Oroszlán / Lion (2016)
2017. február 20. írta: danialves

Oroszlán / Lion (2016)

Az idei díjszezon egyik legmagabiztosabb résztvevőjének bizonyult a szóban forgó alkotás, már szeptemberi, torontoi bemutatkozása óta komoly esélyesként emlegették, és ellentétben az ilyen idejekorán felkapott darabokkal (ld. Steve Jobs), népszerűsége töretlennek bizonyult.  De ez nem meglepő, hiszen a filmet gyártó Harvey és Bob Weinsteinnél kevés rutinosabb Oscar-versenyző van a világon: az Oroszlánt leszámítva 26 jelölést és ebből 5 győzelmet mutathatnak fel pályafutásuk során (és itt még csak a legjobb film kategóriájáról esett szó). Azonban vannak esetek, amikor a hatalmas rutin és profizmus együtt jár a megújulás és a trendek megértésének hiányával, legújabb produkciójuk esetében pedig éppen erről van szó. Idén már teljesen látványos volt az az évek óta egyre erősödő trend, hogy a jelöléseket a látszólag a szokásos sémába illeszkedő, de a bejáratott képleten mind valamilyen szempontból csavaró alkotások dominálják (ld. Jackie, A számolás joga), azok pedig rendre kihullanak a versenyből, amelyek csak a leckét mondták fel újra (ld. Birth of a Nation, Loving).lion-2016-movie-wallpaper.jpg

Garth Davis műve ilyen tekintetben egy zavarba ejtő anomália: ősöreg first world guilt-reflexekre, az "igaz történeten alapul" felirattal történő súlyozásra és triviális könnyfakasztásra alapoz, ami kiválóan működött volna például 2009-ben, amikor egy hasonló motívumok mentén működő, hamisítatlan first world guilt-mozi tarolt, de 2017-ben már nevetségesen kevésnek bizonyul. Azonban önmagában az még nem igaz, hogy ma már egy Gettómilliomosnak nem sok keresnivalója lenne az Oscaron, az Oroszlán ugyanis egyediségben és merészségben is messze alulmarad vele szemben. Már az is beszédes, hogy az ott berobbant Dev Patelre, mint az egyetlen sztár-potenciállal bíró indiai színészre osztották a főszerepet (akit nemcsak a jobb díjesélyek miatt aposztrofálnak mellékszereplőként, hanem a történet szerkezetéből adódóan tényleg senki nem kap egy óránál több játékidőt), de Greg Fraser fényképezésében vagy a túlságosan rutinszerűen működtetett narratíván sem látni nyomát a Gettómilliomos bravúrjainak.

Az egy dolog, hogy néhány látványos nagytotállal össze lehet hozni egy Oscar-jelölést (félreértés ne essék, tényleg remekül néz ki a produkció, de itt sem látni semmi olyat, amivel már ne találkoztunk volna ezerszer a mozivásznon), utóbbi azonban már sokkal nagyobb probléma: az Oroszlán első fele elképesztően jól működik, ha azt veszem, hogy pont olyan gyötrelmes volt végignézni, mint amilyen Saroo-nak családjától elválasztva bolyongani a rémisztő Kalkuttában. Az alkotás itt szinte az összes first world guilt-közhelyet kipipálja, kezdve a fiúról tudomást sem vevő, közönyös tömegektől az ellenséges és barátságos ellenpólusokat képező figurák felvonultatásáig. Az Oroszlán annyira belemerül abba, hogy főszereplője tragikus körülményeiben dagonyázzon, hogy arról meg is feledkezik, hogy ennek a szakasznak éppen az ellenkező hatást kellene elérnie, így a 20 év ugrás után elkezdődő második félidő elején, hevenyészett flashbackekkel kénytelen megteremteni azt az idillt, amire visszagondolva Saroo végül megszállott keresésbe fog.lion-5826.jpg

A középrésznek is tekinthető fél óra tehát már sokkal emészthetőbb, azonban éppen azért fullad bele az eseményteleségbe, mert itt kezdődik meg valódi történetünk, ezzel párhuzamosan pedig itt kerül sor arra az alapozásra, ami addig elmaradt. Az Oroszlán karakterdrámái, gondolatisága itt már lényegesen komplexebb, mint addig bármikor, és bár mindenképpen sok értéket ad a látottaknak, Saroo felnőtt életének alakjait is csak felületesen van idő kidolgozni. Pedig az örökbefogadó édesanyát alakító Nicole Kidman, illetve a mostohatestvér Mantosht játszó Divian Ladwa is remekel, de egyiküknek sincs ideje kibontakozni. A fináléhoz érkezve azonban újra szintet lép a film, még ha nincs is másról szó, mint hogy Garth Davis kiszámíthatóan ugyan, de maximális hatásfokkal zongorázik végig a végkifejlet katarzisának érzelmi húrjain. Kevés ember van a világon, aki ne érezne gombócot a torkában ezeket a képsorokat látva - az már más kérdés, hogy ez inkább a koncepció, mintsem az alkotók érdeme, amit a stáblista elé bevágott valódi képsorok csak még jobban kiemelnek.

Az Oroszlán tehát összességében egészen olyan élmény, mint az utolsó képkockákkal kezdődő Sia-sláger: egy megindító és igénytelenséggel semmiképpen sem vádolható mű, de ahogyan utóbbiról is tudjuk, hogy ha éppen Britney Spears lenne még az aktuálisan legnépszerűbb popdal-gyáros, akkor ő énekelné, úgy Garth Davis alkotása is csak Weinsteinék kötelező éves Oscar-jelöléséért született meg.

5,5/10

Az Oroszlán teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6012268902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AldoWinnfield 2017.02.20. 13:36:38

'Hát danialves izlése nem tömegizlés.
Tipikus kritikus. sose hallgass rá, mert csak azért ír, hogy feltűnőskedhessen.
Inkább nézz meg egy őszintétlen előzetest. Többre mész vele.
Az ilyenek miatt nem olvasok kritikákat, mármint előre.
Utólag is csak azért, hátha lemaradtam valamiről."

:P

exterminador 2017.02.22. 08:41:38

Egyszer megnézem a Gettómilliomost, bár végtelenül taszítónak és hatásvadásznak érzem a témáját. De amíg nem láttam, nem mondhatom jogosan, hogy túlértékelt. :)

Yda 2017.02.22. 14:40:37

Hát kedves danialves, én teljesen más filmet néztem, mint Te. De mindegyis, hogy ki-mit értékel, vagy épp ellenkezőleg - azonban 5,5 adni ennek a filmnek csak merő csöpögő rosszindulatból lehet. Még akkor is, ha tényleg ennyi minden nem tetszett benne, még akkor is, ha speciel csak így vagy képes megközelíteni, látni dolgokat. - Komolyan felmerült bennem, hogy te tényleg végignézted ezt a filmet, vagy csak írtál róla. -? - Én arra tippelnék, hogy eleve előítéletesen kezdtél bele, talán olvastál is róla előtte valami hasonló okosságot, aztán belepörgettél és megszülted ezt itt. - Kár volt. - Szerintem legalábbis. - De hogy ne csak rólad szóljon... - Ez egy nagyon szuper film, rég láttam már hasonlót. - A legfontosabb, és csak ezen a szemüvegen keresztül érdemes nézni, hogy egy megtörtént, eseményt mond el. A film végén megismerhetők a karakterek mögött álló valós személyek is, és nem csak képen, hanem egy kis filmrészleten megmutatva egy nagyon megható találkozást is két valós személy között. Nem is értem, hogyha valaki kritikát ír ezt hogy hagyhatja figyelmen kívül. - Szar a valóság, mert mindig szembejön. Igaz? :)

AldoWinnfield 2017.02.22. 15:19:06

@Yda: Nem lehetne egyszer amúgy személyeskedés nélkül ellenvéleményt formálni? :) / Az első kommentem belsős poén volt a kolléga irányába./

Egyébként én sem értek egyet vele, én simán megkajáltam a filmet. Főleg az első részét, amíg gyerek volt a srác. Igaz, a végét is megkönnyeztem. Viszont nekem pont az volt a sok, hogy a végén még be kellett erőltetni az igazi embereket is. Értem, hogy igaz történet alapján, de volt annyira erős az anyag, hogy ne kelljen ezt beleerőltetni szvsz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.22. 19:06:34

@Yda: Gratulálok, szerintem minden kategóriát kipipáltál:
smokingbarrels.blog.hu/2016/01/19/igy_vedjuk_be_kedvenc_filmunket_profin

"Nem is értem, hogyha valaki kritikát ír ezt hogy hagyhatja figyelmen kívül. "
Ebben egyetértünk, mármint abban a tekintetben, hogy talán neked is érdemes lenne megfogadnod a sajátodat, mielőtt olyasvalamivel találsz be, amiről pont írtam a kritikában. ;)

Yda 2017.02.22. 19:12:28

@AldoWinnfield: Elnézést, igazad van, el kellett volna számolnom 10-ig. - Bocs!
Érdekes amit írsz. Nekem számított, fontos volt. Levezetés és hitelesítő bélyegző egyben. - Pont azért, mert annyira erős volt előtte az anyag. - Ebből is látszik, hogy sokfélék vagyunk. :)

Yda 2017.02.22. 19:13:53

@danialves: Szóval 5,5 ? - Gondolom csakazértis tartod. :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.22. 19:17:31

@Yda: Hát ha most az a kérdés, hogy meggyőztél-e arról, hogy én mégsem láttam a filmet vagy előre eldöntöttem, hogy utálni fogom, akkor nyilván nem. ;) De amúgy nem is értem, hogy miért ez lenne a cél, én nem akarom, hogy ugyanazt gondold, amit én, a reakciókat látva, illetve a film jellegéből adódóan is biztos vagyok benne, hogy sokan szeretik / szeretni fogják.

Yda 2017.02.22. 19:21:31

@danialves: Elolvastam. - Végre látom, milyen nyomoronc vagyok. :) Jobb későn, mint soha.

(nincs kötődésem, sem a témához, sem a filmhez, sem semelyik szereplőhöz, Nicole Kidman-t soha nem bírtam valamiért, a Gettómilliomost nem szerettem, nagyon nem az én filmem volt, nem szerettem.)

Yda 2017.02.22. 19:22:48

@Yda: csak egyszer nem szerettem, de ez azért van mert paprikás krumplit főzök - mennem kell.
süti beállítások módosítása