Gondolatok a Toldi-ügyről
2014. október 21. írta: FroG

Gondolatok a Toldi-ügyről

Mint ahogy azt már szerte az interneten olvashattuk, a pár éve beharangozott és óriási projektnek tűnő Toldi talán sosem készül el. A Filmalap által leközölt hivatalos álláspont a hatalmas büdzsét (2,5 milliárd forint) teszi felelőssé, ugyanakkor a hónapok óta tartó „nyilatkozatháború” még egy dolgot nyilvánvalóvá tett: a Filmalap nem bízik Pálfi Györgyben. A többször kommunikált indokok leginkább a film érdemi részének számító, mondhatni mainstream részt, a kalandos-kardozós jelenetek ledirigálásában érezték gyengének Pálfit, ugyanakkor az utóbbi évek egyik legtehetségesebb hazai rendezője hangoztatta: ő pont ezen elemek miatt forgatná le az alkotást. Úgy tűnik, ebben a formában ez már sosem sikerülhet neki.

palfi1.png

Minden kétséget kizáróan Pálfi György a kortárs rendezőgeneráció egyik legkiemelkedőbb alakja, aki pénzzel és pénz nélkül is maradandó, sőt, nagyszerű alkotásokat tett le az asztalra, mindezt úgy, hogy művei tetemes részét előkelő díjesővel is jutalmazták (Szabadesés, 2014 – Karlovy Vary Filmfesztivál; Taxidermia,2006 - Chicago-i és Cottbusi Filmfesztivál; Hukkle,2002 – Cottbusi Filmfesztivál és Európai Filmdíj), valamint a Final Cut című mesterműve is elismerésre méltó kritikákat kapott, holott a jogi viták miatt nem került konkrét forgalmazásba. Pálfi filmográfiájából leszűrhető, hogy nem csupán tehetséges, de kreatív rendező is, aki foggal-körömmel harcol a megálmodott filmért, legyen szó akármilyen nehézségről. A Toldi – talán – végső kudarcát is több éves óriási huza-vona előzte meg, míg nem az utóbbi hetekben már a tárgyalásokról cikkezett a sajtó. Az elvárt eredmény ugyanakkor elmaradt, a Filmalap pedig teljességgel kihátrált a projekt mögül.

A film el nem készülése igazából két aspektusból vizsgálható: egyrészt a Filmalap, másrészt Pálfi szemszögéből. A nyilatkozatokból kitűnt, hogy Pálfi ehhez a projekthez elsősorban gyermeki álmai miatt kötődik, ugyanakkor találóan megfogalmazta azt is, hogy a Toldi miért tud egyszerre egyetemes és – főleg – magyar motívumokkal dolgozni, mindezt a mai viszonyokra találóan visszavezetve. Ugyanakkor a történet kapcsán meg kell vizsgálnunk egy másik nézőpontot is: külföldi emberek – leginkább az európaiak – vajon vevők lennének-e egy olyan alkotásra, amelynek gyakorlatilag csak a felszínét értik, hisz legtöbbjüknek fogalma sincs a magyar valóságról? A Filmalapnak látszólag ennek a kérdésnek a válaszával akadtak problémái, hisz az óriásbüdzsét szinte lehetetlen lett volna itthon visszatermelni, még arra is hatalmas külföldi felvevő piacra lett volna szükség, hogy ne legyen veszteséges a produkció.

Pálfi ugyanakkor többször leszögezte: a Toldi megoldható lenne kizárólag külföldi finanszírozással, a magyar sajátosságok szinte teljes hiányával, amelyből adódóan a nemzetközi piac is sokkal inkább harapna a produkcióra. Viszont az vitathatatlan, hogy ezekkel a kompromisszumokkal már egyáltalán nem ugyanaz lenne az alkotás, mint amilyennek Pálfi látni szerette volna, így nagy valószínűséggel ez is egy méretes zsákutca lesz.

20140616toldi1.jpg

Viszont érdemes lenne megvizsgálni a Filmalap álláspontját és nyilatkozatait is ezzel kapcsolatban, ugyanakkor az elvitathatatlan, hogy az utóbbi időben bántó volt a kommunikáció – pontosabban annak hiánya – a döntéshozók részéről. Vajnáék a produkció legelején – amikor már megvolt a casting és gyakorlatilag a teljes filmterv – leginkább Pálfi akció jártasságának hiányát emlegették, aztán pedig – ha hihetünk a rendező álláspontjának– gyakorlatilag teljesen megszakították a tárgyalásokat és jegelték a Toldit. Az utóbbi időkben felmerült fél-rendezőcsere ugyanakkor még jobban nyomatékosította azt, hogy a Filmalap sokkal inkább Pálfival kapcsolatban bizalmatlan, nem pedig a lehetőségekkel.

A kialakult helyzetet ugyanakkor árnyalják, az állásfoglalást pedig megnehezítik a két fél „vitájában” megjelenő homályos foltok. Azzal ugyan viszonylag tisztában lehetünk, hogy a Toldi körülbelül 2,5 milliárd forintból készülhetett volna el, viszont ennek a büdzsének a felépítése, azaz hogy kitől és mennyi támogatást remélt a produkció, eléggé ködös tények fedik. Az első állásfoglalás szerint a Filmalap „csupán” 900 millió forintos támogatást ígért, a költségvetés többi részét Pálfiéknak kellett volna előállítaniuk, viszont amikor utóbbi nem sikerült, a rendező ismét Vajnáékhoz fordult, ezúttal már jóval több állami „befektetést” remélve. A helyzet itt kezd igazán bonyolódni, hisz a felek ennek mértékével kapcsolatban elbeszélnek egymás mellett: A Filmalap hivatalos sajtóközleményében 2,5 milliárdos közpénzről ad nyilatkozatot, ugyanakkor az Origó szeptember végi interjújában Pálfi 1,5 milliárd forintot emleget.

Mindenesetre egy dolog biztos: bármelyik összeg is takarja a valóságot, az magyar viszonylatban kiemelkedő magasságú költségvetés, amely nem csak az új Filmalap támogatási rendszeréből lett volna egyedi, de az előző rendszer filmjei közül is a párját ritkítaná. Érdemes megtekinteni, hogy a hasonlóan magas költségvetésű Hídember (kb. 2,1 milliárd forint), illetve a szinte azonos büdzséjű Sorstalanság (2,5 milliárd forint) milyen „életutat” járt be: előbbi a pénztáraknál és a kritikusoknál is óriásit bukott és bár utóbbi a legtöbb sajtóorgánumban jól szerepelt, a bevételei (már ami a jegybevételeket illeti) elég csekély mértékűek voltak a kiadásokhoz viszonyítva, még a díjai és jelölései ellenére is. Egy szó, mint száz: bizonyos szempontból érthető a Filmalap kihátrálása a produkció mögül, hisz az ekkora mértékű befektetések óriási kockázattal járnak, ugyanakkor azt is érdemes szem előtt tartani, hogy manapság ennek megfelelő összegű állami pénzeket is sokkal könnyelműbben költenek el, mint a Hídember vagy a Sorstalanság idejében.

20141010palfi-gyorgy.jpg

Szóval tulajdonképpen mindkét fél – vélhető – álláspontja érthető: míg a Filmalap fél egy ilyen óriási támogatást adni, addig Pálfi próbál/próbált az alkotói szabadságáért és az álmaiért küzdeni. A Toldi jövője a napokban történt bejelentés után gyakorlatilag három nyomvonal valamelyikén haladhat tovább: vagy valóban nem készül el a film, esetleg Pálfi külföldi pénzből és más formában forgatja le a filmet, de az is elképzelhető, hogy a Filmalap a forgatókönyvet „megvásárolva” más rendezővel és elképzelésekkel készítteti el. Bármelyik irányvonal is lesz a végső döntés, a filmesek már így is két táborra szakadtak: a Magyar Filmművészek Szövetsége Pálfi mögé állva bizalmatlanságról, arroganciáról és az alkotói szabadság sértéséről beszél, míg az internetes vélemények között olvasható olyan is, amely a Filmalap felelős és átgondolt cselekedetét hangoztatja.

Ugyanakkor nem csak a különböző szervezetekben és orgánumokban kavar nagy port a támogatás elutasítása, hanem a Filmalapon belül is radikális változások történtek az ügy következményeként: Miskolczi Péter (ő korábban producerként dolgozott együtt Pálfival a Nem vagyok a barátod idején) felállt a helyéről, vélhetően a filmmel kapcsolatos huza-vona és a kedvezőtlen döntés miatt. Úgy tűnik év végén kilép a szervezetből Divinyi Réka is, aki azonban vélhetően nem a Toldi-ügy miatt jutott erre a döntésre. (Egy kis érdekesség: a támogatást anno 4-1 arányban szavazták meg a filmnek, amelyet most 3-2-ben utasítottak el; állítólag Divinyi előbbi, Miskolczi utóbbi táborba tartozott.)

Mint filmszerető egyén, én személy szerint örültem volna egy olyan Toldi-filmnek, amelyet Pálfi György rendez: elsősorban a rendező vitathatatlan tehetsége-, másodsorban az itthon már-már egyedinek számító költséghatékonysága és filmlátása miatt. Úgy gondolom, végre megkaptuk volna azt az igazi, nagybetűs magyar történetet, amelyre a filmkedvelők és úgy en bloc mindenki várt, egy grandiózus alkotást egy valóban legendás hősről, aki csak a miénk. Hogy a mű elkészülése milyen irányt vesz, azt még nem tudhatjuk, de egy biztos: a Toldi már sosem lesz az, mint amely az első filmtervek alapján várható volt. Az alkotás el nem készülésének körülményei ugyanakkor szép tanmesét alkotnak a magyar valóságról, egy olyan kórképet, amelyet mindannyiunk a bőrén érezhet. Véleményem szerint a Toldi csak úgy lenne igazán jó, ahogy anno Pálfi felvázolta: egy ízig-vérig magyar hőstörténet, amelyre talán az emberek többsége is beült volna. A jelen álláspontot leginkább Jodorowsky Dűnéjéhez lehetne hasonlítani: egy nagyszabású történet grandiózus adaptációja, amely ugyan abban a formában, ahogy a rendező szerette volna, sosem készült el, viszont még így is legendák szólnak róla. Persze a gazdasági szempontokon is minimum érdemes elgondolkodni, azaz: biztosan megérné-e egy ekkora befektetés? Illetve, valóban ez-e a Filmalap legnagyobb problémája a projekttel kapcsolatban, vagy a bizalomhiány? A dolgok jelen állása szerint ezekre a kérdésekre már sosem kapunk választ. Ez persze csupán az én véleményem, de szívesen várom kommentben bárkiét.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr366808389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.21. 08:02:29

Pár dolog: Én nagyon szerettem volna, ha elkészül ez a film, mert ráférne erre az országra egy igazi látványos hőstörténet, olyan, mint anno az Egri csillagok volt, és nem csak arról mesélnének a filmeseink, hogy mekkora tré hely ez itt, meg hogy szégyelljük már magunkat... mindenért. Nem egészséges hozzáállás, de a jelenlegi oktatási rendszerünk csak ilyen (bocsánat a szóért, de) kreténeket képes kiköpni magából.

Aztán: az alkotói szabadság szép, és jó, de csak én érzek ellentmondást az állami pénz meg eközött? Mármint tényleg úgy gondolják egyesek, hogy bizonyos embereknek járnak 100 milliós tételek csak azért, hogy aztán ők bármit csinálhassanak vele?

Veres Szilárd tweetelt Hajdú Szabolccsal kapcsolatban egy remek észrevételt:

"csak én érzem azt, h az előző filmes rendszer kegyeltjei olyanok, mint az elkényeztetett kisgyerekek?" ill.: "behívta beszélgetni a fejlesztőcsapat. MICSODA SZÉGYEN! MICSODA MEGALÁZTATÁS! FELHÁBORÍTÓ!!!"

Hát igen. És az a vicces, hogy addig mindenki kussol, amíg az állami pénzből forgatnak, csak akkor nyílik ki a szájuk, ha már befejezték. Ez elképesztően irritáló számomra.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 08:27:06

@lisztes: Hát Pálfinak tényleg csak akkor nyílt ki a szája, amikor befejezte a Toldi forgatását...

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.10.21. 10:13:39

Egy ki****ott magyar filmre mentem volna el a moziba, egyre... az se készül el.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 10:51:47

@REMY: Azért ez az igazán nagy probléma a magyar nézőkkel, hogy mindenki úgy van vele, mint te: ő bizony nem megy magyar filmre moziba.

Max Renn 2014.10.21. 11:04:13

Két gondolat. Az egyik az azért már eleve kemény, hogy Miskolczi Péter egyáltalán szavazhatott ebbe az ügyben. Nem tudom ő lett volna e a film producere, de Pálfihoz való kötödése miatt sanszos. A másik Jodorowsky Dűnéje. Valaki az írta róla: Könnyű egy olyan filmről azt mondani, hogy milyen jó lehetett volna, de közben soha senki nem láthatta.
És még egy utolsó gondolat: - Annak ellenére, hogy én is Pálfit nagyon jó rendezőnek tartom - Szerintem ebbe ő követte el a kommunikációs hibát. Egész egyszerűen ha van egy szervezet akitől azt várom el, hogy finanszírozza minden idők egyik legdrágább magyar filmjét, akkor annak nem célszerű neki menni. Lehet, de nem célszerű. Már pedig ha a nyilatkozat háborút nézzük, akkor a Filmalap részéről kevésbé éreztem a kommunikáció során támadásokat Pálfi felé, mint fordítva.
Hiszen a végső ultimátumot is végül is Pálfi mondta ki....

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.10.21. 11:05:32

@FroG: Majd, ha látok olyan ötletet, aminél megéri moziba menni, akkor elmegyek. A Toldi ilyen lett volna. A gyökér vígjátékokhoz és a dögunalmas drámákhoz nincs kedvem.

Max Renn 2014.10.21. 11:17:12

@danialves: Hát igen. Nem akkor. Hanem még jóval előtte. Amikor még pénzt kunyerált.....

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.21. 11:37:26

@Max Renn: Igen, azt mindenki elfelejti, hogy itt tulajdonképpen csúnya szóval élve "állami megrendelésre" kellene egy filmet letenni az asztalra, és mondjuk 10,5 millió dollárt már Hollywoodban sem adnak feltétlenül oda úgy, hogy "Nesze, csinálj, amit akarsz vele, éld ki a művészi ambíciódat". Pedig aztán ott nagyobb sansz van a... bocsánat... ott VAN sansz arra, hogy megtérüljön, míg idehaza ez képtelenség jelenleg.

DE ettől függetlenül el kell kezdeni építkezni, hogy pár év múlva egy hasonló projektet már a hazai és a külföldi nézők körében is nagyobb érdeklődés övezzen.

Ehhez például szerintem az is fontos, hogy egy igazi közönségbarát hőseposz legyen pozitív üzenettel. Mint mondjuk a 300 (igen, királyak vagyunk, az életünk árán megvédtük a túlerő ellen Görögországot), A túlélő (igen, királyak vagyunk, kinyírtunk egy csomó tálibot az életünk árán), az 54. hadtest (igen, királyak vagyunk, mi voltunk a fekete pajzs hadművelet bátor katonái), Zero Dark Thirty (igen, királyak vagyunk, elkaptuk Bin Ladent) stb. Nem azt mondom, hogy ezekhez hasonló stílusban, csak hogy ezekhez hasonlóan nézhető, érdekes, izgalmas, végtére is a nemzetet dicsőítő eposzra volna szükség. "Igen, megtoroltuk az orvgyilkosságot Toldi vezetésével Taljánföldön". Nem pedig arról kellene szóljon, hogy jah, ez volt, de valójában egy faszarc volt ám... És valamiért ez utóbbira egy magyar művészfilmes rendezővel sokkal nagyobb esélyt látok (tudom, előítéletes vagyok).

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 11:56:07

@Max Renn: Igen, tulajdonképpen ezzel kapcsolatban hoztam fel a Jodorowsky-hasonlatot.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 13:33:29

@REMY: Azért az utóbbi évben volt pl. egy Isteni műszakunk, ami ugyan vígjáték volt, de párját ritkította (pláne itthoni színtéren) humorával és nagyon érdekes karaktereivel. Szerintem nem szerencsés egy ilyen általánosítás, igenis készülnek jó magyar drámák, nem szabad egy-két-három eset miatt unalmasnak ítélni az összeset, mert ha így teszünk, negyven év múlva is ugyanitt toporog majd a filmgyártásunk. Ha nem hátrébb.

Max Renn 2014.10.21. 13:47:37

@FroG: Teljes mértékben egyetértek. Tényleg készülnek jó magyar filmek, igaz nem túl sok. Érdekesség: van egy kanadai filmes ismerős és amikor itt volt látogatóban egy csomó magyar filmet néztünk. De egyetlen egy volt amire azt mondta ez valami hihetetlen jó és az a Kontroll volt.
Vajna ugye azt mondta a magyar film áttörését egy olyan film hozhatja meg, ami mondjuk díjat nyer Cannesban és a közönség is szereti. Ebbe teljesen egyetértek vele.....

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 15:12:05

@REMY: Pontosan azért készülnek ilyen filmek, mert hiába jött egy Isteni műszak, egy Utóélet, egy VAN valami, ezek egyáltalán nem is érdekelnek. Pedig te még nem is az a moziba beeső tájékozatlan átlagnéző lennél.
Ha az igényes emberek nem néznek magyar filmet, csak az igénytelenek, akkor nem hibáztathatod Vajnáékat, hogy nem akarnak kockázatot vállalni és inkább a kommersz szemetet nyomatják.

@lisztes: Inkább ne készüljön 5 évig magyar film, mint hogy a Zero Dark Thirtyhez hasonló "izgalmas", "érdekes" és "közönségbarát" művek szülessenek...

Másrészt meg azért ne az amerikai minta másolása legyen a magyar film jövője, én speciel ugyanúgy undorodnék egy pátoszos propagandafilmtől akkor is, ha azt magyar festékkel öntik le. Meg ha már külföldi siker, nyilván az amerikai meg a német nézőket pont egy magyarokat dicsőítő nacionalista eposz fogja érdekelni.

Harmadrészt meg nem az a gáz, hogy előítéletes vagy, hanem, hogy az internet tele van olyan Pálfi nyilatkozatokkal, amelyek egy-az-egyben megcáfolnak téged. ;)

"Fiatal koromban a csatázós, igazságért küzdő, hősöket felmutató, szerelmes, romantikus filmekért szerettem moziba járni, s valószínű ez az élmény sodort a filmkészítéshez. Rájöttem: már annyi idős vagyok, hogy igazán készíthetnék ilyen akciódús mozit. A Toldiban minden benne van, sőt a történet kapcsán azon is elgondolkodhatunk, miért ilyen a mi hősünk, és mit jelent magyarnak lenni"

@Max Renn: Nem "amikor még pénzt kunyerált", hanem egészen pontosan akkor, amikor már megkapta azt a pénzt. ;)
Mert hogy neki már 900 millió meg volt ítélve, amikor jött Vajna részéről a szarakodás, hogy próbafelvétel, meg inkább valaki más csinálja az akciójeleneteket...

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.21. 15:37:17

@danialves:

1, A Zero Dark Thrity utolsó fél órájáról van szó természetesen, nem az azt megelőző két órás altatóadagról.

2, a.te.ervelesi.hibad.hu/szalmabab

Senki sem beszélt propagandafilmek készítéséről. Hacsak pl.: az Egri csillagokat nem gondolod annak.

3, Az, hogy Pálfi mit nyilatkozik, meg az, hogy milyen filmet rendezne, az két külön dolog. Javaslom a Vox interjúját Stuart Beattievel, az Én, Frankenstein író-rendezőjével. Ő pl.: karakterárnyalásról, meg ehhez hasonló dolgokról beszélt...

De oké, ez utóbbi "előítéletemet" inkább visszaszívom :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 15:53:25

@lisztes: A Zero Dark Thirty sajnálatos módon nem csak az utolsó fél órájából áll. ;) Btw egy akciófilmes rendező attól az utolsó fél órától is elsírná magát, nekem még abból is borzasztóan hiányzott a feszültség és a tempó.

Dehogynem, te beszéltél propagandafilmek készítéséről. Az ne legyen már szalmabáb, hogy a 300-ból hirtelen Egri csillagok lett. :D
Mert pl. a 300 egy egészen undorító propagandafilm, ha megnézzük, mennyire hitelesen és korrekten ábrázolja a harcoló feleket. És ha hozzáteszem, hogy az akkori közhangulat szerint "Perzsia" nem éppen a szíve csücske volt az USA-nak, csak fokozza ezt. De ha A túlélőnek is az általad leírt oldalát fogod fel (ami nem szükségszerű, mert azért nem egészen erről szól az a film), akkor az is elég durva propagandafilmnek néz ki. (És sokan annak is tartják.)

"Az, hogy Pálfi mit nyilatkozik, meg az, hogy milyen filmet rendezne, az két külön dolog."
Erre meg nem tudok mit mondani, mint hogy a "Baszd meg a fűnyíródat!" klasszikus esete. (Ha esetleg nincs meg: chikang.pizolit.hu/cikk.php?id=18 )

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.10.21. 15:56:44

Bemutatták Magyarországon a szlovák Báthory Erzsébet-filmet?

Bemutatták Magyarországon a szlovák Csák Máté-rockoperát?

Nem. Vagy ha igen, akkor nagyon elhallgatták... És mi meg azt várjuk, hogy sikeres legyen külföldön is egy Toldi-film?

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.21. 16:09:02

@danialves: A 300 egy örökérvényű hőstörténet, a Perzsa birodalom "örököse" Irán, ami ellen azért nem volt olyan durva a közhangulat, legalábbis nem olyan durván, mint mondjuk az afgánok ellen. A 300 _görög_ férfi és a túlerőben lévő, zsoldossereggel támadó perzsák küzdelmébe persze bele lehet látni a propagandát, mint ahogy a Micimackóba is bele lehet látni az amerikai méhészek szövetségének rejtett reklámkampányát.

De továbbra is a pozitív üzenet lenne a lényeg, nem az, hogy konkrétan miről szóltak a filmek. Mert nem sok olyan magyar film van, ami arról szól, hogy "de jó is magyarnak lenni!". És nem, USA lakosnak lenni sem sokkal jobb, de ott mégis elég sok, az amerikai "kiakirályságot" hirdető film készül.

A magyar történelem tele van hősökkel, de valahogy ezekről sosem készül semmi értelmes film. Szegény Széchenyi is a diliházas kalandjairól kapott filmet... És ez szerintem nem egészséges.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 16:25:48

@lisztes: A 300 elsősorban képregényes szintre lebutított erőszakpornó, ebben a formájában ahhoz kell a legjobban erőlködni, hogy az eredeti hőstörténetet lássuk bele. (Ellentétben mondjuk egy Trójával, csak hogy értsd, miről beszélek.)

De én alapszinten nem látok pozitív üzenetet abban, ha a nemzettudatot kizárólag más népek démonizálásában, majd (jogosnak feltüntetett) legyilkolásában találjuk meg, többek között ezért is visszataszítóak számomra ezek az amerikai próbálkozások. Én azért bízom benne, hogy a magyar nemzettudatot meg lehet fogalmazni másképpen is, mint hogy jól feldarabolja Toldi az olaszokat, és szerintem jó pár alkotónak sikerült is már.

Max Renn 2014.10.21. 16:35:06

@danialves: Vagy amikor az ő részéről jött a szarakodás, hogy több kéne? :)

Netuddki. 2014.10.21. 16:35:47

Pálfi nincs jóban a tengerimalacképűvel. Nem lesz Toldi film, vagy legalábbis nem ő fogja megcsinálni. Ennyi.

Max Renn 2014.10.21. 16:38:51

@danialves: Hát most nem azért mondom, de bár csak olyan filmet tudnánk csinálni mint a 300. Aztán ha az üzenet nem is az igazi kit érdekel? A nézők fele úgy is Mónika show-n edződik.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 16:49:43

@Max Renn: Mivel az rohadtul nem egyértelmű, hogy mennyi lett volna végül a film, inkább az első. ;)
De te reálisnak tartod, hogy a 900 milliót Vajna kérdezés nélkül kicsengeti mellényzsebből, de amikor ehhez még hozzá kéne tenni mondjuk 600-at, akkor hirtelen gondjai lesznek és más szempontokat is mérlegelnie kell?

Amúgy 60 millió dollárból bárki meg tudná csinálni a 300-at, mi is, ha akarod, még én is megrendezem neked. Az nem teljesítmény, hogy egy valag pénzből futja rendes CGI-ra. (Most mondanám, hogy "meg profi díszletekre meg eszközökre", de az film tényleg csak egy greenscreen előtt ment.) 1 millió dollárból nyilván nem tudsz kőbuta romboláspornót forgatni, mert 10 mp-nyi effektre sem futja, az úgy meg már az Asylum szintje.
De nem is tudom miért beszélünk erről, amikor pont itt lett volna egy látványos történelmi akciómozi lehetősége, aztán pont elkaszálták, mert nincs rá pénz. Hát tessék, ezért nem tudunk olyan, vagy akár jobb filmeket is forgatni, mint a 300. Maradnak nekünk a kommersz meg kevésbé kommersz vígjátékok.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 16:52:03

@lisztes: Azért a ZDT-t idecitálni, mint az USA népének dicshimnusza, háááát, szerintem finoman szólva nem találó. Egyrészt, mert láthatóan próbált árnyaltabb képet festeni erről az egész konfliktusról, kínvallatásokkal meg hasonlókkal, másrészt meg szimplán nem jó film, még egy "egyszerű" dicshimnusznak sem.

Max Renn 2014.10.21. 16:57:47

@danialves: Nem tartom reálisnak. Sőt őszintén szólva Pálfi tervét sem. Hiszen ahogy te érveltél ahhoz nem kell egy Pálfi, hogy ekkora költségvetéssel egy cgi parádét rendezzen valaki. Magyar viszonylatban ez már majdnem 60 millió.... És most felteszem a nagy kérdést ki az, aki ha hasonló pozícióban lenne kb ilyen szakmai tekintéllyel az megadnám Pálfinak a pénzt? Ugyan is ezen, aki bukhat az a filmalap. Hiszen Pálfit ha nem sikerül jól nem fogja földhöz vágni. Maximum csinálja, amit előtte.

Gudzilla 2014.10.21. 17:10:42

Be kellene látni, hogy 2,5 milliárdot ne tapsoljunk már el művészetre, hogy aztán a végeredményt majd be lehessen tenni a Hídember mellé, és szörnyülködni minden március 15.-én a közszolgálati adón, hogy nekünk ilyen is van. Legyen egy tökös történelmi film, ferdítsen, nagyítsa fel az eseményeket, jöhet a CGI orgia, patakvér, és magasról leszarom, hogy ha nem pont minden úgy történik mind 1366-ban. Nyomja meg a nemzeti öntudatot, de inkább vmi akcióorgia legyen, ne elbaszott ömlengés, boncolgatás.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 17:20:24

@Gudzilla: Hát csak az a gond, hogy 2,5 milliárból is nehéz lett volna CGI orgiát meg patakvért csinálni.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.10.21. 17:28:54

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: @FroG:

Huszonnyolcadszorra is leírom, hogy nem a film minősége, hanem a pozitív végkicsengése/üzenete miatt citáltam ide azokat. Véletlenül sem amiatt, mert megvalósításban ezekhez hasonlót szeretnék.

A 300 a CGI orgián túl (ami egyébként nem gagyi) a hősiességről, a bajtársiasságról és az önfeláldozásról mesélt.

A ZDT függetlenül attól, hogy unalmas, és kritizálja is a kormány módszereit, mégiscsak azt dolgozta fel, hogy egy nő több évnyi kitartó munkával lefülelte Osama Bin Ladent és 'merika megmentette a "világot". De igazad van, talán nem a legjobb példa.

@danialves: "De én alapszinten nem látok pozitív üzenetet abban, ha a nemzettudatot kizárólag más népek démonizálásában"

Mi is démonizáltuk a törököt, még sem tartom problémásnak az Egri csillagokat, mert facsarhatják akármennyire is a dolgot a történészek, mégiscsak mi védtük a hazánkat a támadókkal szemben csakúgy, mint a 300 esetében.

Az USÁ-ban nyilván ilyesmiről nem lehet szó, mert 1000 km-es sugarú körben nem kezdenek háborút, mert az a végén még fájna nekik, így persze nem is kellett megvédeniük sosem a hazájukat (kb. erre találták ki aztán a terrorizmust).

Nem feltétlenül a legjobb példa, de a jelenlegi helyzetnél szerintem jobb lenne, ha merítenénk az amerikai mentalitásból egy kicsit. Mert amíg nálunk hadügyminiszternek hívják az illetékest, ott "védelmi miniszter" a neve, noha egyszer nem kellett még megvédenie magát az USÁnak... Ilyen apróságok igenis sokat számíthatnak egy ország életében, mert azt azért beláthatod, hogy a mai viszonyok idehaza eléggé depresszívek, és ez nagyon kis részben(tényleg pinduri részben) a filmeseknek is felróható sztem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 17:29:00

@Max Renn: Nem úgy érveltem, hogy "nem kell egy Pálfi, hogy ekkora költségvetéssel egy cgi parádét rendezzen valaki", hanem úgy érveltem, hogy 60 millióból bárki tudna technikailag olyan profi filmet készíteni, mint a 300. Még egyszer: Magyarországon nem azért nem készülnek ilyan filmek, mert ne lennénk képesek ilyat csinálni, vagy nem lenne meg a technikai háttér (ld. Borgiák, Die Hard 5, Herkules stb.), hanem mert egyszerűen nincs rá pénzünk.
Főleg azért, mert nincs olyan, hogy "magyar viszonylatban 60 millió", a 60 millió az mindenhol 60 millió, a 10 millió meg mindenhol a hatoda. Max. a magyar színész eljön olcsóbban, mint Gerald Butler, de díszletet építeni, IMAX-kamerát/darut/helikoptert venni, 200 CGI-shotot megcsinálni nem tudsz kevesebb pénzből.
A Filmalap meg így is, úgy is bukik, amikor egy Hajnal Tímea a gyártási költségei felét sem hozza vissza. Most el lehet dönteni, hogy 10 olyanon bukunk (pl. most jön a Swing című - a trailer alapján - förmedvény, amire szintén 300 millát adtak), vagy helyette csinálunk egy Toldit, és azon bukunk, de legalább akkor van egy Toldink.
(De pont erről egyébként holnap fog megjelenni egy írásom, ha neked megfelel, akkor felajánlom, hogy folytassuk majd ott ezt a vitát, mert már nagyon annak a témájába vág.)

Max Renn 2014.10.21. 17:40:34

@danialves: De én nem vitatkoztam:) Igazad van a 60 millió rossz példa. De hadd ne mondjam hány jó példa van. Mondjuk menyi volt az Oldboy költségvetése? Viszont annyit még hadd írjak le, hogy összességében - az általános magyar filmes gondolkodásmódot figyelembe véve - a Hajnal Timea nem bukás. Ami kb a költségvetés felét behozza moziban az már nem számít annak. Persze ez a tipikus meg tudjuk magyarázni de alapvetőleg így számolnak. És még valami: Tudod, mi a néző közönség egy kis szelette vagyunk, ezért kérdezem ha vajon 10 embert megállítasz az utcán, hogy melyik film tetszett neki jobban a Hajnal Timea vagy a Szabadesés vagy a Torinó Ló, akkor szerinted hány fog vissza kérdezni, hogy milyen ló és milyen Szabadesés? Tudod kereslet kínálat.....

Max Renn 2014.10.21. 17:42:51

@danialves: Ja megnéztem: 3 millió dollár az Oldboy költségvetése. Az az kb 6-700 millió forint. Nem két és fél milliárd. Tehát a negyed.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 17:45:29

@lisztes: Szerintem az Egri csillagokban nincs szó démonizálásról, ott pontosan csak annyi történik, hogy meg kell védeni a hazádat a túlerőben lévő ellenféllel szemben. Az egyetlen mögöttes ideológia talán az, hogy mi vagyunk a kereszténység utolsó védőbástyája, de őszintén szólva már nem emlékszem arra, hogy ez mennyire jön át az egészből.

Mindenesetre továbbra sem tartom előremutatónak, hogy az amerikaiaktól vegyük át ezt a mentalitást. Itt van például a szomszédunk, Szerbia, náluk aztán teljes gőzzel ez a nagy nemzeti öntudat megy, lett is belőle szép kis háború, népirtás meg évtizedek óta húzódó etnikai konfliktus. De a szerb átlagpolgárnak biztos nagyon jó, hogy a válogatott meccsén lerakétázhatja az albán drónt és aztán meg mehet összeverni a focistáikat... Szóval ennyit számítanak ezek az "apróságok".

Arról meg kisregényt lehetne írni, hogy a mai viszonyok mitől depresszívek, de szerintem az a lehető legrosszabb, ha ebből ilyen módszerekkel próbálunk meg kimászni. A diktatúrák eszköze ez, hogy ha már minden szar, akkor legalább találjuk ki, hogy milyen királyok vagyunk és voltunk. Nem véletlenül nyúlt vissza szinte minden önkényuralmi rendszer előszeretettel a dicsőséges múlthoz.
Szerintem most pont az olyan áthallásokra van szükségünk, amelyeket pl. Köbli valósít meg zseniálisan a filmjeiben, vagy amilyen a maga idejében Az ötödik pecsét volt.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.21. 17:47:28

@Max Renn: Szerintem egy grandiózus, 3 kötetes elbeszélő költemény adaptációját és az Oldboyt nem találó összehasonlítani, pláne úgy nem, hogy a Toldiban lettek volna mindenféle lovagi díszletek, helyszínek, stb.

Max Renn 2014.10.21. 17:51:07

@FroG: De abba jó összehasonlítás, hogy merre lehet a magyar film jövője.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 17:53:57

@Max Renn: Az Oldboy és a 300 között milyen párhuzam volna? Mert én nem sokat látok. :D

Lehet, hogy ez már kiemelkedően jó eredmény az utóbbi évek ismeretében, de azzal a matekkal nem lehet mit kezdeni, hogy kevesebb pénzed van, mint amennyivel elindultál. Most ha megnézem, hogy a szintén százmilliókat kapott Fehér isten, Utóélet stb. mennyit hozott vissza, összességében szerintem nem állunk jobban, mintha az egészet összerakjuk egy Toldiba, és az mondjuk csúfos bukással hoz 250-300-at.

Tudom, kereslet-kínálat, de akkor gondolom, a Fight Clubot sem kellett volna elkészíteni, mert a 60 milliós gyártási költségre hozott harmincvalahányat az USA-ban... Azért a művészetnek van egy olyan vonatkozása is, hogy nemcsak Valóvilágot meg Mónika showt gyártunk, mert az kell a népnek, hanem valami értékteremtő tevékenységet is végzünk.
Persze egy profittermelő vállalatnál még megértem, ha nem ez a cél, de állami pénzelosztó szervként a Filmalapon aztán zéró nyomás van, hogy nyereséges legyen, és a fő feladatuk pont, hogy a művészet támogatása lenne.

(De egyébként tényleg folytassuk a holnapi posztomnál, mert szintre szóról-szóra ugyanazokat írom le most, mint ott.)

ben2 2014.10.21. 18:10:55

Az írás korrekt, csak néhány dologgal egészíteném ki.
Ha Pálfy Hollywoodban kapott volna hasonló lehetőséget, mint amit a filmalap meglengetett előtte, minden különösebb gond nélkül belement volna azokba a kompromisszumokba, amik miatt itthon a filmes szakma egy része felháborodottan az alkotói szabadság elleni támadásról hörög.
Felmerül tehát a kérdés, hogy miért gondolkodnak úgy a magyar filmesek, hogy ha magánpénzből csinálnak filmet, akkor természetes módon alá kell vetniük magukat a befektető igényeinek, viszont ha állami pénzből, akkor azt csinálhatnak, amit akarnak. Az állami pénz ugyebár magyar állampolgárok és vállalkozások adójából gyűlik össze, de úgy tűnik a magyar filmesek nem tekintik kötelességüknek, hogy azok igényeit is figyelembe vegyék, akiktől végső soron a pénzt kapják.
Persze lehet azon vitatkozni, hogy Vajna milyen jogon bánik úgy az állami pénzzel, mintha az a sajátja lenne.
Ugyanakkor ismervén a magyar valóságot, ezt a mentalitást inkább pozitívumként kellene felfognunk. Ha ugyanis az eredmény az, hogy inkább mond nemet egy kétséges kimenetelű projectre, mint hogy pénzszórási (és lenyúlási) lehetőséget látna benne, akkor a pénzcsap inkább legyen az ő kezében, mint máséban. Az eddig ismert überköltséges állami projectek egyik jellemző velejárója ugyanis kivétel nélkül az volt, hogy a pénzügyi analfabétaként viselkedő, financiális öngólokat rúgó állami tisztviselők hogy-hogynem a magánéletben nagyon is életrevaló üzletembereknek bizonyultak. Azaz pont az volt a baj velük, hogy az állami pénzzel nem úgy bántak, mintha a sajátjuk lett volna, mert a saját pénzüket nem szórták, az államit meg igen.
Az pedig már a tárgyalások legelején nyilvánvaló volt amúgy, hogy a filmalap ebből a történetből csak vesztesként jöhet ki. Ha ugyanis zöld utat ad a projectnek, azonnal megindult volna ellenük és a project ellen az ideológiai töltetű médiaössztűz, mint ahogy annak idején a Hídember, a Bánk-Bán és a Sorstalanság esetében is történt. Olyan zseniális filmet meg még Pálfy sem tudott volna készíteni, ami hatására az ellendrukker média nem fikázta volna szét a filmjét rögtön a bemutató napján.
A leendő kritikák hangvételét akár már most is összegezhetnénk:
"Na ugye jó előre megmondtuk, hogy a nemzetifasiszta kormány milliádokat fog költeni nívótlan nacionalista propagandára, lám így is lett, a Pálfy meg szégyellje magát, amiért tehetséges ballib művészgyerek létére így elkurvult, fujj. A film pedig még közönségfilmnek is szar, mert bénák az akció jelenetek, miért nem bízta a Vajna a munkát valami profira, ha már mindenképpen hollywoodi Joebácsit akar játszani?"
Kb. ennyi.

Vajnáék egyetlen esélye az lett volna, ha a Toldiból valóban egy jó film születik, így a borítékolható instant fikázást hiteltelenítette volna a hazai és nemzetközi közönségsiker. Ehhez azonban biztosítékok kellettek volna, amit alá aknázott az alkotó és a filmalap között kialakult neurotikus viszony. Pálfy nem akarta elfogadni, hogy itthon ugyanolyan kompromisszumokat kell bevállalnia, mintha Hollywoodban lenne, a filmalap pedig nem volt hajlandó elfogadni, hogy Pálfy bemondásra akar leakasztani 2.5 milliárdot.
A vicc az egészben, hogy ez a perpatvar mér akár jól is jöhet a magyar filmszakmának. A következő költséges ötletnél ugyanis már mindkét fél tudni fogja, hogy milyen kompromisszumokra kell felkészülnie és hol vannak a rendszer buktatói. A magyar filmszakma acsarkodó része pedig sokkal kisebb elánnal tudja majd a következő projectet támadni, hiszen azzal, hogy egyértelművé tették, hogy szerintük állampolgári jog adómilliárdokat az alkotói szabadság kiélésére költeni, abból az is következik, hogy nyilván semmi fenntartásuk nem lesz egy másik, nemzeti témájú költséges filmmel szemben.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.10.21. 18:54:55

@danialves: Persze, értem én azt az álláspontot is, de akkor nézzük az anyagi oldalát. Vegyük az átlag magyart. Vagy, azt, aki egy kicsit is tájékozottabb a filmek terén. Nem hiszem, hogy a magyar filmet választják mondjuk egy Liam Neeson film helyett. A blockbusterekről meg animációs filmekről nem is beszélek, mert az egyértelmű. Az a baj, hogy, ha készül is (mert elhiszem, hogy nem csak szarok jönnek ki, hanem vannak igényesebb magyar filmek is) egy jobb film, nem tudják eladni. Nincs olyan reklámja a filmnek, amire azt mondja az ember, hogy "húúú, ez király!" Egy Toldi esetében simán meglehetett volna. Egyszerűen nem szerettetik meg a magyar filmet az emberekkel, ha jó, ha rossz. És így azért nehéz mondjuk 100 ezer embert is összeszedni átlagban a magyar filmekre.

Gudzilla 2014.10.21. 19:29:30

Nézzük meg a lengyeleket, a rendszerváltás után Sienkiewicz regényeit kezdték megfilmesíteni. A Tűzzel-vassal pl. kifejezetten vállalható, az összköltsége asszem 9-10 milla volt USD-be számolva. Ez kb. a Toldira előirányzott budget, persze nyilván ma már ennyiből jobbat kéne csinálni. A kérdés, hogy Pálfy tudna e.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 19:32:46

@REMY: De akkor most miről is beszélünk? Hogy a Filmalap kurva anyját, mert te leszarod azt is, ha éppen jó filmek készülnek?
Mert az én szempontomból akkor tűnne jogosnak még mindig a felháborodásod, ha legalább minőségi darabokat megnéznéd, és úgy panaszkodnál arra, hogy miért jönnek ki sorban a szarok. Ugyanis addig azért te magad is eléggé sáros vagy ebben.

De most csak a szimpla nézői szempontokat vettük figyelembe, arról ne is beszéljünk, hogy mi bloggerként még mennyit tehetünk azért, hogy megszerettessük a magyar filmeket...

@ben2: Csak 1 kérdés, mi alapján mondod, hogy belement volna? Pl. Fincher sem akart végül belemenni az Alien 3 kompromisszumaiba, pedig elsőfilmes rendezőként ennyi pénzből ő sem pofázhatott volna sokat...

Dr_utcai_arcos 2014.10.21. 20:49:06

Pedig Fekete Lackó milyen tökéletes lett volna a szerepre. Magas, izmos, erős, egész elfogadhatóan néz ki, valamennyire még beszélni is tud (ha nem, puff neki, van utószinkron). Neki nem kellett volna szídzsíáj malomkő, ő odaverte volna naturálban is :). (Ha meg végig ment volna a trilógia, az öregkorit meg simán tolhatta volna a fater : ).

mrs. white 2014.10.21. 22:00:56

2.5 milliárd az mennyi stadionban? Fél Puskás 150 nézőnek? Vagy egy kisvárdai fedett 300-nak? Gazdaságilag melyik a jobban megtérülő? Kicsit tájékozatlan vagyok segítene valaki.

Dr_utcai_arcos 2014.10.21. 22:30:44

@mrs. white: Az ilyen összehasonlítás azért elég okafogyott, bármilyen szinten legyen egy ország sporthelyzete, egy stadion megtérülése mindig biztosabb. (Egyébként a becsült költségei 100mrd körüliek, de nem csak stadion lesz ott.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.21. 23:09:29

@mrs. white: @Dr_utcai_arcos: Szerintem a jelen helyzetben sokkal fontosabb, hogy 16276 TB letöltésnek felel meg. ;)

mrs. white 2014.10.22. 00:05:48

@Dr_utcai_arcos: Szándékosan provokatív felvetés volt. Szurkolónként az állam stadiononként 1-1.3 millió forint között támogatja a különböző stadionokat. Soha nem fog az egyik sem megtérülni, ellenben folyamatos pénzkidobás. Ebben kb a 4-es metro szinonimája. 100.000-es nézőszámnál ha 1 millás támogatást vesszük figyelembe akkor 2500 nézőnél ott vagyunk mint a stadionoknál. Igaz ebből nem lehet annyi pénzt kilopni, sőt lehet hogy semmit nem tudtak volna zsebre tenni és azért valljuk meg őszintén ez nagyon zavaró tud lenni.

mrs. white 2014.10.22. 00:08:52

Kérdésemre ez volt a helyes megfejtés. Ha egy kicsit kevésbé aktuálisak akarunk lenni, akkor az internet népe egy év alatt összedobja a fradi stadion árát, azért hogy szebb legyen de kevesebben járjanak oda és csökkenjen a bevétel. Magyarország még jobban teljesít.

Dr_utcai_arcos 2014.10.22. 00:14:13

@mrs. white: Én pedig szándékosan nem akartam többet írni róla. Ez nem az a blog.

mrs. white 2014.10.22. 00:28:39

Normális országban nem az a blog lenne de a közpénz felhasználásáról is szól az ügy ez esetben. Itt sajnos közel sem arról van szó hogy művészileg és szakmailag a rendező alkalmas-e a feladatra vagy sem. Külön pikantériája, hogy az egyik döntéshozónak nem kevés adót engedtek el a kaszinói után amit a kezére játszottak, amiből nem egy és nem két toldi készülhetett volna el. A kör itt zárul be.

blacker24 2014.10.22. 01:03:16

Meglesz az a Toldi, csak nem most és nem Pálfival. De olcsóbb akkor se lesz, csak egy "megbízható" ember fogja kapni a pénzt. Erre szokták filmes nyelven mondani: sablonos a történet.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.22. 09:50:34

@blacker24: Már ha Pálfi hajlandó lesz eladni a forgatókönyvét.

Dan da Man 2014.10.22. 10:51:19

Az a baj, hogy senki (Ti sem) azon polemizáltok, hogy hogyan lehetett volna megoldani azt, hogy a film el tudjon készülni - értsd: eladható legyen külföldön. Szerintem a Pálfi nem hülye, és egészséges kompromisszumokra kész lett volna, ha az a célt szolgálja, mert értette volna, hogy ezt így lehet csak megcsinálni. De a Filmalap egyáltalán nem tette oda magát, hogy segítse a projekt finanszírozásának megoldását. Külföldi színészek kellettek volna például, akik miatt külföldön is megnézik a filmet. Vagy hogy eleve angolul forogjon, és ezáltal kutya közönséges (bár éllel megcsinált) kalandfilmként is funkcionáljon a nemzetközi piacon, a magyaron pedig a Pálfi megoldotta volna, hogy értsük azért az áthallásokat, meg azokat a mondatokat, amik ide szólnak.

Az Alap nem akarta megcsinálni ezt a filmet. Kihátráltak és nem voltak elég faszák, hogy ezt kijelentsék a Pálfi arcába. Ő teljesen jól tette, hogy ugrasztotta a nyulat, mert a bizonytalanságnál még ez is jobb (aki alkotó, az pontosan tudja, a többiek meg próbáljanak empatikusak lenni). Nem a szívem csücske a Pálfi. Utálom a filmjeit. De valamiért elhiszem, hogy tudta volna, hogy ennyi pénznél meg kell felelni bizonyos elvárásoknak, és nem akart volna művészkedni. Az Alap egyszerűen nem akart pénzt tolni a projectbe. És nem a megtérülés miatt, mert azt meg lehetett volna próbálni megoldani. Ennél sokkal prózaibb okokról van itt szó. Ha megnézitek, hogy hol az Alap pénze, és ki az Alap főnöke, akkor össze lehet legózni a dolgot. Ez mindenesetre nem művészeti döntés volt. És nem is üzleti. Mert ha igen, akkor talán most kéne a Töröknek megmondani, hogy "köszönjük, de ennyi volt a karriered az Alapnál".

On a personal note: nekem nem fog hiányozni a Toldi. Viszont egyetértek előttem szólókkal abban, hogy szükség lenne olyan színvonalas, pozitív tartalmú és üzenetű (akár történelmi filmekre), amik a nemzettudatunkat jó ízléssel építik és hozzák közös nevezőre. Demagód, didaktikus szarok nem kellenek. Hülyének nézés sem. Modern szemléletű, és még egyszer mondom: jó ízlésű dolgok kellenek. Ezzel lehet visszahozni a nézőket a filmbe (a profizmus és szakértelem nyilván alapkövetelmény). Én egyébként nem hiszek a történelmi filmben, de nem volt semmi bajom egy olyan filmmel, mint a Lovagregény. Lehet másképp, lehet finomabban, de az a film ott volt, ahol egy jó szórakoztató filmnek lennie kell.

Az a baj, hogy nincs filmpolitikánk, se koncepciónk, se semmiféle elképzelés. Az Alap random "elvek" alapján működik. Meg "egyéb" pénzügyi elvek alapján, amelyeket olyan elvek diktálnak, akik ezt az egészet magasról leszarják...

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.22. 10:56:48

@Dan da Man: Ha hihetünk Pálfi interjúválaszainak, azokból az szűrhető le, hogy nem akarta külföldi pénzből megcsinálni, mert ő konkrétan magyar filmet akart készíteni. Hogy ez hiúság vagy butaság a részéről, esetleg valóban jó döntés, azt mindenki döntse el maga.

Az utolsó bekezdéseddel nagyon egyetértek, a rendszer legnagyobb baja az, hogy túlságosan is szubjektív a döntéshozatal, és nem feltétlen érdemlik meg azok az emberek ezt a jogot, akik ott ülnek.

Bafana 2014.10.22. 10:57:56

Nem kell Toldi film. Így több marad a holomitológiai filmekre.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.22. 11:14:33

@Dan da Man: @FroG: Ha jól emlékszem, valamelyik interjúban elmondta, hogy ha ez nem jön össze, akkor a külföldi pénz kedvéért hajlandó lenne "nemzetköziesíteni", csak az már nyilván nem a Toldi lenne. Én nem tudom hibáztatni azért, hogy először megpróbálkozott ezzel, mielőtt az egyik irodalmi alakunkat egy arctalan, jellegtelen, eu-konform hőssé alakította volna.

@Max Renn: (Közben él a másik poszt.)

Dan da Man 2014.10.22. 11:16:27

@FroG:

Igen, de nem is a pénznek kellett volna külföldről jönnie. Hanem, mint mondtam, például a színészeknek. Nem azt mondom, hogy egy lengyel színész egy ilyen filmben milliárdokat generált volna, de lett volna miért és hogyan eladni Lengyelországba. És ezzel még csak a felületét kapirgálom az ilyen finanszírozási fogásoknak. A Vajna erről lényegesen többet tud...na, ha akarna, de őt már jobbára valaki más érdekli. Erről pedig csak annyit: madarat tolláról.

Érdekes, amit mondasz, mert részint úgy gondolom, hogy nem buta emberek, akik ott ülnek. A Divinyi ért hozzá, a Miskolczi korrekt producer hírében állt... Csak nincs egy vezető erő, aki őket valami köré rendezné. És innentől kezdve áll, amit mondasz: hogy kurva mód szubjektív és koncepciótlan döntéseket hoznak, az alaposság hiány nélkül. De egy fokkal akkor is jobbak, mint az előző galeri volt. Ha még egy kis ízlés is szorult volna beléjük, már kettőnél tartanánk.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.22. 11:17:33

@Bafana: Le vagy maradva, most már cigányos filmeket támogat a háttérhatalom.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.22. 11:20:46

@danialves: Hogy mondhatsz ilyet? A CineFest is kormánytámogatással volt rasszista :D :D :D :D

@Dan da Man: Szerintem sem buták, sőt, Kovács András Bálint kifejezetten intelligens és hasznos tanulmányokat-könyveket írd, de valamiért úgy érzem, hogy 5 ember kevés ahhoz, hogy gyakorlatilag a magyar filmművészet és sokszor magunknak a filmeseknek is sorsáról döntsenek.

Bafana 2014.10.22. 11:30:48

@danialves: lehet, hogy azt is, de a holomitosz az örök téma. Ameddíg túlélők vannak, vagyis még vagy 100 évig. A kormányunk kedvenc kaszinós-filmese sem c.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.22. 11:31:01

@Dan da Man: "A Divinyi ért hozzá, a Miskolczi korrekt producer hírében állt"
Nem találod ki, melyik két ember lépett ki a Filmalaptól tegnapelőtt...

@FroG: 1. Mondom HÁTTÉRHATALOM. Nem a kormány, a kormány hős Orbán Viktor vezírünk bölcs iránymutatásával pont, hogy a háttérhatalom ellen küzd.

2. Kereslet-kínálat. Miskolcon, ahol még a baloldali jelölt is rasszista, nyilván rasszista filmfesztivál lesz. Ellenben a cigányos filmeket gondolhatod, hogy milyen budapesti kerületekben fogják vetíteni, és milyen tudjukkik által befolyásolt fesztiválokon fognak díjakat nyerni...
De nem is írok többet, egyrészt mert 150 Ft/gigabájt, másrészt meg félek, hogy jön a Moszad és orvul meggyilkol. Utána meg még a Lázár is beperel, mert csak.

Dan da Man 2014.10.22. 11:36:56

@danialves: Igen, de azt azért olvastad Te is, hogy állítólag (és erről most tényleg nincs információm) két ellentétes szavazattal távoztak. Arról nem is beszélve, hogy a Divinyi úgy érzem, hogy kicsit túl sok egyéb projectet futtatott ahhoz, hogy ezt teljes erővel tudja csinálni. És ez is baj. Hogy ez az egész nem teljes erőbedobással, akarattal és meggyőződéssel ment (maximum individuumoknál, de összességében nem).

Jogos ugyanakkor az is, hogy ez az 5 ember kevés volt (FroG). Legalábbis ha nem tették oda magukat teljesen. Meg azért is, mert hiába orvos mindkettő, az agysebész meg az ortopéd-orvos két külön irányzat. És ez a filmnél is igaz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.22. 11:40:10

@Bafana: "Ameddíg túlélők vannak, vagyis még vagy 100 évig"
Tudsz valami Mengele-kísérletről, amiről én nem, hogy ezek az emberek 180-200 évig fognak élni?

Amúgy ne legyél ennyire rövidlátó, persze, hogy Vajna maximum a Riviérán barnul, de azt nem gondolhatod, hogy a cigánypropagandát csak a cigányok nyomathatják. Most komolyan, te láttál már cigány TASZ-ost? Na ugye.
A háttérhatalom ettől jóval okosabb, hogy ilyen egyszerű eszközökhöz folyamodjon, ennél sokkal ravaszabbul próbálják megtörni a Magyar Ember büszkeségét és öntudatát.

Bafana 2014.10.22. 11:49:59

@danialves: Konkrétan a volt Szdsz-es Horn Gáborról tudok, aki azt nyilatkozta egyszer, hogy a szüleit a nyilasok kivitték a Duna partra. Aztán a mindent túlélő emberünkről kiderült, hogy 1955-ben született. Tehát még meg sem született az utolsó túlélő.
süti beállítások módosítása