Eden Lake - Gyilkos kilátások / Eden Lake (2008)
2015. február 21. írta: !Márk!

Eden Lake - Gyilkos kilátások / Eden Lake (2008)

eden-lake-photos-4.jpgA horror műfaja a 21. századra már eléggé elkorcsosult. A filmek egy kaptafára készülnek, és sok horror-rendező a saját rendezésétől megrészegülve próbálja művészinek csúfolni a hektoliterszámra csorgó vért a vásznon. Kivételek és reménysugarat jelentő alkotások szerencsére mindig vannak. Ilyen például a 2008-as Eden Lake - Gyilkos kilátások, amit a 2000-es évek egyik legjobb horror-thrillerének tartok.

A történet szerint egy fiatal pár lemegy a tópartra egy romantikus kiruccanás erejéig. Az idilli képbe viszont belezavar egy gyerekekből és kamaszokból összeverbuválódott banda, akik meg akarják keseríteni hőseink életét. Azonban a srácok nem megmosolyogtató kis gyerekcsínyeket követnek el, hanem sokkal brutálisabb dolgokat, így a párnak fel kell vennie a kesztyűt ebben a vérre menő küzdelemben.

gyilkos-kilatasok--29884.jpgNem akarok werewolfrulez kollégám szerepében lubickolni, de úgy gondolom, hogy az Eden Lake sikere (legalábbis az én szememben) abban rejlik, hogy az alapvető horror-alapelemeket gyakorlatilag hibátlanul tálalja. A feszültséget tartom az egyik legfontosabb összetevőnek, és őszintén szólva a James Watkins által megteremtett feszült, lüktető tempó hatására a szék karfáját szorongattam. A készítők sokat nem is foglalkoztak a bandatagok háttértörténetének felvonultatásával, az emberben rejlő, gyakran indokolatlan agressziót és irányításmániát fejezik ki a gyerekek lelkében rejlő brutalitás képében. Ez persze csak az én elméletem, de ha már belelendültem, akkor még tovább megyek: nem csak vizuálisan nyújt gyomorforgató és nagyon véres élményt az Eden Lake, hanem mentálisan is képes terrorizálni a mű.

Ami miatt számomra kiemelkedő a horrorrengetegből ez a film, az az utánozhatatlan hatás és az a zseniális provokatív struktúra, ami a háttérben bújik meg ugyan, de minden borzalma ellenére aranyat ér. Ugye az átlagnéző mélységesen elítéli azt, amit a gyerekek tesznek ebben a filmben, de Watkins csavart egyet a dolgot és belőlünk, nézőkből is kihozza a vérszomjat. Nem vagyok kötekedős fajta, abban sem vagyok biztos, hogy tudnék-e embert bántani, és mégis egy tomboló, idegbeteg dög lettem arra a másfél órára, amíg a film tart. Nagyon durva perverziónak tűnhet ezért hálát adni valakinek. Ezt azért én sem teszem meg, de elképesztőnek tartom, hogy pár jelenet leforgása elég volt ahhoz, hogy a saját elveimet felrúgva előtörjön belőlem a mélyen szunnyadó romlottság.

Ironikusnak tartom, hogy a klasszikus, illetve a sokat emlegetett horrorjelenetek felsorolásánál csak nagyon ritkán lehet az Eden Lake-kel találkozni, pedig olyan kemény, kreatív szcénák váltják egymást, amik a gyengébb idegzetűeket rögvest kikészítené. A pozitív összképet még Kelly Reilly PARÁDÉS játéka is gazdagítja. Minden gondolat leolvasható a hölgy arcáról, és kerek-perec kimondom, hogy tökéletes alakítást tett le az asztalra. Michael Fassbender azért itt még nem volt a 12 év rabszolgaságbeli magasságokban, de a tehetsége megmutatkozott. A gyerekszínészek viszont gyakran ripacskodnak, de azt sem tartom kizártnak, hogy a rendező direkt így instruálta őket.

Elképesztően nehéz befogadni ezt a filmet, és a mögöttes tartalmat is sokféleképp lehet értelmezni, de egy biztos: aki látta az Eden Lake-t, az sosem felejti el. Nem lehet mihez hasonlítani, az utolsó jelenet pedig képes volt totálisan padlóra küldeni úgy is, hogy azt hittem, hogy a legrosszabbakon már túl vagyok. Megkerülhetetlen filmtörténeti mérföldkőnek tartom Watkins filmjét, amivel nagyon, de nagyon óvatosan kell bánni.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr947173525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Leslee 2015.02.21. 20:11:55

Remek kis brit thriller.

agika88 2015.02.21. 22:02:55

Olyan film, amit bánok h megneztem. nem azért m rossz volt, hanem mert lelkikeg annyira felkavaro.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.02.21. 22:29:06

Megosztó, de mindenképpen maradandó alkotás, ês jol sikerült a kritika is. Pacsi az említésért :).

A 2006-os Ils-t (Them) ajánlom a figyelmedbe, lényegében az Eden Lake előképe.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.21. 22:45:57

@Werewolfrulez: Felírtam, köszi :D Hamarosan én is újrázom ezt a filmet, mert anno nagyon bejött.

Kampókezet megnézted már? :D

K.Leslee 2015.02.21. 23:05:00

@Werewolfrulez: haha, ezzel le is lotted a csavart. Amugy jo volt az Ils is. Nemreg neztem a Preservation-t. Gyenge film ami annyira egyertelmuen masolja az Eden Lake-t hogy az hihetetlen. De meg a not is ugyanugy besarozzak benne tetotol talpig:-)

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2015.02.22. 10:48:36

"de egy biztos: aki látta az Eden Lake-t, az sosem felejti el."

Pedig igyekszem, elhiheted. :D :P

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.02.22. 11:24:52

@REMY: "Lassú víz partot mos"
@K.Leslee: :) még nem láttam, de valszeg nem is fogom megnézni.

Gerberus 2015.02.22. 19:58:25

Elolvastam a cselekményt, nekem úgy elég volt, megnézni nem fogom.

Jefi 2015.02.23. 21:36:32

Izzadság szagúan egy irányba terelt történetvezetés, tele hibákkal...

K.Leslee 2015.02.24. 10:26:41

@Jefi: Abba mi izzadtsagszagu hogy egy csapat elfajzott gyerek terrorizal egy part? Nagyon is elkepzelheto, foleg Angliaban. Egyaltalan nem tudnak viselkedni a tinedzserek es kb azt csinalnak amit akarnak, mert szigoruan vedik oket, mikozben a gyerekbunozes az egekbe szokik, foleg Londonban. Szerintem reszben erre is reagal a film ami remekul van osszerakva raadasul egy letezo problema probalja felhivni a figyelmet. Ezert a sokkolo befejezes.

sztich 2015.02.27. 14:08:36

Nagyon jó volt, és gyűlöltem.
süti beállítások módosítása