A vizsga / Exam (2009)
2014. november 16. írta: FroG

A vizsga / Exam (2009)

exam2.pngA kamaradrámák a filmművészet legérdekesebb filmjei közé tartoznak, hisz ezek a darabok azok, amelyben gyakorlatilag látványos és változatos helyszínek helyett szinte csak a párbeszédekre, a főszereplők jellemére és a történet kidolgozottságára van utalva az alkotás. Ezt a szubzsánert, mint sok más társát, lehet jól és rosszul is művelni, azonban igazán változatos és maradandó élményt talán itt a legnehezebb elérni, főleg a lehetőségek kvázi hiánya miatt. A vizsga című film is ebben a szellemiségben készült, Stuart Hazeldine első – és mai napig utolsó – releváns rendezése ugyanakkor megbolondította egy kis adalékkal a hozzávalókat, és nem csupán a karaktereit árnyalta, de a történetet is komoly titkok alkotják.

A sztori középpontjában egy óriáscég állására jelentkező nyolc személy áll, akiket 80 percre egy szobába zárnak, hogy egy látszólag megoldhatatlan tesztre keressék a válaszukat. A bezártság és a teljesítménykényszer azonban mindjükből kihozza a valódi énjét, és a teszt során rájönnek: a teremben senkiben sem bízhatnak meg.

A szinopszis bár egy látszólag egyszerű alaphelyzetből indul, A vizsga közel sem az a kiszámítható alkotás, amelyre rásüthető lenne a sablonos jelző. Bár a karakterek kidolgozottságával egyszer-kétszer egy kisebb gond akad, a legtöbb szereplő még így is rendkívül összetett, a képletben alkotott szerepük és az egymáshoz való viszonyuk pedig fokozatos feszültségforrással szolgál, akárcsak a folyamatosan csökkenő idő, illetve a teszt és az óriásvállalat céljait övező titkok.

exam1.pngA vizsga ugyanakkor nem csupán a feszültségkeltéssel éri el a végső, kielégítő hatást, de a nagyszerű történet felépítése és az információadagolás mértékletessége is végig a képernyő elé szegezi a nézőt, mindezt megfűszerezve az egyszerű, ám nagyszerű látványvilággal, a szúrós párbeszédekkel és az egyre hitelesebbé váló karakterekkel.

Összességében A vizsga egy olyan alkotás, amelyről nem szabad sokat beszélni, hisz az igazi élményt csak úgy élheti át az egyszeri néző, ha minél kevesebbet tud az alkotásról. Ettől függetlenül viszont elmondhatom, hogy az angol dráma-thriller egy rendkívül jól felépített, dinamikus és szép történeti ívvel rendelkező alkotás, amely minden percben tartogat valami olyan csavart vagy apró karakterfejlődést, amely komoly gondolkodásba ejtheti azt, aki beül a képernyő elé.

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr876864251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.16. 09:47:32

Bírtam ezt a filmet, a pontszámmal is egyetértek.

Vicces, hogy ebben a moziban mennyivel másabb, rendezettebb csajszi a "The Woman" (Pollyanna McIntosh) :D

Herczeg Zsófi · http://dotandline.blog.hu 2014.11.16. 12:59:03

Mit értesz a lehetőségek kvázi hiánya alatt? Mert előtte írod, hogy a párbeszédekre, a főszereplők jellemére és a történet kidolgozottságára van utalva a film és a végén dicséred is ezeket, plusz a látványvilágot is, ami azért elég sok lehetőség =] Az ilyen filmek szerintem nem esnek el semmilyen lehetőségtől, csak máshogy épülnek fel, más a cél, mint a több helyszínen játszódó filmeknél. Itt mindig a lelki folyamatokon van a hangsúly, ami értelemszerűen az össze/bezártságban tud megmutatkozni. Nyilván ezek nem tartalmaznak autósüldözést, de a jól összerakott filmek enélkül is izgalmasak és lekötik a nézőt. Az Iszonyat, a Nyílt tengeren, a 12 dühös ember, az Öldöklés istene, az Élve eltemetve, a Kísérlet, stb. Egy látványos és több helyszínen játszódó film is elbukhat, ha a többi "lehetőségét" nem dolgozza ki. Pl az Avatar csak a külsőségei miatt lesz maradandó, a karakterek, a párbeszédek, a sztori semmi különös. Vagy a Walter Mitty titkos élete, ami sok gyönyörű helyszínen játszódik, de kicsit unalmasra sikerült. Vagy ugye a road movie-kra mondják, hogy nem az út, hanem az utazás a lényeg, vagyis nem a helyszínek, hanem a szereplők lelki fejlődése. De ha kicsit kitágítjuk, a horrorfilmek egy része is azt a metódust követi, hogy leszűkíti a teret, hogy majd kiismerhetetlenné, ezáltal félelmetessé és veszélyforrássá tegye (Alien, A dolog, Ragyogás, Két nővér, Triangle, Dolls, REC, és még nagyon sokat lehetne írni). Ha a nézői figyelem fenntartásának nehézsége a kérdés a kamarafilmeknél, akkor ott a válasz, a történet, a karakterek és az atmoszféra kidolgozottságára kerül nagyobb hangsúly. Például a Hasadás itt hasalt el, sem a sztori, sem a szereplők nem tudtak érdekessé válni és a látvánnyal sem játszottak el a készítők. Így szerintem nem a lehetőségek hiányáról, hanem a hangsúly eltolódásáról lehet beszélni.

Amúgy az Exam-ban a real time játékidő is érdekes volt =]

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.16. 14:43:59

@h.zs.: A lehetőségek "hiányát" úgy értettem, hogy ezeknek a filmeknek azért van nehezebb dolguk, mert nem tudnak az általános "szemfényvesztésekre" építeni, ugyanakkor úgy érzem, ha egy jó kamaradráma összetevőit eltalálják, akkor abból sokkal átütőbb és maradandóbb film kerekedhet ki, mint "szokványos" társaikból.

Egyébként egyetértek a kommenteddel.

nayrobi 2014.11.17. 12:44:22

Inkább nézd meg a spanyol eredetijét ennek a filmnek, The Method címen megtalálod, kevesebb akció, de sokkal jobbak a karakterek, a párbeszédek, ha ez 8 pont, az simán 10. Vagy 11 :)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.17. 17:26:02

@nayrobi: Hóó, nem is tudtam hogy ez egy remake. Mindenképp bepróbálom az eredetit, szóval köszi a "figyelmeztetést". :D

nayrobi 2014.11.17. 21:25:23

@FroG: Írhatnál róla majd pár sort, kíváncsi vagyok hogy látod azt a filmet miután az amerikai verziót láttad hamarabb és még tetszett is.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.19. 13:26:41

@nayrobi: Okés, mindenképp fogok majd, most látom hogy Noriega az egyik főszereplő, őt a Nyisd ki a szemed! óta nagyon kedvelem. Még egyszer köszi az ajánlást!

Herczeg Zsófi · http://dotandline.blog.hu 2014.11.29. 21:30:22

@nayrobi @FroG: Az Exam brit függetlenfilm és nem remake-nek szánt darab, a rendező, Stuart Hazeldine maga írta, bár sok fórumon említik hivatkozásként a Method-ot, mint eredeti művet. Tényleg nagyon hasonló, de nem remake, mondjuk nekem mindkettő tetszett =]
süti beállítások módosítása