Henry Fonda) tart német támadástól, de nem hisznek neki. Aztán persze igaza lesz és ennek eredményeként egy óriási tankcsatába torkollnak az események. A filmből nekem máig Robert Shaw irgalmatlanul hiteles náci tisztje maradt meg elsősorban, na és persze Telly Savalas és Henry Fonda emelkedtek ki a szereplők közül. Nem filmtörténeti mérföldkő, de egy látványos háborús film, amelynek megdöbbentő mély pillanatai is vannak.

9. A tábornok / Patton (1970)

patton.jpg

Egy korszak hőse volt a George C. Scott által megformált Patton tábornok,  egy igazi szent szörnyeteg  egoista, excentrikus, különc, és finoman szólva sem vette mindig komolyan a parancsokat, sokszor a saját feje után ment. Mégis ő volt az, aki kiverte Afrikából a győzhetetlennek hitt Rommelt. Ebben a filmben a tábornok emberi gyengeségeit is megismerhetjük, miközben végignézhetjük a második világháború több nagy csatáját. Oscar-eső hullt annak idején a filmre (egészen pontosan 7 szobrocskát vihettek haza az alkotók), megérdemelten, hiszen ez a monumentális alkotás méltó emléket állított a kiváló katonának.

8. Kelly hősei / Kelly's Heroes (1970)

kelly hősei.jpg

(A kritika itt olvasható)

Imádom ezt a filmet, ezredjére is betegre tudom nevetni magam rajta. A filmbeli aranyköpések legendásak lettek, pl. Kérnék egy szívességet. Értem. Na és ocsmányság vagy csak simán törvénytelen? Ne bombázz a negatív hullámaiddal! stb. Bazi Joe szerepében Telly Savalas, Kelly szerepében Clint Eastwood, és nem utolsósorban a finoman szólva is egy másik világban élő Oddball szerepében Donald Sutherland olyan pluszt tudott adni a filmnek,ami maradandóvá tette. A történet nem túl bonyolult: a háború kellős közepén Kelly úgy dönt, hogy eljött a bankrablás ideje, és mivel Bazi Joe-ék éppen néhány nap szabadságon vannak, nem maradnak ki a buliból, és mivel néhány tank is elkél az akcióhoz, jönnek a nem kicsit kattant Oddballék. És ebből bizony olyan fergetegesen jó film születik, hogy azóta sem sikerült überelni szerintem a műfajban.

7. Híd a Kwai folyón / The Bridge on the River Kwai (1957)

hid_a_kwai_folyon_2.jpg

(A kritika itt olvasható)

Mint mindenkinek, nekem is a zene ugrik be elsőnek, pedig a filmet is érdemes megnézni, mert nagyon erős drámai hatást vált ki. Délkelet - Ázsiában vagyunk, ahol a japánok egy stratégiai szempontból igen fontos hidat építtetnek az angolokkal. Felmerül az a morális probléma, hogy ha a híd elkészül, akkor a szövetségesek nagyon komoly veszteségeket szenvednek, ezért talán mégsem kellene felépíteni. A hidat építő foglyok két részre szakadnak, van aki építeni akar, van, aki nem. Ráadásul egy kommandós egység is elindul, hogy felrobbantsa a hidat. Aki még nem látta, feltétlenül nézze meg  a 7 Oscar díjjal kidekorált alkotást, nem fogja megbánni!

6. A piszkos tizenkettő / The Dirty Dozen (1967)dirtydozen4222.jpg

(A kritika itt olvasható)

Egy újabb klasszikus, melyet a történeten túl a szereposztás tett halhatatlanná. Reisman őrnagy azt feladatot kapja, hogy veszélyes bűnözőkből képezzen ki egy kommandós alakulatot, és a megszállt Franciaország területén likvidáljon egy kastélyban pihenő náci tiszteket. A nagy csapat kicsit nehezen áll össze, de innentől nincs más dolgunk, mint  teljes gőzzel drukkolni nekik, hogy sikerrel járjon az akció, és éljék túl az öngyilkos küldetést. Lee Marvin, Charles Bronson, Telly Savalas, Donald Suhterland lubickol a szerepében, és a jól eltalált akció-érzelem  arány, valamint a rossz fiúk megzabolásának története még ma is képes a székhez szögezni a nézőt.

5. Ryan közlegény megmentése / Saving Private Ryan (1998)

ryan közlegény megmentése.gif

 

(A kritika itt olvasható)

Az első negyedóra maga a sokk, emlékszem, amikor először láttam a moziban, percekig meg sem tudtam mozdulni, annyira döbbenetes volt a látvány. A normandiai partraszállás brutálisan őszinte bemutatása a film legerősebb jelenete, noha a a hátralévő több mint két óra sem leányregény. Miller századosnak (Tom Hanks) jutott a feladat, hogy az ellenséges oldal mögé behatolva megkeresse Ryan közlegényt, akinek három  testvére már meghalt, ezért le akarják szerelni. Azonban az út hosszú, és felmerül a kérdés, hogy egy ember élete fontosabb-e, mint azoké, akik a megmentésére sietnek. Spielberg egyik legjobb filmje ez, sírós, ledöbbenős, katartikus élményt nyújt a nézőnek.

4. A zongorista / The Pianist (2002)

The-Pianist.jpg

Roman Polanski kiváló filmjében Adrian Brody élete szerepét játszhatta el (azóta sem láttam semmi érdemlegesben, de hát ki tudja mit hoz még a jövő), Igazából a film ereje a finomságában rejlik: brutálisan erősen tud hatni a lefojtott erőszak, a líraian fényképezett képek mögött elrejtett irgalmatlan emberi dráma. Egy érzékeny művész szemével láthatjuk a varsói gettó tragédiáját, és a túlélésért folytatott harcot. Messze nem hibátlan film, de mégis erős érzelmi hatást vált ki (=százas zsepi és kispárna nélkül le ne üljük megnézni!)

3. A bukás - Hitler utolsó napjai / Der Untergang (2004)

a bukas.jpg

A németek mostanában kezdenek szembenézni a náci múlttal (eltelt már az a történelmi idő, ami ehhez kell), ennek a folyamatnak a része ez a film is. Hitler utolsó napjait ismerhetjük meg, a Führer itt nem győztes hadvezér, hanem egy nagyon is gyarló ember, aki tudja, hogy közel a vég, és a bunker mikrovilágában készül az utolsó útra. Oliver Hirschbiegel ragyogó rendezésében (még mindig nem tértem magamhoz attól, hogy ezek után képes volt összehozni egy olyan szemetet, mint a Diana) a film döbbenetes erővel hat, le sem tudjuk venni a szemünket a vászonról, és a végén csak szomorúan, kiüresedett lélekkel meredünk a semmibe. Egy diktátor és egy nemzet haláltáncát láthatjuk, a főszereplő, Bruno Ganz pedig óriási színészi teljesítményt nyújtva teljesen átlényegül Hitlerré.

2. A tengeralattjáró / Das Boot (1981)

dasboot.jpg

(A kritika itt olvasható)

Akinek eddig nem volt klausztrofóbiája, annak ez után a film után biztosan lesz. Pedig elsőre nem túl izgalmas a történet: egy tengeralattjáró legénysége a mélyben reked és vissza akar jutni a felszínre. Mégis olyan erős a karakterek, a képek és a zene által megteremtett atmoszféra, hogy képtelenség szabadulni a filmtől, gyakorlatilag együtt lélegzünk a legénységgel, mi is részese vagyunk a történetnek. Három és fél óra tömény rettenet, izgalom, mindez a tenger mélyén egy acélkapszulába zárva. Csak erős idegzetűeknek ajánlom!

1. Schindler listája / Schindler's List (1993)

schindler-s-list-original.jpg

Az én generációmnak ez lett "a" háborús filmje. Tizenévesen láttam először Spielberg remekművét, és teljesen letaglózott: teljesen más a tankönyvekben olvasni a holokausztról és viszont látni a filmvásznon. Brutális őszinteséggel vágja a néző képébe a rendező a kegyetlen igazságot arról, hogy mit követtek el a nácik a zsidók ellen. Spielberg fő művének tartom ezt a filmet, amelyben Liam Neeson és természetesen Ralph Fiennes osztályon felül játéka is hozzájárul a katartikus élményhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr675577450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.19. 00:30:25

Látom Vietnam eléggé kiesett a szórásból, de azért A szakasz mégiscsak az egyik legjobb háborús film a világon.

FilmBaráth 2013.10.19. 06:40:40

@danialves: Vietnám azért esett ki a szórásból, mert nem volt része a második világháborús harci cselekményeknek:-). A szakasz valóban az egyik legjobb háborús film a világon :-)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.19. 08:03:55

clint eastwood "ikerfilmjei" közül egyik se fért bele?!

mildi 2013.10.19. 08:21:52

ha Ryan közlegény helyére (ami sztem..izé..maradjunk annyiban, hogy az első 20 perc jó :) beteszed a szintén zsebkendővadász, de kevésbé direkt módon az, Az élet szép-et, akkor oké lesz.
ill a Sztálingrád még ideférhetne, mondjuk 11.-nek
amúgy tökjó kis lista.

crazyfish 2013.10.19. 09:59:09

fordítsuk meg a listát...a Kelly hősei űber első nálam....
A sas leszállt, kémek a sasfészekben stb....????Miért nem????
Szóval tényleg szubjektív a lista...:)))

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.19. 11:06:16

@FilmBaráth: Te jó ég, nemtom mi jött rám, de a Kwai folyó kapcsán egyenes volt a gondolatasszociáció A szakaszra, csak nem időszak, hanem helyszín alapján, aztán az egy pillanatra ki is esett, hogy amúgy második vh-snak kéne lennie. :D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.10.19. 11:31:24

Ryan közlegény a legjobb. Spielberg egy zseni. Amúgy jó kis lista, és sajnos van még mint pótolnom...

Lacusch69(Sch.Lacika) 2013.10.19. 15:16:09

A Svindler listáját vedd le az első helyről valahová a végére, majd tedd a helyére a Vaskeresztet.
A Halál 50 óráját is kiteheted a tízből, marhanagy hazugság... (Na jó, Robert Show zseniális benne, ezért maradhat.)
De beférne még az Angliai csata, a Sztálingrád, és az Afrika csillaga.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2013.10.19. 15:32:28

Ellenség a kapuk előtt? A leghosszabb nap?
Nem rossz lista, de egy kis megfelelési kényszert érzek benne.

FilmBaráth 2013.10.19. 15:37:58

@purga: Semmilyen megfelelési kényszerem sincs, egyszerűen ezek a kedvenceim. Az ellenség a kapuk előtt nekem annyira nem tetszett, a leghosszabb nap sem igazán.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.10.19. 15:38:57

Főnök, Big Joe-ból (eredeti) hogy lett Buzi Joe...?

"hogy eljött a bankrablás ideje, és mivel Buzi Joe-ék éppen néhány nap szabadságon vannak,"

FilmBaráth 2013.10.19. 15:39:37

@Lacusch69(Sch.Lacika): nem az volt a szempont, hogy mekkora hazugság a film, hanem az, hogy mennyire jó, és A halál 50 órája egy nagyon jó film! A Vaskereszt eddig kimaradt, de ígérem, pótolni fogom.:-)

FilmBaráth 2013.10.19. 15:42:27

@Sunsetjoy: a magyar szinkronban bazi joe lett belőle, én pedig simán elírtam. javítottam, köszi! :-) :-)

Frank Corti 2013.10.19. 15:44:13

Napola is mehetne a listára, mondjuk a Schindler helyére.

Danjou 2013.10.19. 15:51:40

Éppen akartam írni, hogy Bazi Joe, de látom már korrigáltad.:) Személy szerint én is hiányolom a Sztálingrád című filmet, bár pocsék dvd kiadása volt, de annak idején mikor láttam, elég nagyot ütött. Főleg németektől.
Talán még a Levelek Iwo Jima-ról lehetne az élmezőnyben.

Circus 2013.10.19. 16:03:09

@Danjou: Igen, a Levelek Iwo Jima-ról hiányzik, de tényleg, a 10 kevésnek tűnik (Sztálingrád is, pl.)

És a Tizedes és a többiek? :)

Sütemény1975 2013.10.19. 16:04:33

The Longest Day messze a legjobb 2. vh film. Minden mas csak utana johet.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2013.10.19. 16:43:14

@FilmBaráth: Nézd, vagy legyen fikció, vagy legyen történelmileg hiteles.

sage5 2013.10.19. 16:47:29

Szeretem ezeket a listakat, bar veszelyes megirni mert teljesen senki nem fog egyeterteni vele, olyan viszont aki nagyon nem, abbol meg sok lesz.
Az en eszrveteleim: Ami belefert volna:
Sztalingrad, Vaskereszt nagyon hianyzik. Ellenseg a kapuknal, bar ez tenyleg hatareset, es igen a Napola is kene. Valamint egy 2012 es film, nem tul ismert meg, 4 days in May, siman benne lenne a top 5 ben.

Amik helyett: Kelly hosei, minden idok top 10 filmjebe betennem, nagyon jo, de erre a listara nem, mufajban inkabb egy Rejto Jeno re emlekztet mint egy komoly haborus filmre. Kicsit a piszkos 12 is ilyen.
Nekem a Hid a kwai folyon soha nem tetszett igazan, szerintem nem olyhan jo film mint amennyire hires lett a zeneje miatt. Sindler listaja zavaro az elso helyen, Top 5 ot erdemel, de elso helyre tenni, khm... na mindegy.

Ha mar ennyire szereted Spielberget akkor a Nap birodalma is befert volna szerintem siman.

Es bar nem mozifilm, de a hitelessege es torteneti husege miatt az Elit alakulatot mindenkepp legalabb emlites szinten, ha nem is a listara..

De persze: Tejlesen relativ.

Tallérossy Zebulon 2013.10.19. 17:13:39

Szállnak a darvak? Iván gyerekkora?

sage5 2013.10.19. 17:14:33

ja es, Becstelen Brigantik!!! :D

Vándorló Sasfészek 2013.10.19. 17:26:05

22-es csapdája? Az én szubjektív listámon első helyen van, holtversenyben a Das Boot-al, és a Kelly hőseivel. A Schindler listája egy nagyon jó, de origónak méltatlanul beállított film.

01234567 2013.10.19. 17:43:20

1. Az ismeretlen katona (finn)
2. A halál 50 órája
3. Levelek Iwo Jimáról- Apáink zászlói.
4. A nap amelyik becsapott minket 2. (orosz)
5. Dnyeperi utak(?) (belorusz)
6. Négy nap májusban
7. A háború foglyai (dél-koreai)
8. A leghosszabb nap
9. Ryan közlegény megmentése
10. Vaskereszt
11. A tengeralattjáró
Ezen kívül ajánlanám a : Tali-ihantala(finn), Breszt erőd (belorusz), Rajtaütés (finn), Tobruk (cseh), El Alamein (olasz), A nap amely becsapott minket / Citadella (orosz), A híd (felújitott változat)(német) filmeket a teljesség igénye nélkül...
Szerintem a Holocaust filmek nem háborús filmek.

Csumpitáz Béla 2013.10.19. 17:51:17

@mildi: ne vicceljünk már a giccsparádé, hatásvadász "Az élet szép"-pel! Az minden, csak nem jó film. Már bocsi...

01234567 2013.10.19. 18:08:40

A híd túl messze van, Sztálingrád, Ellenség a kapuk előtt,A bukás- Hitler utolsó napjai, A büntetőszázad (orosz/sorozat) és még egy sor, ami most az eszembe sem jut ugyan így odaférne a listára...

MichaelCollins 2013.10.19. 18:19:57

Szerintem speciel az Elit alakulat mindent üt, bár tudom, az sorozat.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.10.19. 18:46:10

"Az én generációmnak ez lett "a" háborús filmje" én 31 éves vagyok, de az én generációm filmjei a kémek a sasfészekben, navarrone ágyúi, Kelly hősei (személyes abszolút kedvencem).
Amúgy klassz a lista, nagyjából egyet is értek vele, de a Ryan közlegény helyett egy ellenség a kapuknál még belefért volna. Szerintem.

NemNick 2013.10.19. 18:48:03

Azért kicsit erős volt ez a Patton verte ki Rommelt Afrikából... Értem, hogy egy győztesektől a győzteseknek készült propagandafilm, de azért illene tájékozódni.
Túl azon, hogy katonai taktikában milyen minőségi különbségek voltak a két ember között, a valóságban Patton sosem harcolt Rommel ellen:
Afrikában a II. Amerikai Hadtest élén Von Arnim ellen harcolt (aki egyébként, kis túlzással, addig ott tett keresztbe Rommelnek, ahol tudott, bár messze nem volt egy színvonalon Rommellel), Sziciliában nem volt ott Rommel, Normandiába meg Rommel halála után érkezett...

Ha valami megverte Rommelt, az az amerikai hadiipar volt.

laci_52 2013.10.19. 19:12:05

Mind a tíz jó film, de a Schindler listája helyett legalább öt másik van, amelyet inkább az élre tennék, mert jobb film annál.

A híd túl messze van simán beférhetett volna a tízbe.

luftwaffe44 2013.10.19. 19:15:33

Szvsz a Talvisota (Téli háború, finn) simán felférne a listára.

Tudom, hogy szubjektív a lista de én azért hiányolom:

A híd túl messze van (A Bridge Too Far)
Sztálingrád (1993)
Vaskereszt (Cross of Iron)
Tora! Tora! Tora!
A leghosszabb nap (The Longest Day)
Levelek Ivo Dzsimáról
Az őrület határán (The Thin Red Line)

A én top 3-mam:

1. A híd túl messze van
2. Sztálingrád
3. Vaskereszt

[ P.S.: Előző commentemet megette a blogmotor. ]

profilo 2013.10.19. 19:21:27

A fájdalmas hiányzók listája:

A híd túl messze van
Levelek Iwo Jimáról
A dicsőség zászlója
A leghosszabb nap
Sztálingrád

és bár sorozat volt,de:

Az elit alakulat

Bár lehet,hogy sokan megköveznek majd,de az első,a negyedik és a kilencedik helyezettnek semmi keresnivalója a listán.
Bocs...

apple6aba 2013.10.19. 19:28:14

A tengeralattjáró nagyon jó film volt, de - emlékeim szerint - ez egy sorozatból összevágott film volt.
A sorozat viszont sokkal jobban bemutatta a tengeralattjárósok - igen kemény - életét. (Nem véletlen, hogy a legnagyobb arányú veszteséget a tengeralattjárósok szenvedék el a II.VH-ban.

Freechild 2013.10.19. 19:36:59

Ellenség a kapuk előtt...

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.19. 19:38:07

Egyetértek a szerzővel.

A lista erősen szubjektív. :-9

Van rajta olyan film, amelyikről még csak nem is hallottam eddig.

A Kelly hősei inkább vígjáték, nem háborús film. A Második világháború inkább csak háttér. Persze a film jó, háború is van benne, de amelyik háborús filmen ennyit lehet nevetni, mint a Kelly hősein arra a filmre sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy háborús film.

A halál 50 óráján előbbre venném a listán, főleg azt is figyelembe véve, hogy a teljes filmet SOHA nem adják le a TV adók, de DVD-n az szerepel.

Pár filmet kiszórnék a listáról és feltenném rá a Sztálingrádot, de a listán szereplőkhöz képest sok 2. világháborús film akad. Ezeknél akár a Híd túl messze volt, illetve a Remageni híd, vagy a Neretvai csata, az ellenség a kapuknál is jobb lehet. Az orosz filmeket pedig nem is ismerjük, mert nem mutatják be azokat Magyarországon.

A Schindler listája szintén nem háborús film. Csak attól, hogy egy film a II. világháború idején játszódik még nem háborús film. A cikkíró is elismeri, hogy holokausztos film.

A háborús film az, amelyik elsősorban magáról a háborúról szól. Sem a Schindler listája, sem a Kelly hősei nem ilyen film.

A halál 50 órája viszont, ha figyelembe vesszük, hogy 1965-ös film, nagyon jó film. Annyira, hogy szép hosszú cikket is írtam róla a magyar nyelvű wikipedián, mivel nem volt neki, pedig megérdemli.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.19. 19:39:19

@danialves:

Ha figyeltél volna olvashattad volna, hogy a II. világáborúról lenne szó a cikkben, nem Vietnamról.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.19. 19:44:32

@Lacusch69(Sch.Lacika):

A halál 50 órája valós alapú film. Úgy a szereplők, mint a filmbeli események valós személyekre és valós eseményekre utalnak. Utalnak, nem rekonstruálják azokat. Játékfilm, nem dokumentumfilm. Tudod ez koncepció, nem hazugság.

A listán egyetlen egy olyan filmet sem találsz, amelyik történelmileg teljesen hiteles lenne. Ráadásul soknak a története sokkal inkább, ha nem teljesen kitalált.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.19. 19:46:38

@Frank Corti:

A Napola sem háborús film. A hadifoglyok kergetésén kívül nem igazán van benne háború, csak utalás.

A Napola a napolákról szól, s nem a háborúról.

Tristee 2013.10.19. 19:49:44

Jöjj és lásd! Rendező: Elem Klimov.

xxyati 2013.10.19. 19:58:39

Nekem a Levelek Iwo Jimáról nagyon hiányzik a listáról. Bár a Piszkos tizenkettő és a Kelly hősei kedvenceim, azok helyére tenném.

luftwaffe44 2013.10.19. 20:01:36

@Tristee: Az Idi i smotri kemény film, de erősen bűzlik a szovjet propagandától...

Lacusch69(Sch.Lacika) 2013.10.19. 20:08:13

@Akitlosz: Igen, kb. annyira kötődik a valósághoz, mint a B.Pitt -féle Trója az eredeti Íliászhoz.
Csak itt még a nevek sem stimmelnek.
Nem tudom, hogy Te írtad-e a Wiki cikket vagy az angolból fordítottad (a kettő kb. megegyezik), de a pontatlanságokban is vannak pontatlanságok (ha igazak azok, amiket jóval korábban olvastam).
Nekem az egészben legkevésbé az tetszik, amint ránk erőltetik a történelem angolszász verzióját (lásd pl.Malmedy)

MEDVE1978 2013.10.19. 20:23:53

@Lacusch69(Sch.Lacika): A halál 50 órája nagyon jó film. A Panzerlied-et ebből ismerhették meg generációk. Ha jól emlékszem a valóságban azt a támadást Sepp Dietrich vezette a Waffen SS-ből. Azért mivel ez a film huszonpár évvel a világháború után forgott, szerintem nem véletlen, hogy a tényleges történelmi eseményeket adja vissza. És persze, a győztesek csinálták, de ennek ellenére jól látni a legfőbb előnyét is. A németek nem démonként jelennek meg, Hessler ezredes figurája többnyire profi katona, az egyetlen negatív dramaturgiai húzás, hogy háborúba szerelmesnek mutatja be a film, ami egy olcsó dramaturgiai húzás. Viszont emellett számos pozitív vonása van: elítéli a szövetségesek kivégzését, bátor, sőt hősiesnek is tekinthető a viselkedése.

MEDVE1978 2013.10.19. 20:25:20

@MEDVE1978: nem véletlen, hogy NEM a tényleges történelmi eseményeket adja vissza... Ezt akartam írni.

micsoda? 2013.10.19. 20:37:46

Nagyon jó lista. Van mit pótolnom. Schindler listáját németországi moziban láttam, végig síri csend volt. Nagyszerű szinészi teljesítmény, izgalmas film.

quisum 2013.10.19. 21:35:07

Ballada a katonáról.

quisum 2013.10.19. 21:39:23

@luftwaffe44: Mert a Ryan közlegény... az ami-tól, nem?

Gonbolkozó 2013.10.19. 21:41:08

@01234567: a "Citadella" a "Csalóka napfeny" folytatása es tényleg remekmű (mint Mihalkov majdnem minden felmehet) de nem emlékszem hogy nálunk bemutattak volna,-sajnos. Jeleneteiben talán az egIk legjobb film amit valaha háborúról forgattak. Érdekes, hogy az oroszok gyűlölik, mert szerintük durván deheroizalja a "hősi szovjet hadsereget", mig nyugaton (akik gyakran nem értenek semmit) sokan azt hitték éppen ellenkezőleg, dicsőíti a szovjetek...
Összességében nem rossz a lista, de az orosz/szovjet filmek tényleg fájóan hiányoznak róla...

luftwaffe44 2013.10.19. 21:56:04

@quisum: Az inkább szirup az első és utolsó 20 percet leszámítva :)

Amúgy láttad a szovjet (orosz) filmet?

G46 2013.10.19. 22:07:12

Üdv!
Véleményem: a Schindler egy sajnálatos kakukktojás a listán- azért, mert a 2. vh. alatt játszódik, még nem háborús film. Remek film, de nem ide való.
-Kelly hősei: valahol egy pár hete olvastam, h. a magyar szinkron tette felejthetetlenné, az angol eredetiben a klasszikus poénok nincsenek meg! Ezek nélkül pedig a film jóval kevesebb.
-Ellenség a kapuknál: nagyon sokan írták és nagyon nem értek vele egyet. köze nincs a top10-hez. Egyrészt a háborús részét tekintve egy Ryan-epigon. Másrészt nem tudta eldönteni, h. szerelmes film legyen, háborús film, vagy a két mesterlövész párbajáról szóljon. 3 szék között a padlóra, szép teljesítmény. Üvölt a filmről pölö, hogy az eredeti verzióban a nő meghal, és utólag lett beletéve a ja, mégsem jelenet. Vannak erényei, de messze nem top10-es.
-Vaskereszt: most néztem meg, másodszor, miután másodszor elolvastam a könyvet. Véleményem szeirnt Peckinpah lassított felvételei jelentősen rombolnak a filmen, látványos, de épp ettől lesz nem realisztikus. Afféle +1-nek betenném, mert kb. az első nagyjátékfilm volt, amit amerikaiak csináltak, és a németek nem, mint legyőzendő ellenség jelennek meg.
-Sztálingrád: ez is a túl sokat markol film. Az biztos, hogy a Ryan-ig a legrealisztikusabb harcok ebben a filmben voltak. Sajnos itt is sokat fog, sok ki is csúszik esete állt fenn. Egy 6 részes minisorozatként szerintem az Elit alakulatot alázta volna.
-Levelek Iwo Jimáról: Schindler hejére mondjuk bemehet
-Őrület határán: erről nagyon megoszlanak a vélemények, egyik nagy pótolnivalóm ez a film
És senki nem írta, a Csatorna c. lengyel művet, inkább az, mint a Zongorista, ha már lengyel gettó.

A másik meg, hogy ezekben a filmekben, még az ún. reálisokban is, rengeteg valótlan elem van. Halál ötven órája: a tankcsata a végén zöld mezőben, kiváló látási viszonyok között- akkora köd meg hó volt, hogy ugye a szövetséges gépek nem tudtak felszállni. Ryan: lenyílik a naszád ajtaja, géppuskák szemben megszólalnak. Valóság: jóval előbb már lőtték őket. (Nekem van egy fényképem, Tom Hanks oldalról a naszádban, mellette másik naszád telitalálatot kap, még a nyílt vizen- nincs benne a filmben!) Schindler: Goeth-öt jóval korábban letartóztatták a németek zsidó vagyon eltulajdonításáért, tehát az alku meg sem történt ebben a formában. Szal ezeken lehet lovagolni, nem érdemes, tudom, h. a Halál ötven órája kb. úgy baromság, ahogy van, ennek ellenére ha tv-ben odakapcsolok, valahogy mindíg ottragadok. (húdehosszúlett...)

porch monkey 4 life! 2013.10.19. 22:07:38

A zongorista és a Schindler listája nem igazán illik ide, szerintem ezek Holokauszt-filmek, ami gyakorlatilag külön műfajt képeznek (a Schn
indler persze klasszikus, annak ellenére, hogy manapság már lehet kritizálni is; a Zongorista szerintem unalmas és hatásvadász, csak ilyet nem szabad mondani, mert náczifasiszta leszel :)

Amúgy a lista nem rossz, de van egy nagy hiányérzetem: Jöjj és Láss! Minden idők legkegyetlenebb és legrealistább háborús filmje, elképzelhetetlenül kegyetlen, főleg lelkileg. Nem véletlen, hogy a rendező soha többet nem készített filmet. Konvencionálisabb, de méltó párja a német Sztálingrád.

Említésre méltó lehet a Navarone ágyúi és a Kémek a Sasfészekben, mégha azok klasszikus ponyvaregények alapján is készültek.

porch monkey 4 life! 2013.10.19. 22:10:51

Bocs, de tényleg mindenkinek ajánlom, annak ellenére, hogy okozhat álmatlan éjszakákat.

www.imdb.com/title/tt0091251/?ref_=nv_sr_1

01234567 2013.10.19. 23:08:56

@luftwaffe44: Basszus a Talvisota-t én is kifelejtettem.

luftwaffe44 2013.10.19. 23:10:44

Érdemes még meg nézni, bár nem mozifilm:

Unsere Mütter, unsere Väter

3 részes, magas költségvetésű német TV film.

Frank Corti 2013.10.19. 23:29:23

@Akitlosz: Én sem tartom 'igazi' háborús filmnek, de ha már a Schindler a listán volt, gondoltam miért ne. Akkor mondom helyette a Drezdát, ami szerintem egész jó film. Az ilyen Ryan közlegény féle filmektől, mindenképp jobb.

engelbert (törölt) 2013.10.20. 00:45:11

hogy változik a világ... a legtöbb 2.vh-filmet a szovjetek forgatták de ide egy sem került be...A Kelly hősei gyermeteg, a Halál ötven órája pedig nem fedi a valóságot.A Piszkos tizenkettőt meg szerintem a rendezője sem hitte el,egy SS őrszázad uzsonnára megevett volna egy börtöntöltelékekből álló amerikai kommandót.

babraba 2013.10.20. 01:46:10

'.Ryan, 2.Ellenség a kapuknál,3.Bukás......de én ide még beraknám 4.-nek a Valkűrt.!!!

babraba 2013.10.20. 01:49:55

jaaaah::és talán a top!!!:Elit alakulat! nem lehet belekötni!!:))

Veresegyház Használtruha Dresztúra Kft 2013.10.20. 06:16:58

Ami a hitelességet illeti...fontos részlet, vagy sem, de a Halál 50-ben használt Sherman tankok (amerikai oldal)helyett Chaffey könnyű harckocsikat láthatunk a filmben. A német Panzer Tiger Ausf VI.B (Királytigris) helyett pedig amerikai T26E4 Pershing közepes harckocsikat sikerült a kamera elé vonszolni...lehet a hadseregnek csak ezek voltak raktáron a Hollywood számára kölcsönözhető készletből.

Jó Mercutio halott 2013.10.20. 09:23:53

Kedvelem azokat az idiotakat, akik egy film eseteben azzal jonnek, hogy "nem fedi a valosagot". Annyira cukik. Ezek valoszleg kiabalnak,ha a foszereplot hatulrol sompolyogva kozeliti a rossz, hogy "Vigyazzz, ott vaaaaaan!!!!".

G46 2013.10.20. 09:33:15

@Veresegyház Használtruha Dresztúra Kft: Tudtommal összesen 3 db valódi Tigris maradt meg, 1 az angol, 1 az orosz, 1 meg az amerikai tankmúzeumban van. Még a Ryan-ben sem igazi a Tigris, valahogy Spielbergnek nem akarták kölcsönadni...

stoppos76 2013.10.20. 10:27:21

Akkor most ez háborús filmek listája, vagy filmek, amik a háború alatt játszódnak? ;)
A Schlinder listája nem igazán háborús film, a Kelly hősei pedig háborús környezetben játszódó western. Kiscsapat, aranyat megy lopni.

genghini 2013.10.20. 11:36:12

Ha már Hitler a "főfotón", akkor a Valkury szenzációs szereplőgárdájával nálam bőven top 10-es.

Scagnetti 2013.10.20. 11:47:54

Ezek tényleg jó filmek. A sorrenden lehetne vitatkozni, és van még néhány film, amely ugyanúgy beférne a legjobbak közé, de nem akarok kötekedni, jó ez így is.

Rettenet Tábornok11 2013.10.20. 11:51:45

"Mégis ő volt az, aki kiverte Afrikából a győzhetetlennek hitt Rommelt"

Hogymivanhe? Talán brittek aussik és Monty. Az amcsik és Patton afrikába max vérezni mentek sok hasznuk nem volt. Pont az itt szerzett keserű tapasztalatok miatt alakították teljesen át a kiképzési rendszert!!!

RT

tjunior 2013.10.20. 12:01:54

A Kelly Hősei alkotói lehet olvastak Rejtőt, zseniális film.
Nem nagyon tudok belekötni a listába, mindössze annyit jegyeznék meg, hogy Spielberg mindkét filmje végét elcseszte. A Schindler Listája vége majdnem happy end! Hova? Miért? A Ryan közlegény eleje színtiszta zsenialitás, aztán van 2 óra ami jó csak éppen az ellenkezőjéről akarja bebizonyítani mint az eleje. Konkrétan az eleje tökéletes bemutatja a háború értelmetlenségét, utána meg 2 órán keresztül értelmet akarnak vinni bele. Mi lett volna ha végén Ryan meghal?

2013.10.20. 12:09:23

Amennyiben II. Világháborús filmekről beszélünk, az "Őrület határán" semmiképpen nem maradhat ki.
A háború borzalmai, az, hogy mit érezhettek a harcoló katonák, hogy mivel kellett megküzdeniük nap, mint nap, nos ez a film nagyon reálisan vetíti elénk. Talán ezért nem lett annyira populáris, de egy ilyen listán mindenképpen helyet érdemelne (már csak a parádés szereposztás miatt is).

"Mégis ő volt az, aki kiverte Afrikából a győzhetetlennek hitt Rommelt."

Tárgyi t

2013.10.20. 12:10:16

Folytatom: tárgyi tévedés, Patton soha nem harcolt Rommel ellen.

2013.10.20. 12:18:04

Annyit azért még hozzátennék, hogy ne várjunk a filmektől történelmi hűséget. Egyrészt a történészek is sokat tévednek, másrészt a történelmet mindig a győztesek írják, harmadrészt tiszta képünk még a mai napig sincs a háború történéseit illetően, tekintettel a titkosítás alól a mai napig fel nem oldott dokumentumokra.

Muad\\\'Dib 2013.10.20. 12:22:18

Azért érdekes kérdés, hogy most olyan listát akart e a a szerző összerakni, ami hűen mutatja be a háború szenvedéseit (valamennyi katona számára, függetlenül attól melyik seregben szolgált), vagy csak jó filmeket melyek mindenféle történelmi hűség nélkül épp a második világháborús jelmezekben játszódnak. Mert, ha az utóbbi igaz, akkor remek lista, ha az előbbi, akkor pocsék...

Árkászati Hadimérnökség 2013.10.20. 12:23:58

A nagy vörös 1-es, ha már Lee Marvin.
És de, Patton harcolt Rommel ellen.

roki 2013.10.20. 12:25:50

DVD-n láttam egy monstre filmet a 101-es légideszantról, címét mát nem tudom, de számomra az volt a legmeggyőzőbb.

Tímár Mihály 2013.10.20. 12:27:20

A Sztálingrád nagyon hiányzik a listáról. A Kelly hősei, meg a Piszkos 12 nem egy kategória "A híd túl messze vannal".

angryculture 2013.10.20. 12:27:50

a Schindler mióta háborús film? a többi teljesen okés :)

William Kidd 2013.10.20. 12:29:13

Alapmuvek nincsenek ezen a listan, igy tenyleg igen szubjektiv.

Nalam alap:
- Sztalingrad
- A vaskereszt
- Ellenseg a kapuknal

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.10.20. 12:35:00

Az őrület határán, A leghosszabb nap simán belefér bármelyik 10-es listába részemről.

petibétmen 2013.10.20. 12:36:32

az őrület határán, iván gyermekkora (!!), jöjj és láss...?

doubting thomas 2013.10.20. 12:44:05

Tizenöt-húsz éve láttam egy orosz komédiát ami a második világháború alatt játszódik, konkrétan a Barbarossa hadművelet megkezdése körüli időben.

A címe azt hiszem az volt, hogy "Iván Csonkin közlegény élete és különös kalandjai". IMHO mestermű :

josef_k 2013.10.20. 12:55:22

Nekem az a gondom ezzel a listával, hogy vegyíti a vígjátékot a drámával, illetve a harci cselekményes filmeket a polgári lakosságot érintő filmekkel. Nekem amúgy a Kelly hősei az első (mert tényleg ezredjére is ott ragad az ember a film előtt és hiába ismered a poénokat, röhögsz ezerrel), dehát a II. világháborúról azért valósabb képet kapunk pl. a Bukásból. Nekem is hiányzik a Vaskereszt (mármint a film), a Sztálingrád és az Ellenség a kapuk előtt, de ez azért egy "szerethető" lista :-)
Amúgy ha már második világháború, akkor nekem két kedvencem van még: az Életvonat (amely Az élet széphez hasonlóan nyúl a témához), illetve a ZD-en vetített Unsere Mütter unsere Väter c. három részes minisorozat (amelyben egyszerű katonák és egyszerű polgárok életének a változását lehet látni).
Az Életvonat amúgy megnézhető itt: www.youtube.com/watch?v=OSXjLGrAfck

manes 2013.10.20. 12:57:36

@01234567: A Breszt erődöt a napokban láttam a you tubon. (Fortress of War) Baromi jó. Állitólag olyan szereplőket választottak akik a megszólalásig hasonlitottak az eredeti alakokra.

sanyix 2013.10.20. 13:01:33

svindler listája 1.?
vaskereszt, sztálingrád? Vagy az nem polkorrekt? :)

okostojgli (törölt) 2013.10.20. 13:03:45

@Circus: A tizedes meg a többiek
+1

@Battlestar Galactica: Casablanka
+1

@sage5: Becstelen brigantyk
+1

Aztán:
Hadak útján
Felhők közül a nap

RobertThorn_ 2013.10.20. 13:06:17

a Végső Visszaszámlálás is egy kibaszott jó második világháborús film.. :)

Don Quixote de la Ferko 2013.10.20. 13:07:55

Korrekt lista, de valóban az egyéni érzéseket tükrözi.
Annyit azért hozzáfűznék, nem kéne keverni a háborús filmeket a háborús vígjátékokkal.

Fekete Mamba 2013.10.20. 13:08:19

@Tristee: nálad a pont, nagy kár, hogy az ifjabb generáció számára hozzáférhetetlen. Esetleg megvan valakinek?

josef_k 2013.10.20. 13:08:32

@okostojgli: Bakker, tényleg, A tizedes meg a többiek. +1

Don Quixote de la Ferko 2013.10.20. 13:11:56

@doubting thomas:

Oroszok tudtak.
Egyik legszebb maradandó filmélményem, amikor valami német csodatorpedó kicsúszik a partra, és Ivánék próbálják megfejteni a működését.
Iván kotorászik körülötte, vizslatja, majd odaüvölt a biztonságos távolban meghúzódó társainak:
- AKUSZTIKUS ÉRZÉKELŐJE VAN.

És lőn bumm.

Árkászati Hadimérnökség 2013.10.20. 13:13:57

A híd - Die Brücke 1959-ből, fekete-fehérben
A 22-es csapdája - Catch 22 (1970) - micsoda színészek!
Meztelenek és bolondok - 1941 (1979) - ha már Spielberg...

Minorkavidor 2013.10.20. 13:15:46

@angryculture:

Ezt a kérdést többen feltettétek, én visszakérdeznék: miért csak az a háborús film ami a csatamezőkön játszódik? Könyörgöm, mindkét világháború, így a II. világháború is totális volt! Ez azt is jelenti- sok minden más mellett- hogy a front és a hátország közti különbségek eltűntek.
Csak egy példa: 1942-ig több brit civil halt meg, mint egyenruhás. A brit katonának jobban kellett aggódnia szeretteiért mint fordítva! Én felette érdekesnek és furcsának tartom, hogy a hátországokról nem igen készült film, alulreprezentált.

Más: a történelmi hitelesség. Ezt elég nehéz összehozni. Egy példával szemléltetném: a Gladiátor c. filmmel. Ugye a cselekmény az ókori Rómában játszódik, Commudus császár uralkodása alatt. A film szerint pár hónap alatt lezajlik az eseménysor, a zsarnok megbukik, happy end. A válós történelmi tény az, hogy az a császár i.sz. 180-192 között uralkodott, "csekély" 12 évet! Ha adnak a hitelességre, akkor a filmet kellett volna "lelassítani". De hány mozinézőt lehet becsalni így a mozikba?

Sírköves Slomó 2013.10.20. 13:17:28

Az 1993 után készített összes WW2 film holokausztfilm, tehát értékelhetetlen.

Nem csoda, 1988ban derült fény az ausvicc-kamura, onnantól hollywood a mitológia felelős.

Blogger Géza 2013.10.20. 13:24:18

Memphis Belle - a legjobb film a légiháborúról.
Vaskereszt.
A leghosszabb nap.

És a vígjátékokat, vagy nem a háborúról szóló, csak akkor játszódó filmeket valóban egy másik mezőnyben kéne futtatni.

Amúgy elég jó a lista.

Minorkavidor 2013.10.20. 13:25:42

Ha valakit érdekel a történelmi hitelesség és a történelmi filmek kapcsolata, ezt ajánlom:

www.mult-kor.hu/cikk.php?id=18986

Más, de ehhez kapcsolódik:

Felvetettétek, hogy a Halál 50 órájában nem Királytigriseket használtak. Nos Királytigrisből, vagy Tigrisből igen csak kevés akad a hadimúzeumokban külön-külön 10-10 db alatt van a számuk. A film készítése idején meg a digitáéis technika nem is létezett.

angryculture 2013.10.20. 13:27:05

@Minorkavidor: a holokauszt népirtás volt, nem igazán háborúfüggő.
"miért csak az a háborús film ami a csatamezőkön játszódik?"
mondtam én ilyet?

Takács Bálint 2013.10.20. 13:30:28

Kár, hogy az első helyre a "kötelező" filmet tette be a post írója és ezzel olyan filmek elől vette el a helyet, mint a Vaskereszt, A híd, A 22-es csapdája, Őrület határán, a két Iwo Jima film és még sorolhatnám

Minorkavidor 2013.10.20. 13:35:17

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor:

Legalább olvasd el a posztot:))

A Ryan közlegény megmentése 1998-as, A bukás 2004-es.

A hsz-od többi része meg náci duma.

Borenbukk 2013.10.20. 13:36:15

@G46: "-Kelly hősei: valahol egy pár hete olvastam, h. a magyar szinkron tette felejthetetlenné, az angol eredetiben a klasszikus poénok nincsenek meg! Ezek nélkül pedig a film jóval kevesebb."

Ne higgy nekik! :)

youtu.be/5pMeb4ZSHh8

luftwaffe44 2013.10.20. 13:39:35

@G46: Valóban nem sok maradt meg ezekből a tankokból.

A wikipedia szerint egyetlen Tigris van menetképes állapotban - az angoloknál (Bovington Tank Museum). Királytigrisből (Tiger II) szintén egyetlen darab van menetképes állapotban - a franciáknál (Musée des Blindés, Saumur).

Viszont maradt egy rakat T-34-es, amit némi heggesztéssel avatatlan szem számára egész jó Tigris-utánzattá lehet formálni (lásd pl. Kelly hősei, Ryan közlegény megmentése).

kell az 2013.10.20. 13:43:29

A listán szereplő összes filmet szeretem
Visszont Band of Brothers – Az elit alakulat-nak is szorítottam volna egy helyet, igaz hogy mini sorozat de akkor is , ha egybe füznék egy nagyon hosszú de nagyon jó film jönne ki belőlle

angryculture 2013.10.20. 13:43:41

@Tristee: a legdurvább háborús film, amit valaha láttam

luftwaffe44 2013.10.20. 13:48:18

@Minorkavidor: Még kevesebb, ha a menetképes állapotúakat nézzük.

Lásd előző hsz.

angryculture 2013.10.20. 13:51:08

és még egy szovjet :)

Csendesek a hajnalok
www.imdb.com/title/tt0068161/

Minorkavidor 2013.10.20. 13:57:21

@angryculture:

Szerinted a II. világháború nélkül lett volna holokauszt? A nagyüzem csak A Barbarossa bukása után, 1942-ben indult be. Egyes történészek véleménye szerint Hitler azért folytatta a háborút Sztálingrád (egyesek szerint már Moszkva ) után, hogy végrehajtsa a holokausztot.

E feltételezésüket arra alapozzák, hogy a szovjet vezetés élén Sztálinnal 1941 június 22-től 1943 júliusáig, Kruszkig folyamatosan bombázta a németeket békeajánlataival. Igaz 1941-ben még lemondtak volna a Baltikumról, Belurusszíjáról és Ukrajnáról, 1943-ban már a 41-es német-szovjet határ visszaállítása volt. a feltétel.

maydayray 2013.10.20. 13:59:52

A Das Boot-ot lécci nézd meg újra, ha szerinted arról szól, hogy lent maradnak és fel szeretnének jönni. A dupla dvd-s, közel négy órás rendezői verzióban se tesz ki többet egy óránál az a rész.

angryculture 2013.10.20. 14:24:12

@Minorkavidor: fogalmam sincs arról, hogy mi lett volna ha :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.10.20. 14:28:12

@REMY: Az a film teremette meg a realisztikus háborús film alapjait. A szomorú az, hogy azóta sem voltak képesek nemhogy II. Vh-s, de realisztikus ábrázolású háborús filmet csinálni néhány kivételtől eltekintve. Voltak próbálkozások, de valahogy mégis félresiklottak.

Azt furcsálom, hogy a Sztálingrád nem fért bele. Na, az olyan nyomasztó volt, hogy egyszer tudtam csak megnézni.

Mortanius 2013.10.20. 14:43:37

Sorrend nélkül: Ryan, Ellenség a kapuknál, Schindler, A zongorista, A bukás, Das Boot, Kémek a sasfészekben, A nagy szökés, A halál 50 órája, Sztálingrád.

bulista 2013.10.20. 14:44:23

@Minorkavidor: Oda se neki, Ellácska minden blogot teli Vizeli a szarszagú náci nézeteivel - gondolom anyatej helyett kénytelen volt a Mein Kampf-ot beszopni...:)

Sírköves Slomó 2013.10.20. 14:52:20

@Minorkavidor: A Ryan közlegényben is van lágerfelszabadítás. A bukás színtiszta zsidófilm. A Ryan rendezője maga a főzsidó.

Zsidó szempontból nem érdekel a történet. Meg nem is hiszem el.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 14:55:57

@Vándorló Sasfészek: Hehe, jellemző médiamunkás hozzáállás. A legjobb 2. vh-s filmek fele zsidófilm holott Irrael nem is vett részt a 2. világháborúban, zsidókat meg fel sem vettek a hadseregekbe. Na jó az amerikaiban volt pár, persze csak a Spielberg filmekben.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 15:02:31

Látom keleti frontos film egyetlen egy sem fért az első 10be...

Nem baj hogy ez volt a legvéresebb frontszakasz, magyar szempontból a többinek hangyafasznyi jelentősége sincs.

Legyünk mi is hülyék mint Hollywood!

Teddy Beer 2013.10.20. 15:03:41

@Minorkavidor: a Gladiátor 1000 sebből vérzik. Egy kicsit sajnálom, hogy az első világháborút nem dolgozták fel annyiszor mint amilyen fontos esemény volt, főleg errefelé és a folytatást is magában hordozta a párizsi béke.

SPU 2013.10.20. 15:06:46

@01234567: Csatlakozom, a Schindlert meg a Zgristát ki kellene venni, mert a holocaust-filmek nem háborüs filmek, mégha a II. VH idején játszódtak is. Tképp A bukás sem full-fledged háborús film, bár hihetetlenül erős. A halál 50 órája a megkérdőjelezhetetlen első, a Panzerliedes jelenet pedig egyenesen a filmtörténet egyik legnagyszerűbb alkotása.

shwarcz bácsi 2013.10.20. 15:09:58

nagy szökés, navarone ágyúi, kémek a sasfészekben, angliai csata, the longest day, come and see, stalingrad, the pacific, the thin red line....

hááááát 2013.10.20. 15:12:59

Nagy voros egyes???
Afrikatol ausztriaig.10- es listan siman szerepelnie kene.

clemens 2013.10.20. 15:20:26

Ügyesen összeállított lista.
Végy 9 népszerű - ami nem feltétlenül értékességet jelent - filmet, aztán csattanóként jöhet a filmek filmje: a kiválasztott nép szenvedéstörténete.
Javasolnám még Kertész Művész Úr egy alkotását a listára!

pikkbubi 2013.10.20. 15:20:38

magyar film is lehetett volna benne, pl Ötödik pecsét, v. Hideg napok..mindkettő zseniális

azonban a spicc nálam a Sztálingrád marad

clemens 2013.10.20. 15:32:03

@clemens: Az 5-ös számú vágóhídra emlékszik még valaki?
Drezda angol bombázásáról készült film, vagy 30éve ment a magyar mozikban, persze akkor az angolok még nem voltak szövetségesek.

Bunny Munro 2013.10.20. 15:32:35

@doubting thomas: az Ivan Csonkin, bár orosz regényből készült (Vojnovics) cseh film, konkrétan Jiri Menzel rendezte www.imdb.com/title/tt0110348/?ref_=nm_flmg_dr_5

e amúgy tényleg remek, kicsit svejkes, valszeg pont ezért kellett Menzelnek rendeznie

CyberPunK 2013.10.20. 15:32:50

Midway???
A Ryan felkerül de A Híd túl messze van nem?

Vélemény a listáról? Suttyó popcornzabáló vagy, akinek a II. világháború egy díszlet és nem történelmi esemény.

CyberPunK 2013.10.20. 15:36:53

Mondjuk azt mindenképp az előnyére lehet írni, hogy az Amerika kapitányt nem rakta bele. :D

Kudlik Júlia · http://fityiszt.blog.hu 2013.10.20. 15:41:45

@CyberPunK: @CyberPunK: nem akarok kötzözködni, de a véleményedet végül is a posztolóról és nem a listáról fogalmaztad
pedig mást ígértél

CyberPunK 2013.10.20. 15:45:15

@Kudlik Júlia: Szerintem olvass a sorok között, menni fog, sőt érettségin műelemzésből még jól is fog jönni!

Sírköves Slomó 2013.10.20. 16:01:53

A legjobb 2. VH-s sorozat az Elit Alakulat

A legjobb 2. VH-s vígjáték sorozat a Halló Halló

A legjobb film nagyon sok lehetne, sztorira leginkább a nem Hollywoodiak, látványra a Ryan közlegény a legjobb.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.10.20. 16:27:53

a jöjj és lásd ezeknél mindnél jobbak, és nincs is annál jobb háborús film

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.20. 16:38:30

Két félidő a pokolban!
majd annak amerikai remakeje a Menekülés a győzelembe.

butyko 2013.10.20. 16:39:36

apple6aba 2013.10.19. 19:28:14 Sajnos kevered a szezont a fazonnal...:) 'A tengeralattjáró" egy német TAJ története,az általad említett sorozatból összeollózott történet pedig a "Rózsaszínű tengeralattjáró " Amely viszont amerikai és attól rózsaszín,hogy nem lehetett szürke festékhez jutni (Manilában),csak piroshoz és fehérhez. És az sem volt elegendő,ezért keverni kellett... Egyik szereplő Tony Curtis www.youtube.com/watch?v=TOi7c1FDyMw

2013.10.20. 17:08:33

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: Múlt-kor történelmi portál - Zsidók is szolgáltak Hitler hadseregében ...
mult-kor.hu/cikk.php%3Fid%3D18827
2007. nov. 5. ... Mintegy 150 ezer zsidó származású katona - köztük az egykori német kancellár, Helmut Schmidt - szolgált Hitler hadseregében a második világháború alatt. ... Címkék. 2. világháború · holokauszt · rejtélyek ..."
Látod, ennyire sötét vagy!

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:08:45

Azokat a filmeket se feledjük ki, amelyek a nagyszüleink Palesztinába meneküléséről szólt. Tel-Avivban láttam ilyen filmeket, de ezek ott Budapesten ismeretlenek.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:10:32

@Könnyen elkaptuk, uram!: Persze, egy csomó marrán zsidó. De mi, a szafard zsidók, megvetjük őket.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 17:13:09

@Minorkavidor: Hehehe.. pont én lennék náci, innen Tel-Avivból?

2013.10.20. 17:20:40

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: "Az ideális német katona" - a szőke, kékszemű és félzsidó Werner Goldberget a náci propaganda címlapokon mutogatta"

Ennyire nem voltak zsidók a náci hadseregben! Nagyon mellé fogtál, de ez mindennapos. Téged csak a tények nem érdekelnek.

♔bаtyu♔ 2013.10.20. 17:21:19

1 Elit alakulat
2 Memphis bella
3 Tengeralattjáró
4 A leghosszabb nap
5 Ryan közlegény

A holokausztfilmeket én a háborús filmekhez sorolom. Lélektani szempontból a Schindler listája szerintem nagyon igényes, látszik, hogy Spielberg akármihez nyúl arannyá válik, de ez a téma még az ő erejét is meghaladta, csak helyenként jó, bár akkor szerintem nagyon ott van.

2013.10.20. 17:24:45

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: magyar törvények nem ismerik a közbeszédben elterjedt félzsidó kifejezést. Randolph L. Braham A népirtás politikája című könyve szerint a második zsidótörvény pontosan körülírja ki minősül zsidónak, s minden további törvény és rendelet ugyanerre a körre vonatkozott - közülük azonban bizonyos csoportokat még 1944-ben is mentesítettek (hadirokkantak és kitüntetettek özvegyei és gyermekei, keresztény felekezetek lelkipásztorai, a kormány által mentesített zsidók, a vegyes házasságban élő zsidók és leszármazottaik, a nőtlen, özvegy vagy elvált diplomás orvosok, állatorvosok, gyógyszerészek és mérnökök, a külföldi állampolgárságú zsidók)."

Persze, a mi zsidónk jó zsidó, igaz?
Nem baj, boldog az életed, gondolkozni nem kell, gyűlölhetsz, és megmondják , mi is az, amit akarsz. Tied lesz a mennyeknek országa.
Lelki szegény.

Flúgatlan 2013.10.20. 17:30:00

Én mindenképp helyet szorítanék a 10-es listán a "The Pacific"-nek.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2013.10.20. 17:55:22

@engelbert:
Rossz hírem van...
A "Piszkos 12" valós történet alapján készült (kiszínezve), az alakulat létezett, "Mocskos 13" néven, veszteségeik ellenére rendesen alávertek a németeknek.
A rendező onnan vette az ötletet, de ezek a legények nem bűnözők voltak, az amerikai ejtőernyősök "elitje" volt, "Pathfinder"-ek.

Akit érdekel, itt volt:
lemil.blog.hu/2011/02/24/vendegposzt_a_mocskos_13

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 18:09:17

@Könnyen elkaptuk, uram!: KI beszél félzsidóról? Tudod mi a marrán zsidó? Nézz utána Torquemada is az volt!!

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 18:10:46

@az_igazi_trebitsch: Látott. Minden évben amikor bevonulunk, kötelező az orvosi vizsgálat.

VLADISZLAV 2013.10.20. 18:20:24

@quisum: Igen, nekem is az első 10 között van A ballada a katonáról. Tű a szénakazalban????

G. Attila · http://hatarontul.wordpress.com/ 2013.10.20. 18:45:45

Üdvözlet. Nem olvastam végig minden hozzászólást, úgyhogy elnézést, ha valami olyasmit írok, ami már elhangzott.
Egyrészt a film akkor is jó, ha nem kötődik szorosan a valós eseményekhez. Remek példa a becstelen brigantik, ami véleményem szerint irtó jó (és bizonyos olvasatban nagyon bátor) film. A gond azzal van, amikor egynémely film kimondva-kimondatlanul győzelmi propagandává válik, a történelmi hűség szándékos kikerülésével, és olyan eseményeket sugalmaz megtörténtnek, amelyek nem úgy, vagy egyáltalán nem történtek meg. Akár jellemekről, akár ütközetekről beszélünk, akármilyen korban játszódó filmekben. Tehát, ha a film ilyen, akkor joggal kérhető számon rajta az, hogy dehát ez nem is így volt, mert önmagában túlmutat a puszta élményen amit, mint műalkotás nyújt.
Egy filmet én is feltennék még a listára, vagy ha nem is, azért csak szerepeljen a legjobbak között. A Katyn. Igen erős dráma, a mellett, hogy a környezet, amiben játszódik kegyetlen díszletet ad neki.

János Szentpéteri 2013.10.20. 18:55:46

VÉLEMÉNYEM SZERINT,IGAZI HÁBORUS FILMEKET AZ OROSZOK ÉS A SZERBEK TUDTAK.A TŐBBI ...........

Dr. Verőköltő 2013.10.20. 18:56:40

A Valkűr szerintem mindenféleképpen beférne! Annyira izgalmas, hogy az ember szurkol, hogy sikerüljön a merénylet! Tom zseniális ebben a filmben!

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:12:52

Huh baszki, már így is túl sokat torrentezek...
No, egy két szó: Ameddig a lábam bírja- ugye nem egy tipikus háborús film, de rohadjak meg, az egyike azoknak a filmeknek, ahol a németeknek/ németnek szurkol az ember :). A zongoristát nem láttam, nekem harc kell egy filmbe, robbanások, halál!!! ha sírós filmet keresek, megnézem az Acélmagnóliákat ;). (A Pattont még pótolnom kell - a listáról- meg nem hiszem el, hogy ennyi filmről még csak nem is hallottam, természetesen NEM az amerikaiakról. Ha már a háború eszméletlen hülyeségeit, felesleges veszteségeit akarjuk bemutatni, Az elveszett ezred, az amerikai-japán alakulatról, akit szirszarrá ölnek, hogy megmentsenek 200... amerikait. Igen, Leghosszabb nap, a Híd túl messze van, Csendesek a hajnalok (franc franc, valaki ígérte nekem valamikor, de nem emlékszek rá, hogy ki!!!). 5-ös számú vágóhíd -nem egy könnyű darab az sem, a Ryan-ben nem is csak az eleje iszonyatos (amikor először láttam, nem is nagyon akartam tovább nézni), hanem a végén amikor a német beleszúrja a bajonettet a mellébe -na ennek még a felidézésétől is felfordul a gyomrom, kilátástalan halált még kevesebbet láttam filmen -persze a horror és slasher filmeket nem számítom :). Kíváncsi vagyok a nem amerikai filmek közül, hányat lehet majd fellelni valamilyen forrásból. A Tora, tora, tora is zseniális alkotás, a japánok nem is próbálták mentegetni magukat, elszúrták, nem is kicsit.

bandee12 2013.10.20. 19:13:04

Unsere Mütter unsere Väter-t én is nagyon ajánlom, 3 részes német minisorozat, utóbbi évek egyik legjobbja.

Ducasse 2013.10.20. 19:17:25

Hát itt nagyjából a fél világ hiányzik. Orosz filmek: Ballada a katonáról, Tiszta égbolt, Hétköznapi fasizmus, Emberi sors. Lengyel filmek: Generációk, Csatorna, Hamu és gyémánt. És akkor hol vannak a jugoszlávok, a csehek? Persze ezek a filmek gondolkodásra kényszerítik a nézőt és ki szeret ma gondolkodni???

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:19:08

Bah, most jutott eszembe, nem kimondottan 2. vh. de piszok érdekes párhuzamot von a délszláv háborúval, na jó, konkrétan mind a két helyen játszódik :). Élők és holtak, 2007-es horvát film.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:20:48

@Ducasse: szerintem lenne rá igény, de mondd meg, hol lehet ezeket megtalálni?? Én vevő lennék rá.

Éhes_ló 2013.10.20. 19:22:14

@Könnyen elkaptuk, uram!: akkor valaki hazudik.
A holovallás oapjai és hívői szerint az ördögi nácik pusztították a zsidókat, nem pedig felfegyverezték és harcba mentek az oldalukon a Reichért és a Führerért.

Valaki hazudik?

Éhes_ló 2013.10.20. 19:26:52

A hollywoodi listádról hiányzik a Memphis Bell és a Híd túl messze van.
A holofilmek helyre pont beférnek.

A keleti front/blokk ennyire pimasz elhanyagolása pedig szánalmas próbálkozás.

Inimma 2013.10.20. 19:28:49

Az én kedvenceim a következők:

A 22-es csapdája (1970) R.: Mike Nichols
A leghosszabb nap (1962) R.: Ken Annakin - Andrew Marton (Marton Endre) - Bernhard Wicki - Darryl F. Zanuck - Gerd Oswald
A nagy szökés (1963) R.: John Sturges
A sas leszállt (1976) R.: John Sturges
Kémek a sasfészekben (1968] R.: Brian G. Hutton
Két nap az élet (1964) R.: Henri Verneuil
Navarone ágyúi (1961] R.: J. Lee Thompson - Alexander Mackendrick
Pearl Harbor - Égi háború (2001) R.: Michael Bay
Szahara (1995) R.: Brian Trenchard-Smith
Tű a szénakazalban (1981) R.: Richard Marquand
Vadgalamb (2005) R.: Gary Chapman

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 19:33:12

@Inimma: Most te vagy 8 éves vagy és akkor nagyon érett filmkultúrával (is) rendelkezel vagy 45 és van egy 10 év alatti lányod :DDDDDD.

DV 2013.10.20. 19:33:37

@Ducasse:
Jogos (> a Hamu és gyémánt már a háború után játszódik...;) ) A Híd túl messze van, Levelek Iwo Jimáról mindenképp, és az Elit alakulat (bár sorozat)

1x1 2013.10.20. 19:41:32

Csak a legjobb maradt ki: Sztálingrád.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 19:51:43

@Inimma: A Pearl ritka szar hábrús film, és sima szar ha nem vesszük háborúsnak.

De amúgy a többi jó.

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2013.10.20. 19:54:21

@doubting thomas: Ivan Csonkin - zseniális. :)
Ballada a katonáról, Tiszta égbolt, Szállnak a darvak, Emberi sors, és még sok orosz film.

Egy NDK-s sorozat, a hatvanas évekből : A lelkiismeret lázadása.

far_vik 2013.10.20. 20:01:16

Nem láttam a kommentekben (bár a felétől csak átpörgettem) japán filmet. Egy, ami engem annak idején megérintett: "Emberi torpedó"

IPetya 2013.10.20. 20:13:19

A szovjet filmeket sajnos bizonyos távolságtartással néztük, pedig voltak köztük nagyszerű alkotások.
Nekem felejthetetlen élmény a Csendesek a hajnalok. A katonalányok sorsát és tragédiáját gyönyörű környezetben filmezve maradandó alkotást hoztak létre.
Többször is láttam, de újra megnézném!
Nem könnyen iktatnám a legjobb tíz közé, de nem szabad megfeledkezni róla.
A Szállnak a darvak vagy a Balti égbolt is nagy élmény volt.
Természetesen a Támadás 6.25-kor és a hozzá hasonló filmek elfelejthetők.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:13:23

@far_vik: A kommentelők között sem látok sok japánt.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:24:51

@far_vik: Mer japán veszített tehát hazudik. Senkit nem érdekel hogy látta.

Hollywoodnak meg lesz téma bővibe, a Németországban és Ukrajnában eddig nem található zsidó tömegsírokat most Japánban keresik az ottani antifasiszták. Meg is lesz az, mert minden kamu a történelemben csak a Holokauszt igaz törvény is kimongya.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.10.20. 20:32:15

@far_vik: Japánban próbáltunk Tórákat eladni, bízva az oda menekült rokonokban, de egyet sem tudtunk eladni, pedig a hébert átírtuk japán írásba. A nagyi sem vett, pedig kapja Németországból a kárpótlást és lenne rá pénze.

quisum 2013.10.20. 20:40:44

@luftwaffe44: Jelentős 2. világháborús gyüjteményeim vannak, főleg irodalom, másodsorban filmek terén, sajna a koromnál fogva. A szovjet és amerikai filmek,a háború után készültek, nagyon jók. Mindegyikben van egy csomó propaganda, de ha belegondolunk a háborús veszteségekbe és hogy hol is játszódnak le a háború jelentős csatái, ezek érthetőek. A 90-es, 2000-es évek ilyen filmjei már inkább technikailag jók, történet legfeljebb a 20-30 éves generációnak van.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:45:19

@Elli Vízel - The Ultimatе Survivor: De a nagyi beépült annyira hogy nem bukhat le ilyen hülyeségen, ha már kifizette a sasorra csíkszemmé operálását a Vízentál Center.

Sírköves Slomó 2013.10.20. 20:46:36

@quisum: Olyan háborús filmed nincs, ami a háború előtt készült? Már a korodnál fogva gondoltam.

IPetya 2013.10.20. 20:49:24

A Tizedes meg a többieket mi nem hagyhatjuk ki.
A repülést kedvelők számára pedig a Végső visszaszámlálás is fontos film!

luftwaffe44 2013.10.20. 20:50:55

@Ducasse: Szvsz a jugoszlávoktól 2 film érdemes említésre:

Sutjeska (Az ötödik támadás)
Bitka na Neretvi (A neretvai csata)

Nem rossz filmek, de nálam legalábbis a 2. VH-s top 10 közelébe se érnek.

Csehektől mire gondolsz?

A Szigorúan ellenőrzött vonatoknál a háború csak díszlet, az egész film a fiatal vasutas felnőtté válásáról szól. Bár jó film, de én nem sorolnám a háborús filmek közé.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 20:52:19

Kimaradt az egyik legbizarrabb háborús/nem háborús film. Aki látta érteni fogja, aki nem nézze meg. Ike. Hát, ha az ember elkezd agyalni azon, hogy ő mit csinált volna, rendesen be lehet zsongulni.

Muzsikok közt 2013.10.20. 20:54:26

@IPetya: Ja, fontos film, csak ez a poszt nem a fontos filmekről szól. De Körk Döglesz meg Mártin Sín elég vicces benne, meg teljesen komolyan is veszik, az még viccesebb.

Kelly és a szexi dög 2013.10.20. 20:59:04

Attól is háborús, ha a háború idején játszódik? Mert ha a Schindler listája idevaló, akkor a Casablanca is...

gerywood 2013.10.20. 21:09:28

Én pár napig depressziós voltam a "Csatorna" megnézése után fiatal koromban. Hatott.

Gomes 2013.10.20. 21:09:50

Nekem is hiányzik az Angliai csata, Az őrület határán vagy az Elit alakulat, de a listák szubjektívek, ezért én inkább csak ajánlani szeretnék, ha már a japán kisebbséget ilyen szépen képviselik.
Az ausztrálok 2006-ban csináltak egy filmet Kokoda címmel, Magyarországra sajnos nem nagyon jutott el a híre sem. '42-ben a harcoló ausztrál alakulatok egyik fele éppen letette a fegyvert a japánok előtt Szingapúrnál, a másik fele meg a Közel-Keleten szívott. Eközben reális veszélyként fenyegetett hogy az ausztrál partoknál bármelyik reggel megjelennek azok a japán hajók, amelyek akkor még nem suszira halászták és nem is hamis Casiot csempésztek. Otthon gyakorlatilag egyetlen alakulat, a 39. zászlóalj állomásozott, ami olyan besorozottakból állt, akiket alkalmatlannak nyilvánítottak a harctéri szolgálatra, ezért az alja melót végezték a hátországban. Akkora volt a córesz, hogy ezeket a kiképzetlen, alulfegyverzett és megfelelő felszereléssel sem rendelkező, a vérhastól és hiányos táplálkozástól gyötört srácokat mégis bevetették Pápua Új-Guineán, hogy állítsák meg a túlerőben lévő japánokat.
A végét nem árulom el, de Ausztráliában azt a nevet, hogy Kokoda-track nagyjából olyan elérzékenyülve és áhítattal ejtik ki, mint a Gallipoliét.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.20. 21:21:58

@Muzsikok közt: Neked, azaz Elli Vízelnek meg is köszönjük mára a részvételt, legközelebb majd ha lesz ontopic észrevételed, újra próbálkozhatsz. Ja, bocs, mégsem, ilyen ez a permaban.

Dr_utcai_arcos 2013.10.20. 21:35:04

@▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒: Hát igen, ha elnöknek elsőre mindenki Martin Sheent mondaná, drill sergeantnak (Clint után :) ) Lee Marvint!!

acsa77 2013.10.20. 21:40:44

Már bocsánat, de sajnos pont mind a tíz film durva torzítása a II. vh.-s körülményeknek.

Az nem zavar, ha kitalált történetek vannak a filmekben, és bátran össze lehet gyúrni szereplőket. Az sem zavar, ha elképesztő akciók vannak egy-egy filmben - hiszen mondjuk Rambo is kismiska egyes katonákhoz képest.

Viszont az agymosás, a durva csúsztatások és hazugságok, a fizika törvényeinek megcsúfolása teljesen kiakaszt. Vagy a teljesen képtelen emberi viselkedések/érzelmek/erkölcsi mondanivalók. Lehet, hogy létezik olyan bolygó az univerzumban, ahol így viselkednek, de a Földön nem. Pont Spielberg mestere ennek. Szívbemarkoló alaptörténetekbe - melyek megpendítik a gyermeki lelket az empatikus emberben - csomagol legjobb esetben sületlenségeket. Amúgy le a kalappal ezen képessége előtt, engem is rabul ejt az ilyesmi kikapcsolt aggyal. (Csak ugye egy igazi mesét meseszerűen mesélnek el, nehogy véletlenül valaki azt higgye, hogy bármi köze van a valósághoz, jelen esetben a II. Vh.-hoz.)

De egy szimpla középiskolás szintű műelemzés, felsorolva minden háttérinfót, szétszaggatja az összes fenti filmet. Ezekhez képest egy II. vh.-s wikipédiás cikk stopmotionos legó-változata maga az autentikus filmgyártás.

Psyman 2013.10.20. 22:11:49

Érdekes, nekem a Zongorista egyáltalán nem tetszett, viszont a Bukás (szigorúan eredeti hanggal, feliratosan!) az egyik kedvenc filmem lett.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:33:01

Kérem, hol a Vaskereszt a listáról?

Se méltatlan az Ellenség a kapuknál mellőzése is.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:40:57

@Lacusch69(Sch.Lacika): "A Svindler listáját vedd le az első helyről valahová a végére, majd tedd a helyére a Vaskeresztet."

Bingo!

A Vaskereszt mellőzése a listáról botrányos. Igaz, hogy nem adják le a kertévéken évente, mint a Halál ötven óráját, a Kelly hőseit (ami nem világháborús film, hanem a legjobb vígjáték világháborús helyszínnel) és a piszkos tizenkettőt. Ha már vígjáték, akkor a Becstelen brigantik is befért volna, miközben tudom, hogy nem vígjáték.

Szóval a Vaskereszt kevésbé ismert film, ezért kötelező jelleggel ajánlanám a blog szerzőjének. Ha látta volna, biztos a lista elejére teszi.

zotyesz11 2013.10.20. 22:44:59

+ Ellenség a kapuk előtt
Pont.

Ráadáskétn, egy kis vicc kategória a románoktól:
www.youtube.com/watch?v=mPWCAwf9Na0
A helyi Vágási Feri szét RPG-zi a tankot...

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 22:56:45

Kedvcsináló a Vakereszthez.

Egy német őrmester, akit sokadik alkalommal fokoztak le, és léptettek ismét elő összetűzésbe kerül egy porosz főnemesi származású századossal, aki tapasztalatlan, de bármit megadna egy vaskeresztért, mert a családja kitagadja, ha nélküle megy haza a frontról. A százados egy elesett tiszt tetteit sajátjának állítja be a kitüntetésért, de az őrmester leleplezi. Kitűzik a hadbírósági tárgyalást, de mivel az oroszok offenzívát indítanak, azt elnapolják. A százados mindent elkövet, hogy megszabaduljon az őrmestertől.

Monsieur 2013.10.20. 22:58:04

..kb.88-ban katona időm alatt láttam egy orosz (bocs Szovjet) filmet amit Belorusszia megszállásáról forgattak. Nem tudom sajnos a címét csak annyit hogy a rendezőjét Elem Klimov - nak hívták és hogy a gorbacsovi időkig be volt tiltva még a SzU.-ban is.Annál ridegebben a háború kegyetlenségét még nem láttam ábrázolva "játékfilmen".. A betiltása is nyilván ezzel függhetett össze hogy ez nem egy szokványos szovjet háborús film.

Behajtó70 2013.10.20. 23:00:32

Schindler listája az első? Esetleg Anna Frank naplója nem volt jobb még ezeknél is? Vagy de sőt! A sorstalanság? Vagy az Odessa ügyirat?

Nem érzed milyen ciki vagy?

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 23:01:52

@G46: "-Vaskereszt: most néztem meg, másodszor, miután másodszor elolvastam a könyvet. Véleményem szeirnt Peckinpah lassított felvételei jelentősen rombolnak a filmen, látványos, de épp ettől lesz nem realisztikus. Afféle +1-nek betenném, mert kb. az első nagyjátékfilm volt, amit amerikaiak csináltak, és a németek nem, mint legyőzendő ellenség jelennek meg."

A Vaskereszt angol film volt. Pontosabban angol-jugoszláv, mert Boszniában forgatták. Bár igaz, hogy az első film, ahol németek voltak a főszereplők.

Behajtó70 2013.10.20. 23:02:10

Sas leszál? Ellenség a kapuknál? Kémek a sasfészekben?

10 éves vagyol-e már?

Monsieur 2013.10.20. 23:05:37

@Monsieur: ..most néztem utána csak.. a címe minden bizonnyal :Jöjj és lásd..

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.20. 23:09:22

Amúgy ha vígjáték, akkor egy cseh film valamelyik klasszikustól, talán Milos Formantól, aminek a címe sajnos nem ugrik be. Egy orosz katona valami parasztlányt látogat meg, hogy meghágja a szénakazalban, és közben kitör a második világháború. Egy félreértés folytán szabotőrnek nézik, és a frontra tartó vonatról egy egész ezredet küldenek ellene, mert egy nagy bűnbanda vezetőjének nézik.

grani 2013.10.20. 23:33:10

Orosz filmeket nem is látatok ? Ezek az amcsi filmek mesék. Ha igazi háborús filmet akartok látni, akkor orosz filmet kell megnézni.
Mondjuk kezdetnek Elem Klimov Jöjj és lásd. Vagy Tarkovszkij Iván gyermekkora. Van ott rengeteg. Pont az amcsik? Akik nem is harcoltak igazán? Ők fogják megmondani, elmesélni, milyen volt a háború?

G46 2013.10.21. 00:31:19

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang: wiki szerint anglo-german. Tényleg nem amerikai. Tévedés elismerve.

Liquid_Night 2013.10.21. 05:05:12

9 Rota (2008) szinten orosz, Afganisztanrol, nagyon meltatlan lenne, ha pusztan a Szakasz orosz/afgan megfelelojekent mutatnam be, de vhogy ugy

Kraj (2010) orosz, mar a haboru utan zajlik egy sziberiai lagerban, kituntetett, de kegyveszette valt orosz veteran, es ennel sokkal tobb...

Egyebkent fura, ha a sajat tortenelmunkre, vagy a sajat felmenoink elmenyeire akarnank reflektalni, akkor szvsz a tortenesek keleti szemmel/lelekkel valo bemutatasa sokkal kozelebbi...

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.10.21. 06:14:48

A háború sosem lehet szép és dicső. A híd - youtu.be/bIz7x_vWV6Y Mert sokan még nem is halottak róla. A film második része sorozat: az utolsó balkáni háborúról előkerült dokumentumfilmek. Üdv

p.a.r.t.i.z.a.n 2013.10.21. 06:29:55

Külön kéne választani a háborút realista módon bemutató filmeket, a kaland/akció/vígjátékokat (vagy inkább kommersz filmeket), és a háború korában játszódó egyéb filmeket (ahol nem a harci cselekmények adják a lényeget, pl. a Schindler listája). Nincs értelme mindezeket egy listán rangsorolni. De ha mégis, hiányolom én is a Vaskeresztet és az Ellenség a kapuknál-t.

ohrana 2013.10.21. 07:55:21

És akkor még mindig kimaradt a 2013-as Sztálingrád, amit itthon még nem mutattak be. (Első orosz 3d mozi, orosz-usa film, a díszleteket - romokat - fél évig építették.) Nem kis igényekkel készült.
stalingrad-movie.ru/
Az ellenség a kapuknál, a Híd túl messze van az elsők közt kell legyenek, ahogy a régebbi Sztálingrád is.

o

bandigyerek 2013.10.21. 08:00:27

Támadás 6:25-kor (szovjet)
Párttitkár a partizánok élén (szovjet)
Stukák (német)
Négy páncélos és a kutya (lengyel sorozat)

David Bowman 2013.10.21. 10:59:13

@grani: Hát ja. Bár a tag megmondta, a lista szubjektív.

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 11:03:01

@ohrana: Október 10-én mutatták be és még nincs a kölcsönzőkben! Ezek szerint még az orosz kalózokban is van annyi becsület, hogy a saját filmjüket megtisztelik azzal, hogy várnak egy kicsit vele :). De ha itthon is megvennék Imax-ban, hát, lehet arra még én is beülnék!

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 12:15:15

@David Bowman: én végignéztem @ohrana: ajánlóját. És te ;)!

Dr_utcai_arcos 2013.10.21. 16:04:10

No megnéztem a Jöjj és láss-t. Olvasgattam pár imdb hozzászólást is, nekem az jött le, hogy mindenkinek "nagyon" el kell mondania ez mekkora korszakalkotó film, hogy mennyire zseniális, letisztult, nonkomformista meg tudom én milyen jelzőkkel dobálózott mindenki.
"In all fairness, this Belorussian-made World War II picture detailing Nazi atrocities, holds a special distinction in world cinema: it is by far the most brutal and emotionally draining of all - in fact, a viewer whose senses have not been properly trained would most likely find it unwatchable." És ez már 2000-ben íródott, amikor az emberek ingerküszöbét ez már szerintem nagyon nem ütötte meg. Kb a 20. perc környékén (nem, hazudok egy kicsit, a 10. környékén) jutott először eszembe, hogy vajon mennyi van még belőle.
"I found this film depressing and emotionally draining, but cannot wait to watch it again." Nem tudom elképzelni, minek kellene történnie, hogy még egyszer végigszenvedjem. Lehet az én lelkem kérgesedett be már ennyire, de vállalom, szerintem ez max a művészmozik művészlelkeit viselné meg. Persze, nem tagadom, hogy a falusi jelenetek (szándékosan nem írok konkrétumokat) nem brutálisan mellbevágóak, de aki kicsit is ismeri a 2.vh. történetét -úgy láttam, akik ide írogatnak azért valamit hallottak róla- tudja nagyon jól, hogy az nem csak a mocskos németek - hős szovjetek, mocskos szovjetek - hős németek, stb stb szembenállásáról szólt.Remélem az ausztrál film jobban le fog kötni ;).

luftwaffe44 2013.10.21. 20:18:53

@Dr_utcai_arcos: Szerintem a film legfőbb hibája a teljesen fekete kontra fehér látásmód.

A fehérek természetesen a hős fehérorosz partizánok, a feketék a gaz, elállatiosodott, kénkövet fújó németek. Utóbbiak ábrázolása abszolút szürreális, ami szvsz nem válik a film hasznára.

Tény, hogy a németek (SS/SD főleg, de a Wehrmacht és Waffen SS is) rengeteg atrocitást követtek el, ám a hős partizánok sem bántak kesztyűs kézzel saját ingadozó népükkel, a német hadifoglyokról már nem is beszélve.

A Jöjj és lásd brutalitásban valóban nem marad adós, de minden másban igen.

Circus 2013.10.21. 22:54:04

@Árkászati Hadimérnökség: na, csak írta valaki a 22-es csapdájá-t.
+1

2013.10.22. 08:45:24

@Elli Vízel - The Ultimate Survivor: A marranokat te hoztad szóba. Magadtól kérdezd. Tehát: Hitler seregében szolgáltak zsidók. Az, hogy te kikeresztelkedett, de titokban zsidó vallású, ibériai származású vagy, már a te, a téma számára indolens hazugságod. Persze rávilágít lényedre.

daito 2013.10.22. 16:17:55

Schindler listája - Zongorista vonalon, ha már háborús film, akkor inkább a Defiance - Ellenállók. Az beleillik mindkét vonalba, nem fekete-fehér. Mondjuk nem is lett nagy siker sem, viszont nincs benne olyan hatásvadászat, mint a Schindler végén, amikor énekelve sétálnak a mezőn. (Ami egyébként egy tök szép zsidó dal - Yerushalayim Shel Zahav, 1967-ből; állítólag Izraelben felröhögtek a nézők a mozikban, amikor előkerült.)
Zendülés a Caine hadihajón - bár könyv után nem akkora szó.
Mephisto - inkább nácis téma, de valahol a miénk, és nem rossz film.
Most és mindörökké - csak mert.
A domb - csak mert nemcsak az egyik oldal állt állatokból és mert Sean Connery.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:21:24

@Lacusch69(Sch.Lacika):

A wikipédia cikket én írtam, nem angol fordítás.
A történetet teljes egészében saját fejből írtam le, a látottak alapján. Vagy 50-szer láttam már a filmet legalább.

Az adatokat, tényeket a filmről nyilván megnéztem máshol is sok helyen, hogy pontosak legyenek. Nyilván néztem az angol, a német wikipediát is, és más forrásokat is.

A Malmedy mészárlásról a film azon kívül, hogy SS katonák amerikai hadifoglyokat mészároltak le nem állít semmit. Ez pedig történelmi tény.

A film összes szereplője kitalált, de sok közöttük a valós alapú, konkrét személyről mintázott. Az eseményekkel hasonlóképpen.

A film katonai szaktanácsadója Meinrad von Lauchert tábornok volt, aki annak idején maga is részt vett az Ardenneki csatában a 2. páncéloshadosztály parancsnokaként.

Ez a hadosztály jutott a legnyugatabbra és ennek a hadosztálynak a csatájáról mintázták a tankcsatát a film végén. Bár a valóságban már elfogyott a németek üzemanyaga, mire annyira messzire értek, de erre is utal a film. Hessler ezredes figurájához viszont Joachim Peiper SS ezredes szolgáltatta az alapot, csak a filmben áttették a Wehrmachtba. A filmbeli Kilye alezredes is arról az amerikai Oscar Koch hírszerző ezredesről lett mintázva, aki valóban előre jelezte a német támadást, de senki sem hitt neki.

A filmbeli Schumacher hadnagyék pedig a Skorzeny féle Greif hadműveletnek állítanak emléket.

Amit 1965-ben meg lehetett tenni, hogy egy jó filmet csináljanak azt megtették. Persze a film amerikai, de van benne német hatás, sőt angol is. Mint írtam valódi német tábornok feladata volt a filmben, hogy a német katonának alakító színészek valóban német katonának nézzenek ki.

A leggyakoribb kritika, amit mondanak a filmről, hogy a német tankok nem tigrisnek néznek ki, de ennek az az egyszerű oka, hogy nem léteznek filmforgatásra használható német királytigris tankok, 1965-ben főleg nem, s akkoriban számítógépes grafika sem volt. De jól jelzi a film is a szerepeltetett tankokkal a királytigrisek méretbeli és egyéb fölényét a shermaneknek látszó amerikai tankokhoz képest.

Szóval 1965-ös mércével mérve, ennél sokkal jobb filmet nem lehetett csinálni. Így is hatalmas munka volt. A havat én is hiányolom belőle, Spanyolországban nem tudtak az Ardennekre eléggé hasonlító helyszínt találni. A filmforgatás pedig nagyon sokáig, több mint fél évig tartott.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:32:38

@engelbert:

Aztán melyik film fedi jobban a valóságot, mint A halál 50 órája?

A piszkos tizenkettő egy megfilmesített REGÉNY, kitalált történet, nincsen valós alapja, azon kívül, hogy tényleg volt II. világháború.

A halál 50 órája viszont a valóban megtörtént Ardenneki csatának és a benne résztvevőknek kívánt emléket állítani 50 órába, azaz egy 3 órás filmbe sűrítve. A csatát jellemző minden emlékezetes momentumra van utalás a filmben. Talán csak az nincsen benne, hogy az amerikaiak lelőnek német foglyokat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:43:45

@Veresegyház Használtruha Dresztúra Kft:

Ugyan honnan lettek volna az amerikai hadseregnek királytigris tankjai? Mit nem lehet azon megérteni, hogy a német királytigris tankok megsemmisültek a világháborúban, így nem lehet filmforgatásra használni azokat?

Ezért Patton tankok játszották a filmben a német királytigriseket. Mivel ezek kisebbek a német királytigriseknél, így a Sherman tankokat is kisebb tankok Chaffeek játszották a filmben, így jól szemléltetve a méret különbséget. Ha Shermanek lettek volna, akkor meg az lett volna a baj, hogy majdnem akkorák, mint a tigrisek.

489 királytigris tankot gyártottak a németek, ma egyetlen működőképes létezik, amit a franciák restauráltak kemény munkával. 1965-nem egy sem létezett.

Valódi tigris tankokkal nem lehet filmet forgatni, soha nem is lehetett, mert nincsenek működő ilyen tankok. A más filmekben pl. Neretvai csata, Kelly hősei stb. látható Tigris tankok valójában csupán tigrisnek maszkírozott szovjet T-34-esek. Sima tigrisnek, nem királytigrisnek.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.10.23. 17:54:32

@roki:
Az az elit alakulat.

Az a film azért jó, mert egy az abban az alakulatban szolgált veterán által írt könyv alapján készült, azaz nem kitalált történet.
Így a valós történet adott volt, már "csupán" meg kellett filmesíteni.

Stephen E. Ambrose 1992-ben adta ki (magyarul megjelent 2001-ben) Az elit alakulat című könyvét az amerikai 101. légidesszant hadosztály 506. ezrede E. (easy) századának a történetét. Ő maga itt szolgált.

Ez olyan anyag, amiből nem nehéz jó filmet csinálni. ráadásul fényképei is voltak, tehát a rendezőnek még csak elképzelnie sem kellett a leírtakat, csak újrajátszatni.

David Bowman 2013.10.28. 10:45:54

@Akitlosz: Az orosuok építettek a filmjükhöz egy tigris tankot. Ezt 65ben is megtehették volna.

David Bowman 2013.10.28. 10:49:32

A legjobb háborús film a Black Hawk Down. Igaz, nem ebbe a posztba való.

Hunicum 2013.11.03. 18:43:44

A legjobb háborús film és sorozat is egyben, az a M.A.S.H..
;)

Dr_utcai_arcos 2013.12.10. 23:06:29

Megnéztem végre a Pattont, hát nem kicsit jó. Nem nagyon látszik benne az idealizált amerikai hős tábrnok, sokkal inkább a megszállott, 50% zseni, 50% primitív f.... Nekem nagyon tetszett!

Marginaldefeat 2014.03.21. 21:36:04

A legjobb 2.vh s FILM MESSZE a Hid túl messze van, ez a 10 (és az összes többi sem) a nyomába sem érhet. Ennyit a cikkről és a szerzőről :) 0/10 ill 1/10 :)

kozi001 2014.05.15. 09:53:57

A halál 50 óráját és Kelly hőseit hátra és azt a szar Ryant meg középre raktátok?

Az egyik legtúlértékeltebb film, ami csak létezik!

mingyá beszólok! 2015.03.09. 18:47:27

Sziasztok!

A híd túl messze van, és az Őrület határán ugyancsak kimaradt. De Ti tudjátok. Én személy szerint nagyon élveztem az új 2014-es Sztálingrádot is, bár csak egy igen kis scenariora szorítkoztak az események. A Harag is nagyon rendben volt, végre normálisan ábrázolták a harckocsik közti erőviszonyokat. A nyomjelzők, és a lepattanó lövedékek pedig igen realisztikussá tették a harci jeleneteket. Tudom, ezzel kiborítom sokaknál a bilit, de a Zongorista és a Schindler listája szerintem nem illik ide. Volt ott közel 50 millió harcban elesett katona és civil, nem érzem korrektnek egy igen pici százalék kiemelését, és tragédiájuk folyamatos reklámozását. Csak a Keleti fronton sokkal több ember halt meg, akár még kegyetlenebb körülmények között is mint a lágerekben, mégis mindenki közömbös az Ő sorsukkal szemben. Ez így nem fair, főleg bő 70 év távlatából.

Csillámdementor 2015.03.26. 08:30:56

A 10-es lista túl rövid. Ryan-Elit-Pacific-Vaskereszt-Őrület határán nélkül nincs lista. A szovjet filmgyártásból koromnál fogva (40) már keveset láttam. A Neretvai csata (Yul Brenner) is elég jó. Bankrablós filmet Belmondo is forgatott Észak-Afrikában. A Kémek a Sasfészekben mindig mellélövő mesenácijai nem jöttek be. A dicsőség zászlaja, Iwo Dzsima, Tora, tora, tora!, Midway, nagy jóindulattal a Pearl Harbor is. Legalább tisztelgés szintjén megvoltak a Navajo kódolók, és a feka vadászpilóták legalább egy igazolt Me-262 kilövéssel.
Amit szívesen látnék: a szovjet pilótanőkről az Éjszakai boszorkányokról forgatott film, és Monte Cassino ostroma is.

Botrányszagú és talán bukta lenne a francia-angol háború Szíriában, a francia flotta szétlövetése Mers-el-Kebírnél, és a Madagaszkári partraszállás (ahol vagy lőttek, vagy nem) . Egy Canaris-os kémfilmet is megnéznék, hogy akkor most leült-e dumálni az MI6 főnökével Gibraltárban vagy sem. Titanic utánérzést lehetne csinálni a katonákat és menekülteket szállító német hajóról, ahol 5000-en haltak meg a jeges vízben, miután egy szovjet tengeralattjáró kilőtte őket.
És a pol. korrektség jegyében egy filmben tisztázni, hogy miket csináltak a Wehrmachthoz átállt ukránok, tatárok, kozákok vagyis miért nácizzák őket Putyinék.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.04.24. 22:29:12

szerintem a zongorista egy baromi rossz film, de mindegy, nyugaton a helyzet változatlan

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.04.24. 22:35:00

@bandigyerek: ha már négy páncélos, akkor a halál archívuma is

Zombi elvtárs · http://www.zombielvtars.blog.hu 2015.05.18. 20:04:17

Csak hogy kilógjon a sorból, én belevenném a Jöjj és lásd című szovjet művet, vagy a Sztálingrádot (a régi német, nem az új orosz). Egyik se könnyed darab, de hitelességben veri az angolszász filmek nagy részét.

Lordhell 2016.01.13. 12:47:21

@NemNick: Akkor tanulj történelmet, Patton volt az észak afrikai partaszálló amerikai erők parancsnoka, majd a tunéziai II. Ameriai hadtest parancsnoka így harcolt Rommellel.

Falvay Dóra 2018.10.26. 22:10:44

Spielberg/Schindler, uramjézus. Vérfagyasztóan ízléstelen dolog szerintem holocaustfilmet készíteni Leni Riefenstahl esztétikájával (illetve annak Hollywoodra egyszerűsített másolatával).
süti beállítások módosítása