A filmvilág nyári legjei - harmadik rész
2013. szeptember 19. írta: NY124

A filmvilág nyári legjei - harmadik rész

grownups2group.jpgElérkeztünk a kis kritikai és pénzügyi elemző sorozatunk harmadik és egyben befejező részéhez. Az első és második részben sorra vettük a fontosabb címeket, ám az igazán fontos kettő cím még csak most következik, a nyári szezon legjobb és legrosszabb filmje. Emellett jócskán vannak még érdekes nevek, szó lesz Adam Sandlerről, az Elysiumról, horrorokról, és egy rövid összegzés is hátra van még lezárásként.


A legcikibb film: Nagyfiúk 2 (Grown Ups 2)

grownups2-taylor-blog630-jpg_225202.jpgEsélyes volt a legrosszabb filmre, de sajnos találtam nála rosszabbat, így megkapta a „ciki” jelzőt, ami remélem legalább annyira rossz. Adam Sandler egy ideje már azon fáradozik, hogy a saját kis körében Rob Schneiderrel és más kisebb színészekkel (itt például Chris Rock, Kevin James, stb.) az erre felépített cégével az alacsony nézői igényeket kielégítse, alacsony költségekből, viszonylag nagy bevételt elérve (kb. 80 millió dollár a film, és 200 millió a bevétel). Ezt egy ideig el is néztük neki (Az 50 első randi, Távkapcs), a kisemberekről szóló meséi eleinte elfogadhatóak voltak. Ám elszakadt az a bizonyos cérna, mostanában kezd nekünk is kellemetlen lenni az egyre jobban fáradó poénok futószalagon való szállítása. A Nagyfiúk 2 Sandler legnagyobb sikerét próbálja megismételni, de kissé alulmúlja a jóslatokat bevétel terén, ráadásul rosszabb is annál. Még így is jól hoz, ám az első rész 300 milliója helyett inkább 200 felé közelít. Szerencsére nem bízták a véletlenre a dolgot, továbbra is a 80 millió az amennyit szánnak egy filmre, nincs félnivalójuk. Abban reménykedhetünk egyedül, hogy a rendező-producer a Jack és Jill, illetve az Apa ég! példájáról „észreveszi”, hogy kezdenek megfordulni a trendek, és kezd kevés lenni nekünk, hogy a filmjének előzetesében a legnagyobb poén az, hogy a csaját lehugyozza egy szarvas (a „ráébredésre” a hírek alapján kicsi az esély, következő filmje ismét egy Barrymore koprodukció, amiről egyértelműen Az 50 első randira asszociálunk, így csábítgatva minket).  (költségvetés: 80 millió USD bevétel: 201,888,447 USD kritika: Rotten Tomatoes: 7% IMDb: 5,2 metacritic: 19/100 megjelenés: július 18.)

A legjobb ötlet: Elysium – Zárt világ (Elysium) (kritikánk)

Elysium.jpgAz év legjobban várt sci-fije az Elysium, ami a District 9 rendezőjének, Neill Blomkampnak az újabb, hasonló tematikájú és hasonló ötletre építkező filmje, ezúttal már több pénzből, nagyobb nevekkel (Damon, Foster). Sajnos Neill nem tudta megismételni előző filmjének lehengerlő zsenialitását, és olyan hibákat vétett a készítés során, ami egy még mindig fogyasztható, újdonságokkal kecsegtető, de gyengébb terméket eredményezett. Az Elysium az év egyik erős darabja, de nem maradandó alkotás, mint amilyen a District 9 volt. Reméljük legközelebb Blomkamp ismét bizonyítja rátermettségét, nagy producerekkel a háta mögött, vagy azok nélkül, hiszen az Elyisum mélyen alulmúlta a jóslataikat. (költségvetés: 115 millió USD bevétel: 178,224,512 USD kritika: Rotten Tomatoes: 68% IMDb: 7,0 metacritic: 61/100 megjelenés: augusztus 15.)

A legnagyobb kicsi: Démonok között (The Conjuring)

the-conjuring04.jpgA mindig népszerű horror kategóriában induló film lenyűgöző nyitányt produkálva rekordmagasságokba emelkedett, 20 millióból készült, és majdnem 250 milliót kaszált, a kritkusok is pozitívan nyilatkoztak róla. Olyan filmeket vert haza 41,9 milliós kezdő hétvégéjével, mint a Pacific Rim, ami majdnem tízszer ennyi pénzből lett megvalósítva, és ezzel az izmos összeggel azonnal vissza is hozta a készítési költségét, plusz a kétszeresével teljesen sikeres is lett, ezzel minden téren jobban teljesített, mint a júniusi A bűn éjszakája (The Purge).
(költségvetés: 20 millió USD bevétel: 243,788,398 USD kritika: Rotten Tomatoes: 86% IMDb: 7,7 metacritic: 68/100)

A legrosszabb film: A Föld után (After Earth)

afterearthah.jpgM. Night Shyamalan idei filmjét a filmes világ sikernek könyvelte el előre, mégis egy nagy bukás lett belőle (megérdemelten). Hogy miért gondoltuk így? Will Smith miatt, akinek a neve mindig képes volt elcipelni egy egész filmet a hátán, ráadásul most a fiával közösen szerepelnek egy filmben, első alkalommal. Ám az After Earth katasztrofálisan rossz lett, még Shyamalan úr bénázásához képest is, aki továbbra sem képes a Hatodik érzék után igazán jót csinálni. Így megszakadt Smith úr sikerszériája (pont mint Johnny Depp esetében, de erről már szó esett korábban a második részben), amivel a nyár elején hamar Smith első méretes elhasalásához érkeztünk, ezt fiával közösen sikerült elérni, ami szintén jó pont, akár mérföldkő is lehetett volna. (költségvetés: 130 millió USD bevétel: 243,611,982 USD kritika:  Rotten Tomatoes: 11% IMDb: 4,8 metacritic: 33/100 megjelenés: június 6.)

Legjobb film: Mielőtt éjfélt üt az óra (Before Midnight)

before-midnight.jpgLinklater méltán elismert trilógiájának befejező darabja. Ethan Hawke és Julie Delpy szerelmes történetének lezáró részét sokan már augusztusban az év legjobb filmjének kiáltották ki, a kifinomultabb filmkedvelőknek mindenképp ajánlott megnézni. Természetesen közel sem hibátlan film, viszont a párbeszédekre építő, remek vitákkal megírt szomorkás alkotás magasan jobb élvezeti faktorral rendelkezik, mint a nyári csalódást keltő nagyok, gyors egymásutánban érzelmes, intelligens és nagyon jól eltalált mondatok hangzanak el, jelenetek zajlanak le benne, párkapcsolatról szeretetről és családról. Így képes meglepni, hamar elszáll a 109 perc. Az év végén kíváncsiak leszünk, hogy akadt-e kihívó, és ha igen akkor mi lett a végeredmény. (költségvetés: 3 millió USD bevétel: 20,328,609 USD kritika: Rotten Tomatoes: 98% IMDb: 8,4 metacritic: 94/100 megjelenés: augusztus 15.)

great_gatsby0413.pngRöviden említést érdemel még A nagy Gatsby, Baz Luhrmann Leonardo DiCaprióval és Tobey Maguire nevével fémjelzett filmjének nehéz dolga volt, mivel a Vasemberrel és a Star Trekkel kellett megküzdenie egyszerre. Sikerrel vette az akadályt, népszerű volt, főleg a felnőttek körében. Bár a kritikusok sokat piszkálták, hogy inkább van a giccses vizualitásra kihegyezve, ez sem akadályozta meg, hogy a várakozások fölött teljesítsen. Aztán a  Pain & Gain, mivel Michael Bay ezzel bizonyítja be, hogy tud rendezni, és nem csak egy pénzhajhász, tehetségtelen fajankó aki nem csak Transformerseket rendez és gagyi horrorok felett producerkedik. A Mark Wahlberggel, Tony Shalboubbal , Dwayne Johnsonnal alacsonyabb költségvetésből készült film így a nyár egyik kellemes meglepetésévé vált, és bár a Bay urat eddig nem kedvelőket nem váltja meg (sem a kritkusokat), illetve a rendező legnagyobb bevételi forrásává sem válik, az átlagnéző jól szórakozhat rajta.

Rövid összegzés:

The_Hobbit_The_Desolation_Of_Smaug_36556.jpgSokat halljuk, hogy kritikailag csalódás volt a nyár, hiszen sok nagy címet tűkön ülve vártunk, egyik sem mutatott maradandót, kiemelkedőt, DE a pénztáraknál a 2013-as volt minden idők legnagyobb bevételét hozó nyara! Ez két dolog miatt lehetséges:

1: a legtöbb folytatás, illetve reboot minimum profitot termelt, a két legnagyobb ezek közül a Man of Steel és az Iron Man 3, ott van ugye a hatalmasat szóló Gru 2, mellette a Szörny egyetem és a legsikeresebb Halálos iramban. Végső soron pedig az idei Star Trek is hozott valamicskét, még ha kevesebbet is a vártnál. A vígjátékok sem voltak túl jók idén (talán csak a This is the End), de a bevételük annál inkább, vegyük sorra: Női szervek, Nagyfiúk 2, Családi üzelmek, Másnaposok 3.

2: A feltörekvő piacok (Kína, Oroszország, Brazília) egyre többet termelnek, és ezt a stúdiók is tudják, sok film már inkább ezekre a területekre fókuszál célközönség terén, és sok folytatásnál kitűnik, hogy a bevétel egyre nagyobb részét a külföld hozza, így a stúdiók is bátrabban veszik nagyobbra egy-egy film költségvetését (talán ez is az oka annak, hogy némelyiknél még profit esetén is elégedetlenkednek). Ráadásul illetve sok esetben (legtöbbször a szuperhősös filmeknél) már korábban van a külföldi bemutató, mint az USA-beli (Vasember 3).

Az eredeti, új címek közül a legtöbb küszködött a profitért, a World War Z és a The Great Gatsby mellett a többiek rendre bukdácsoltak, a Pacific Rim pedig éppen hogy elérte a sikerességhez szükséges határt, ezt pedig az amerikai piacon kívül tette.

Remélem sikerült egy kicsit árnyaltabb képet kapnotok ebből a méretes összegzésből az idei nyári filmes állapotokról, és sikerült rendezni a képet. Most pedig nincs más hátra, mint előre, közelítve az év vége felé jön az igazi nagy hollywoodi tűzijáték, az igazi nagy címek még csak most érkeznek...

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr355513706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2013.09.20. 10:14:28

Legjobb nyári film: Z világháború
Legrosszabb nyári film: Farkas
Legcikibb: Az elnök végveszélyben vagy a RIPD
Legjobb ötlet: Elysium