Érkezés / Arrival (2016)
2016. november 12. írta: danialves

Érkezés / Arrival (2016)

Ha ez nem adja vissza a moziba vetett hited, akkor semmi

Az Érkezés címe esetében valószínűleg frappánsabb lett volna az eredeti Story of Your Life, viszont abból szempontból találóbb címet nem is kaphatott volna, hogy a filmrajongók egyenesen megváltóként várták ezt a darabot. Persze nem Denis Villeneuve sci-fije volt az egyetlen ígéretes produkció 2016 hátra lévő filmjei közül, de a rendező munkásságát és a történet jellegét ismerve gyakorlatilag a nyári VFX-áradat tökéletes ellenpontjának tűnt (sőt, valaki odáig ment, hogy a Gravitáció-Interstellar-Mentőexpedíció sort folytatva a közönség már egyenesen számít október-november tájékán egy intelligens, különleges hard sci-fire). Hiszen bár A függetlenség napja alapvetéséből indul ki, azt teljesen realisztikus módon és a tudományosságot a hatásvadászat elé helyezve épül fel, és bár az előzetes záró képsorai már a totális háborút lebegtették be, mindenki tudta, hogy ez az egy dolog biztosan nem fog bekövetkezni az Érkezésben. És bár a fentiek mind igaznak bizonyultak, Villeneuve műve sokkal alapvetőbb módon is ellentételezi a nagy költségvetésű filmek trendjeit.arrival-movie-stills.png

Az Érkezés története azonban minden fantasztikuma és a közönséges szuperprodukciókkal látványosan szembehelyezkedő alapfelállása ellenére valójában pokolian egyszerű és átlagos: karaktereiből alig láttat valamit, érzelemvilága még ha jól célzott is, meglehetősen elnagyolt és meg sem próbálja leplezni, hogy egy novellából adaptálták, hiszen rettentő kevés érdemi fordulópontot nyújt egész estés filmmé - a szemfülesebbek pedig ezek közül a fordulópontok közül is sokat megsejthetnek. Csakhogy Villeneuve mintha szándékosan egyfajta mozgóképes minimáldizájnként alakítaná művészetét: igyekszik minél kevesebbet cizellálni történetein, és ebben a lecsupaszítottságban találni meg a szépséget, és ez éppen az Érkezésben jelenik meg a leghangsúlyosabban. Itt már ez egyszerre van jelen a kiszögellésektől, mechanikus alkatrészektől mentes űrhajókban, a lényegre törő, szűkszavú kommunikációban - mind ember-ember, mind ember-idegen között -, a történet megtisztításában a felesleges karakterektől, Johan Jóhansson artikulátlan, törzsi elemkből építkező zenéjében, és természetesen Bradford Young csodálatos, egész apró mozdulatokkal irányított beállításaiban.

És egyszer csak azt vesszük észre, hogy már nem a döbbenetes felfedezéseket, a belengetett, de egy ilyen hard sci-fitől természetesen teljesen idegen Emmerich-féle világpusztítást vagy a kritikák által ígért katarzist várjuk, hanem hatalmába kerít az az őszinte, mélyről fakadó áhítat, amelyet korunk tolakodó, harsány mozgóképei minden igyekezetük ellenére éppen, hogy elnyomnak. Az idegenek megjelenése szinte egy az egyben idézi meg a Monsters legcsodálatosabb pillanatát, amelynek során a rettegett szörnyek hirtelen varázslatos teremtményekké válnak, Villeneuve azonban ezt az érzést kiterjeszti a filmje egészére is. Ahogyan a Sicario-ban, főszereplőinket most sem megfigyeljük, hanem velük együtt érezve és lélegezve fedezzük fel azt a hol rémisztő, hol lenyűgöző és alig felfogható csodát, amivel szemben állnak.arrival-movie-4-e1471529984165.png

Éppen ezért ugyan fel lehet bontani az Érkezést teljesen mechanikus módon, és akkor csalódást keltően keveset találunk majd a motorháztető alatt, de biztos vagyok benne, hogy erre semmi szükség nem lesz. Denis Villeneuve faék egyszerűségű megoldásokkal és játszi könnyedséggel elhozta nekünk azt a moziélményt, amit a gigászi szuperhősháborúk, CGI-pornók és nosztalgiabombák sem voltak képesek.

9/10

Az Érkezés teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

http://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr4911951531

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Én lenni idegen, jöttem nézni Föld - Érkezés 2016.11.12. 13:37:47

Végre megérkeztek! Végre megérkeztek, de úgy, hogy azzal még Fox Mulder is igazán elégedett lehet, mindennek tetejébe nem július negyedike van, mi pedig nem Manhattan kellős közepén vagyunk már megint. Hálásak lehetünk emiatt, de elégedettek korántsem....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Killary Fucking Clingon 2016.11.12. 21:14:56

Nem tudom ki milyen filmet nézett de kb egy órával ez előtt jöttem ki a moziból. A film minősége, lehet a vetítéssel volt a gond, de a film sötét és többnyire homályos volt. A film maga, egy semmitmondó, látványvilággal nem rendelkező, két órás maszturbáció orgazmus nélkül. Olvastam a fő művet, szintén semmitmondó. A vizuális látványelemek hiánya nem is annyira zavar, de az egész film rosszul fényképezett és lapos. Aki ezt a filmet kikiáltja az év sci-fi filmjének az fizetést kap a forgalmazótól.

AldoWinnfield 2016.11.12. 21:25:29

@Killary Fucking Clingon: Nekem is fura, hogy nem érem el a kollégát egész nap. Biztos kurvák-kokók partin van a kapott pénzből.

Szergej Pub 2016.11.12. 22:55:35

Nem rossz film, de én sem nevezném az év filmjének. A Gravitáció-Interstellar-Mentőexpedíció sorba én biztosan nem illeszteném be...viszont a "két órás maszturbáció orgazmus nélkül" egy igen találó hasonlat...persze ettől még nem feltétlenül rossz a film, de akkor is találó.:)

AldoWinnfield 2016.11.13. 01:08:26

@Szergej Pub: Nálam megvolt az orgazmus a végén, ha szabad így fogalmaznom. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.13. 02:58:04

@AldoWinnfield: Mondjuk ezt nem tudom, miért vetted rám, mert én biztosan nem neveztem az év sci-fijének. :D (Az más kérdés, hogy a feljegyzéseim alapján jelenleg tényleg jó eséllyel pályázik erre a címre - és a riválisokat elnézve, nem tudom, hogy a Star Trek Beyond vagy az ID2 mellett teszi-e le a voksát, aki szerint ez nem az...) De ettől függetlenül @Killary Fucking Clingon: nyitott kapukat döntöget ugyebár:
smokingbarrels.blog.hu/2014/04/01/eljott_az_igazsag_pillanata_296

Szergej Pub 2016.11.13. 09:02:10

@AldoWinnfield: Meglehetősen lapos lehetett...:P A film nagy hibája, hogy pont a katartikus befejezést nem sikerült eléggé hozni...szerintem.

Szergej Pub 2016.11.13. 09:06:03

Ja, és a két idióta katona magán akcióját sem értem, hogy minek tették bele a történetbe. Súlya nem sok volt, az események folyására végülis hatása nem volt; megoldandó bonyodalmat nem okozott, megoldódott az kvázi magától...Szóval kár volt beleszuszakolni a filmbe csak azért, hogy aktuális politikai-társadalmi folyamatokra reflektáljon (esetleg kritikát fogalmazzon meg), mert az meg a film időtállóságát erodálja (magyarán 20 év múlva a kutya sem fogja érteni az utalást). Már ha ezért került bele a filmbe...bár én más okot nem tudok kitalálni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.13. 11:18:05

@Szergej Pub: Megoldandó bonyodalmat azért csak okozott, mert onnantól kezdve már nem tudtak felmenni az idegenekhez, meg eleve azt hitték, hogy ebből háború lesz. És nem magától oldódott meg, hanem Louise oldotta meg az új képességével. ;)
Egyébként én nem tudom, milyen aktuális vonatkozása lett volna ennek, szerintem egyébként pont azért telitalálat, mert ezzel is gúnyt űz abból a kliséből, hogy ezekben a filmekben általában az idegenek az agresszorok, és bennünk (mint ahogy a katonákban is) van egy ilyen elvárás.

Egyébként Villeneuve hagyományosan és szerintem tudatosan adós marad a katarzisokkal (szerintem még egy filmje sem volt, amit ne így formált volna meg), egyrészről nyilván frusztráló (nekem is), másrészt viszont szerintem éppen ettől szokatlanok az alkotásai, és ennek megfelelően direkt úgy vannak kialakítva, hogy alapvetően ne a katarzistól legyenek jók.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.13. 11:59:23

@AldoWinnfield: Nem azt mondtam, hogy annak nevezted, hanem hogy helyettem magamra vetted a megjegyzést :P

AldoWinnfield 2016.11.13. 12:01:32

@danialves: ja.

De most akkor voltál kurvák-kokó partin, vagy sem?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.13. 12:08:37

@AldoWinnfield: Nem akartam menni, de az Árpi nagyon győzködött, hogy tök jó ez az Ibiza és szeretni fogom... :(

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.11.13. 13:13:27

A Sicario olyan borzasztóan gyenge volt, hogy a főszereplőkkel azonosulás komoly erőfeszítést igényelne...

AldoWinnfield 2016.11.13. 13:27:15

@Online Távmunkás: De miért kellene azonosulni a főszereplőkkel? Soha nem értettem. :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.11.13. 17:38:24

@AldoWinnfield: A posztnak ez a része ezt jelenti, nem?
"főszereplőinket most sem megfigyeljük, hanem velük együtt érezve és lélegezve fedezzük fel"

Szergej Pub 2016.11.14. 17:32:45

@danialves: Lehet, hogy én nem emlékszem jól a filmre, de a csingcsungok fontolgatták a támadást (bonyodalom), és a két idióta erre vajmi kevés befolyással bírt. Az sem igaz, hogy többé nem tudtak felmenni, hiszen Amy Adams felment. Az űrlények motivációjára, attitűdjére, a megoldandó bonyodalomra tehát semmilyen befolyása nem volt ennek a cselekményszálnak.

Aktuális vonatkozás: xenophobia, falépítés Mexikónál stb...csak, ami az elmúlt egy-két évben ment a mainstream médiában itt és odaát is.

A "gúnyűzés" sem jött át...akkor az ET is gúnyt űz? Vagy valójában nincs is ilyen klisé az Independence Day-t leszámítva? (az ET-n túl a Kapcsolat sem éppen a klisét erősíti stb.) Ha már gúnyt űz valamiből, akkor az az emberi ostobaság és kicsinyesség (és itt kanyarodnánk vissza az aktuális vonatkozásokhoz).

Villeneuve-vel kapcsolatban lehet, hogy igazad van...a Sicario nekem egy feltuningolt Traffic volt akciófilm kiadásban. Sem a Sicario-t, sem a Traffic-ot nem szerettem. A Fogságban már jó volt viszont...de ott szépen megkapta mindenki a magáét, mint a mesékben.:)

Szergej Pub 2016.11.14. 17:38:44

Egyébként lehet, hogy az én izlésemmel van a gond. A District 9-t mindenhol feszopkodták, én meg dühöngve jöttem ki a moziból, mert a főhős gyakorlatilag minden szituációban a legidiótább döntést hozta, és felidegesített. A Holtodiglan-t is halálra dícsérik, pedig (ügyvédként nézve) annyi lyuk és logikátlanság van a sztoriban, hogy egy ementáli sajt megirigyelné. Ugyanígy az agyondícsért Sicario sem szívem csücske. A Revenant-on konkrétan elaludtam, és valszeg az életben még egyszer nem fogom megnézni...
Szóval lehet, hogy a hiba az én készülékemben van...viszont én veszem a mozijegyet magamnak, így ha azt akarják, hogy beüljek...:)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.14. 20:34:11

@Szergej Pub: Nem érzel egy enyhe ellentmondást abban, hogy az nem bonyodalom, hogy nem tudtak feljutni, mert végül megoldódott, de az a kínai támadás, ami végül meg sem történt, meg az? :D Amúgy egyrészt a kínaiktól függetlenül ők még tudtak volna kommunikálni az idegenekkel, tényleges agressziót Montana követett el először, másrészt egyszerűen tényleg nem fér a fejembe, hogy az adott szituációban miért nem lehet bonyodalom valami attól, hogy később már el tudták hárítani. Ilyen alapon inkább ne is nézz filmeket, mert csupa ilyen megoldódó bonyodalommal lesznek tele, kezdve onnan, hogy a Gyűrűt bedobják a Végzet hegyébe egészen odáig, hogy Luke elpusztítja a Halálcsillagot... :D

A xenofóbiás részt most hagyjuk, mert éppen most írok egy ennél sokkal hosszabb posztot róla, ha érdekel, majd belinkelem, elöljáróban annyit, hogy ezt sokkal inkább szeretik belelátni, mint amennyire ténylegesen adódna a filmből. (Bár hozzáteszem, ha történetesen igazuk is van az ezt belelátóknak, amilyen formában prezentálva van, nem hinném, hogy olyan hamar érvényét veszítené. Vagy 20 év múlva szerinted az emberek minden evolúciós örökséget leküzdve már nem fognak félni az ismeretlentől?)

Vagy az is lehet, hogy az ET és a Kapcsolat borzasztó példa, mert ha nem az imdb-keywordoket nézed, hanem hogy hogyan épülnek fel, teljesen más filmek. ;) Ellenben én még egy filmet nem láttam, ahol ehhez hasonló végkifejlete lett volna annak, hogy 1-12-30-3000 idegen űrhajó megjelenik a Föld felett, és fogalmuk sincs, hogy mit akarnak - de olyat már vagy tucatnyit, ahol totális háború lett ebből.

Szergej Pub 2016.11.15. 07:44:47

@danialves: Az önmagában miért bonyodalom, hogy nem tudtak feljutni? Számomra az egész film bonyodalma az a dilemma volt, hogy megtámadják-e vagy sem az űrhajókat, ami aztán a film végérre azzá alakult, hogy meg tudják-e akadályozni a kínai támadást. Én erre értettem, hogy a két katona akciójának semmi befolyása nem volt. Azt nem tekintem bonyodalomnak, hogy nem tudtak feljutni az űrhajóra többé (btw: én olyat nem írtam, hogy azért nem bonyodalom valami, bármi, akármi, mert megoldották - szóval légy szíves ne add a számba).

Akkor már inkább az volt a megoldásra váró bonyodalom, hogy miként kommunikáljanak (de ez is az egész filmen átívelő bonyodalom volt, amire vajmi kevés hatása volt a film kétharmadánál elsülő bombának (hiszen ekkorra kb. már megfejtették a nyelvüket); ha kihagyták volna, semmit nem ártott volna a sztorinak, max. két percnyi izgalmat veszítesz, mert kb. ennyi ideig tartott míg eldőlt, visszatámadnak-e Costelloék vagy sem).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.15. 22:38:36

@Szergej Pub: Hogyhogy miért bonyodalom? Nem tudtak feljutni az űrhajóra, megszakadt a kommunikáció az idegenekkel, miközben a robbantás hatására annak is megvolt az esélye, hogy eközben éppen az ellencsapás készül a heptapodák részéről. Ez azért egy elég komoly problémát jelentett.

"btw: én olyat nem írtam, hogy azért nem bonyodalom valami, bármi, akármi, mert megoldották - szóval légy szíves ne add a számba"
Van egy olyan hülye szokásom, hogy abban is próbálok érvelést találni, amiben nincs. ;) Ahogy érzékeltem, azt akartad mondani, hogy azért nem volt bonyodalom, mert megoldódott, amit továbbra sem értek, de ha nem ezt akartad kihozni belőle, akkor végképp nem tudom, mit akartál megfogalmazni. Most mintha azzal jönnél, hogy egy filmben csak egy konfliktusnak lehet exkluzivitása (aminek szintén semmilyen szinten nem látom létjogosultságát) de ezek után már egyáltalán nem vagyok abban biztos, hogy ezt akartod kihozni ebből, csak akkor nem tudom, mit :D

Szergej Pub 2016.11.16. 09:07:40

@danialves: Ilyen erővel az is bonyodalom, hogy tud-e Amy Adams telefont szerezni, hogy felhívja a kínai csókát...súlytalan. Mint az is, hogy fel tudnak-e jutni a hajóra. Írod, hogy megszakadt a kommunikáció...eggyel fentebb ezt írtam én is: hogy ha már bonyodalom, akkor inkább a kommunikációban beálló törést nevezném annak, nem pedig azt, hogy feljutnak-e a hajóra újra. De az meg egy "egész filmen átívelő..." a többit olvasd el fentebb. Ott még azt is írtam, hogy a heptapodok ellencsapásától kb. 2 percig kellett tartani.

Azt sem írtam sehol, hogy egy sztori exkluzíve egy bonyodalomnak lehet csak szentelve. Tudod, könnyebb úgy vitatkozni, ha elolvasod előbb, amit másik ír...:P

Pl. ha végigolvasod, amiket írtam (nyugodtan, megfontoltan), akkor felmerülhet benned esetleg, hogy - kisebb-nagyobb kacskaringókkal ugyan, de - még mindig arról van szó, hogy szerintem felesleges volt beleszuszakolni a két katona robbantós akcióját a sztoriba (az indokaimat fentebb leírtam, nem ismételném őket).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.16. 13:32:35

@Szergej Pub: "Ilyen erővel az is bonyodalom, hogy tud-e Amy Adams telefont szerezni, hogy felhívja a kínai csókát"
Pontosan, ahogy írod. Tudod, egy jó forgatókönyv általában úgy épül fel, hogy az egész filmen keresztül végighúzódó konfliktusokon kívül vannak az egyes szekvenciák során, vagy akár csak egyes jelenetekben létező konfliktusok is. Ha így vesszük utóbbiak mindenképpen súlytalannak tűnnek előbbiekhez képest, de ettől még bonyodalomnak számítanak.

"Azt sem írtam sehol, hogy egy sztori exkluzíve egy bonyodalomnak lehet csak szentelve. Tudod, könnyebb úgy vitatkozni, ha elolvasod előbb, amit másik ír...:P"
Nem írtál ilyet, csak már másodszor érvelsz azzal, hogy "mit neveznél INKÁBB bonyodalom"-nak, amiből vagy azt feltételezem, hogy emellett érvelsz, vagy azt, hogy nem tudsz relevánsan érvelni, mert egy dolog besorolhatóságához semmi köze, hogy valami esetleg "inkább" az-e vagy hogy mennyire súlyos és súlytalan. (Kivéve, ha ugye ilyen kizárólagosságot feltételezünk.) Egyébként ha ez ennyire zavar, elmehetünk abba az irányba is, hogy hülyének nézlek, csak akkor kezdeném azzal, hogy pl. ne oktass ki szövegértésből, ami szerintem egy olyan irány, amely felé egyikünk számára sem lenne jó elmenni.

"Pl. ha végigolvasod, amiket írtam (nyugodtan, megfontoltan), akkor felmerülhet benned esetleg, hogy - kisebb-nagyobb kacskaringókkal ugyan, de - még mindig arról van szó, hogy szerintem felesleges volt beleszuszakolni a két katona robbantós akcióját a sztoriba"
És ha képes lennél releváns érveket felhozni, akkor az is feltűnhetne, hogy én már az első kommentemben leírtam, hogy miért nem volt felesleges, és ahelyett, hogy ezzel vitatkoznál, maszatolsz azzal, hogy valami bonyodalom-e attól, hogy van-e egy nála nagyobb bonyodalom, vagy hogy mennyire súlyos...

Szergej Pub 2016.11.17. 00:31:37

@danialves: Egy szöveget sokféle módszerrel lehet értelmezni (ezeket bizonyos szakmáknál tanítják). Feltételezésekkel viszont biztosan nem.:P

De tudod mit? Feladom, nyertél. Rosszul gondoltam, hogy felesleges ez a két perc a filmben, tévedtem, te vagy a helikopter...üdv.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.17. 14:44:14

@Szergej Pub: Valóban, köszönöm szépen az újabb kioktatást, de ha esetleg te magad is alkalmaznád ezek módszerek valamelyikét, akkor megértetted volna, hogy az egyetlen feltételezésem az volt ,hogy te relevánsan próbálsz reagálni arra, amit írtam.

De azért látom, az egódon nagy csorbát nem ejtett, hogy ez nem sikerült, mondjuk azért a helyedben nem helikoptereznék, ha már a saját értelmes érvelésed hiányát próbálod az én hülyeségemnek beállítani.

n4nom4n · http://n4nom4n.tumblr.com/ 2016.11.18. 11:51:26

Nekem nagyon tettszett, kb. olyan érzésem volt a végén, mint az A.I. megnézése után!
Jogos a 9 pont!

Vödör 2017.01.22. 12:05:12

rettentő film, ami egy jó ötletből egy elnyújtott, klissékkel tömött unalmat hoz ki. Ja, és Amy Adams alkalmatlan színésznőnek minden szempontból.

K.Leslee 2017.02.03. 11:28:53

Csak nekem tunt ugy hogy a film elso oraja arrol szol hogy felmennek az urhajora ahol koroket rajzolnak nekik az idegenek?
Villeneuve-esen egyedi es stilusos filmrol van szo, viszont a rendezo esetenkent hajlamos a tartalom hianyat az egyedi stilusaval egyensulyozni. Ahogy az Enemy-nel sem, ugy itt sem mukodott ez szamomra. Viszont Villeneuve olyan hangulatot teremt, ami feledteti mindezt es nem is hianyzik a katarzis annyira, mert az addig felepitett feszultseg viszi el a filmet a hatan.

K.Leslee 2017.02.03. 11:29:42

@K.Leslee: most igy utolag olvasva, az also mondatom lehet h spoiler.