Thelma (2017)
2017. december 14. írta: Gaben No.1

Thelma (2017)

thelma1.jpgThelma (Eili Harboe) egy norvég egyetemista lány, aki szörnyen szigorú vallási neveltetésben részesült. Különcsége és félénksége miatt nehezen vegyül el a többi diák között, mígnem egyik nap felfigyelnek rá, mikor egy epilepsziára hasonlító roham lesz rajta úrrá. Megismerkedik egy lánnyal, Anjával (Kaya Wilkins) és azt veszi észre Thelma, hogy beleesett a lányba, aki ezt viszonozza is. A románcot a család értékrendje és az egyre sűrűsödő rohamok mellett Thelma különleges, természetfeletti képessége is beárnyékolja.

A Thelma az a tipikus európai filmfesztiválra született film, ami mintha csak azért készült volna el (azon túl, hogy Norvégiának jó esélye legyen egy Oscar jelölésre), hogy ki lehessen mondani, van egy természetfeletti, vallásos, leszbis film. Mint mikor azon poénkodsz, hogy egymásnak látszólag ellentmondó műfajokat keversz, mint a pszichedelikus-gregorián-minimál vagy a filozofikus-western-sci-fi. Ha egyben rápillantunk erre az elegyre, talán érvényesülhet a pom-pom lány effektus, de egyenként megvizsgálva a komponenseket egyértelműen kibújik a szög a zsákból. A természetfeletti vonal a film közepéig szinte jelen sincs. Utána pedig dominánssá válik ugyan, de a mozi ekkor átcsap egy Before I Wake remake-be. Ez még nem is lenne feltétlen probléma, csak összehasonlítva vele ég és föld a kettő. A háttértörténet annyira vékony hozzá, hogy látszik, hogy csak alibiből van itt. Összevetve a Before I Wake-kel (aminek azért ez az egyik legnagyobb erőssége volt) röhejesen kevésnek tűnik. A párhuzam a két film között azért is helytálló, mert a ugyanattól a hibától szenved mindkettő, nevezetesen senki nem veszi elég komolyan a főhős képességét. De ezt inkább nem ragozom tovább, mert nem akarok spoilerezni.

thelma2.jpgA vallási bigott szál pedig pont fordítva. Az elején elég nagy jelentősége van, majd hipp-hopp elfelejtődik. Jó, kapunk rá magyarázatot, de nem érintett túl jól, hogy a film ilyen könnyen elhagyja az alapkoncepcióját. Ezen részleg keretei között ismerhetjük meg főhősünk, Thelma szüleit. Közülük is a legérdekesebb karakter az apja, aki egy igazi hamisítatlan seggfej. Ez a figura a film elején tökéletes működött. A dumái miatt iszonyatosan lehetett utálni, mégis a néha megmutatkozó kedvessége miatt el lehetett ebben az utálatban bizonytalanodni. A mű második felében viszont azon járt az agyam, hogy ez a karakter egyáltalán nem illik ide. Mintha kitalálták volna a film első felét, de nem tudták mi legyen a második felével és sikerült megvalósítani azt az ötletet, ami egyáltalán nem illett oda.

Ehhez a szálhoz kapcsolódik egy olyan mondat, amihez hasonló már az I Originsban is kiverte a biztosítékot nálam, de ha lehet ez itt még ostobábban van kivitelezve. Szóval ügyeletes szájhős macskajancsi elkezdi szivatni szentfazék főhősnőnket, mégis hogyan hihet olyasmiben, amit nem tud megmagyarázni. Mire érkezik a frappáns oltás: „Te tudod hogy működik a mobilod? Vagy csak elhiszed, hogy működik?”. Agresszorunk sűrű hebegések közepette megszégyenül, Thelma megdicsőül, én meg kaparom az arcom. Mi van akkor, ha mondjuk találkozik Thelma valaki olyannal, aki esetleg tudja hogyan kell összerakni egy mobilt, mert azért ez nem egyike az élet nagy misztériumainak? Akkor mi van? Nincs Isten? Alapból ez a két dolog, hogy igazolhatja egymást? Ha kíváncsi valaki a mobiltelefon működésére, akkor azt meg tudja tanulni. Nem egy nap lesz nyilván, de meg lehet. Jó, oké, nyilván úgy értette, hogy te se tudsz mindent. Csak akkor ez egy nagyon rossz példa, ugyanis azért nem tudjuk hogyan is működik a telefon, mert nincs szükségünk erre a tudásra. Ha szükségünk lenne rá, akkor el tudnánk sajátítani.

thelma3.jpgA végére pedig jöjjön a leszbikus történetszál. Innen látszik, hogy ez a film semmi más célt nem szolgál, mint azt, hogy fesztiváldíjas művészfilm lehessen, szimpla paranormális thriller helyett. Ugyanis gond nélkül kicserélhető Anja karaktere férfira, a film teljesen változatlan lenne. Azaz ugyanezek lennének a hibái, csak éppen feleennyire lenne polgárpukkasztó. Thelma és Anja minden előzmény nélkül egymásba szeretnek, ami által képtelenség megérteni vajon mi miatt vonzódnak egymáshoz. Az azt megelőző egyetlen interakciójuk csupán annyi volt, hogy Thelma Anja mellett ülve kapott rohamot. Ez igazán kár, mert szörnyen ritka az olyan leszbikus film, ahol rendesen meg lehetne érteni a két félt. Nyálcsorgatáson túl nem sok reakciót tud kiváltani.

A teljes összkép elég lehangoló. Joachim Trier egy elég tehetséges rendező, de itt csak az olcsó hatásvadászatra futotta. Három kategóriában is indul, de sajnos mind a háromban átlag alatti teljesítményt nyújt. Pedig nem lenne egy reménytelen eset. A rövidke kitekintés Thelma öccsére az igazi skandináv thrillerek hangulatát idézte. Gyönyörűen megkomponált jelenet volt az is mikor Anja először megkörnyékezi Thelmát, illetve hasonlóan szépek azok a képsorok is, mikor Thelma transzba esik. Gyönyörű a fényképezés és hátborzongató a zene. De ez a férc történet csúnyán belerondított a teljes képbe.

6/10

A Thelma teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

http://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9113498379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.14. 09:43:42

Egy óra után kinyomta, mert rettentően untam, eszerint akkor lemaradtam egy totál más jellegű egy óráról, de addig azt éreztem, hogy ez a szegény ember Raw-ja, ami nem vállal be semmit, csak azzal akar lenyűgözni, hogy úristen, egy vallásos lány leszbikus lesz, mit fogunk ezzel csinálni. (Meg ugye ez az addig tök jelentéktelen szuperképességes vonal.) Mondjuk ezért vitatkoznék azzal, hogy Anját le lehetne cserélni férfira, mert nyilván a vallás és a homoszexualitás szembeállítása volt itt a lényeg, csak pont az zavart, hogy ezen a nyilvánvaló ellentéten túl semmit nem sikerült kihozni belőle. Apuka karakterét sem éreztem hamisítatlan seggfejnek, benne szerintem sikerült jól megragadni ezt a jóindulatúan kontrollmániás keresztény szülőt, de talán ez volt a legárnyaltabb része a filmnek. (Meg tényleg jó volt a rendezés, de a kritikát olvasva nem bánom, hogy nem néztem végig.)

Gaben No.1 2017.12.14. 10:11:07

@danialves: Sikerült a jobbik egy órát megnézned a filmből. :D
Az Anja lecserélését én úgy értettem, hogy a történet teljesen ugyanez lenne. Maga a konfliktus se változna sokat. Egy ennyire bigott családnál, ahol egy sör megivására úgy reagálnak, mint valami nehezen megbocsátható bűnre, hasonló galibákat okozhatott volna például egy házasság előtti szex, mint a homoszexualitás. Ezért éreztem úgy, hogy a hatásvadászaton kívül semmi céljuk nem volt ezzel.
Az apukát meg egy seggfejnek éreztem, mert már a legelső jelenetben leugatja a lányát a semmiért és a film végére csak még ellenszenvesebb lesz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.14. 11:46:35

@Gaben No.1: De érted, azért a homoszexualitás mégiscsak súlyosabb dolog en bloc a vallások számára. Oké, hogy itt apróbb dolgok is kiverték volna a biztosítékot, de azért szerintem nem esett volna ugyanolyan elbírálás alá. (De mondjuk így, hogy nem láttam a végét, nem tudok nyilatkozni, hogy végül milyen elbírálás alá esett.) És persze, ez ilyen szempontból a hatásvadászat része, hogy rögtön a legsúlyosabb vétket követi el, de azért őszintén szólva én be sem kapcsoltam volna egyáltalán a filmet, ha arról szól, hogy a lány szülei helytelenítése ellenére hogyan kezd el sörözni. :D
Apukánál meg csak arra gondolok, hogy persze, hogy ellenszenves volt (nekünk), de abszolút látszott, hogy az a fajta alak, aki ezt nem geciségből, hanem a saját indokai alapján abszolút jó szándékból csinálja. (Ismertem ilyen szülőket, ugyan nem vallási fronton, de pl. a teljesítménykényszerrel majdhogynem anorexiássá nyomorították a lányukat, persze az ő szemükben ez valószínűleg megérte, mert kitűnő tanuló volt világéletében.)

K.Leslee 2018.02.21. 14:05:39

Hmm, erdekes. Nekem tetszett ez a film de mondjuk elegge befolyasolt a teny hogy az Oslo, Auagust 31st egy maradando filmelmeny volt szamomra Trier-tol.
Szerintem illett ebbe a filmbe a termeszetfeletti szal es nagyon jol egybe volt gyurva a coming of age klisekkel. Nekem atjottek a dilemmak es tobbszor elgondolkodtatott. Inkabb a bibliai utalasokat tartottam nehol eroltetettnek meg magat a tenyt hogy az egesz egy kicsit tul ambiciozus volt. Ertem hogy a tudomany-vallas vonalon mozgott az egesz, de ezeket a szimbolumokat mar ezer masik filmben lattam.
Mindezek ellenere nalam ez volt az egyik legjobb film 2017-ben.

@danialves: nem vallal be semmit? Ebben lehet valami, de En csak a skandinav visszafogottsagot ereztem benne. Bar en alapbol szeretem a skandinav filmeket/kulturat meg ezt a lassu, inkabb hangulatra epito tempot. Viszont a film haromnegyedenel van egy olyan meresz jelenet amitol leesett az allam. Nem gondoltam hogy meg merik lepni azt a jelenetet es raadasul meg is mutatjak...
Szerintem erdemes befejezni ezt a filmet, mert lassan epul fel de a vegere minden a helyere kerul. En legalabbis nem csalodtam es nem talaltam hatasvadasznak sem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.02.22. 16:12:37

@K.Leslee: "nyilván a vallás és a homoszexualitás szembeállítása volt itt a lényeg, csak pont az zavart, hogy ezen a nyilvánvaló ellentéten túl semmit nem sikerült kihozni belőle"
Erre gondoltam, ez szvsz nem visszafogottság kérdése.

K.Leslee 2018.02.22. 18:43:33

@danialves: en is attol feltem hogy a leszbi szalra fog fokuszalni, de szerencsere nem. Szerintem ha van egy folosleges orad akkor fejezd be a filmet mert a leszbi szal egyaltalan nem volt mervado a tortenetben, csak kihangsulyoztak vele a lany elszigetelodeset.

'ez a szegény ember Raw-ja'

Ennek apropojan megneztem a Raw-t es szamomra meg az tunt atlagosnak es unalmasnak :-)
Egyaltalan nincs koze a Thelma-hoz egyebkent. A szineszeken kivul semmit nem tudtam ertekelni benne. Egy vegetarianusbol kannibal lesz egy fejlodestortenet soran amiben senki nem fejlodik sehova. Rendkivul eredeti. A film elso fele konkretan semmirol nem szol, csak arrol hogy szivatjak az elsoeveseket. Alig van kohezio a karakterek kozott es semmi atmenet nincs a lany atalakulasaban. Vizualisan is csupan atlagos filmrol van szo ami nem tudja pontosan hogy mit akar elerni es semmilyen szempontbol nincs stilusa.
Az indokolatlan kannibalizmuson kivul semmi erdekeset nem tud felmutatni a film. A body horroros jelenetek kozott semmi atfedes nincs, erzelmileg teljesen ures alkotasrol van szo. Az a fajta film ami tartalmilag semmit nem ad ahhoz a ket mondathoz amit az imdb-n olvasol rola.
Arrol nem is beszelve hogy ebben aztan tenyleg foloslegesen van benne a meleg-szal, ahogyan a nyitojelenet es annak idoben torteno eltolasa is. Nagyon latszik hogy elso rendezes a film, de meg ahhoz kepest sem kiemelkedo.