A Káosz Birodalma / Southland Tales (2006)
2012. május 08. írta: Bruse

A Káosz Birodalma / Southland Tales (2006)

http://1.bp.blogspot.com/_o_E5_ihEjRQ/TSfkgJUr0HI/AAAAAAAAALA/OE9R5IKPnD8/s1600/southland_tales_r1-5bcdcovers_cc5d-front1.jpgMiután egy tehetséges ifjú rendező letesz az asztalra egy igazi kultfilmet, aminek a mai napig vannak bevételei, azt gondolnánk, hogy további karrierje folyamán is a közönség kiszolgálása lesz a fő célja. Nos Richard Kellynek semmiképp se. A Donnie Darko után bármelyik stúdió megadta Kellynek a kellő pénzügyi támogatást teljes alkotói szabadsággal egybekötve. Ily módon hozta tető alá a filmtörténet egyik legnagyobb bukását, legalulértékeltebb művét.

Richard Kellyben a sztori ötlete 9/11 követően merült fel. A történet hat fejezetre osztható, melynek első három fejezetét Kelly képregényben csinálta meg, a maradékot filmre adaptálta (ez az oka, hogy a film a negyedik fejezettel indít). A film megértéséhez nem feltétlenül kell ismerni a képregényeket, de aki mélyebben bele akarja ásni magát a témába, annak elengedhetetlen.

A film cselekménye 2008-ban játszódik, az amerikai választások idején. Ekkor Amerika már túl van a III. világháborún, amely az ikertornyok elpusztítása után tört ki. Boxer Santaros (Dwayne "The Rock" Johnson) a népszerű színész ír egy forgatókönyvet, melyben megjósolja az apokalipszis eljövetelét. Feleségét otthagyja Krysta Kapowski (Sarah Minchelle Gellar) pornószínésznő miatt, aki saját valóság show-t indít és összeköttetésbe kerül a neo-marxista csoporttal, akik elrabolták Roland Taverner rendőrtisztet (Seann William Scott), emellett a republikánus párt hatalmát szeretnék megdönteni.

Nem tudom mennyire jön át, de a cselekmény elképesztően kusza és a rendezőnek nem célja nézőbaráttá tenni alkotását, amely mégis parádésan szórakoztató. Kelly elmondása szerint a film egyedi stílusának megteremtéséhez olyan darabok inspirálták, mint a Dr. Strangelove, a Brazil és a Ponyvaregény. Ebből kifolyólag filmjén a különböző stílusok, műfajok vegyítése igencsak szembeötlik. A műben egyszerre keveredik az anti-utópia, az akció, a musical, sőt, még Lynch és Tarantino stílusa is. Képi világa Terry Gilliam előbb említett remekművéhez, a Brazilhoz áll a legközelebb.

A rendezés elsőosztályú. Ezt abból is megtudhatjuk, ha egy direktor a legapróbb jelenetekre, a háttérre és a zenére különösképpen figyel. Számos képi, vizuális poén van az amúgy is humoros műben. A zenéken sem találni fogást, a Mouse, Radiohead, Moby, de még Beethoven híres kilencedike is helyet kapott.

A színészválasztás bár kockázatos volt, de valamennyiük számára alkalmas volt a megírt szerep. Természetesen mindenki komolytalan, önmaga paródiája. Szerintem The Rocktól senki sem várta el, hogy komoly szerepben tűnjön fel. Mellesleg nem semmi sztárparádé elevenedik meg előttünk: ugyebár The Rock, Seann William Scott, Sarah Michelle Gellar, Justin Timberlake, Kevin Smith, Jon Lovitz, Christopher Lambert és egy pillanat erejéig még Eli Roth is. Bár a nagy többségük nem is színész, de azért kellemes őket látni egy ilyen elvont apokaliptikus mesében.

http://static3.origos.hu/i/0809/20080917southland.jpgNéhol már (direkt) átcsúszunk a B kategóriába is, és a blődli dolgok ellenére ez egy komoly tartalommal, művészi erővel bíró mozgókép. Az egész produkció János apostol által írt Jelenések könyvét eleveníti meg egészen egyedülálló filmnyelven. Bár ez nincs a szánkba rágva, de rengeteg az utalás rá. Számos idézet van belőle, The Rock karaktere folyton a forgatókönyvéről beszélt, amelyet álma nyomán jegyzetel le az apokalipszisről, a Seann William Scott által játszott karakterről pedig úgy beszél mint a megváltóról. Ebben a kontextusban tehát János apostolnak Boxer Santaros, a Megváltónak Roland Taverner rendőrtiszt, míg az Antikrisztusnak Kalifornia állam szenátora felel meg, akinek gesztusrendszere és külseje kísértetiesen hasonlít Bushéra (ami nyílván nem véletlen). Rengeteg közéleti és poltikai fricska elhangzik a filmben, a legjobb példa alighanem az, amikor a republikánusok még párton belül is besározzák egymást, de Justin Timberlake magánszáma is emlékezetes.

A Káosz birodalma a felszínen egy kusza sci-finek hat, de valójában egy szürreális politikai szatíra a Jelenések könyvének adaptálásán belül. A bizonyos szűk körökben rajongott film nem ad segítő kezet nézőjének, rengeteg dolog "csak úgy van" egy jó mindfuck film révén. Teljesen érthető, hogy a többség szerint egy pocsék film, mert az. Azonban a másik oldalnak is igaza van, akik szerint ez egy műalkotás. Erényei és hibái elvitathatlanok, a Született gyilkosok óta megszaporodott Amerika-kritikus filmek közé sorolható Kelly 2006-os műve, mely előrevetíti Amerika bukását.

Érdekesség, hogy Cannesban a filmet megválasztottak minden idők legrosszabb filmjének a fesztivál történetében. Cannesi bemutatásakor kifügyülték, a krtikusok negatív véleményükkel szétszedték a filmet. Ezek ellenére indulhatott a fesztivál nagydíjáért, az Arany-pálmáért.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr104496345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.25. 03:39:56

ez a film egy akkora rakás szar, hogy "a filmtörténet egyik legnagyobb bukását, legalulértékeltebb művét." kifejezés inkább azt takarja, hogy éppen úgy értékelik, ahogy azt kell

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.25. 03:54:03

"Cannesi bemutatásakor kifügyülték,"

hogy lehet valamit kifügyülni? csak mert én is szeretném kifügyülni