Ernelláék Farkaséknál (2016)
2016. szeptember 21. írta: 20legendd

Ernelláék Farkaséknál (2016)

ef.jpg

Nagyívű történetek, világmegváltó ötletek és virtuóz technikai megoldások nélkül is lehet kiváló filmet készíteni, amit remekül érvényesít gyakorlatban Hajdu Szabolcs legújabb alkotása, az Ernelláék Farkaséknál. Olykor mindössze néhány szereplő, egyetlen budapesti lakás, egy tanulókkal teletűzdelt aprócska stáb és paradox módon sok-sok hétköznapi, átlagos dolog is elegendő ahhoz, hogy mégis valami különlegeset, nem mindennapit láthassunk.

Rövid idő, nagyjából egy nap eseményeit látjuk kibontakozni, amikor Farkas (Hajdu Szabolcs) és Eszter (Török-Illyés Orsolya) budapesti albérletükben vendégül látják a rég nem látott rokonokat, Eszter nővérét, Ernellát (Tankó Erika), valamint férjét, Albertet (Szabó Domokos) és lányukat, Laurát (Hajdu Lujza). Életszínvonal és mentalitás tekintetében is két külön világot képvisel a két család, így nem meglepő, ha az együttélés időszaka koránt sem alakul felhőtlenül. Mindenkinek megvannak a maga problémái, de ahelyett, hogy azokra találnának megoldást a karakterek, inkább a másikra vetítik ki ezeket. Olyan mindennapi társadalmi témák okozzák a bonyodalmakat, mint a házasság intézménye, a gyermeknevelés vagy éppen a lakhatás és a megélhetés. Csupa olyan aktuális és általánosabb dolog kerül terítékre, amik a legtöbb ember életében is előfordulnak, ezért nem is jelent gondot ezekkel a nehézségekkel azonosulnia a pillanatnyi magyar valóságban élő nézőnek.

ef1.jpg

Ahogy a bevezetőben is utaltam rá, nem kell itt semmi egetrengetőre számítani. A film nem fogalmaz meg univerzális igazságokat, nem akarja semmiről sem meggyőzni a nagyérdeműt, csupán átlagos emberek átlagos problémáit mutatja be közvetlenül, különböző karaktertípusokon keresztül, minimalista eszközökkel, nagy számú, de roppant érdekes párbeszédekkel és mindezt úgy, hogy egy percig sem veszti el a fonalat. A legtöbb jelenetben tényleg csak emberek beszélgetnek, így ismerünk meg egyre több, fontos részletet az idő előrehaladtával. Ez veszélyes játék lenne abban az esetben, ha nem sikerülne hús-vér karaktereket alkotni, de itt ilyenről szó sincs. Mindenkit sikerült olyan lélegzőre, időnként stabil, máskor rettentően esendő emberi lénnyé írni, hogy könnyen meg is feledkezhetünk arról, hogy 100%-ban szövegkönyv alapján dolgoztak a színészek.

Mindenkinek megvan a maga jelleme, amit sikerül az alkotás elején, néhány remekbeszabott, pörgős és nem utolsó sorban humoros jelenettel gyorsan át is adni. Igaz ugyan, hogy az Ernelláék Farkaséknál mindent egybevéve egy családi kamaradráma, de egyáltalán nem veti meg a humort sem. Ha a Liza, a rókatündért kivesszük a kalapból, fogalmam sincs mikor nevettem ennyit utoljára magyar filmen, talán még soha. Kiválóan fér el egymás mellett a karakterek összeférhetetlenségéből fakadó helyzetkomikum és az első perctől az utolsóig jelen lévő lelki vívódások.

ef2.jpg

Hajdu Szabolcs saját színházi előadásából adaptált filmjét abszolút belengi a személyesség. Az Ernelláék Farkaséknél a rendező-színész való életbeli otthonában játszódik, a szereplők kivétel nélkül saját családtagjai vagy barátai, stábját pedig tanítványaiból állította fel. Ez a családias közeg érezhetően áthatja az egész mozivásznat, nagyon ritkán lehet ilyen erős kémiát tapasztalni színészek között. Az is egyértelműen világossá válik néhány percet követően, hogy a film nagy lelkesedéssel, élvezettel és odaadással készült, amit Hajdu Szabolcs vetítés utáni szavai is teljes kétséget kizárólag megerősítettek.

Több jó magyar film is készült az elmúlt években, de még ebben a mezőnyben is mindenképpen előkelő helyet foglal el az Ernelláék Farkaséknál, aminek sikerült az a bravúr, hogy abszolút sallangmentesen, természetes körülmények között és modern felfogással tudott mesélni olyasmikről, amelyek mindnyájunkat érinthetnek és ténylegesen szerves részeit is képezik életünknek. Nem véletlenül nyerte el az alkotás nyáron Közép- és Kelet-Európa egyik legnagyobb filmfesztiváljának, a Karlovy Varynak a fődíját. Ez azonban remélhetőleg csak a kezdetet jelenti a film sikerességének szempontjából és szeptember 29-től a magyar közönség is rátalál erre néhol bús, néhol vicces, de meglehetősen emberközeli és életszerű gyöngyszemre.

8,5/10

Az Ernelláék Farkaséknál teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

http://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6611730741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.22. 09:35:25

Imádom ezt a filmet. Nagyon tudom tisztelni, amikor egy alkotó ennyire meg mer nyílni. Illetve pont az a zseniális benne, hogy tipikus magyar módon sírva vigadós a hangulat, lehet röhögni egy-egy mondat abszurditásán, de közben meg érzed, hogy borzasztó fájdalmas dolgok azért ezek. Mindenesetre a VAN mellett az új éra egyik legjobbja. 10/10
(Az meg elég szomorú, hogy ez is a Filmalap nélkül, sőt, jelentős ellenszélben kellett, hogy elkészüljön...)

rnz 2016.09.22. 13:17:22

@danialves: Látod nekem meg a "tipikus magyar módon sírva vigadós" hangulat nem hiányzik, mert amúgy is az veszi körül az embert nap, mint nap. Sajnos. Túl sok nekem a kesergés, a magyar filmiparban meg pláne.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.22. 15:47:35

@rnz: Én meg nem egészen értek egyet azzal, hogy az eszképizmus lenne a művészet egyetlen célja. :)

rnz 2016.09.22. 17:02:35

@danialves: Ki mondta, hogy az lehet az egyetlen cél? De legyen az IS egy lehetséges cél. Pont az a helyzet, hogy most a felvázolt sírva vigadás a jelenlegi egyetlen fő vonal, alig van film a végre kilép (vagy talán inkább ki mer lépni) ebből. :) Nem mintha ezek a filmek olyan szigorúan a való világot vennék alapul.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.22. 20:48:20

@rnz: Ha nem azt mondod, akkor csak szimplán nem tudom, miért reagáltad ezt. Legalábbis a filmmel és/vagy a kommentemmel kapcsolatban látatlanban kialakított sztereotípiáiddal nem igazán látom értelmét vitatkozni.