Writers' Block: Kings Canyon by Evan Parter & Paul Hilborn
2017. május 02. írta: danialves

Writers' Block: Kings Canyon by Evan Parter & Paul Hilborn

[A FORGATÓKÖNYV INNEN TÖLTHETŐ LE]

"Minél hihetetlenebb egy történet, annál jobb" - valahogy így foglalja össze a Kings Canyon főszereplője azt, ami akár az összes életrajzi film mottója is lehetne - és igaz történetről lévén szó, saját magáé is. Steeves hadnagy az 50-es években zuhant le repülőgépével Nevadában, hogy 51 nappal később kerüljön elő a vadonból, ami önmagában is egy csodálatos sztori lehetne, azonban sokkal érdekesebb, ami ezután következett: mivel a hadnagy meséjében több lyuk is akadt, egyre komolyabb árnyékot vetett rá a gyanú, hogy takargatnivalója akad, egész pontosan az, hogy kommunista ügynökként a szovjeteknek adta el gépét.kings.jpg

Az írópáros jól érzékelte, hogy a Kings Canyonban elsősorban nem a valóban lehengerlő, de lényegében meglehetősen egyszerű túlélősztori a fő motívum, hanem az utána következő, boszorkányvadászattá váló dicshimnusz. Steeves celebbé válása, visszailleszkedésének nehézségei kaják a nagyobb hangsúlyt pokoljárása helyett, utóbbit ráadásul visszafelé láthatjuk, azzal a nyilvánvaló dramaturgiai céllal, hogy mindvégig kétségben legyünk, valóban úgy történt-e minden, ahogyan ő arról beszámol. A jó szándékű forgatókönyvet pedig éppen ez a kettős játszma gáncsolja ki: szükséges számára, hogy főszereplője egy titokzatos alak maradjon, aki egyaránt lehet nemzeti hős és szovjet kém is, azonban ez a történet legalább olyan mértékben az ő drámája, mint az utána folytatott nyomozásé.

Ennek megfelelően amikor arról lenne szó, miért van szétesőben Steeves házassága, milyen lelki folyamatok játszódnak le benne, ahogyan igyekszik leszámolni a múlttal, kontrollt szerezni élete felett, de közben meg is felelni a hadsereg által ráosztott reklámarc-szerepnek, ugyanúgy csak homályos utalgatásokat kapnuk, amelyekből a kirakós összerakni ugyan könnyű, de valóban megérteni és átérezni a karakterek helyzetét már sokkal nehezebb. A többi figura pedig még addig sem jut el, hogy legalább kezdemények szintjén látszódjon karakterívük, többnyire annak megfelelően tűnnek fel és el, hogy az íróknak mikor van szüksége rájuk. Pedig alapjáraton a médiaetikát mindeneknél feljebb tartó és kicsinyességével éppen ezen a téren elbukó újságíró vagy a katonaság embertelenül opportunista szemlélete még akár egy külön filmhez is egy jó alapot képezhetett volna, azonban így, hogy a szerzők nem kötelezik el magukat egyik mellett sem, csak céltalanul lebegnek a forgatókönyvben.

A Kings Canyon tehát a látszólagos egyediség ellenére az igaz történet-adaptációk hagyományos hibájába esik: a sztori elmesélésének igénye felülírja a megfelelő tálalást. Egy igazi fókuszálatlan szkript ez, amely 3-4 erős motívummal is bír, azonban ezek között jelenetszinten váltogatva kibogozhatatlan csomóba köti magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6512468495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása