Az elhagyott bolygó / Screamers (1995)
2014. szeptember 08. írta: danialves

Az elhagyott bolygó / Screamers (1995)

screamers.pngA 90-es évek utánozhatatlan tartozékai azok a műfajfilmek, amelyek próbálták betölteni az egyre inkább kiemelkedő blockbusterek és a B-kategória közötti űrt. Így aztán a rengeteg ambíció, ugyanakkor a kis költségvetésű alkotásokra jellemző spórolós kreativitás egyszerre volt jelen bennük, az egész pedig egy jellegzetes esszenciaként csapódott le. Ennek a hullámnak kiváló, még ha nem is a legértékesebb példája ez a darab is.

A Sirius 6B-n egy elképesztően értékes nyersanyag környezetszennyező hatása nyomán polgárháború tör ki a bányatársaság és a civil lakosság között. Utóbbiak végül azzal tudják megvetni a lábukat a háborúban időközben szinte teljesen elpusztult bolygón, hogy gyilkos pengékkel felszerelt robotokkal szórják tele a vidéket. Ez olyannyira beválik, hogy Joe Hendrickson ezredes (Peter Weller) már béketárgyalásra indul az ellenséggel. Csak hogy egyre inkább úgy tűnik, a valódi ellenség a folyamatosan fejlődő és egyre inkább öntudatra ébredő robotok...

screamers2.pngPhilip K. Dick történetei rengeteg nagy alkotásnak szolgáltak inspirációul, azonban ez nem tartozik közéjük. Elsősorban a probléma az lehetett, hogy szokás szerint egy novelláját vették elő, azonban Az emlékmással vagy a Különvéleménnyel ellentétben ezúttal nem sikerült azt egy egész estés filmmé bővíteni. A forgatókönyv egészen olyan érzést kelt, mintha 3 különböző történetet fűzne egymás után, ezeknek a mini-sztoriknak pedig mind megvannak a saját külön szereplőik, céljaik és konfliktusaik. Sőt, még a saját domináns stílusuk is (sci-fi, thriller, akció, ebben a sorrendben). Ebből viszont rövid úton az következik, hogy bevezetetlen és éppen ezért kidolgozatlan karakterek érkeznek a színre, az ellentéteik mesterségesnek érződnek, a színészek egyre inkább elbizonytalanodnak, a film pedig szép lassan egyre súlytalanabbá válik és szétesik. A háttérinformációkkal túlzsúfolt bevezetés után hatalmas kontrasztot jelentenek a finálé ötletszerű és nevetségesen erőltetett momentumai, amelyek még külön tesznek is azért, hogy rossz szájízzel érjen véget számunkra a produkció.

Pedig ennél sokkal több lehetőség volt benne eredetileg. Az elhagyatott bányák által meghatározott látvány egyszerre érezteti egy blockbuster nagyságát és egy kis költségvetésű mű ötletességét, így végül egy egészen egyedi atmoszférát kapunk. Egyedül az indusztrális dizájn tűnik úgy, mintha egyenesen az Alien-trilógiából köszönne vissza, de ez is inkább kellemes nosztalgia, mintsem egyértelmű másolás jellegét ölti. (Egyébként kiindulva abból, hogy Dan O'Bannon volt itt is az egyik forgatókönyvíró, talán nem véletlen a párhuzam.) Christian Duguay rendező eleinte pedig még kifejezetten ügyes is abban, hogy még a legegyszerűbb jeleneteket is feldobja valami tetszetős megoldással, és csak rajta múlik, hogy tulajdonképpen egészen nézhető a produkció.

De végső soron ő sem tudja meghúzni azt a bravúrt, hogy műve valami egységes képet mutasson, így az megmarad a 90-es évekre olyannyira jellemző, a horror és a B-kategória határán mozgó sci-finek. Ez a kettősség pedig abban is megakadályozza, hogy legalább mint ilyen legyen kiemelkedő. De ha az átlagnál egy kicsit szokatlanabb alkotást keresünk a zsáneren belül, akkor viszonylagosan még értékelhető is a végeredmény.

6,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr886674095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr_utcai_arcos 2014.09.08. 10:52:23

Nem volt ez annyira rossz. Persze, nem a műfaj csúcsa, de van benne szemrevaló akció, nekem tetsző -a Zs mellett az apokaliptikus mozik is kedvenceim- kihalt helyszín, még talán egy két meglepő csavar is. (Próbálok kutatni az emlékeimben, de mintha a szerző új infó lenne, nem is gondoltam volna.)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.09.08. 12:40:29

@Dr_utcai_arcos: +1, maximálisan egyetértek minden szavaddal :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.08. 16:05:36

@Dr_utcai_arcos: Én vártam volna valami szemrevaló akciót, de a pofozkodás a végén, meg a robotzombigyerekek halomra lövése elég harmatos volt összességében.

Nyílméregbéka 2014.09.08. 18:51:19

Egyetértek, de mindezek ellenére valahogy kedvelem ezt a filmet, többször is láttam és egy időben, még a VHS korszakban a sci-fi gyüjteményem szerves része is volt ez a film.

bakonyibetyarbandi81 2014.09.08. 19:16:07

Melyik novellát használták fel?

Flaggx 2014.09.08. 19:17:19

Én is többször láttam, ha nem is Top10-es, de szerintem 6.5-től azért jobb. A (azt hiszem '97-es) C&C: Tiberian Sun nevű játék jutott róla eszembe mindig.

Fejesrob 2014.09.08. 19:31:14

Nekem egyik kedvenc filmem. A film elég hűen követi amúgy a novellát ( Második változat), nem véletlenül, nem valami amerikai hollywoodi szar, hanem európai műhelyek dobták össze.

A II. rész viszont egy kalap szar, persze nem is Philip K. Dick nyomán készült.

mt-03 2014.09.08. 20:04:34

emlexem erre a filmre, bar eleg regen lattam. nem volt rossz, nyilvan nem top de azert eleg nezheto.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.08. 20:15:21

@bakonyibetyarbandi81: A "Second Variety"-t. (Magyar címét nem tudom.)

BitPork 2014.09.08. 21:26:11

Ez egy kifejezetten jó film szvsz.

2014.09.08. 22:08:23

PKD-t teljesen reménytelen vállalkozás megfilmesíteni, ahogy pl. Vonnegutot is. A kudarc oka csak részben az, hogy ultra low budget alkotások születnek a műveikből. A probléma igazi oka, hogy PKD szövegben él igazán, nem látványban. Nem lehet vizuálisan megragadni, csak verbálisan, mivel nagyrészt filozófia, vallás meg trip.

Akik ezeket az ótvar filmeket látják és nem olvasták PKD-t, fogalmuk sincs, miről maradnak le.

A pisztácia elfogyott, csokoládé nem is volt! 2014.09.08. 22:20:40

@retrovírus: Azért nem lehetetlen. Például a gondolatokat elmondathatja a rendező az egyik szereplő hangján, miközben az arcát mutatja, minhta a gondolatait hallanák a nézők. Narratív szövegként megkaphatja a néző a filozofálást.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.09.08. 22:37:37

@retrovírus:

Ha a Tajtékos napokat (Boris Vian) meg lehetett filmesíteni - és nem is elfogadhatatlanul rosszul -, akkor PKD-et is lehet.

Tokom 2014.09.08. 22:50:14

Szerintem sokkal jobb film, mint ahogyan leírtad, láttam vagy ötször. Hol vannak a határai annak a 3 külön történetnek, amit írtál? Ezt nem fejtetted ki, de érdekelne, mert nekem nem volt feltűnő.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.08. 23:03:43

@Tokom: Nagyjából szerintem 3 egyenlő részre osztható a film, de akkor innentől
SPOILER
Szóval az első simán elmenne egy profi sci-finek, több harcoló oldal, tudományos-fantasztikus felfedezések (az új nyersanyag, a screamerek), az űrbéli politika nehézségei, egyszóval a műfaj minden klasszikus eleme... Aztán az egészet lehúzzuk a kukán, nagyjából onnan, hogy elindulnak a bázisról, lényegtelen, hogy ki-kivel-miért-hogyan harcolt, inkább csak egy túlbonyolított háttérsztorinak tűnik.
Nagyjából itt vált át thrillerbe (esetleg horrorba), hogy felmerül a robotok öntudatra ébredése, és ugye jön a találgatás, hogy akkor most milyen típus hiányzik és mi lehet az, és különben is mire képesek a robotok, és elfoglalták-e az otthoni bázist...
Majd a visszatéréssel jön az akció, ez a rész a robot öntudatra ébredés megértésének fontosságát nullázza le, innentől kezdve csak jön egy rakás screamer különböző formákban és mindet le kell nyomni.

Szóval nekem megvan ez a két éles pont, ahol az addig megkapott információk 70%-át kidobhatod. Pl. képzeld el a thriller szakaszt úgy, hogy egy mentőcsapat érkezik egy kiürült űrbázisra. Tök ugyanaz az egész, semmi szükség hozzá a polgárháborús háttérsztorira. A harmadik harmadra pedig a robotevolúció annyiban merül ki, hogy mindenki, aki szembe jön, az robot. Ott is teljesen lényegtelen, hogy milyen szintet tudnak fejleszteni, vagy hogy mitől gépiesek ezek, mert a végére kb. már mindenre képesek.
De olyan apróságokban is megjelenik, hogy a főszereplőnek próbáltak valami háttérsztorit adni a Don Giovannival meg az érmével, csak éppen ezeknek végül is semmi funkciójuk nem lett a cselekményben. A Don Giovannit a visszatérésnél kérdezi meg, de akkor már régóta tudjuk, hogy jól eséllyel a robotok ott kinyírtak mindenkit, az érme pedig szerintem csak azért került elő a legvégén, mert azzal is kellett csinálni valamit.

devilstrueface 2014.09.08. 23:20:19

Jó kis film ez, szerettem.
Moon 44 volt-e már? Azt régen láttam, de adta:)

2014.09.09. 00:51:11

@A pisztácia elfogyott, csokoládé nem is volt!: Nehezen tudom elképzelni, hogy ez működne. És elég olcsó megoldás is. Ha valaki elszavalja, mi a műfaji különbség a film meg a könyv között? A filmnek hatásos képekkel kell operálni, nem hosszú monológokkal.

Azonkívül azt a pusztulatot, depressziót, elveszettséget, ami PKD egyes művein átjön, nem adja vissza semmilyen film. PKD szereplői nagyon intelligensek, még a legegyszerűbb karakterek is borotvaéles párbeszédekbe bonyolódnak és tudnak filozófiai szinten érvelni. A filmek szereplői egyszerűen buták, jellegtelenek, és főleg nem olyanok, mint amilyennek az író megálmodta őket. Ki vesz komolyan egy tom cruise-t? Ez a két műfaj sehogy sem tud keveredni. Mondjuk egy Iain Bankst (akit én rühellek) vagy egy Dan Abnettet (akit viszont szeretek olvasni) kiválóan meg lehetne filmesíteni, mert semmi elvont nincs bennük, PKD csak elvontkodásból áll, és ez nem jön át vizuálisan.

A két blockbuster, amit állítólag az ő művei alapján írtak, a Blade Runner és a Minority Report ugyan nem buktak el, de csak azért, mert szinte semmi közük az eredeti szöveghez. Az utóbbi egy jelentéktelen novella, messze nem a legjobb PKD-írások közé tartozik, a Do Androids...ugyan nagyon jó könyv, de csak nagyon lazán kapcsolódik a Blade Runnerhez.

Mr. Waszabi 2014.09.09. 03:17:28

Majd ha meglátod az x-edik remake-jét, akkor dobsz egy hátast. Mert eljutunk odáig, ne izgulj. A Total recallból is mekkora szart csináltak, mármint az eredeti novellához és filmhez képest is. Ne reménykedj. A remake korszak mindig a fantáziátlanságot jelzi - ergo a film ipar a mélyponton van, soha nem látott mértékben. 50 évvel ezelőtt a filmgyárak még diktálták a trendet, adtak valami újat a nézőknek. Még klasszikusok is belefértek. A lejtmenet attól gyorsul, hogy a nézők aktuális igényszintjét igyekeznek manapság kiszolgálni - ebből viszont nem lesz fejlődés, csak degeneráció. Logika, ami szintén kezd feledésbe merülni, mert nem menő:)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.09.09. 08:52:34

@Mr. Waszabi:

"A lejtmenet attól gyorsul, hogy a nézők aktuális igényszintjét igyekeznek manapság kiszolgálni"

Ez oda-vissza működik, mert a nézők aktuális igényszintjét a kínálat is meghatározza.

Gukker 2014.09.09. 09:04:46

@retrovírus: Azért a Kamera által homályosan szerintem nagyon ott volt. A legjobb Dick feldolgozás.
Én az Ubikra várok. Simán meg lehetne filmesíteni.

hambig 2014.09.09. 13:00:00

"Második változat" volt magyarul.
Szerintem jó film volt, de kivételesen megérett egy feldolgozásra kategória. Ezeket persze nem dolgozzák fel csak a tavaly bemutatott blockbustert...na sebaj.

Én szerettem, de kritikával egyet értek, kicsit fura egy film. Lett volna benne bőven lehetőség.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.09.09. 14:04:44

@Gukker: Csatlakozom, aki szerint nem lehet visszaadni a szövegelést meg a tripelést, az még nem látta a Kamera által homályosant.

@hambig: Persze, hogy nem dolgozzák fel, mert nincs benne 3 óriásrobot meg szétrombolható nagyváros. :D
De amúgy egy kissé átgondoltabb forgatókönyvvel nagyon nagy mindfuck filmet lehetne belőle készíteni.

2014.09.09. 20:31:06

@Gukker: a scanner darkly messze a legrosszabb PKD-regény. Az életmű egészéhez képest nagyon kevés szart írt, de a scanner darkly teljesen méltatlan hozzá, olvashatatlan. Háromszori nekifutásra sikerült végigrágni magam rajta, és azt is csak azért vállaltam, mert PKD, egyébként már korábban ment volna a kukába. Ez a drogtéma engem teljesen hidegen hagy, más könyveibe sokkal jobban be van ágyazva és nem nyomja el a cselekményt (pl. palmer eldritch), a scanner darkly viszont egyetlen trip gyakorlatilag, és rettentő fárasztó. (A másik ilyen az unteleported man, ami szokásosan indul, aztán a közepétől szintén átvált egy tripbe, ami kitart majdnem a végéig.)

Szóval én azt a regényt egyáltalán nem tekintem hivatkozási alapnak, és a belőle készült, rajzfilmesített buta filmet se. Persze ez csak egy magánvélemény. Rengeteg zseniális regénye van, kár pont a legalja műveire hivatkozni.
süti beállítások módosítása