Másodvélemény: Suszter, szabó, baka, kém / Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)
2014. augusztus 28. írta: danialves

Másodvélemény: Suszter, szabó, baka, kém / Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)

tinker-tailor-soldier-spy-1.jpg

(FilmBaráth kritikáját erre találjátok)

A Most Wanted Man győzött meg arról, hogy hosszas halogatás után érdemes lenne megpróbálkoznom az eggyel korábbi le Carré-adaptációval, amely meglehetősen nagy felhajtást kapott. (Bár ebben jó eséllyel inkább az játszott közre, hogy számunkra minden olyan film kötelező darab, ahol a Parlament fél másodpercig szerepel.) Annál nagyobb volt a csalódásom, amikor megláttam a végeredményt, de legalább kiváló kontrasztot nyújt Anton Corbijn munkájához, milyen az, amikor ugyanazon író művét egy hozzáértő és egy tehetségtelen rendező próbálja meg feldolgozni.

1973. A brit titkosszolgálaton belül egy tégla van, méghozzá a legmagasabb körökben. A nyugdíjba küldött George Smiley (Gary Oldman) feladata, hogy egy titkos akció keretében megtalálja a szovjet kémet, ehhez pedig maga mellé veszi Peter Guillam-et (Benedict Cumberbatch) meg valami egykori rendőrt, akiről a film a világért sem képes elmagyarázni, hogy kicsoda vagy miért fontos ebben a történetben. Miközben utódai már az új akciókat szervezik, Smiley-nak saját és társai emlékeiből kell összeraknia, ki lehet az áruló a titkosszolgálat legfelsőbb vezetői közül.

tinker-tailor-soldier-still08.jpgNem véletlenül vagyok bajban már a sztori rövid összefoglalásánál is, ugyanis a mű nem ad túl sok támpontot az események, karakterek és mögöttes mozgatórugók összerakásához. Ez nem jelenti azt, hogy felfoghatatlanul komplex lenne, hanem pontosan csak annyit, hogy a forgatókönyv magasról tesz arra, hogy világos képet adjon, ki, mit, miért csinál éppen. Belesünk egy jelenetbe, amely nem igazán tudjuk miről szól, mi a benne szereplők célja, egyszóval csak a forgatókönyvírás alapelveivel megy szembe, majd egyszer csak véget ér a jelenet és vágunk máshova. Ráadásul ezeknek a jeleneteknek a nagy része nem áll másból, mint hogy George Smiley szemben ül egy másik alakkal, aki egy flashbacket narrál. Egyszóval itt is megkapjuk azt a képregényfilmekből jól ismert ügyetlen megoldást, hogy a túlstilizált képsorok történetmésélői szerepét egy mindent szájba rágó narrátor tölti be. Azonban ez a történet nem nyújt elég szabadságot ahhoz, hogy ténylegesen stílust is kapjanak ezeket a szekvenciák, és Thomas Alfredson rendező néhány egészen ötletes megoldása furán is veszi ki magát.

Rendezőnk egyébként pedig fókuszálatlanul ugrál össze-vissza, időként félmondatokban ejt el kulcsfontosságú információkat, máskor pedig egészen lényegtelen momentumok kapnak akár egy egész jelenetsort. Maga a nyomozás is így válik teljesen élvezhetetlenné, ugyanis Alfredson képtelen kérdéseket elültetni nézőjében vagy tévútra vezetni a figyelmét: a produkció nagy részében fogalmunk sincs, hogy merre induljunk el a gondolkodásban, így viszont a végső fordulat is teljesen súlytalan. Mint ahogy súlytalan mindenki a filmben, egy karakternek sem sikerül elég hátteret vagy jellemvonást adni ahhoz, hogy számítson, amit csinálnak. Hiába szimbolizálja tiszteket jelző sakkbábukkal sokukat a mű, sokkal inkább érződnek tetszőlegesen felcserélhető gyalogoknak a filmben.

A legnagyobb blaszfémiát pedig pont ezzel követi el, hogy olyan színészóriásokat, mint Gary Oldman, Mark Strong, Colin Firth és Ciarán Hinds (+ Mucsi Zoltán) tulajdonképpen kiherél azzal, hogy nincs mit eljátszaniuk. Benedict Cumberbatch és Tom Hardy még jobban jár, előbbi Smiley kifutófiújaként kvázi főszereplővé válik nem egyszer, utóbbi pedig megkapta az egyetlen karaktert, amely valódi színészi alakítást igényelt. Talán az jelzi a legjobban, hogy valami itt félelmetesen félresikerült, hogy ebből az all-star gálából egyetlen igazi teljesítményt sikerült előhozni.

Természetesen nem akarom itt valami nézhetetlen hulladékként beállítani ezt a filmet, hiszen ilyen alapokkal ezt nehéz lett volna összehozni, és összességében egy tisztességes produkciót láthatunk, remek fényképezéssel. De amit el lehetett rontani ahhoz, hogy egy élettelen, érdektelen és zavaros művet kapjunk, azt az alkotók lelkesen elrontották, az elképesztő színészgárdát pedig egyszerűen elpocsékolták.

5/10

(És ez a rendező kapta meg a Hóembert...)

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr176643109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2014.08.28. 15:47:48

hm... lehet, hogy nem ugyanazt a filmet láttuk..?
- a történet minden gond nélkül követhető
- az egyes jelenetek, történetszálak tűpontosan adják az új és új információkat
- a filmben végig valami hihetetlen feszültség van jelen
- a vége valóban egy kissé hollywoodira sikerült, de nem lett igazán hiteltelen. haydon halála az egykori szeretője kezétől azért üt.

nandras01 2014.08.28. 16:13:40

@danialves:
töredelmesen bevallom, nem.
azt azért elmondanám, hogy ez a könyvvel való összehasonlítás nekem mindig egy kicsit furcsa. a könyv könyv, a film pedig film- hogy közhellyel éljek. ugyanabból a történetből két szuverén alkotó nem biztos, hogy ugyanazt hozza ki, nem biztos, hogy ugyanott érzi a hangsúlyokat sőt, egy könyv szolgai filmrevitele szinte biztos, hogy minőségromlással jár.
ígérem, feltétlenül szakítok időt a könyv elolvasására is és valószínűleg az is tetszeni fog, de ettől még a filmet is nagyon jónak tartom.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.28. 16:27:04

@nandras01: Igazából azért kérdeztem, mert mindig a könyvet ismerőknek magától értetődő a sztori filmen is, miközben mindenki más csak néz ki a fejéből, hogy mi is történik. Én magam is tapasztaltam pl. Ender's Game kapcsán, hogy az agyam automatikusan tölti ki a film hézagait. De akkor mindez irreleváns, úgyhogy akkor reagálok az eredeti kommentedre:

- persze, lehet követni, csak tipikusan olyan film, ahol félmondatokból meg elejtett utalásokból kell összerakni a sztorit, és nem azért, mert olyan komplex lenne, hanem mert az alkotók ennyire nem tudták, hogy hova tegyék a hangsúlyokat

- tűpontosan? megemlítik kb. a második felvonás elején, hogy Jim lehet, hogy nem halt meg, mert fizettek ki neki pénzt, majd egy óra múlva hirtelen eszükbe jut, hogy "na akkor nézzük meg, mi is van ezzel a Jimmel"
Ugyanaz, amit fentebb írtam: az egyik jelenetben egy elejtett félmondat, 1 órával később fontos elem, de ezt sehogy nem sikerül lekommunikálni.

- mi lenne a feszültségforrás? Semmi határidő-dramaturgia, Smiley-ék működését semmi nem veszélyezteti, velem nem éreztette a film, hogy nagyon sürgős vagy veszélyes dolgot csinálnának. Az egyetlen feszült jelenet Cumberbatch jegyzőkönyvkilopósa volt, mert ott lehetett érezni a fenyegetést.

- na pont ez az a jelenet, ami tényleg ütött VOLNA, ha fel lett volna építve. Jim az egész filmben mást sem csinál, mint egy kövér, kiközösített gyereket pesztrál, nekem még az sem jött át Haydennel kapcsolatban, hogy feltétlenül a szeretője lett volna. Egyszerűen ennyire leszarta a film, hogy valami hátteret adjon nekik. De most komolyan, szerintem az egyetlen jelenet, amikor mindketten ott vannak (a végét kivéve), amikor Smiley flashbackjében szemeznek. Nekem kb. annyi jelentősége volt az egésznek, hogy valaki lelőtt valakit, az egy cseppet sem segített, hogy előtte néztem két óráig a filmet.

nandras01 2014.08.28. 16:51:06

@danialves:
a könyvre való kérdezést akkor félreértettem, de mentségemre szolgáljon, hogy számtalanszor találkoztam azzal, hogy "a film egy kalap szar, de bezzeg a könyv!"- és mindig tele volt vele a hócipőm.
azért már letöltöttem a könyvet és este el is fogom olvasni :)

- pont ezek azok a félmondatok, vagy akár csak egy jelentőségteljes nézés, ami követhetővé teszi a sztorit, ill. megmagyaráznak egy- egy eseményt
- olyan tipusú feszültségforrás, hogy a nagy piros számlálón már mindjárt a nulla következik valóban nincs, de azért nem kis feszültséget jelent a kor, a hidegháború, amikor az információ valóban aranyat ért, ill. maga az az intellektuális kihívás, ahogy smiley apró mozaikokból lépésről lépésre rakja össze az képet. és ne feledjük, egy személy meghalt már, mert túl közel került a titokhoz- ez is egyféle fenyegetés.
- számomra abszolút nyilvánvaló volt a két szereplő kapcsolata. nem nagyon volt azon mit felépíteni.
és az a kis kövér gyerek pesztrálása sem volt üresjárat, jim megpróbált túllépni az átélt borzalmakon, beilleszkedni egy normális emberi közösségbe, de amikor túl közel került hozzá egy másik emberi lény, akkor visszaretten. túl sok minden történt vele ahhoz, túl sok mindent élt át, hogy valaha is "normális" lehessen.
és az, hogy elvállalja az ítélet végrehajtását, a szememben hőssé emeli.

nandras01 2014.08.28. 16:53:10

@danialves:
"Jim az egész filmben mást sem csinál, mint egy kövér, kiközösített gyereket pesztrál"
azért előtte történik még vele egy s más...

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.08.28. 16:59:25

Ritkán érek egyet a kollegával, de most igen. Nekem sem jött be a film.

Nyílméregbéka 2014.08.28. 19:11:14

Inkább FilmBatáth kritikájaval éretk egyet! Szerintem 2011 egyik legjobb filmje volt, élveztem minden percét. A sztori érdekes, remek volt a történetvezetés, zseniálsak a színészek, fasza kis old school, retro kém-thriller hangulat... 9/10.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.28. 19:21:22

@nandras01: Ja, hogyne, nekem nem kell magyarázni, egy kollégát már egyszer itt majdnem keresztre feszítettek, hogy ha elolvasná a könyvet, akkor máris értené a filmet. :D

- Nem az a bajom továbbra sem, hogy ezek félmondatok, vagy egy-egy gesztus, ugyanez pl. az A Most Wanted Man-ben működött, az a bajom, hogy teljesen elvannak tolódva a hangsúlyok a filmben. Ezek csak félmondatok, miközben tök jelentéktelen dolgok meg egész szövegeket kapnak. Ha ez utóbbi nincs, akkor nem lett volna semmi baj.

- Azért ennél több kéne, hogy "a kor meg minden", ha egyszerűen az a helyzet, hogy Smiley akár el is bukhat, folytathatja nyugodtan tovább az életét. Az csak valami megfoghatatlan koncepció a néző számára, hogy nagy baj, ha a szovjetek információhoz jutnak.

- Egy kapcsolaton nem csak azt kell felépíteni, hogy ezek kapcsolatban állnak. Bemondásra senki nem hiszi el, hogy X meg Y mennyire odavolt egymásért, az azért illik valahogy bemutatni.

(Nyilván az elejét nem vettem itt figyelembe, azt akartam ezzel illusztrálni, hogy ezt az időt Jim szálán fordíthatták volna arra, hogy megágyaznak ennek a finálénak és a Hayden - Jim kapcsolatnak.)
süti beállítások módosítása