Meseautó (1934)
2013. augusztus 08. írta: FilmBaráth

Meseautó (1934)

meseautó1.jpgKönnyesre nevettem magam a filmen. Pedig nem ma készült, mégis máig hat a humora. Valamit tudtak a régiek, amit a mai generációnak újra meg kell tanulnia a filmkészítés területén..

Én korábban csak a 2000-ben készült bűn rossz változatot láttam, de már régen kíváncsi voltam az eredetire, hiszen ritkán fordul elő, hogy mindenki csak dicsérjen egy filmet (bizony, néha érdemes szüleinkre és nagyszüleinkre is hallgatni filmügyben, pozitív meglepetések érhetnek bennünket, lásd pl. Django). 

Szűcs vezérigazgató úr (Törzs Jenő), a bankvezér éppen erősen a kiégés határán van, ezért hosszabb szabadságra megy, és nem akar több nőügyet az életében. Egészen addig a percig tart ez a szent elhatározás, amíg meg nem látja az autószalonban az általa már megvett autóról tárgyaló ifjú és szép hölgyet. Mivel elege van abból, hogy a nők csak a vagyonáért szeretik, ezért elhatározza, hogy a leányzót sofőr álcájában fogja meghódítani. Ezért a leány  ingyen megkapja az autót (azzal a fantasztikus okkal, hogy ő volt a tízezredik vásárló, ezért megnyerte),ő pedig beáll hozzá sofőrnek. Szépen alakul a románc, ámde kiderül, hogy Kovács Vera kisasszony (Perczel Zita) éppen most nyert felvételt a Szűcs által irányított bankba, és amikor hirtelen felemelik a fizetését, a vezér titkárnője, Kerekes Anna (Gombaszögi Ella), és a lány főnöke, Halmos Aladár (Kabos Gyula) összefognak, hogy a lányt eltávolítsák a bankból. Vajon győz a szerelem?

A második világháború előtt készült magyar filmek nagyon jók. Ennek fő oka az, hogy élénk volt a szellemi élet akkoriban Budapesten, ragyogó tehetségű írók írták a forgatókönyveket, a rendezők bátran kísérleteztek, a színészképzés pedig elsőrangú volt. Nem művészfilmeket gyártottak elsősorban, hanem a közönség igényeit szolgálták ki, maximálisan szórakoztató filmek születtek. Természetesen ezek nagy része egy kaptafára készült, de azért maradandó alkotások is születtek. Ráadásul akkoriban még létezett sztárkultusz, istenítették a színészeket, gondoljunk pl. Jávor Pálra, Karády Katalinra, Kabos Gyulára. Tiszta Hollywood volt nálunk akkoriban, mostanában pedig Hollywood jár ide hozzánk (tavaly Bruce Willis-be botlott bele mindenki, most The Rock és Russell Crowe van műsoron, és reméljük, hogy ez még csak a kezdet)

A forgatókönyv egyszerűen zseniális. Ugyanis egyszerű és zseniálisan jól szerkesztett, a legendás pesti humort sikerült átültetni a filmvászonra is. Záporoznak a poénok, a szimpla történetből így lesz izgalmas film, amelyben a jellem és helyzetkomikumok teljes mértékben kihasználásra kerülnek. Ma miért nem tudja ezt a magyar film? Költői kérdés volt, természetesen, az okokról sokat lehetne írni ,de nem búsongani jöttünk ugyebár, hanem vigadni, úgyhogy térjünk vissza a filmhez, A karakterek sablonosak, felszínesek, a jellemfejlődés a vicc kategóriája, de engem ez kivételesen nem zavart (pedig szokott), annyira magával ragadott a film, és annyira szurkoltam, hogy a vezér és a kis hivatalnoklány összejöjjön végre. Vagyis a szereplők szerethetők, és bár sziruposan romantikus a történet, a szövegnek és a színészi alakításoknak köszönhetően nem válik végzetesen giccsessé a film.

meseautó2.jpgTörzs Jenő a kor egyik legnagyobb színpadi színésze volt: legendás orgánumát megőrizte nekünk a filmszalag, azonban az ő igazi területe mindig is a színház maradt. Bár az alakítása meggyőző, de nem olyan átütő a vásznon, mint pl. Jávor Pál. A jellemábrázolás tökéletes, azonban mindvégig kicsit színpadias, szögletes marad az alakítása. Perczel Zita bájosan egyszerűen játssza el a naiv kislányt, ennél több nem is kellett ehhez a filmhez. Aki igazából a hátán viszi a filmet, az Kabos Gyula, aki zseniálisan játssza el a kisembert, aki felfelé tör, de mindig kisszerű marad, és hihetetlen ritmusérzékkel és arcjátékkal tudja elmondani a poénokat. Gombaszögi Ella remek játszótárs, Gózon Gyula és Berky Lili a lány szüleinek szerepében (a kiváló színészek egyébként a valóságban is házaspárt "alakítottak") ragyogó karakteralakítást nyújtanak. 

Gaál Béla rendező kiválóan oldotta meg a feladatát, ezt bizonyítja a film időtállósága. A színészvezetés nagyon jó, az érzelmek és a humor jó ritmusban kerülnek adagolásra a közönség felé. Azonban van néhány üresjárat, felesleges jelenet, a párbeszédek intenzitása is hullámzó, a vágások nem mindig jók, de összességében egy nagyon szórakoztató film született. A társadalomkritika sem hiányzik a filmből, tökéletesen bemutatja a kor tipikus szereplőit, és görbe tükröt mutat nekik. 

Ne hagyjuk szó nélkül a zenét sem, hiszen a címadó dal, a Meseautó sláger lett, máig ismertek az andalító dallamok. Ez a tipikus Casablanca - effektus: annyira rossz, hogy már jó.

Sajnos még nem ismerem a mai forgatókönyvíró képzés metodikáját (terveim szerint jövőre be fogok iratkozni egy kurzusra), de szerintem a vígjátékírásnál ez a film lehet az etalon. Remélem, a mai filmes  generáció is képes lesz hasonlóan maradandót alkotni, mint a nagy elődök ebben a műfajban. Addig is javaslom mindenkinek, hogy felejtse el rövid időre  a napi gondokat ennek az egyszerű, ámde nagyszerű filmnek a segítségével.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr715425737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.08.08. 11:09:53

Törzs alakítása tényleg színpadias, de sztem passzol a szerepéhez, akkoriban 1 vezérigazgatónak mindig reprezentálnia kellett (bár 1 sofőrnek nem, de hát mondhatjuk, h a karakter nem tudott kibújni a bőréből). Az elejét nagyon élveztem, de aztán vhogy túl erőltetett, meseszerű lett a számomra.
Én jobban kedvelem a Pesti mesét, ami uilyen lehetetlen (a szegény kalaposlány amerikai milliókat örököl), de mégis életszerűbb. A felnőttek gimnáziuma meg egyszerűen frenetikus.
A másik nagy kedvencem a lovagias ügy, az ugyan sokkal drámaibb, de realistább is. Nagyon jól (és aranyosan) mutatják be a lecsúszott kispolgári családot. SPOILER És az pedig, ahogy a végén a rádióközvetítés "meghackkelésével" élő adásban kérnek bocsánatot, az kimondottan modern.

Nick-Name 2018.07.28. 15:28:05

Nem mai a bejegyzés, de a film (és zenéje) örök, igy nem bírom ki, hogy ne jegyezzem meg azt ami az akkori filmekből számomra lejön.

A már-már elátkozott magyar gondolkodás ékes bizonyítéka a 2. világháború előtti magyar filmek tündöklése, szereplőinek későbbi bukása. Bizonyíték arra, hogy ez az ország ha nem abban az irányban indul el mint amerre elindult a 2. vh előtt, mi több, már az 1. vh alatt, most közel sem itt tartana. A következetlen látásmód, az állandó utálat, szélmalomharc mindennel, evtizedekről évtizedekre visszaköszön a magyar történelemben. Ez tényleg egy turáni átok! Ezekben a filmekben látszik a legjobban, milyen fejlődés volt itt a 2. vh előtt. Merre mehettünk volna tovább, ha nem olyan gyűlölködő természet a magyar, mint amilyen. Amilyen volt és amilyen most is! Ha nem dőlne be állandóan puszta néphülyítésnek, hogy minden, amúgy akkoriban nem olyan sok problémájáról csakis más tehet. A gazdasági világválságot leszámítva. A 10-es 20-as 30-as évek magyar filmesei építették fel Hollywood-ot. Ki szülei révén, ki önszántából kötött ki amerikában. Azt a Hollywood-ot építették fel (Fox, Paramounth) ami ma milliárdokat termel és vonz moziba minden évben. Mi lett volna, ha (főként) a századelőn, majd az első VH után a magyar filmezés nagyjait nem kergetjük el? Ha a 30-as évek sztárjait nem alázzuk meg? Sokszor pont azok akik előtte Istenként imádták őket. Ha Karády Katalin fogait nem veretjük ki a Gestapoval, nem kergetjük Jávort, Kabost amerikáig? Ez a látásmód rengeteg kárt okozott már ennek az országnek, mert a filmezésen túl, akár elég a tudósainkra, feltalálóinkra gondolni, akik mind-mind el lettek innen kergetve, Magyarországról, a magyarok által! Iszonyatos károkat okozott ez a gondolkodásmód az országnak és okoz ez most is! A többség nem látja, és azt se látja be, hogy ciklikusan lépünk bele ugyanabba a folyóba és saját magunk (a mindig mást gyűlölő gondolkodásmód) miatt nem vagyunk képesek egyről a kettőre lépni. És mivel lépni nem tudunk, visszahúzzuk azt is, aki szeretne... Nekem ezt juttatják eszembe ezek a filmek!
süti beállítások módosítása