Alien: Covenant (2017)
2017. május 20. írta: danialves

Alien: Covenant (2017)

A különböző véleményeket és kritikákat olvasva szinte napok alatt terjedt el az a narratíva, hogy Ridley Scott-tól a rajongók szinte kikövetelték a Prometheus beszántását és egy klasszikus Alien-filmet, a rendező pedig a szerző szemléletének függvényében hol készséggel, hol sértődötten állva a feladathoz összehozta a Covenantet. Abban pedig már szinte mindenki megegyezik, hogy ebből nem a várt eredmény jött ki - akármi is legyen az (de tényleg, meg tudná bárki is reálisan fogalmazni, akkor milyennek kéne lennie egy valódi Alien-filmnek? - mármint azon kívül, hogy legyen benne Ripley meg Hicks, mint Blomkamp concept artjain). Ugyanakkor szerintem egyáltalán nem arról van szó, hogy a filmgyártás eddig is kevés jót eredményező demokratizálódásának válságtünetével állunk szemben, vagy hogy Ridley Scott annyira beképzelt, hogy még a fanservice-t is csak úgy tudja művelni, hogy az neki jó legyen: az, hogy a Covenant keveset nyújt, paradox módon a rendező megalomániájának eredménye.alien-covenant-movie-images-stills-screencaps-5.png

Annyiban igazuk van a mindent a nézői reakciókra visszavezetőknek, hogy a Blomkamp-tervezet körüli mizéria a lehető legrosszabban hatott a Prometheus folytatására. Bár a kezdeményezés tőle függetlenül halt el, Scott valószínűleg annak láttán kapott vérszemet, és úgy gondolta, ha dél-afrikai kollégája nem hozhatja tető alá, majd megcsinálja ő - és egyből két legyet üt egy csapásra. A Covenant ugyanis legalább annyira a Prometheus második része, mint egy önálló Alien folytatás / spin-off. Scott lelkiismeretesen visszapakolt mindent klasszikus elemet: a végjáték magában foglalja az Alien és az Aliens fináléjának motívumait, a tojás, a chestburster, de még a Teremtők patkó alakú űrhajója is kötelezően feltűnik. Persze a rendező tisztában volt azzal is, hogy ugyanazt újként csak a Star Wars-rajongóknak lehet eladni, így (mint egy klasszikus folytatásban) minden gyorsabb, kegyetlenebb, egyfajta turbó-Alient hozva ki végeredményül. A fertőzések rendkívül rövid idő alatt lezajlanak, chestburster helyett / mellett jön a spineburster, egy frankensteini Alien-kiállítás neo- és minden egyéb -morphokkal, Daniels pedig egy szuper-Ripleyként vág rendet közöttük (és Michael Fassbender is rögtön két robot bőrében kápráztat el minket). Ezzel az elképesztő ostrommal pedig Scott remekül ugorja meg a 38 év alatt igencsak magasra tolódott ingerküszöböt, filmje nemcsak az elődökhöz, de kortársaihoz képest is meglehetősen könyörtelen, sokkoló és közben pokolian elegáns. Az ötödik Alien úgy emeli egy újabb szintre a gigeri örökséget, hogy viszonylag keveset idéz meg a konkrét vizuális elemekből, de közvetetten, narratívájában, képeiben árad belőle ugyanez a rémálomszerűen felkavaró hangulat, Michael Fassbender androidjai pedig emberfeletti erővel vonzzák maguk köré ezt az atmoszférát.

A Covenant csak annyit téveszt, hogy mindent maximumra csavarni már egyenesen kontraproduktív. James Cameron számára éppen elég volt, hogy többesszámba emelte az "Alien"-t, Scott viszont 5-6 különbözőt is belezsúfol filmjébe ezekből az ötletekből, miközben még a Prometheus folytatását is megvalósítja benne - de utóbbit is nagyrészt a nosztalgiafilmekre jellemző ikonografikus utalgatások szintjén sikerül csak belefűzni. Így borzasztóan rohan a film, nincs idő semmit megrágni, érzékletesen végigvinni, még a xenomorfoktól sem tudunk rettegni, ugyanis ők is nagyjából olyan ütemben hullanak, mint az emberek. A nagy fordulat (de igazából minden fordulat) pedig egyenesen azért triviális és béna, mert nincs mibe belerejteni - nyílegyenes és felszínes a Covenant minden íve. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy végig lendületes és feszült filmet kapnánk, sőt, helyenként egyenesen unalmas az összkép, hiszen nem egy, hanem két történet kibontakozását kell végigülnünk. Ez egy ideig meglepő módon még működik is, azonban amikor már bőven féltávon túl jártunk, és kezdett körvonalazódni, hogy még sehol nem tartunk, a szkript pedig jó eséllyel félkész megoldásokkal fog mindent elvarrni, menthetetlenül kiestem az élményből.alien_1.jpg

Pedig önmagában a Prometheus 2-ben és az Alien 5-ben is lett volna kraft, erre a Covenant vibráló sziporkái a példák, de a közhellyel élve a két dudás nem fért meg egy csárdában. Az Alien: Covenant akarata ellenére lett egy tipikus univerzumépítő mozi, amely annyit mutogat előre és hátra, hogy közben saját magát már nem tudja megfogalmazni, és jóformán csak a márkanév két órás felvillanása a vásznon. Még szerencse, hogy Ridley Scott kezében egy ilyen tucatáru is egy hangyányival szórakoztatóbb és karcosabb az átlagnál.

7/10

Az Alien: Covenant teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

http://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr3412527133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

haXXor 2017.05.20. 13:37:41

Ma megyek másodszor megnézni. Nekem ez a véleményem a filmről :)

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2017.05.20. 14:13:58

Én is imádtam. Az egyik legjobb Alien film. Simán meg fogom még nézni párszor.

Duplaxiii 2017.05.20. 14:27:39

Nezd, nem áll jól a magyarázkodás! A korábbi posztodban te is nekiálltál a Prometheus köpködésnek és te is felhárodva írtad, hogy RS miért nem a sokadik szörnyes Alient csinálta meg és miért ragaszkodott a saját elképzeléséhez.
Ideézted a bloggervilágot, hogy gyakorlatilag velük szemben tette ezt RS.
Aztán nézd meg az index címlapos szavazását, rolál cáfolata a szörnykövetelőknek.
Bárhol vizsgálod, a két alap-Alien és a Prometheus a három széles körben elfogadott és kedvelt változat, az összes más folyatás egyszerűen nincs versenyben a hárommal.
Tehát miért probléma, ha a rendező a saját elképzelését viszi tovább?
És miért nem az alapot teszitek? Nem tetszik? Nem kell megnézni és ha megtetted, írd meg és lépj tovább!
RS, Hollywood nem a ti tulajdonotok, ti a nézéssel szavaztok. Kizárólag!
Egy láda pezsgőt teszek rá, hogy most a sok ellenvélemény miatt finomítottál, most ezt a filmet húzod le, és ha lesz majd a neked tetsző szörnyes, annak lelkendező kriikájába is bele fogod szőni a Prometheus és ennek a műnek a köpködését.
Tudom, egy bloggen soha nem fogja betartani az alapszabályokat, hiszen pennát és paprít kaphat bárki, így azt tesz, amit akar.
De ezek az önjelölt ítéletek már régen nem x vagy y blogger magánvéleményei, hanem kampányjellegű önjelőlt kinyilatkoztatások.
És fokozottan vagyok kiváncsi a filmre, mert annyira lehúzzátok, hogy biztosan jó és nekem tetszeni fog...

Father Merrin 2017.05.20. 15:18:56

SPOILER!

Akkor kezdjük az elején.
Szerintem a Prometheus-szal az a legnagyobb baj, hogy Alien-filmnek (is) promózták (130 millából készült, R-kategória, tartott a stúdió a bukástól), holott az nem igazán akart Alien-film lenni. Az Alien akármilyen utat is járt be (akár a saját szériáját nézzük, akár kiegészítve az AVP-sorozattal) szinte mindig minőségi szörnyhorror egyik alapvetése volt és lesz is. A közönség mivel így nem azt kapta a Prometheustól, amit eredendően várt, csalódott, és ennek hangot is adott.
Scott ugyanakkor érzi, hogy közeleg az idő, amikor ki kellene mászni a kamera mögül, de még nagyot szeretne alkotni - nem tévedés, Sir Ridley kapuzárási pánikban szenved és gyanítom, hogy az öccse halálát se tudta kellőképpen feldolgozni.
Ez így lehet, hogy személyeskedésnek hat, de szerintem ezeket mind figyelembe kell vennünk, hogy legalább egy kicsit is megértsük, hogyan volt képes egy ekkora rendezői és produceri tapasztalattal rendelkező, amúgy az egész sorozat születésénél nem csak jelenlevő, de az egyik meghatározó szerepet játszó rendező ilyen borzasztó silány, mítoszromboló, olcsó kiállású förmedvényt a közönség elé tárni.

Két dolgot még az előzményekhez: 1. a Prometheust minden hülyesége és már ott is jelenlevő mítoszrombolása ellenére kedveltem és kedvelem mind a mai napig. A koncepció szerintem nem volt rossz, a színészek, a díszlet, a trükkök minden klappol, csak éppen az a fránya erőlködés ne lenne, hogy az Alien-vonalat is mindenképpen beleszője. 2. Az Alien-széria tekintetében magam eléggé ultraortodoxnak tartom, ez azt jelenti, hogy bár elismerem, tisztelem és bár nem egyformán, de mindegyik Alien-epizódot szeretem, számomra egy igazi Alien-film van, az pedig az első rész. Az Alien az egyszerű ember szembenézése a sötétben rejtőző, emberre vadászó borzalommal, megspékelve némi vallási utalással és szexuális abúzussal. Egy zsírosdezska egyszerűségű történet, amit a nagyszerű rendezés, remek színészi játék és egy képzőművész rémálmai teremtettek. Cameron nagyon jól tudta, hogy kétszer ugyanazt nem adhatja el, ezért szinte minden sarokponton bővített, a cselekményt felpörgette és a sci-fi-horrorból akció-sci-fit csinált. A gond az, hogy 1986 óta ha csak szóba kerül az Alien, mindenki rögtön Aliens-t dobja be, ez pedig a mai alapvetően profitorientált gondolkodású Hollywoodban azt jelenti, hogy ezt a formulát kell másolni és továbbvinni. Kb. ugyanez a helyzet a Terminátorral is (aminek szintén az első részét tudom igazán szeretni), ahol szintén Cameron alakította át az egész filmet és csinált egy végletekig pesszimista, sötét, ijesztő sci-fi-noirból egy totál optimista akciófilmet (félreértés ne essék: szeretem a T2-t [ott is leszek ősszel a mozis újrán], de az alapkoncepció nem ez volt). Mindenki a T2-t imádja, pedig a széria ereje az első részben volt. (Csak finoman jegyzem meg, hogy ha Cameronban még maradt bármi érdeklődés a film után, akkor Arnoldot eleve mellőzi és visszatér az első részben látott felálláshoz.) Visszatérve: mindenki Aliens-hívő lett, közben megfeledkeznek az eredeti koncepcióról: az Alien nem akciófilm szörnyekkel, hanem egy nyomasztó sci-fi szörnyekkel. Ebből a szempontból egyébként a Prometheus kiállásában sokkal inkább húzott az eredeti Alienhez, mint a A:C.

Az A:C-ból viszont így egy formátlan szörny lett. A vázát meghagyták a Prometheus eredeti folytatásának szánt epizódból (lásd Elveszett paradicsom és Byron konstans emlegetése), a többi lukat meg feltöltötték a mai közönség igényeinek megfelelően pörgős akciókkal meg helyenként teljesen felesleges erőszakkal.
A karaktereket emiatt szinte a minimumra redukálták (az egyes személyek közötti kapcsolatokat ilyen-olyan félmondatokból lehet összekapirgálni), nem is igazán lehet őket megkedvelni, vagy izgulni értük. Döntéseik logikátlanok, ordítóan ostobák (akit a Prometheus ostobaságai zavartak, itt sírni fog), helyenként nevetségesek (a MEDLAB-jelenet már paródiába is hajlik), az akciók túl vannak vágva (a mindenki által ajnározott első támadás követhetetlen) és mindezeket az utóbbi évek talán legpocsékabb speciális effektjei támogatják. Döbbenetes kimondani, de a lassan 40 éves eredetiben jobb effektek vannak, mint az A:C-ben. A CGI súlytalan, ötlettelen, totál kilóg a filmből, teljesen animált Alien-ről ne is beszéljünk - gondolom Javier Botet nem tudott beugrani, Woodruffék meg még mindig tiltólistán vannak a Dologgal kapcsolatos hiszti miatt. Vagy pusztán 111 millióból erre futotta...
És ha már Alien: Scott nem szövi a mitológiát, hanem légkalapáccsal töri darabokra és adja el aprópénzért. Az, ami döbbenetes és rémálomszerű volt '79-ben, lassan semmivé lesz. A lények életciklusával való idétlenkedés érthetetlen és következetlen, de összességében is olyan a film, mintha majd' 1 órát vágtak volna ki belőle. Az erőszak sokszor felesleges és túltolt. Két pozitívum: Fassbender és McBride - minden más kritikán aluli.

Az év eddigi legnagyobb csalódása, idén már csak Villeneuve-ben és Thomas Alfredsonban bízom.
3/10

Behajtó70 2017.05.20. 16:19:09

Erős Star Wars rajongóként a midiklorianokat, mint a jedik eredetét olyan pofánköpésnek éltem meg - sok milliónyi rajongó-társammal együtt - hogy Lucast leginkább csak deresre húzva tudom elkpzelni, amint éppen kapja a sokadik huszönötöt.

Ridley Scott a Prometheussal nemhogy leköpte, hanem fizikailag is megalázta az alien rajongókat.

De nincsenek szavak arra, amit ez a nemecsek-ridliszkott a david által kikisérletezett szuperailenekkel - mint alien-eredettel - elkövetett. Az ilyen ötletért nem deres, hanem valami sokkal súlyosabb járna.

A film sokszor bealvósan unalmas, többször meg a "mikor lesz már vége" érzés jött szembe. Minden fordulat messze kiszámítható. A story ismét egy giga-ostobaság, szégyent hoz minden előző részre.

Pontozás: 3/10

Behajtó70 2017.05.20. 16:32:30

@Duplaxiii: a prometheust nem kell lehúzni, mindenki aki látta tudja, hogy egy logikátlan fércmunka.

Azt meg nem csodálom, hogy neked tetszik, meg ez a mostani is tetszeni fog, mert aki többször is leírja egyetlen posztban, hogy "önjelölt" vélemény, az tényleg nagyon közeli szinten lehet a győzike/maunikasó rajongókhoz. (Mégis ami a tök.m lehetne más egy vélemény, ha nem az én saját véleményem????? Nyilván azt írjuk le, nem? Vagy bibliára számítottál, egyetemes igazságokkal? Te kinek a véleményét írod le??? Istenbarma, te!)

Kelly és a szexi dög 2017.05.20. 16:57:52

a fényképezés jól sikerült, itt azért látszik a költségvetés és az igényesség

Csetepaté márki 2017.05.20. 17:33:25

Ma megnéztem a Covenatot. Nagyon vártam, de őszintén szólva óriási csalódás. Több szempontból is, kicsit kifejtem.
Szóval A nyolcadik utas: a halál azért annyira jó, azért zseniális, mert tulajdonképpen a legénység áll a film középpontjában. Átlagemberek, nyűgösek, fáradtak, teljesen természetes gondolkodással, érzésekkel, reakciókkal, és elsősorban félelmekkel, amit teljes mértékben ráragasztanak a nézőre, mivel a néző is ugyanolyan. Akciójelenet nélkül a frászt hozza az emberre.
A bolygó neve:halál kismértékben követi ezt a vonalat, egy tisztességes akciófilm, de a karakterek sora itt le is zárul a sorozat többi részét is belevéve a megúszós gyáva (nem pejoratív, az átlag ilyen lenne) Hudsonnal, aki az adrenalinlöket meg a már minden mindegy alap hatására ordítva lövöldözik mindenre, ami mozog.
A következő kettő már szót se érdemel ilyen szempontból, gyökér fegyencekkel, szerencsétlenke orvossal, kalózokkal már senki nem tud azonosulni.
A Prometheusban meg a Covenantban sem az emberek a főszereplők, hanem az eredet nagy kérdése. Tulajdonképpen egy írói fikció. Kibaszott érdekes ám! Egy problémája van: engem kibaszottul nem érdekel. Az emberek igen.
Ma meghalt egy rakat ember pár másodperc alatt. Vagyis nem ember, és nem meghalt, hanem a színészeknek megszűnt a további szereplése a filmben. Az arcukra sem emlékszem.
Az meg egyenesen az eredeti koncepció és A nyolcadik utas: a halál meggyalázása, hogy egy robot (!!!) karakterére és "őrültségére" (ami ugyan emberi tulajdonság, de robot esetében inkább erőltetett faszságnak tartom) építik a történetet. Ekkora baromságot!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.20. 19:46:40

@Duplaxiii: Szerintem meg neked nem áll jól, hogy már a második mondatodban hazudsz (miszerint én valaha is nekiálltam a Prometheus köpködésének, bár jó lenne azt is tudni, milyen posztról beszélsz) és mellé még ilyen hangnemet ütsz meg. Akárkivel is hadakozol, próbálj egy kicsit kevesebbet kivetíteni ebből rám és fuss ennek neki még egyszer...

@Father Merrin: De végeredményben akkor hogyan lehetne még Alien-folytatást készíteni? Mert ha megegyezünk abban, hogy ugyanaz ugyanúgy már nem lenne félelmetes (hiszen tudod, már milyen az Alien és mire képes), akkor az egyetlen út csak a cameroni, hogy minden több - nagyobb - erősebb. Persze értem, hogy te ezt a koncepció megtagadásaként értékeled (erről lesz majd egy hosszabb poszt reményeim szerint hétfőn, szóval erre most külön nem reagálnék), de én nem látom, hogy alapvetéseiben hol ment el ez a dolog, szerintem Scott egyszerűen csak annyit hibázott, hogy túltolta, 1 motívum is bőven elég lett volna abból a 6-8ból, amit belezsúfolt.

Father Merrin 2017.05.20. 22:25:18

@danialves: az univerzum továbbvitele komoly probléma, nem véletlen, hogy egyik folytatás se tudott Cameron után mit kezdeni a problémával. Ugyanakkor egyik se kezdte el kiásni az alapokat, megingatva ezzel a teljes felépítményt, inkább próbáltak hozzátenni valamit a korábbiakhoz úgy, hogy közben nem mentek szembe az előzményekkel. Én se tudnék most neked olyan sztorit felvázolni, ami totál eredeti lenne és amitől mindenkinek leesne az álla, viszont abban biztos vagyok, hogy az az úton, amin Scott jár, téves és borzasztó káros nemcsak azért, mert mítoszt rombol, hanem azért is, amilyen formában azt teszi: kapkodva, régi elemek kínos újrahasznosításával, közhelyesen, a kreativitást mellőzve és a jelek szerint önellentmondásba keveredve (nemrég olvastam egy másik fórumon és csaptam én is a homlokomra, hogy mivel a Prometheusban az fekete löttyöt tartalmazó urnák termében a falon már ott egy kifaragott Alien, így David eleve nem kísérletezhette ki). Utóbbiban érzésem szerint vastagon benne van a bukástól szinte betegesen rettegő stúdió is, aki még véletlenül se merne kísérletezni, pláne azok után, ahogy a Prometheust fogadták. Az egész marketingkampányon azt éreztem, hogy a Fox egyszerűen - már elnézést - de fosott attól, hogy befürdik a filmmel és ezért elég kevés pénzt tett a projektbe, másrészt minden lehetséges csatornán azt üvöltötte, hogy ez bizony igazi Alien-film lesz, gyertek nézzétek! Így nyilvánvalóan nem lehet nem hogy egy ilyen múlttal rendelkező sorozathoz, de akár egy teljesen önálló filmhez se nyúlni, mert ez megbéklyóz, leszabályoz és megöli a kreativitást. Scott ezek között próbált lavírozni és láthatóan nagyon nem sikerült neki.

A hétfői posztot meg kíváncsian várom! :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.20. 23:03:56

@Father Merrin: Mondjuk Davidnek arról nem feltétlenül kell tudnia, hogy mit kísérletezett ki ő párhuzamosan a Teremtőkkel. :D
De nekem már önmagában zavaros, hogy miből mi lesz: indultunk onnan, hogy a fekete trutyitól valami zombilény lett mindenki, plusz ugye a megtermékenyített petesejtből jött ki az a brutál facehugger, ami az egyik Teremtőből megszült egy királynőt (legalábbis én úgy emlékszem, sokan azt mondták, hogy egy királynő, ami a Prometheus végén megjelenik - mindenesetre lényegesen nagyobb, mint egy chestburster). Ez részemről eleve azt feltételezné, hogy mivel jó eséllyel ez a folyamat eddig nem ment végig, ez az első királynő, tehát innentől vannak tojások - facehuggerek - xenomorfok. Pontosabban nem feltétlenül, mert az első DC-ből kiderül, hogy egy normál xenomorf is tud tojásokat létrehozni és alapvetően ezért is öldökli az embereket. Meg ugye az Aliensben tulajdonképpen lett magától egy királynő. Szóval még el sem kell jutnunk a Covenantig, én már meg vagyok lőve. :D
Na de most ehhez képest Davidnek már vannak tojásai, amit még meg tudok magyarázni azzal, hogy végül is genetikai mutációval ezt össze tudta hozni (hiszen valahogy így vannak instant - porból készülő - neomorfjai is), de ha eddig nem volt embere, hogy Alient alkosson, akkor mi a halálra használta fel Shawt?

Egyébként a rajongói elvárásokban igazad van, lényegében leírtad a majdani posztom konklúzióját, de szerintem nagyon leegyszerűsítő ez a felosztás, hogy "előremutató film vs. fanservice" (most azt hozzá sem teszem, hogy a Fox egy százmilliós magasságokban mozgó R-kat. filmtől nem tudom, mit vár, a Fury Road is épp, hogy nem bukott meg), Scott azért nekem annál sokkal öntörvényűbb valakinek tűnik, mint aki a körmét rágja, hogy hogyan tegyen a rajongói kedvére. Én a nyilatkozataiból, hogy még 4 vagy mennyi Alient akar rendezni, hogy Blomkamp után kezdett igazán rápörögni erre a témára (gyakorlatilag 4 évig jól elvolt az a Prometheus 2 a development hellben) azt veszem ki, hogy ő imádja ezt az univerzumot és hirtelen rájött, hogy van még igény erre és teljesen rá van pörögve. A Covenanten is pont ugyanazt az ezerrel nyomott brainstormingolást érzem, mint amikor arról beszél, hogy hány folytatást fog készíteni és a következőt már rögtön 14 hónap múlva, itt is felpakolt egy rakás dolgot a vászonra és csak tolja, tolja neki , ahogy írod is, ész nélkül. (De egyébként ezekből a "mi járhat Scott fejében?" - elméletekből lassan jobb sztorit írunk össze, mint amilyen a Covenant volt. Csak aztán nehogy mi is kettőt akarjunk megcsinálni egy filmben. :D )

Amúgy ha már folytatások, a Gibson-féle harmadik részt olvastad? Szerintem az tökéletes továbbvitele lett volna a Cameron-által megkezdett útnak, elég sok van benne ebből a Covenant-féle állatkodásból is, szerintem abból egy nagyon ütős film lehetett volna (és igazából lehetne a mai napig is, mert kb. bárhova beszúrható a timelineba).

Father Merrin 2017.05.21. 08:49:52

@danialves: A Prometheus végén látható idegennel kapcsolatban én még nem találkoztam olyan teóriával, hogy az egy királynő lenne. Szimplán annyi maradt meg, hogy az az Alien egyik elődje (vagy egy másik fajtája). Amúgy önmagában már az is elég érdekes húzás volt, hogy egy ember/alien keresztezésből létrejött egy böszme nagy polip. Oké, hogy az Engineer ellenfelének szánták, de az emberi génekkel való keveredésből abszolút nem ez következne, plusz egy embert simán agyonnyomna. A fekete trutyi viselkedése megint teljesen logikátlan, hisz míg egy Engineert alkotóelemeire bont, egy alsóbb rendű lényt mutál (lásd a gilisztából kobra), egy emberrel meg éppen azt tesz, amit az írók kedve tart (lásd Holloway elkezdett átalakulni, Fifieldből zombi lett, Shawban meg elkezdett nőni egy teljesen más életforma). A helyzetet az A:C-tel csak bonyolították, mert a folyékony lötty itt valamiért porrá alakult és megint önálló életet él: az Engineer-eket szétszedi, az emberekben meg egy teljesen más életformát kezd létrehozni (spineburster). A bemutató előtt olvastam valahol egy olyan felvetést, hogy Shawból David idegenkirálynőt csinált és ő rakta a tojásokat (ami lényegében korona lett volna a szülni képtelen Shaw karakterrajzára), amikről már az előzetesben is tudtunk. Én eleve azt vártam, hogy valamelyik barlang mélyén valaki megtalálja az eldeformálódott, félig-meddig átalakult, ember-idegen Shawt, amint tojásokat rak. Így viszont nem tudjuk, hogy David ugyan melyik kis tálkában és miből kotyvasztotta ki a tojásokat - esetleg Shaw méhében? De ezt se fejtik ki, mert se idő, se alkotói szándék nem volt rá. De arról se esett szó, hogy az állatvilág többi részével mi történt? Rovarok, emlősök, madarak - már ha voltak persze a bolygón, de elég nehéz elképzelni a gazdálkodást mondjuk rovarok nélkül - szóval az állatokkal mi történt? Nem alakultak át? :)
1979-ben még nem gondolkodtak királynőben és ezért forgatták le a begubózós jelenetet, amit aztán szépen ki is hagytak a moziváltozatból (merthogy lassította az utolsó részt, Ripley menekülését). Ennélfogva nem is igazán tekinthető az eredeti kánon részének, pláne úgy, hogy Cameron túlságosan is megnyugtatóan rendezte a kérdést a királynővel '86-ban.

Szerintem az "előremutató film vs. fanservice" egy nem létező probléma, amit Hollywood generál a biztonsági játékával. A filmkészítés régen is üzlet volt, régen is pénzért ment a játék, de mára ez olyan szintű görcsbe fordult, hogy rossz nézni. Emellett nagyon hiányoznak a jó szemű, hozzáértő és kellően önálló producerek (pozitív példa: Jason Blum) és sajnos úgy tűnik, hogy a nagy stúdiók sem engedik, hogy ilyenek kibontakozhassanak. Az A:C-n rögtön három veterán producer dolgozott (Giler-Hill-Scott), akik évtizedek óta a pályán vannak, ott voltak a széria indulásánál és most mégis csak ennyire tellett.

Scott pörgését már fentebb kifejtettem, szerintem a kapuzárási pánik miatt akar még ennyire dolgozni, de kérdés, hogy ez az össze-vissza kapkodás megéri-e? Blomkamp-ot nem tartom kifejezetten jó rendezőnek (a D:9 nem volt rossz, de ott szerintem P. Jackson fogta a kezét, utána viszont nem volt rendes támasza és a lejtmenet elég látványosra sikerült), de egy tisztességes forgatókönyvből (ami nem a mostani úton halad, hanem mondjuk a szériát egy másik vonalon viszi tovább - pl.: fordítsuk meg az alapsztorit és egy kolonizált bolygóra [ahol falusi körülmények között élnek emberek] zuhan le valami [ez történhetne akár karácsonykor is:)], amiben van egy tojás, vagy kettő, fertőzés, idegenek, harc mondjuk erdős, esetleg dzsungel környezetben [valamiért mindenki űrállomásokban meg labirintusszerű helyszínekben gondolkodik, holott egy Alien egy dzsungelben is piszkosul ijesztő tud lenni], annak a kérdése, hogy hogy kerültek az idegenek a bolygóra stb., de ezt akár összeköthetnék az Aliens-szel úgy, hogy a telepesek az egyik tojást, vagy akár egy stasisban levő facehuggert elküldtek a Földre, csakhogy az egység útközben megrongálódott és így zuhant le a bolygóra - na tessék, itt egy olyan sztori, ami nem rúgja fel az előzményeket :D), akár a fenti producerek támogatása mellett, rendes költségvetésből tudna jó filmet forgatni. Ripleyt és a karakterét is el kellene már engedni, mert ugyanolyan béklyója a szériának, mint Arnold a Terminátornak.

A Gibson-féle sztorit csak összefoglalókból ismerem. Nem rossz, de így, ebben a formában inkább regénybe való, mint filmbe szerintem. Túl tömény, sűrű és irgalmatlanul drága (nem véletlenül passzolták). Viszont az is biztos, hogy sok elemet felhasználtak az Alien 4-ben, meg most az A:C-ben.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.21. 09:19:52

@Father Merrin: "Ennélfogva nem is igazán tekinthető az eredeti kánon részének"
Szóval nem tekinthető az eredeti kánon részének valami, ami a legeredetibb koncepció része volt, de tempó okán kimaradt? (Még a novelizációban is benne van.) Pont ez a bizonyíték rá, hogy ezeket a dolgokat teljesen random találták ki, ők sem gondolták végig, hogy mi hogy van, de most keresztre feszítjük Scottot érte, mintha régen nem lett volna így. Ez nyilván nem ment semmit a Covenanten vagy a Prometheuson, de vicces sokak részéről ez a fátyolos szemű nosztalgiasznobizmus, hogy Scott meg Cameron mekkora király volt annak idején, de mára tiszta szenilisek lettek. Hát vagy 1979-ben még nem állt neki mindenki ész nélkül kötözködni a filmjeikkel...

Father Merrin 2017.05.21. 09:53:19

@danialves: Foster gondolom az eredeti forgatókönyv alapján dolgozott, amikor elkészítette a regényváltozatot, plusz ő maga is átírta pár helyen a sztorit (de ugyanez a helyzet az Aliens-szel is, ahol meg Burke-kel találkozik Ripley és az kéri, hogy ölje meg - filmhez leforgatták, de kihagyták, könyvben benne van). Persze, hogy '79-ben nem gondolták végig a dolgot, eleve nem franchise-ban gondolkodtak, hanem egy filmben (a blockbuster mint kategória eleve 1975-ben született meg), abból kellett a lehető legtöbbet kihozni (és ha teszem azt egy jelenet megakaszt egy dinamikus szekvenciát, akkor simán kivették még akkor is, ha amúgy a mitológia szempontjából fontos lehetne). Cameron szerintem pont azért hagyta ezt a begubózós vonalat, mert 1. ez csak a könyvben jelent meg 2. a power loader - királynő összecsapás túl faszán nézett ki (és mint tudjuk az volt az alapötlet).
Szerintem ez nem nosztalgiasznobizmus. Scott jelenleg olcsó módon, következetesség nélkül mitológiát rombol és az, hogy régen se volt minden 100%-ig átgondolt, nem mentség, pláne nem az ő esetében. Egyébként pedig régen miért támadták volna Scottot vagy Cameront? Mert a film alapján(!) készült könyv más volt, mint a film?

Túlélő ... · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.05.21. 14:16:54

A Covenant kábé valóban 7-es, látványos kivitelben de klisészerű kiszámíthatósággal. Nekem összességében tetszett.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.21. 15:41:01

@Father Merrin: "Scott jelenleg olcsó módon, következetesség nélkül mitológiát rombol és az, hogy régen se volt minden 100%-ig átgondolt, nem mentség, pláne nem az ő esetében. "

Még jó, hogy direkt leírtam, hogy "Ez nyilván nem ment semmit a Covenanten vagy a Prometheuson" :D

"Egyébként pedig régen miért támadták volna Scottot vagy Cameront? Mert a film alapján(!) készült könyv más volt, mint a film?"
Nem az a lényeg, hogy miért támadták volna, hanem hogy kicsit ki kéne nyitni a szemeket, hogy ahogyan te is írod, ezeket a filmeket annak idején pont olyan átgondolatlanul improvizálták, mint a maiakat, és történetesen az, hogy nem "rombolt mítoszt" már Cameron is, annak a véletlennek köszönhető, hogy Scott beáldozta ezt a jelenetet a tempó kedvéért. Amit ma minden fan mítosznak meg megdönthetetlen törvényszerűségnek gondol, az valójában pont olyan random próbálkozás volt (ismét téged idézlek: "power loader - mert az faszán nézett ki"), mint bármi, amit a Covenantben látsz. Vagy megismételhetném egy az egyben azt, amit a T2-ről írtál, de érdekes módon nincs tele az internet az azon hisztériázókkal, hogy a T2 hogy erőszakolja meg a Terminátor örökségét... Ez a nettó nosztalgiasznobizmus, hogy ehhez képest azok a filmek már úgy élnek a köztudatban, minta elképesztően kigondolt remekművek lennének, pedig messze nem azok. (És ha már itt tartunk, én nagyon örülök annak, hogy 1991-ben még nem volt internet, hogy fanok milliói verjék az asztalt, hogy márpedig az az igazi Terminátor, ahol a T-800 a rosszfiú és Cameron húzza le magát a WC-n. De erről megint csak bővebben holnap.)

Father Merrin 2017.05.21. 17:26:28

@danialves: "ezeket a filmeket annak idején pont olyan átgondolatlanul improvizálták, mint a maiakat" - ezt most úgy mondod, hogy tudod, hogy az Alien egy sorozat első darabja volt. Ezért is írtam, hogy amikor forgatták az első részt, akkor nem franchise-ban, meg sorozatban gondolkodtak, hanem egy filmben. Ebből a szempontból pedig a "gubó-jelenet" csak fölöslegesen lassította a finálét, ergó kivették, nem gondolva arra, hogy egy esetleges folytatás vagy a lény mitológiájának szempontjából fontos lehet. A "powerloader vs idegen királynőt" azért más tészta, mert Cameron bevallása szerint az volt az első dolog, ami a folytatással kapcsolatban beugrott neki, nem mellesleg az Alien által lefektetett szabályoknak nem mondott ellent, sőt bővítette a képet, tehát befért. Az Aliens összességében áthelyezte a film hangsúlyait, felpörgette a cselekményt, és ahogy írtad: minden több, nagyobb, erősebb lett, és amit újított (idegen királynő), az illeszkedett az előzményekhez.

A T2 esetében szerintem más dologról van szó. Ott Cameron szinte minden ponton változtatott, a műfajtól kezdve a főszereplőn át egészen a film felfogásáig. Mindezt úgy csinálta, ahogy az Aliens esetében, csak míg az Aliensnél az alapok érintetlenek maradtak, addig a Terminátor esetében nem. Én személy szerint ahol lehet szóvá teszem, hogy Cameron mennyit ártott a Terminátor eredeti koncepciójának, az emberek többsége viszont oda- meg visszavan a T2-ért. Viszont a két résszel a Terminátor összes poénját le is lőtték, a sztoriban jelen állás szerint egyszerűen nincs több. Most, hogy visszakerült Cameronhoz azt várom, hogy ennyi után visszatér az alapokhoz és vagy csinál egy hagyományos Terminátor-filmet (ez esetben én személy szerint szívesen látnám a Sziklát negatív szerepben, míg Arnold emberként lehetne szereplő), vagy hagyják az egészet a francba és jön egy kőkemény, jövőben játszódó sci-fi akció, amiben Arnold negatív karakter lesz. Hozzáteszem Cameron rendezésében nagyon szívesen megnéznék egy óriásrobotos akciófilmet, de úgy tűnik, hogy erre már sose kerül sor.

"én nagyon örülök annak, hogy 1991-ben még nem volt internet, hogy fanok milliói verjék az asztalt, hogy márpedig az az igazi Terminátor, ahol a T-800 a rosszfiú" - nem verték volna, hidd el. Ahogy az Aliens is sokkal több embernek tetszik, úgy a T2 is nagyobb elismertséget kapott és kap mind a mai napig. A T2 formulája eleve sokkal jobban hangzott a 90'-es évek elején: Arnold befutott akciósztár volt, végre pozitív karakter (bár ezzel Cameron a filmben egészen a pláza-jelenetig eljátszadozott), a főszereplő egy tinédzser, akinek saját robotja van, nem mellesleg az emberiség jövőjének megmentője (és még a monogrammja is JC :D), mindez nyakonöntve a kor leglátványosabb effektjeivel és az első részhez képest sokkal optimistább hangulattal, befejezéssel.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.21. 18:57:42

@Father Merrin: "Ezért is írtam, hogy amikor forgatták az első részt, akkor nem franchise-ban, meg sorozatban gondolkodtak, hanem egy filmben"
Értem mit akarsz mondani, csak azt lásd meg, hogy ez egyben azt is jelenti nincs az Alienben semmi olyan mitológia lefektetve, ami túlmutatja az adott filmen. Nem gondolták végig, honnan jönnek a tojások, mi az az űrhajó, de ehhez képest ma úgy kezeljük ezt, mint ami hézagmentesen ki lett találva és megmásíthatatlan. Cameronnál is erről beszélek, hogy ő sem egy konzekvens Alien-mitológia mentén gondolkodott, csak beledobált egy csomó elemet, amelyek (akarva vagy akaratlanul) végeredményben nem mentek szembe Scott motívumaival. Azt akarom mondani, hogy szándékaiban, hozzáállásában az Alien vagy az Aliens sem más, mint a Covenant, csak könnyebb dolguk volt, mert még nem volt előttük x film, amelyre ügyelniük kellett volna. És hozzáállásában Scott sem más, mint 38 éve, csak most van mögötte már egy örökség, amiben szinte lehetetlen lavíroznia.

"Ahogy az Aliens is sokkal több embernek tetszik, úgy a T2 is nagyobb elismertséget kapott és kap mind a mai napig"
Nyilván tisztában vagyok ezzel, csak a mai állapotokkal próbáltam analógiát húzni. Ma ha bármit meg mer lépni egy rendező, rögtön már szervezik is a bojkottot az interneten, és ez lehet, hogy nem a többség, de egy hangos kisebbség már el tudja érni, hogy figyeljenek rá. (Ráadásul már mielőtt elkészült volna a film, tüntetnek, hogy női főszereplő, meg mexikói főszereplő, meg mi az, hogy Gibsont lecserélték Tom Hardyra...) Meg szerintem van egy olyan torzító hatás, hogy általában a szép marad meg, 25 évig még a legvérmesebb ember sem emlegeti, hogy ez meg az mekkora szar volt, de a kedvenceket meg nyilván igen. Biztos vannak még egy páran, akik ugyanúgy gondolkodnak a T2ről, mint te, de nem fogják ezt minden adandó alkalommal leírni a széllel szemben, az ömlengőknek viszont egyszerűbb terjeszteni az Igét. Ha megnézed, nagyon sok közönségkedvenc akkoriban orbitális kritikai bukta volt, az Imdb-pontszámokon látszik, hogy még a közönségnél sem voltak osztatlan siker. Pl. a Prometheusnak annyi pontja van, mint Az utolsó cserkésznek - mégis felmerült annak idején, hogy Shane Blacknek baromi gyorsan el kéne gondolkodnia, mert nem jár jó úton? Ma meg már szinte semmi mást nem hallasz róla, mint hogy mekkora remekmű, mert az az x%, akinek tetszett dominálja vele kapcsolatban a közbeszédet. És akinek meg nem tetszett, az nem tudta kiírni az internetre, hogy ott Black meg a stúdió elolvassa és válságba kerüljön tőle. Szóval a többség képtelen belátni, hogy a kedvenceik sem voltak megkérdőjelezhetetlen darabok, és hogy valószínűleg a Prometheus meg a Covenant sem fog olyan polemikus hangvétellel bevonulni a filmtörténelembe, mint ahogyan most tekintünk rájuk. És éppen ezért nem lehet azt sem mondani, hogy az egyik mindenek felett áll, a másik meg nem.

Szóval összegzésképpen az egy érdemi gondolat az lenne, hogy ezek az "örökség", "klasszikusság" dolgok eléggé torzítva csapódnak le napjainkban és Scott sem változott annyit, mint azt láttatni szeretnék. És még egyszer mondom, ettől még a Covenantnak megvannak a maga gyengeségei a nagy elődeihez képest.)

Mr.Straw 2017.05.21. 19:54:09

Elmondtak már mindent amit lehet, én egy mondathoz szeretnék hozzászólni: "ugyanazt, csak Star Wars rajongóknak lehet eladni". Ha már mozi blogger vagy had ajánljak neked pár címet ezzel kapcsolatban: Péntek 13, Rémálom az Elm utcában, Fűrész, Sinister, Paranormal Activity,Sikoly, Tremors, lehetne még sorolni. Úgy tűnik a horror filmek egy franchise-on belül nem nagyon tudnak újat mutatni, pont ezért volt az Alians akkora nagy durarnás, mert az valami olyat hozott létre amire nem számított senki.
Amúgy nagyjából egyetértek veled abban amit a filmről írtál, egyet tennék hozzá: miért kell nekünk egyáltalán tudni, hogy hogy jöttek létre az xenomorph-ok. Miért nem elég annyi, hogy létezik egy ilyen faj a galaxisban és ahogy az emberiség folyamatosan terjezkedik, egyre több probléma lesz ebből. Kész. Nem kell tudni, hogy hogy jöttek létre. Pláne nem egy hülye sztorit arról, hogy gyakorlatilag 30 év alatt kifejlődött egy világokat elpusztító faj valami varázslatos fekete trutyi segítségével. Ez kurvára gáz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.21. 20:04:08

@Mr.Straw: Oké, de a PA / Péntek 13 stb. egyik része sem volt 2 milliárd dolláros siker, sőt, ezekre a horrorfolytatásokra leginkább az igaz, hogy egyre inkább mennek kifelé a mozikból a DVD-áruházak alsó polcaira. De ne gondolj mögé sokat, csak egy gúnyos kiszólás volt az a mondat.

"miért kell nekünk egyáltalán tudni, hogy hogy jöttek létre az xenomorph-ok"
Ez alapvetően egy tök jogos kérdés, de szerintem Scott nem azért választotta ezt az utat, mert olyan égető rejtélynek érezte, hanem pont azért, mert annak nem látta értelmét, hogy Ripley vagy Ripley-hasonmások hatodszorra is megküzdjenek a xenomorffal, próbált arrafelé navigálni, ahol még felfedezetlen területek vannak.

Father Merrin 2017.05.21. 23:31:14

@danialves: "[...] Alienben semmi olyan mitológia lefektetve, ami túlmutatja az adott filmen. [...]" - ez így van, viszont a széria fokozatosan kijelölt egy utat, amihez illendő lenne tartania magát mindenkinek, aki ebben a világban gondolkodik (igen Blomkampnak is). És még ha most Scott inkább visszafelé kacsintgat is, legalább arra oda kellene figyelnie, hogy az újabb utak kitaposásával ne tegye tönkre a többit.

"az Alien vagy az Aliens sem más, mint a Covenant" - ezzel határozottan vitatkoznék. A mozi másnapján egy pár pillanat erejéig elgondolkodtam, hogy ha esetleg Scott kihozna az A:C-ből egy rendezői változatot, amiben helyre tesz bizonyos dolgokat, megválaszol kérdéseket, akkor kalapálhatna az összképen (ahogy mondjuk a Mennyei királyság DC-je egyenesen a legjobb történelmi témájú kalandfilmek közé emelkedett, a közepes moziverzióhoz képest), de aztán rájöttem, hogy nem. Félretéve a az Alien-vonalat ugyanis olyan blőd baromságok mentén halad a film, amiket egész egyszerűen kibővítéssel, újravágással nem lehet orvosolni. Az Alien és az Aliens papíron is stabilan álltak, az A:C-nek már papíron el kellett volna véreznie.

A T2, meg a hőzöngő kisebbség
Az interneten kvázi névtelenül hőzöngő emberekre valójában egy gyógyír van: a kesztyűt nem szabad felvenni és jó filmet kell csinálni. Ma már ott tartunk, hogy az emberek legalább felszínesen, de utána olvasnak a filmeknek (rotten és imdb gyakorlatilag alap), így ha ott jókat olvasnak, akkor az pozitív hatással lesz a nézőszámra függetlenül attól, hogy milyen hangosan hőzöng az a bizonyos kisebbség. Ha viszont csúnyákat olvas mindkét oldalon, akkor meg elkerüli a mozikat. Nem véletlen, hogy pár hónapja valaki odáig vetemedett, hogy be kellene zárni a rottentomatoest, mert a tevékenységével árt a filmeknek. Talán jó filmeket kellene gyártani és akkor több néző lesz, nem?
A Szellemirtók buktája véleményem szerint több rossz döntés eredményeként jött össze és ezek között nincs ott az, hogy a főszereplők nemét kicserélték. Ez most OFF lenne, ha érdekel a véleményem, majd leírom az ott megfelelő helyen.
John Carpenter ugyanakkor tudna mesélni arról, milyen amikor a "horror mesterének" tartják, ehhez képest a filmjei alig termelnek valamit. Gyakorlatilag az Apokalipszis-trilógia egyik darabja, vagy már A köd se volt a maga korában siker és csak később, 5-10-15 év múlva kezdték felfedezni őket és alakult ki a rajongói körük. Viszont azt se felejtsd el, hogy ezek a filmek önállóak voltak és nem egy sorozat darabjai, tehát ilyen szempontból az alkotókon nem is volt nyomás. Ahol viszont egy bejáratott széria újabb részét készítették el és nem tetszett a közönségnek, amit kapott (Star Wars-előzménytrilógia, A Good Day to Die Hard stb.), ott bizony nem kímélték az alkotókat.
A Prometheust véleményem szerint az idő helyre fogja tenni, de az A:C szerintem a széria egyik fekete báránya lesz. Jelen pillanatban két nagy kérdés van: történet szintjén mit tervez Scott és ebből lesz-e valami? Ha tud valami nagyot durrantani a hátralevő 1 (2? - szerintem max. 1) részben, az az A:C Alien-mitológiával kapcsolatos megoldásait helyreránthatja és így a film megítélése összességében, a rendszerben nézve javulhat. De ha nem, akkor nem látok túl sok esélyt arra, hogy érdemben rehabilitálják.

"a többség képtelen belátni, hogy a kedvenceik sem voltak megkérdőjelezhetetlen darabok" - ez abszolút így van, egyetértünk. Sőt, ahogy fentebb írtad, nem vagy nem úgy értette meg a saját koruk, ahogy mondjuk egy eggyel későbbi generáció.

"nem látta értelmét, hogy Ripley vagy Ripley-hasonmások hatodszorra is megküzdjenek a xenomorffal" - akkor majd az új Terminátor kapcsán is gondolkodjunk el azon, hogy mennyire érdemes erőltetni, hisz maga a formula az első két résszel ki is fújt (nem véletlen, hogy Cameron olyan könnyen elengedte élete addigi legnagyobb szakmai és közönségsikerét, tudta, hogy amit lehetett, kivett belőle).

@Mr.Straw:
"miért kell nekünk egyáltalán tudni, hogy hogy jöttek létre az xenomorph-ok" - ez az a kérdés, amire Prometheusig nem akartak választ adni és igazság szerint nem is lett volna szabad megválaszolni sosem, mert max. csak ilyen közhelyekre futná. :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.22. 09:33:51

@Father Merrin: Ha már Terminátor: szerintem a Salvation egy tök jó továbbgondolása lett volna az univerzumnak (amolyan Prometheusosan), de ugye az is megbukott + a rajongók... (Vagy ha nem is továbbgondolás, legalább egy friss megközelítés) Pedig asszem abból is trilógiát terveztek.

Offtopic1: közben láttam egy összegzés, hogy miből mi lesz az Alienben, a Prometheusban az tényleg nem egy királynő

Offtopic2: Befutottak az első hétvégi eredmények, épp, hogy megelőzte a GotG 2-t, még a Prometheust is alulmúlja, na ebből szerinted milyen következtetést von le a Fox? :D Jó úton járnak vagy sem? (Egyébként kegyetlen durva, hogy ezek a nosztalgikus dolgok kb. a Star Wars kivételével 1-2 év alatt átmentek totál bukóba.)