Milyen sci-fikből merített a Feledés?
2013. április 20. írta: danialves

Milyen sci-fikből merített a Feledés?

Kritikámban is említettem már, de azt talán most sem túlzás kijelenteni, hogy Joseph Kosinski műve nem egészen saját kútfőből táplálkozott. Az azonban engem is meglepett, mennyi alkotással tudok párhuzamot vonni a műfajon belül. Úgyhogy arra jutottam, itt az ideje összeszedni ezeket egy nagyobb lélgzetvételű listába, legyen szó bármilyen apróságról vagy éppen az egész alapötletről.

Itt hívnám fel a figyelmet, hogy kettős spoilerveszély áll fenn, azaz alábbi következő szövegek nem csak a Feledésre nézve spoileresek, hanem az említett filmek poénjait is lelövik, szóval az egyes címek után csak az olvasson, aki látta már a szóban forgó művet.

Mátrix: Forradalmak (Matrix: Revolutions, 2003)

Hatalmas, lebegő robotokból álló sereg közelít a maroknyi emberi túlélő utolsó mentsvára felé. Az emberiséget másodpercek választják el a teljes pusztulástól, amikor a főhős távoli beavatkozása nyomán hirtelen az egész géphadsereg leáll, a velünk szemben álló harcosok pedig megkönnyebbülve felsóhajtanak. Ja és majdnem kifelejtettem, hogy a fővezérük már korábban feláldozta magát, amikor szétlőtt gépfegyverrel egy ilyen drónt.

A függetlenség napja (Independence Day, 1996)

A rengeteg amerikai szimbólummal és hazafiassággal teleszórt film megoldását az jelenti, amikor két szereplő az idegenek egyik járművének álcájában egy nukleáris töltetet csempész fel azok bolygónk felett lebegő óriási anyahajójára, ezzel hatalmas segítséget nyújtva a Földön harcoló társainak (ezt ld. fentebb). Természetesen az egész jelenet csúcspontját az jelenti, amikor az elenyésző méretű űrhajó belebeg a hatalmas térbe, mi pedig azon izgulunk, hogy nehogy kiderüljön valódi szándékuk.

Az emlékmás (Total Recall, 1990)

Főszereplőnknek komoly dilemmája támad: mit higgyen el abból, amire emlékszik? Az ezt kiváltó eseménysornak fontos eleme, hogy az a hölgy, akit főhősünk a feleségének hitt, ellene fordul. De sebaj, a férfiú hamar talál egy másik nőt, akibe beleszerethet.

Én, a robot (I, Robot, 2004)

A film főgonosza egy női névre hallgató mesterséges intelligencia, aki egy humanoid avatar mögül kommunikál a főhőssel, amikor éppen nem az általa irányított robotokkal próbálja megsemmisíteni. Főszereplőnk erre csak a játékidő utolsó harmadában jön rá, viszont akkor elmegy abba a hatalmas építménybe, ahol ez a valami lebeg, és egy hangos "Fuck You!" kíséretében kinyírja őt.

Hold (Moon, 2009)

Főhősünk drónokat javít, amelyek emberiség energia-utánpótlásáért felelnek, egy kis létszámú bázison, távol mindenkitől. (Mondjuk társnak egy ilyen helyre én is inkább Andrea Riseborough-t vinném, mint egy Kevin Spacey-hangú robotot.) A megbízatása nemsokára lejárna, és indulhatna haza, amikor rájön, hogy tulajdonképpen egy hazugság része, amelynek fontos eleme, hogy ő maga csak egy tömeggyártásban készült klón, eredetije pedig évtizedekkel ezelőtt megsemmisült. Illetve az is kiderül, hogy az ember, akivel videotelefonon keresztül tartja kapcsolatot, valójában csak egy program. Természetesen a film egyik emlékezetes jelenete, amikor főszereplőnk megharcol saját magával.

Cargo (2009)

Erről a kis költségvetésű svájci alkotásról talán kevesen hallottak, a blog olvasói viszont szerencsés helyzetben vannak, hiszen szerény személyem már megismertette velük ezt a művet. Nos nézzük miről is szól: A Föld lakhatatlanná vált, az emberek egy hatalmas űrállomásra költöztek, ahonnan szép lassan evakuálják őket egy másik bolygóra. A főszereplő egy rakás hibernálásban lévő embert talál, akik közül egyet fel is ébreszt. Eközben lepukkant körülmények között élő lázadók ellen küzd, akik bebizonyítják neki, hogy a Föld igenis élhető és ő csupán egy hatalmas hazugság része. Amelyet természetesen hősünk ennek folyományaként el is pusztít.

Valamelyik esetleg ismerős volt? Nos, könnyen lehet, hogy csak a véletlen műve, esetleg én erőltetem túl a párhuzamokat, mert végül is banálisan csúnya lopásokról (na jó, talán az utolsót leszámítva) nem beszélhetünk és a történetre sem lehet mondani, hogy túlságosan sablonos lenne. De az is biztos, hogy ha a Feledés lenne a doktori disszertációm, nem mennék nyugodt szívvel közjogi méltóságnak. 
Ha pedig úgy gondolod, még tudsz sci-fit mondani, amely a történet valamelyik elemét már megvalósította korábban, vagy éppen szerinted nem helytálló az egyik összehasonlítás a fentiek közül, esetleg csak simán egy pöcs vagyok, írd le nyugodtan kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr865219955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.20. 00:18:21

Nagyon jó cikk, érdekes meglátások.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.04.20. 09:46:04

Függetlenség napjához még a Tom Cruise vs 3 drón egy kanyonban az teljesen hasonló koreográfiával van megoldva, mint a Will Smith vs idegen űrhajó.

Amúgy bár a Holdat én is írtam, utána azt olvastam, hogy a Feledés azért egy régebbi projekt, már házalt vele egy ideje a rendező, szóval elképzelhetőnek tartom, hogy az csak véletlen.

Ja és kimaradt az Időgép és az abban található felrobbant Hold és az emiatt majdnem kihaló emberiség :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.20. 16:08:25

@lisztes: Akkor ez tipikusan az az eset, ami a Dredd - The Raid párhuzamok kapcsán volt. A végén már 4-5 évekre visszamenően ment a verseny, h melyik volt előbb, és végül ott is az újabb film nyert (egyébként sztem elsőfilmesként Duncan Jones sem 5 perc alatt adta el ezt az ötletet)
De ettől függetlenül én azért nem tartom komoly lehetőségnek, h tényleg ilyen durva nyúlás történt volna, sztem pl. a fent említettek közül a Cargo-t nem is látta Kosinski. Sokkal inkább az látszik ebből, h évről-évre egyre nehezebb eredeti ötlettel előállni, mert amit az ember annak gondol, arról a végén kiderül, h már jó páran megcsinálták.

Időgép meg (szégyen, nem szégyen) konkrétan az életemből maradt ki, szóval már csak ezért sincs benne a listában.

JoeyTribiani 2013.04.20. 17:37:32

Szerintem még a Wall-E is ideférne. Élhetetlen bolygó, virágos jelenet, mindenki egy űrállomáson, ugyan nem egy másik bolygóra, de a visszatérésre várva...

tundrazuzmo (törölt) 2013.04.20. 18:03:04

Ide sorolható még a Sziget is - a párhuzam nyilvánvaló az emléktörlős hazudozós, de emlékezős és később kiderülős hogy klónozós vonalon.

És még egy csomó más film is párhuzamos ezzel.

De a Feledés attól még jó.

Gloyva (törölt) 2013.04.20. 19:06:31

Miközben a moziban néztem a filmet, nekem is ez a nyugtalanító érzésem volt végig. Konkrétan az első három említett film azonnal beugrott, a Holdat még nem láttam, a Cargo-ró pedig még csak nem is hallottam - sürgősen pótolom mindkettőt. ettől függetlenül nekem tetszett a feledés, nem bántam meg, hogy kiperkáltam érte a mozijegy árát.

Gloyva (törölt) 2013.04.20. 19:08:57

Ja, és nekem még a Fantasztikus négyes és az Ezüst utazó (milyen hülye fordítás) is beugrott, a Teth és a Galaxisfaló közti párhuzam.

Bal 2013.04.20. 20:05:44

Nekem meg beugrik Homérosz, Shakespeare és Karinthy is. Nem lehet esetleg, hogy az űrhajóra, világvégére és idegenekre hangszerelt érdekes történetek száma véges?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.20. 22:31:56

@JoeyTribiani: @CyrusRamsey: Egy pillanatig a Wall-E átfutott az agyamon, de elvetettem azzal az érveléssel, hogy talán túl komolytalan összehasonlítási alap lenne. Ennek ellenére kétségkívül jogos, hogy vannak azzal is párhuzamok.
@Bal: Én sztem csendesen sírnék egy fél órát, ha a sci-firől, vagy egyáltalán bármelyik műfajról, témáról kiderülne, h már nem lehet újat mutatni benne, és megjártuk az összes véges lehetőséget.

Bal 2013.04.20. 22:58:05

@danialves: ez egy hosszú téma, és nincs időm alaposan körüljárni. Egyetlen irányt említek: a hollywoodi divatok mostanság eléggé bekorlátozzák a sztorit. A közönségnek kell a vizuális komputerorgia, így aztán egyetlen A-kategóriás látványfilm se eladható valamilyen gigantikus apokalipszis nélkül. Ha ma forgatnák le a Star Wars 3-at, úgy tíz perces élő adást kapnánk a Halálcsillag szuperlézerének hatásairól, három méter távolságból. Innentől aztán adott is, hogy a sztorik laza narratívákká válnak egy diorámához, ahol a lényegi jelenetekben minimum kisebb városrészeket, de inkább egész bolygókat rombolnak le. Tisztelet a kivételnek.

Yogi 2013.04.21. 09:14:17

Szerintem passzolna minden sci-fi anyja az space odessy sorozat is, de abból is a space odessy 2001. Mellesleg jack eredeti hajójának is ez a neve, valamint egy nagy piros lámpával beszélget a végén. ;-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.21. 14:17:46

@Bal: Ez sajnos nagyon igaz, rossz nézni azt, h már az amatőr forgatókönyvírókba is azt sulykolják, h "ez és ez legyen benne, és akkor talán el tudod adni". Mintha nem lehetne jó forgatókönyv az, ami 120 oldalnál hosszabb stb. Persze sztem aztán eladható lenne egy látványfilm apokalipszis nélkül is, de ezt így nem fogjuk soha megtudni. Ettől függetlenül éppenséggel a szerzőt mondjuk nem menti fel, ha egy sablonos filmet ír, és nem próbálkozik valami eredeti ötletet átnyomni a producereken. (pl. itt van ellenpontnak a posztban is említett Hold-at, ill. a Forráskódot rendező Duncan Jones)
@Yogi: Erről mondjuk simán el tudom képzelni, h egy tudatos "hommage" volt, elvégre ilyet bevallottan is szoktak művelni a rendezők.

Visegrádi 2013.04.21. 15:14:56

Először is jó a nicked. Másodszor: így van, jó film. Jobb és igényesebb, mint a felsorolt példák.

Bakatcha Bandita 2013.04.26. 11:33:10

A Wall-E-re szerintem konkrétan utal Jack, amikor azt mondja, hogy "mi az itt maradt takarítók vagyunk", vagy valami ilyesmit.

Szerintem egyébként ott van még a Randevú a Rámával is benne, meg a kismillió "földalatt-túlélős-apokaliptikus sci-fi" is.

Meg hát a Mátrix első része? A "nem az van, amit hiszel"-felállás, meg hogy a fekete mentor ráébreszt a valóságra?