A jó, a rossz és a semleges - avagy miért kötődünk a szereplőkhöz?
2013. június 08. írta: danialves

A jó, a rossz és a semleges - avagy miért kötődünk a szereplőkhöz?

karakter2.jpgA mesékkel már egészen kiskorunkban belénk verik, hogy a történetekben van a jó, a rossz, és automatikusan a jó győz. Innentől kezdve komoly értékítéletet nem is vár tőlünk a szórakoztatóipar, és felnőve is hasonlóan egyszerű felépítésű történetekkel bombáz minket. Bár semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek láttatni akarják: én például a Tom és Jerryben kifejezetten Tomnak szurkoltam, azt látva, hogy Jerry legtöbbször mennyire kiprovokálatlanul próbálja megkeseríteni a mindössze csak a feladatát végző macska életét, a Végtelen történet olvasását pedig azért nem tudtam befejezni a mai napig, mert 7 éves koromban felfordult a gyomrom a főszereplőt övező gusztustalan Messiás-kultusztól. (És gondolom mindenki tudna mesélni hasonlót gyerekkorából)

De visszatérve a jelenbe: sok embertől lehet hallani, hogy számukra egy film/sorozat/könyv tetszési indexét az határozza meg, hogy a szimpatikus szereplők mekkora sikert aratnak, illetve, hogy a főszereplő kellően megnyerő-e a számára. Így aztán ha hősünk erkölcsileg kompromittálódik, ne adj' Isten egyáltalán nem önfeláldozó módon elhalálozik az út során, legalább olyan furcsán nézünk az adott szórakoztatóipari termékre, mintha egy másik galaxisból érkezett volna.

Ebben a témában gyakorlatilag megkerülhetetlennek és a legtöbb vita kiváltójának számít a Trónok harca (könyvben A tűz és jég dala). Azoknak, akik barlangban élnek: George R. R. Martin regényében, és az abból készült sorozatban nincsenek fekete-fehér karakterek, raádásul az író egyik stílusjegye, hogy minden lelkiismeretfurdalás nélkül végzi ki a pozitív szereplőit is. Míg előbbi egyértelműen hajtóereje a sorozat és a könyvek folyamatosan növekvő népszerűségének és töretlen sikerének, utóbbitól a még a legvérmesebb rajongók is ki tudnak akadni.

karakter.jpgSzerintem nincs olyan, aki egy minimálisan sem érezne így az adott szituációban, de miért is van ez így? Egyrészről ott van a szimpátia, illetve a korábban is említett értékítélet, ami miatt (bár az életben egyáltalán nincs így) ezekben a művekben elvárjuk a pozitív értékek győzelmét. De legfőképp a karakterekhez való kötődés miatt, ami egy szükséges rossz. Szükség van rá, mert nélküle a film vagy a könyv nem tudja átadni azokat az érzelmeket, amiket a nézőből/olvasóból akar kiváltani, egyszóval az egész emocionális katarzis alapfeltétele, hogy valamilyen szinten együtt érezzünk a szereplőkkel. Én is nem egy kritikámban vetettem a szóban forgó alkotás szemére, hogy nem engedi elég közel a főszereplőt a nézőhöz, így pedig a várt hatás elmarad, a végeredmény túl plasztikus. De ugyanakkor a kötődés rossz, mert ez esetben hősünk nem érezheti helyesnek a rossz cselekedetet, a bukását pedig egy hatalmas negatív élményként élnénk meg. Vagy ez nincs teljesen így?

Én személy szerint mindig is kifejezetten kerestem és üdvözöltem az olyan műveket, ahol nincsen ennyire megszabva, mit gondoljunk és érezzünk: a törvény feddhetetlen őre is nyithat tüzet ártatlanokra nehezen igazolható módon (Tropa de Elite), vagy a főszereplőnek is csak azért szurkolunk, mert ő a kisebb gennyláda (Hodejegerne), vagy éppen ránk van bízva, hogy hősünk legyőzi-e magát, esetleg inkább könnyebb utat választja (Eredet). Valószínűleg azért, mert a klasszikus idealizált hősökbe egy nagy adag álszentséget látok bele: természetesen kellenek az ideálok inspirációképpen, de tényleg csak azokkal tudunk együtt érezni, akik tökéletesek és feddhetetlenek? Mert szerintem mindannyian teszünk nehezen igazolható dolgokat, szoktunk szemét módon viselkedni, és nem egyszer fordul elő az, hogy még magunkkal szemben sem vagyunk őszinték. Sőt, bizony az is előfordul, hogy nem a becsületes emberek járnak sikerrel. Lehet, hogy nem vagyok egyedül ezzel, vagy véletlen az, hogy a popkultúrában az egyik legnépszerűbb szuperhős pont a nárcisztikus és állandóan másokat veszélybe sodró Vasember?

Úgy érzem, mint sok más vonatkozásban, itt is a hitelesség lesz a kulcsszó, vagyis jelen esetben az, hogy a néző/olvasó percepciója egyezzen azzal, amit a mű sugallni akar. Magyarul, ha úgy érezzük, hogy a főszereplő nagyképű és arrogáns, akkor a film hatalmas hibát követ el, amikor önzetlen hősként ünnepelteti, és a nézőnek is hasonlót sugall. (Legfrissebb élményem ennek kapcsán, amikor a Walking Dead-ben egy hihetetlenül idegesítő szereplőt írtak ki nagyon érzelmesnek szánt módon, de amit éreztem, az leginkább a megkönnyebbülés és az öröm volt.) Ugyanígy könnyű abba a hibába esni, hogy a minden áron megsemmisítendő főgonosznak valamiért mégis sikerül szimpátiát keltenie bennünk, akkor nehezen fogjuk igazoltnak látni a könyörtelen legyilkolását. És talán kedvenceink halálát is valahogy így kell megfogni: az ókori drámáknak egyenesen alapvetése volt az értékvesztés, és tulajdonképpen a katarzist is ezen keresztül képzelték el akkoriban. Valószínűleg egy-egy előadás után senki nem küldte el a búsba Szophoklészt, csak mert Antigoné nem élte túl a művet. Ma persze ennek éppen az ellenkezőjére számítunk.

Szóval szerintem nem árt előre tisztázni, hogy mi az elvárás a befogadó felé: a mű egy érzelmi hullámvasútra szeretné vinni, ahol a mennyet és a poklot is megjárhatja a szereplőkkel (Titanic, TDKR), vagy inkább közös gondolkodásra invitálja (Requiem egy álomért, Keresztapa). Vagy esetleg mindkettő, elsősorban előbbiből az utóbbiba csapva át az utolsó pillanatokban (Hetedik, Memento). De ami még fontosabb, szerintem legalább ekkora felelőssége van nekünk abban, hogy ezt tisztába tegyük magunkban, és ennek megfelelően viszonyuljunk a produkcióhoz, és akkor talán nem érhetnek nagy csalódások. Nekem működik.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr975346357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.08. 12:23:24

Aki annyi filmet néz, mint mi, szerintem egy életre cukormérgezést kapott már a sok happy endtől. Van amikor jó, de van amikor csak a "szokásos" lezárás, mindenféle plusz nélkül. És jah, én is jobban szeretem azokat a főhősöket, akiknek a feddhetetlensége minimum megkérdőjelezhető. Nézd meg, ha még nem láttad a Végzetes hazugságokat Richard Geretől, pár napja írtam róla (fejtegettem is, hogy hogyan szerettetik meg a nézővel a Gere által megformált seggfejet).

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.06.08. 13:10:13

Nagyon jó cikk lett Dani, gratulálok!

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.06.08. 13:11:31

Ja és az adott témában nagyon jó példa a Mr. Brooks esete, ahol a disszociatív személyiségzavarral küzdő főszereplőnk egyik idenitásának szurkolunk, a másikat pedig a pokolra kívánjuk.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.06.08. 15:58:11

@doggfather: Costnernek , hogy megszabaduljon ettől a tehertől.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.08. 16:29:23

@lisztes: Ebben biztos voltam, ugyanakkor az emberek nagy része nem így működik, mint mi, ez az egyik, amit boncolgatni próbálok a posztban. (Ugyanakkor tudat alatt sokszor ők sem a happyend-re vágynak, legalábbis én ezzel magyarázom, h pl. a Trónok harcának még mindig vannak nézői és olvasói)
@FroG: Régen láttam azt a filmet, úh pontosan nem emlékszem ezekre a dolgokra, de sztem érik már belőle egy újranézés.
Ja és köszi!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.09. 08:29:26

@FroG: hát én nem tudtam neki szurkolni egyáltalán. Valahogy nem tudott szimpatikussá válna, túl gépies, nem úgy, mint dexter, mondjuk egy sorozatban könnyebb, mint egy másfél két órás filmben az biztos.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.06.09. 22:08:33

a vasember a legnépszerűbb? nem a tibi a barátok köztből?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.09. 22:14:28

@endike: Nem nézem a BK-t, úgyhogy kérdezném, h ennek a Tibinek pontosan milyen szuperképességei vannak? Mert amúgy lehet, h igazad van, csak hát én nagyon ilyen Marvel-DC síkon gondolkodom szuperhősök kapcsán.
Amúgy is nem A legnépszerűbb, hanem AZ EGYIK legnépszerűbb.

glc 2013.06.09. 22:26:29

Ha nem lett volna a blog index-címlapos, magamtól nem találtam volna ide, most is csak a T&J indítás miatt, Ugyanis meglepett, hogy vannak rajtam kívül olyanok, akik a sablonos "jó és rossz" felállást nem eszik meg szolgaian.
Én már alig nézek filmeket, mert ez idegesít. :(
De én nem a "happy-end" miatt, hanem mert valószerűtlenül sablonosak a karakterek.
Vagy ha mégsem, akkor én mindig látom a negatív szereplők pozitív oldalát IS, a pozitívaknak meg a negatív oldalát IS.
Innentől meg értelmetlen a film végkicsengése.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.09. 22:43:07

@glc: Azért ha keres az ember, lehet jó pár olyan filmet találni, ahol nem rágják az ember szájába, hogy mit gondoljon, itt a blogon is írtam már nem egy ilyenről. (Pl. csak az utóbbi időből az A.C.A.B., de legfrissebb élményem, a The Place Beyond The Pines is ilyen)

glc 2013.06.09. 23:00:35

@danialves:
Nem mondtam hogy nincsenek ilyenek, de mire megtalálom azokat, a többi halálra idegesítene. :)
Egyébként köszi a tippeket. :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.06.09. 23:08:27

épp azért akarunk feddhetetlen szereplőket, mert az életben nem kapjuk ezt meg, de válgyunk rá. Ha már a film se adja meg, akkor semmi jó nem marad az életben, még a remény se, hogy legalább elméletile lehetséges a jó. És a katarzisnak is az a lényege, hogy a jó győz, a rossz meg elbukik. Ez kielégíti az igazságvágyunkat. (Hogy Antigoné vagy más belehal a győzésbe, az mindegy, ezért max. tragédia a műfaj, de nem elmosás, ahol mindenki vegyes, és nincs igazság, nincs jó és rossz stb.)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.06.10. 00:27:06

Tom és Jerry ideemlegetését nem értettem, mert felváltva agresszorkodnak, vagyis nincs Jó és Rossz. Eltérően egypár másik, hasonló gonoszkodásokból álló sorozattól itt oldják a dilemmát azzal hogy időnként a két ellenség kimutatja a baráti érzelmeit is, átformálva bennünk a temérdek gonoszságot lényegében ártalmatlan csibészséggé. Erről ma gyakran feledkeznek el a készítők.

Tiszta jó és rossz, igaz és hamis, fekete és fehér csak a matematikában létezik, MINDEN egyéb esetben van egy másik oldala is a vélt igazságnak. A történetmesélések, szereplők talán néhány bántóan naív esettől eltekintve mindig bőven adhatnak filozofálgatnivalót annak, aki nem bír magával.

Egy feltűnően szép nő elhagyja a férjét és elszökik egy idegennel. A férj teljes rokonságával és barátaival együtt, szúró- és vágófegyverekkel bőségesen felszerelkezve elindulnak utánuk, hogy tisztázzák a problémát. A szökevények elrejtőznek a férfi házában, ahol apja végül úgy dönt, hogy megvédi őt, bár haragszik rá a bajkeverésért. A zaklatott rokonság megérkezik a ház elé és módszeresen nekikezd, hogy lerombolja, felgyújtsa, vagy amit csak lehet. Kilenc évnyi meddő küzdelem után csellel bejutnak a házba, minden élőt lemészárolnak, és megtört hősként hajóznak vissza hazájukba. Ki az, aki a sztoriban a trójaiaknak szurkol? Pedig a vétkük lényegében az, hogy a király nagyobbik fiát nem akarják koncul dobni a ribanc joggal feldühödött rokonságának.

A Gonosz autón menekül, számtalan bűn szárad a lelkén, és ki tudja, hány gonoszságot követne még el, de a Jó szintén autón üldözi. Átvágtatnak mindenen, legázolnak egy komplett zöldségpiacot, összetörnek 8-10 ott parkoló autót, vakon lövöldöznek végig a városon, majd a Jó egy hirtelen leleménnyel úgy löki meg a Gonosz kocsiját, hogy az egy hatalmas repülés után bezuhan a luxusszálloda üvegportálján át az étterembe, és a falon át a konyhában landol, az egy szem csodálkozó kínai szakács elől eltolva a konyhapultot. Lehet jobb is: a Gonoszt sikerült a szokás szerint teljes felszereléssel, de gazdátlanul álló kohászati üzembe vagy a kihalt szerelőcsarnokba terelni, az ott marad a kocsija roncsai között, az életéért könyörögve, és a kifelé sétáló borostás Jó rágyújt a szivarjára, a gyufát pedig a benzintócsába dobja, amitől az egész iparnegyed látványosan porrá omlik.

És persze mindezek után úgy távozik a helyszínről, hogy nyilván senki sem fogja tőle megkérdezni, hogy ezt így most hogy.

Pár évtizede divatba jött ez a nemtörődöm módon macsó igazságtevő. Aki miatt most több ezer ember vált károsulttá, elvesztve értékeit, házát, munkahelyét, tucatnyi kerület rendőrségének adva hónapokra elég helyszínelő és adminisztráló munkát.

Jutott már valaki eszébe a Speed jelenete, amikor a busznak feltétlenül le kell kanyarodnia a kijáratra, és egy csomó autónak ledózerolja az oldalát? Természetesen nekik szurkolunk, ebben nincs is hiba. De aztán ezek elmennek, egy óra múlva jön az egyik kocsi gazdája, és látja, hogy valami állat végighúzta az összes kocsit. Rendőrt hív, akinek fogal sincs arról, hogy mi volt, felveszi a jegyzőkönyvet, kihívja a kollégáit, akik felkutatják a többi kocsi tulajdonosát is, a lakónegyed összefut, kárfelvétel, biztosítási ügyintézés, a tulaj hónapok múlva kapja meg a kára harmadát, új kocsit nem tud venni, ennek meg fizeti a hitelét stb. A hétköznapok súlyos apróságai. Ha rosszak akarunk lenni, akkor a sémák szerint készült film után elkezdhetünk ilyeneken is agyalni.

A hatalmas kiterjedésű államszövetség a szokásos, viszonylag stabil, de senkinek sem tökéletesen megfelelő egyensúlyban működik, magas technikai fejlettség, távolsági kereskedelem, globális közigazgatási hálózat. Ezt a viszonylagos rendet egy kis létszámú, elszórt szakadár terrorista csoport próbálja megingatni, kiverni akarja a hatalmat a vezető kezéből, hogy a saját demokratikus elvű elitjük vegye át a helyét, egy másféle ideológia hitével irányítva pontosan ugyanazt a szövetséget. A lázadók terveik megvalósításához pusztító támadásokkal zaklatják a szövetség államait, a rendszer és saját otthona védelmére kelő számtalan katona életét oltják ki és közvetlenül a legfőbb vezetőre támadnak. A legnehezebb dolguk a vezető jobbkezével van, aki nagy erőket fog össze, de végül meghasonlik, megtudja, hogy mégis szereti a fiát, akinek a megmentéséért kétségbeesésében végül a saját mestere és példaképe, a Császár ellen fordul, aki villámokat szórva tűnik el valami hatalmas aknában.

Persze a mesének mindezek ellenére mesésnek kell lennie. Szükségünk van arra, hogy a jó legyőzze a gonoszt, tudom. Talán kevesebb ilyen mese kellene, hogy ne unjuk el ennyire a sémákat.

tundrazuzmo (törölt) 2013.06.10. 00:37:42

Igen, kell a jó a mesében, és kell a rossz is. Igen ezt igényli az ember később is. Mostanában a jó főgonoszt keresik a mozinézők. Miért is?

Hát azért, mert a filmek többségében a jó úgyis győz. Kivéve a Birodalom visszavág típus, de a végén akkor is a jó győz. Ha viszont ez igaz, akkor az az érdekes, ha minél ravaszabb, fifikásabb, beteges-őrültebb, kegyetlenebb, embertelenebb (stb.) főgonoszt sikerül a filmben legyőzni.

afazekas 2013.06.10. 01:00:57

Néha Tomnak.
Jerry idegesítő volt bizonyos részekben.

Kék az ég 2013.06.10. 06:40:17

@Androsz: Lehet szükségünk van rá de sajnos néha épp ez a szükség van annyira túlzásba víve, hogy pont az ellenkezője történik és azzal a morális tanulság válik hiteltelenné.

Pl. DiCaprio két filmjében is győzedelmeskedik, mint a jó, fiatal jóképű főszereplő, noha az egész filmben minden csak nem az.

A Partban, nem hogy felelőtlen, önző aki megcsalja két barátját is barátnőikkel, de 4 ember halálát is okozza, egyet meg egyenesen MEGÖL. Mégis a végén ő a sikeres narrátor és az évtizedes idilli életet következetesen megőrizni akaró Tilda Swinton lesz a gonosz, mert jaj DiCaprio nem hallhat meg (féltucat szinten jóképű fiatal igen, egyenesen Capri által megölve nem számít).

Vagy az Inception-ben is happy end kell, noha ott is felesége halálát okozza, és a "jaj de bánom" megváltását is úgy éri el, hogy egy ÁRTATLAN, jó áldozat agyát mossa át egy nem épp pozitív üzletember kedvéért.

Igazi morális végkifejlet pont ellenkező esetekben lett volna, de hat a happy end kell ugye mert jaj a gyerekei után - akiket évekig elhagyott - annyira vágyódik ugye...

Kék az ég 2013.06.10. 06:47:12

@lisztes: Vagy az alább említett Beach-ben (de Inceptionben is) ahol a tulajdonképpen tömeggyilkos Di Caprionak drukkolsz a végén és a tökéletes, boldog eletet megőrizni akaró Swindon lesz az akinek élete tönkre lesz téve mert meg akarta ölni, míg a konkrétan gyilkos Capri vígan éli életét.

MEDVE1978 2013.06.10. 10:13:02

@Tom és Jerry: természetesen Tomnak drukkoltam végig. Az élet természetes menete ugyanis végig nyilvánvalóan az lett volna, hogy Tom Jerryvel négyszer feltörli a padlót és utána szépen elrágja.... Ráadásul Tom csak néhány részben igazán gonosz, legtöbbször magát adja, hiszen egy macska.
@Part: nekem szelektívek vajon az emlékeim... Kit öl meg DiCaprio? Az még beugrik, hogy egy srác lábát leszedi a cápa, utána pedig szenved és végül kinyírják, mert nem bírják hallgatni a szenvedését. Meg, hogy DiCaprio szórakozik a fűtermesztést felügyelő Thai gengszterekkel befüvezve. Egyébként az egyik kedvenc filmem, mert emberekről szól. DiCaprio nem más, mint a hedonista, társadalmat, kispolgáriságot utáló fiatal, aki csak bulizni, baszni és füvezni akar. Ezzel az emberek 80%-a tud azonosulni. Swindon viszont az az ember, aki az általa idillinek vélt közösség védelme érdekében hajlandó bármeddig elmenni, levetkőzni emberségét is. Korántsem érzem annyira DiCapriot gonosznak, Swindon viszont az a végére. Van egy olyan olvasata is az egésznek, hogy Swindon épített egy hamis idillt (fiatalság - végtelen mennyiségű drog - szerelem - tenger és forróság tengely köré), amely óhatatlanul összeomlik.
@Trónok harca. Sokan írtak már sok mindent róla, utólag örülök, hogy egy részt sem néztem meg belőle. Embere válogatja, hogy ki mit szeret. Sokan szeretik, ha szex helyett korbáccsal verik és megalázzák őket. Ugyanígy, biztosan van olyan, aki azt szereti, hogy van egy sorozat, ahol megszeret szereplőket, másokat megutál és az egyik "fordulat" az lesz, hogy egyszer csak szépen lemészárolják őket. Lehet, hogy valaki erre elégedetten hátra dől és azt mondja, hmm, igen ez a valóság, tök jó. Én - valamint valószínűleg az emberek 90%-a - olyan vagyok, hogy nem és ez kurvára frusztrálna. Persze az igazi reakció az lenne, ha a Trónok harca nézettsége ezután jelentősen csökkenne, de nem fog, a rengeteg hülye ott marad majd és nézi, csak, hogy amikor az újra felépített kedvenc szereplőjét kinyírják, újra kiakadjon. Az élet ilyen és éppen azért nézünk filmeket, mert nem mindig az életre vagyunk kíváncsiak :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.06.10. 14:29:31

@Kék az ég: Hát igen, mára az egyszerű morális tanulság a filmekben ritkává vált, szinte gyerekfilmnek vesszük azt, ha a gonosz bűnhődik, a jó pedig egyszerűen jó. Kezdetben vala a hős, aki kivonta kardját, levágta a sárkány fejét, majd begyűjtötte a mucust és a fél királyságot. A mesehallgató pedig örült, hogy a veszély elmúlt. Ma is gyakran van olyan film, hogy a szereplők eleinte nincsenek jóban, de aztán végül összerendeződnek a dolgok, és a néző kis örömmel látja a kialakult harmóniát; csakhogy még csak a film felénél járunk, és valaminek el kell romlani akkor, amikor már végre olyan jó volt. De a végén mégiscsak jó lesz.

Aztán jött a sajnálnivaló hős. Aki jó és erős és bátor, de közben megvan a maga szomorú múltja vagy sorsa. Jött a rovott múltú hős, aki megváltozott, és a jók megmentésével vezekel, megtalálva az élete értelmét. Jött a rovott jelenű hős, aki most bepöccen az igazi gonoszra, és megmenti tőle az igazi jókat. Jött a rovott múltú hős, aki most is "rovott" dolgot csinál, de drukkolunk neki, ilyenből volt talán az első típus a szimpatikus betörő, az úri csibész, a leleményes bankrabló. Jött a tiszta múltú hős, aki gonosz lesz azért, hogy a még gonoszabbakat legyőzze. (A Taken, ugye, ahol mindannyian szerettük volna ugyanazt csinálni, mint a kérlelhetetlen és céltudatos hős.) Aztán jött a hős, akiről már nem tudjuk, mit gondoljunk. Néha kiderül róla, hogy titkosan jó, például a Kardhalban. És végül jött a hős, akiről nem tudjuk eldönteni, hogy neki szurkoljunk-e egyáltalán. Sőt, rosszabb esetben jött a hős, akit nagyon szeretnénk már kinyíratni valakivel, esetleg mert a gonosz egy egyenesebb lelkű figura.

A rengeteg történet rengeteg variációt szült már. Az a kérdés, hogy a filmet végül "művészfilmnek" szánják-e, amelyben a néző szórakoztatása állítólag nem cél, vagy "közönségfilmnek", amelyről a néző elégedetten áll fel. És ezt nagyon el tudják cseszni, mert mi, európai (?) nézők unjuk már a hollywoodi hepiendek végtelen sorát. Ugyanakkor ha a film jó, akkor mégiscsak tudjuk élvezni azt is időnként. Hiszen a mese kell, és ha katarzisra nem is mindig, de a felkeltett feszültség megfelelő oldódására (csöppnyi orgazmus) rendszerint vevők vagyunk.

Tulajdonképpen úgy néz ki, hogy nem is az a legeslegfontosabb, hogy a sok-sok variációból melyiket kapjuk, hanem az, hogy a film filmnek jó legyen. Nagyon nehéz megmondani, hogy az mi is, hiszen nagy nevű színészekkel jó nevű rendezők is elrontják sokszor – a mi szemszögünkből. Lehet, hogy ugyanaz másoknak nagyon tetszik. Ez is zavarossá teszi a filmvilágot.

Én úgy vagyok, hogy a film az film, vannak jó és vannak rossz próbálkozások. A független epizódokból álló sorozat is kis filmek lennének, csak a kötelező hossz és beosztás elveszi néha a lehetőséget, és kérdéses, hogy a nézőt meddig érdeklik a figurák és a kiagyalt, esetleg már csak kiszenvedett történetek. A nem túl hosszú és konkrét lezárás tervével készülő sorozat valójában egy hosszú film, az is lehet jó. Nekem a bizonytalan jövőjű, megtervezetlen sorozatok a mélypont, ahol nem lehet értelmes történetvonulatot, feszültséget, megoldást kitalálni, mert 42 percenként kell egy feszültség és megoldás, annak reménye nélkül, hogy végül kiderül valami, amit az író már korábban is tudott, és ehhez vezette a történet útjait. Itt már csakis szimpla sémákra lehet építeni újra, mint a bábszínházban a gyerekeknek, és oda az érdekesség.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.21. 10:58:54

Ezzel a témával kapcsolatban nekem örök problémám az, hogy a gyerekeknek szóló mesék, rajzfilmek, filmek, képregények, könyvek, stb. szinte egytől-egyig a jó és a rossz harcáról szólnak, a jó és a rossz határozott szétválasztásával. Olyannyira általános ez, hogy még a gyermekpszichológusok is azt vallják, hogy először meg kell tanulnia a gyereknek szétválasztani a jót és a rosszat egymástól.

Nekem ezzel szemben az a véleményem, hogy semmivel nem válna rosszabb felnőtté a gyerek, ha kezdetektől fogva árnyaltabb meséket kapnának, sőt, én azt gondolom, jobbak lennének. Hogy miért? Mert a jó-rossz szétválasztás mentén egy olyan világ alakul ki bennünk, és ezt felnőttkorban sem vetjük le teljesen, ahol mi vagyunk a jók, mások meg a rosszak, így minden cselekedetünkhöz önigazolást keresünk, ugyanakkor sokan a jó önigazolásával felvértezve rengeteg olyat megtesznek, amit némileg árnyaltabban gondolkodva nem tennének meg. Gondoljunk csak például a politikai szélsőségekre vagy a terroristákra, ők is azt gondolják magukról, hogy ők a jó ügy érdekében cselekszenek.

Ja, és akkor nem mentem még bele a jó-rossz szétválasztás esztétikai részére, amikor a jó szép, a gonosz csúnya (nyilván vannak kivételek, de a kivételeknél ellentmondásként van kihangsúlyozva a ronda és jószívű szereplő), ezzel aztán előítéleteket ültetve az emberekbe, akár más emberekkel, akár nem éppen esztétikus kinézetű állatokkal szemben.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.21. 11:04:42

Ami még ide kapcsolódik, de a jó-rossz harccal ellentétben nem feltétlenül tartom károsnak, az a személyiség nélküli főhős. Ritka az a mese, ahol a legkisebb királyfinak valódi személyiségjegyei vannak, a kevés emberi tulajdonságot is a bátyjai kapják általában irigység formájában, a főhősnek marad a hősiesség, jóság, de az egészben nincsen semmi emberi. Képzeljük csak el, lehetne egy modoros személyiség is, mindenről egyedi véleménnyel, egyedi motivációkkal, egyedi stílussal. De nem véletlenül személyiségtelen a főhős, ugyanis a játék arra megy ki, hogy az olvasó magát képzelje bele a helyébe, az pedig úgy annak alapból nincsen személyisége, sokkal egyszerűbb. Szvsz rengeteg gyerekeknek (is) szóló könyv éppen ettől lett sikeres.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.21. 11:07:52

Ja, és konkrétan ami felháborított anno, mikor valamelyik (általam amúgy nem is nézett) japán animét arra hivatkozva tették itthon korhatárossá, hogy a jó és a gonosz szereplők által megidézett szörnyek is ugyanúgy (ronda szörnynek) néznek ki, így a gyereknek túlzottan összemosódik a jó és a rossz. Na ilyenek miatt tudok én nagyon háborogni...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 11:07:56

@Ensiada Arkoveitie: Nagyon igazad van, de szerintem az ember egojából alapvetően az fakad, hogy én vagyok a jó és a többiek a rosszak. Valahogy meg kell, hogy határozza magát, csak kellő intelligenciával be tudja látni, hogy ez nem mindig igaz. Úgyhogy én ezt nem feltétlenül fognám a mesékre, de az kétségtelen, hogy nem ártanának kicsit árnyaltabb mesék. Sőt, abba bele sem mentem, hogy pszichológiailag inkább a gyerek mindennapi életével kapcsolatos történetek hasznosak (ld. Bartos Erika sikerét), nem a kitalált sárkányos fantasy-k.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.21. 11:40:46

@danialves:
Csak az a kérdés, hogy az ember egója alapból igényli-e ezt, vagy kisgyerekkorban alakul ez ki a jó-rossz mesék hatására. Én nem állítom, hogy alapból nincs ilyen, de abban biztos vagyok, hogy ezek a mesék csak erősítik. És igen, én is megtanultam, hogy ez nem így van, csakhogy tudat alatt bennem is megvan, mint mindenki másban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 11:43:22

@Ensiada Arkoveitie: Szerintem ha ez egy tanult valami lenne, sokkal könnyebb lenne levetkőzni. Főleg azért, mert ezt nem érzem kulturális jellemzőknek. (Tehát, hogy ahol nincsenek népmesék, ez máshogy van.)
süti beállítások módosítása