Kút (2016)
2016. szeptember 26. írta: Werewolfrulez

Kút (2016)

Kú(l)tfilm lesz belőle!

kut_tzafetas-roland_teaser_posterek_9.jpgGigor Attila rendező-forgatókönyvíró a 2008-as A nyomozó című filmjével tűnt fel a radaromon. Akkor egy nagyszerű, stílusos krimit tett le az asztalra, ami mert egy kicsit rendhagyó is lenni, és amivel egyetlen csapásra bekerült a kedvenc magyar filmeseim közé. Néhány héttel ezelőtt a moziban találkoztam a Kút című új filmjének szokatlan - kis túlzással zseniálisnak is nevezhető - előzetesével. Most, hogy sikerült megtekintenem a kész produkciót, nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a marketingkampány nem hazudott a filmről: itt bizony tényleg egy remek alkotás született, és Gigor Attila egyértelműen megerősítette a pozícióját az igazán figyelemreméltó magyar rendezők között.

Én csak annyit tudtam a film történetéről, amint a fentebb említett előzetes elárult (tehát lényegében semmit), és azt hiszem, ez a legjobb állapot, ahogyan közelíthetünk a mozi felé. Aki az enyémhez hasonlóan a nulláról szeret indítani egy produkcióval kapcsolatban - meghagyva magának a felfedezés és a rácsodálkozás örömét - az inkább ugorja át a következő bekezdést.

A kíváncsiak kedvéért írok egy pár szót a szinopszisról. A történet főszereplője a balhés Laci (Jankovics Péter), aki az édesanyjával (Udvaros Dorottya) egy isten háta mögötti benzinkútra utazik. A töltőállomást Laci harminc éve nem látott apja, István (Kovács Zsolt) vezeti. István egy lepukkant, rövidlátó alkoholista, akinek egyetlen társasága Zoli (Tzafetás Roland), a súlyos mozgáskorlátozottsággal küzdő, nincstelen fiatalember. Laci úgy dönt, hogy egy kis ideig az anyja helyett az apjával marad a benzinkúton, hogy jobban megismerje. Egy Svájcba tartó, prostituáltakat szállító kisbusz érkezése azonban egészen meglepő fordulatokat hoz a furcsa család életébe...

A Kút annyira jellegzetesen magyar képekkel, helyszínekkel, élethelyzetekkel indít, hogy az már szinte fáj. Udvaros Dorottya karaktere hangnemet-szöveget-dallamot tévesztve énekel a kocsiban a rádióval együtt; a benzinkút egy rendszerváltás idejéből ránk maradt, olaj- és benzinszagú doboz; mindenhol üres üvegekbe, koszba, bűzbe és testileg-lelkileg megnyomorodott emberekbe botlunk, akiknek minden második szava valami ízes trágárság. A magyar rögvalóságban gyökeredző történet a tényleges cselekmény beindulásával némileg hollywoodi irányt vesz, de az események mindig megbicsaklanak a makacs, indulatos, segítséget elutasító, konok és/vagy a világból kimenekülő magyar mentalitáson. A történet szereplői mindannyian deformált roncsok, vagy azok lesznek: ki lelki, ki testi értelemben szenvedett, vagy szenved maradandó sérüléseket. És persze nem tudunk mást tenni, csak röhögni a kínjainkon.

A filmet nem véletlenül játékfilmként jelölte meg a forgalmazó, a műfaji besorolása ugyanis egyáltalán nem egyszerű feladat. A vígjáték, a dráma, a thriller és a fekete komédia zsánerek elemei keverednek ebben az alkotásban, de nem hibázik az sem, aki szerzői filmként közelíti meg a produkciót. A vegyesfelvágott koncepcióból egy olyan hibrid született, ami - az általam igen nagyra becsült, Antal Nimród-féle Kontrollhoz hasonlóan - egyszerre humoros, szomorú, izgalmas és sokatmondó. Az élet(és izzadtság)szagú szereplők személyiségéből fakadó komikum jól megfér benne az emberi tragédiák, és a magyar filmtől szokatlanul explicit, horrorisztikus erőszakábrázolás mellett. És persze ott van egy már-már sámánisztikus bulijelenetből kinövő, édeshármasban megejtett, vibráló szexjelenet is, amihez képest még a szintén hazai Víkend emlékezetes oszlophoz kötözős szekvenciája is fantáziátlannak és szürkének tűnik.

kut_film_jelenet_05.jpg

A minőségi, de szélsőséges összetevők között a kötőanyagot Herbai Márk visszafogottságukban stílusos képei, Kiss Wanda átgondolt vágása, és a kissé karikírozott, de jól megálmodott karakterek, valamint ez utóbbival kéz-a-kézben együtt járó pazar színészi teljesítmények jelentik. Szinte mindenkit dicsérhetnék a színészgárdából, de külön ki kell emelnem Tzafetás Roland, Kurta Niké, és Trokán Nóra hármasát. Tzafetás Rolandra hatalmas súly nehezedett, a mindenhol ott lévő, az eseményeket megfigyelő, ironikus humorú, és az egész filmen végighúzódó, igencsak tanulságos történetet mesélő rokkant-figurája könnyen lehetett volna idegesítő vagy fárasztó, viszont a színészt dicséri, hogy abszolút szerethetően és hitelesen hozta ezt a különleges alakot. A magyar gyártású Terápia második évadában feltűnt Kurta Niké szabályosan brillírozott a fiatal, kalandvágyó, de téthelyzetekben folyton elbizonytalanodó prostituált, Marcsi szerepében. A Trokán Nóra által hihetetlen természetességgel megformált, egyszerű, de jó szívű, vélhetően roma származású Hajni talán a film legviccesebb mellékszereplője, nem mellesleg eyecandynek sem utolsó. A többiek is igen jó teljesítményt nyújtottak, Pokorny Liát kicsit sajnáltam, hiszen profin hozta a kiöregedett szajha szerepét, csak sajnos kevés játékidőt kapott.

A film legnagyobb erénye és legnagyobb hátránya is egyben a műfaji csapogása. Mivel nem teszi le egyetlen zsáner mellett sem a voksát, számtalan meglepetéssel és megdöbbentő pillanattal tud szolgálni a néző számára, viszont azoknak, akik a műfaji filmek biztonságot jelentő kliséit várják a filmtől, törvényszerűen csalódniuk kell, és egy fókuszálatlan, zavaró momentumokkal terhelt alkotásnak fogják megélni a produkciót. Akik pl. a prostituált Marcsi és a Laci "szerelmét" a középpontba helyező, Tiszta Románc-módi vadromantikus sztorit várnak, csúnyán pofára fognak esni. A fentebb már említett, a forgatókönyv által kidomborított magyar mentalitás megnyilvánulásai ugyanis többször is kisiklatják az események vonatát a hollywoodi megoldások sínpárjáról.

Álláspontom szerint a Kút hamarosan kultstátuszba fog emelkedni, bár nem mindenki lesz vevő a sajátos humorára, brutalitására és keserű, de valahol mélyen belül reménykedő mondanivalójára. A prostik, a stricik és az őket kiszolgáló nyomorultak elgondolkodtató története fájdalmasan magyar, de éppen eléggé amerikanizált ahhoz, hogy sokan felfedezhessék benne az igazi filmes gyöngyszemet.

9/10

A film teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

http://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr2111738773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

AldoWinnfield 2016.09.26. 12:35:23

Fantasztikus film, örülök, hogy premiernapon megnéztem. :)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.09.26. 13:03:53

@AldoWinnfield: én annak örülök, hogy nem az Idegpályát néztem helyette :)

AldoWinnfield 2016.09.26. 13:14:36

@Werewolfrulez: Én azt is nagyon meg akarom nézni. Totál élvezetes 'baromságnak" tűnik.

para_noir 2016.09.27. 12:24:09

Ennek a filmnek már az előzetese is annyira hihetetlenül szar, hogy elképzelhetetlen, hogy épkézláb film legyen az egész.

AldoWinnfield 2016.09.27. 13:26:48

@para_noir: Remek előzetesből is lett már szar film, fordítva is működhet ám a dolog.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.27. 14:55:27

@AldoWinnfield: Kivéve a magyar film esetében, mert a magyar film eleve szar. És ehhez még nézni sem kell, a többség tényleg egy előzetesből vagy félmondatból ellentmondást nem tűrően rávilágít erre. ;)

AldoWinnfield 2016.09.27. 15:50:02

@danialves: Igen, lehet, hogy ez a baj... :D

Egyébként meg mostanság azért volt néhány remek magyar film. :) (Ami persze szar... :D)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.27. 15:51:43

@AldoWinnfield: Miket beszélsz, hát nem láttad az előzeteseiket, hogy milyen szarok voltak? ;)

para_noir 2016.09.27. 19:00:26

@danialves: hát nézd, tutijó filmből nehéz szar előzetest csinálni, persze előfordul, de akkor még a rosszul összerakott előzetesen keresztül is átjön, hogy itt azért lesz valami. Ez nálam olyan színtelen, sivár, és ótvar, hogy el nem hiszem, hogy ebből jó valami lesz. Értem én, hogy tolni kell a magyar film szekerét, na de na, itt annyi látszik a trailerből, hogy van egy helyszín, amiről üvölt, hogy olcsó volt, ezért lett, vannak a szokásos maníros magyar színészek, a szintén szokásos túltolt, tévesen stílusosnak vélt káromkodás, gyenge poénok, amik feltehetőleg a legjobbak, ha bekerültek az előzetesbe, és újfent szokás szerint nem tudtak úgy összevágni másfél percet, hogy legalább kb kiderüljön, mi a sztori, ergo vagy full bénák, vagy nincs sztori, csak az ezredszerre szokásos magyarfilmes semmiről nem szóló összevisszaság. De eskü megnézem majd, elkérem a forgalmazótól, mert a haverom :)

AldoWinnfield 2016.09.27. 20:26:54

@para_noir: Ilyen felfogás után biztosan tetszeni fog... :)

Pedig tényleg kurvajó film... :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.27. 22:18:42

@para_noir: Nézd, látom én, hogy nem vagyok olyan faszagyerek, mint te, hiszen nincs forgalmazó haverom, és nyilván önálló gondolataim sincsenek, csak Vajnától elég kenőpénzt kaptam, de gyanítom, hogy kicsit több előzetest és filmet fogyasztok nálad (a hozzáállásodból kiindulva pedig kortárs magyar filmből egyenesen jóval többet), és kb. havi szinten tapasztalok olyat, hogy egy előzetes messze nem képes átadni egy film pozitívumait. Hazaiak meg különösképp, szinte ünnep, ha egyszer végre sikerül egy normális előzetest összehozni. (Idén pl. a Tiszta szívvelt és az Ernelláékat sem néztem volna meg előzetes alapján)

De azért lefordítanám, ami az eredeti szarkazmusból itt elsikkadt a magától értetődően beinduló farokméregetésed hatására: magam is el tudom képzelni, hogy milyen egy rossz előzetes (ami azt illeti, a Kút első előzetesét láttam, és annak gyengesége kapcsán még egyet is értünk, ha ugyanarról a trailerről beszélünk), ugyanakkor kicsit nevetségesnek tartom erről vitát kezdeményezni akkor, amikor már a film a nézőközönség előtt van, ráadásul pont beleállva ebbe a "minden-magyar-film-szar-nekem-meg-sem-kell-nézni-már-előre-megmondom" közhelybe. Mintha ülne valaki az étteremben, te meg elkezdenéd neki magyarázni, hogy amit eszik, az nem finom, mert neked így ránézésre szar (meg különben sem szereted a marhahúst, szóval már csak azért is szar). Persze léteznek olyan emberek, akiknek ez az abszurditás nem esik le, mert nem azért kezdeményeznek beszélgetést, hogy rájöjjenek, vajon a szóban forgó produktum tényleg szar-e, hanem azért, hogy önnön nagyságukat kinyilatkoztassák, ha nem ételszakértéssel, akkor majd azzal, hogy nekik a szakács a barátjuk. ;)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.09.27. 23:24:24

@para_noir: @danialves: melyik Kút-előzetes a gyenge? Szerintem amit a cikkben linkeltem (ez: www.youtube.com/watch?v=YSN97U_-P_Q) tökjó. Szinte teljesen eredeti, örvendetes, hogy nem árulja el a sztorit, nem lő le poénokat, csak sejteti a kereteket, szóval részemről, az én elvárásom szerint nagy királyság. (egyébként a cikkben a linket javítanom kellett, valamiért nem működött) Nektek nem jött be ez a trailer?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.28. 09:03:22

@Werewolfrulez: Nekem maga a keret volt fura, egyrészt csak félig dolgozza ki a témát: "nem tartalmaz erőszakot, szexualitást, vulgaritást", oké, és akkor eszerint a film igen? És erre akarjuk felhívni figyelmet, ez a film azért lesz jó, mert erőszakos, szexuális, vulgáris, ebben ez a hangsúlyos? És miért tesszük ezt egy ilyen szellemeskedő formulába? Ez lesz az új Argo vagy az Üvegtigris? És akkor tulajdonképpen mi is olyan egyedi ebben a filmben?
Szóval nekem tényleg az jött át belőle, amit Gigor is bevallott, hogy halvány fogalmuk sem volt, hogyan fogalmazzák meg a filmet a trailerben, és ahogy az írásodból, illetve az ő szavaiból is kivettem, tényleg nehéz is lett volna másfél percben visszaadni. Viszont nekem ez a különlegesnek szánt koncepció pont visszájára ütött az előzetesben, ha csak ugyanazok a képek mennek le szöveg nélkül egy percben, valószínűleg nem kezdem el a fenti módon túráztatni az agyam.

para_noir 2016.09.28. 09:08:41

@danialves: nagyon terjengős és unalmas a válaszod, legközelebb foglald össze az elején, azt majd elolvasom.

para_noir 2016.09.28. 09:10:26

Plusz egy mondatnyi magyarázat: Szerintem nem szar minden magyar film, nem is írtam ilyet, régi és újabb magyar filmeket is kedvelek, ezt a filmet tartom szarnak az előzetes alapján.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.09.28. 21:09:05

@danialves: én nem bánom, ha egy trailer csak kérdéseket vet fel, túráztatja az agyam, és zavarba hoz. Nem zavar az sem, ha valami nem fekete-fehér, és csak félig-meddig (se) vicces. A film majd kibontja és tisztába teszi a dolgokat. De én ilyen fura fickó vagyok ;).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.28. 21:53:49

@para_noir: Ez meg is történt az első kommentemben, majd mivel magas volt neked a szarkazmus, kénytelen voltam elmagyarázni. A másik fele csak annak ecsetelése volt, hogy egy öntelt seggfej vagy (aminek ez a válasz is kiváló példája). Btw ha előbbit felfognád, utóbbit meg felvállalnád, akkor látnád, hogy ez a magyarázkodásod is elég irreleváns.

Ja és innentől kezdve tőled csak izgalmas és frappáns kommenteket szeretnék látni tőled ezen a blogon. ;)

@Werewolfrulez: Azt én sem bánom, ha felvet kérdéseket vagy zavarba hoz, csak itt nem ez volt a helyzet. Láttam néhány képet, maga a keret pedig azt vetette fel bennem, hogy nagyon félrepozicionálják a filmet - vagy pont nem lesz benne semmi különleges. Pl. egy South Parknál tökre érteném, hogy a trailerben azzal poénkodnak, hogy "nincs semmi szexuális, vulgáris, erőszakos - most még", de a Kút tényleg valami ilyen képet akart elhitetni magáról?

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.09.28. 22:10:04

@danialves: tekintettel arra, hogy a végleges filmben vannak szélsőséges szexuális, vulgáris, erőszakos megoldások, így igen, szerintem releváns volt ez a keret. Néhol kevésnek is éreztem a 16-os karikát. Az egyik jelenetben olyan gore van, hogy hejehuja... A keret szvsz szépen előrevetítette, hogy mi is van a filmben, bár ez csak a "szenzációjahász" aspektusa az alkotásnak. Van benne más is.

Mondjuk lehet, hogy ez a trailer-keret nem ehhez a filmhez illett volna legeslegjobban, ezt elfogadom.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.28. 23:50:43

@Werewolfrulez: Na, a végére azért csak eljutottál oda te is, amit mondani akartam :) Igen, az továbbra is leesett, hogy lesz benne erőszak meg vulgaritás, bennem az vetődött fel, hogy feltétlenül oda akarják-e ezt a filmet pozicionálni, mint az említett példáimat (Argo, South Park), mert a trailer előtt egyáltalán nem egy polgárpukkasztó és öncélúan szélsőséges darabra számítottam - és igazából számomra közben is konfliktusban állt az előzetes képeivel.

para_noir 2016.09.29. 14:28:37

@danialves: tőled különösen jópofa az önteltségről hallani, felfuvalkodott kismajom :) A szarkazmusod meg nem nem érthető volt, csak simán szar.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.01. 15:44:15

@para_noir: Ej, csak el kellett volna olvasnod azt a terjengős és száraz kommentet, amiben leírtam, hogy vannak helyzetek, amikor kínos nagypofájúnak lenni. Pl. benyögni, hogy te értetted a szarkazmust, amire csak éppen relevánsan nem tudtál reagálni, tipikusan ez a kategória. Vagy a levegőből kifogyva bejátszani ezt az óvodás "nem én vagyok a hülye, hanem te!" visszavágást, de ez már szinte kötelező része a hozzád hasonló önérzeteskedő egomániások eszköztárának.

Mondjuk pont a fenti miatt nem mondanám igazán izgalmasnak ezt a kommentedet sajnos, úgyhogy akkor tőled búcsúzunk, de azzal a tudattal, hogy te meg fogod érteni, milyen fontosak ezek a standardek.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.02. 20:20:26

Hatalmas, ahogy Gigor összeházasította ezeket a klasszikus motívumokat a magyar abszurditással, és ahogy ebben az üvegtigrises világban megtalálta a szépséget. Amennyire kiábrándítóan undorító, annyira felemelően gyönyörű ez a film, és ugyan talán kicsit túl sok helyen hagyatkozik sablonos alapvetésekre (ahogy írod, a két főszereplő egymásra találása vagy a végkifejlet egyes elemei elég kézenfekvőek és túl filmesek), de mégis képes átadni egy egészen katartikus érzést. 9/10 részemről is.

Egyébként a trailerre visszatérve, Gigornak igaza volt, és ebben teljesen rokon a Swiss Army Mannel, egyiknél sem lehet két percben bemutatni, hogy mi a jó filmben. Ugyanakkor még mindig kitartok amellett, hogy a vulgaritás vagy az erőszak egyáltalán nem bírt olyan központi szereppel, hogy erre kellett rámenni. (És szerintem csalódni is fog, aki egy Tarantino-féle "nézd már milyen vicces, ahogy szétlövik a fejét" élményre számít.)

De amúgy persze szar film volt, mert a trailere is szar, a fentieket igazából csak azért írtam, hogy Vajnától megkapjam a gázsit a magyar film tolásáért. ;)

AldoWinnfield 2016.10.02. 21:30:03

@danialves: Nincs benne sok vér, illetve erőszak, de ami van, az üt baszottul. QT se csinálta volna jobban. :) / és ez nálam hatalmas bók :D /

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.10.02. 22:31:26

@danialves: "az üvegtigrises világban megtalálta a szépséget." - itt pontosan mire gondolsz? A legvégén Zoli - SPOILER? - "megváltására"?

"ahogy írod, a két főszereplő egymásra találása vagy a végkifejlet egyes elemei elég kézenfekvőek és túl filmesek" - írtam ilyet? Szerintem pont azt írtam, hogy a hollywoodi fordulatok kisiklanak a magyar hülyeségeken (SPOILER: pl. hogy Marcsi nem engedi elvinni magát. Másodjára sem. És utólag el sem hiszi az egész történetet. Annak ellenére sem, hogy látta, mi történt. Igazi, tőröl metszett hungarikum ez a fajta hozzállás.)

Egyébként tök jó, hogy végre ugyanazt a pontot adjuk ugyanannak a filmnek. Awesome :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.02. 23:58:44

@AldoWinnfield: De egyáltalán nem azért van benne, hogy "üssön baszottul". Szerintem legalábbis a szexben nem a szex, az erőszakban nem az erőszak a lényeg, ezek egyszerűen természetes részei ennek a történetnek. (Míg mondjuk az említett Víkend-szexjelenetben nagyon nagy hangsúly volt azon, hogy milyen abszurd is az az együttlét.)

@Werewolfrulez: Részben. Összességében arra értem, ahogy ezek a roncs emberek a maguk sérült módján tulajdonképpen többnyire képesek voltak valami jobb, emberibb élet felé elindulni, vagy ebből legalábbis valami ízelítőt kapni.

Igen, Gigor a végén mindig csavar egy kicsit, de maguk a toposzok nagy vonalakban szerintem elég hagyományosak, nem véletlenül tudtál hozni ilyen párhuzamokat, mint a Tiszta románc. (De meg tudnék esküdni, hogy a Zoli-féle történet nyújtotta keretes szerkezetet is láttuk már jó pár filmben.)

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu